Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 2977 ggr
JonnaB
10/18/17, 11:21 AM

Igångsättning

Är det någon som vet om man får/kan bli igångsatt redan v 37+0? Hur långt in i graviditeten kan/bör man börja fajtas för det?!

Annons:
[Thiah]
10/18/17, 11:23 AM
#1

Jag vet tyvärr inte hur det är i Sverige. Här i södra Finland vill barnläkarna helst att man väntar till v39+0. Denna graviditet ska jag försöka få det en vecka tidigare men vi får se. Beror ju också på varför man vill bli igångsatt.

JonnaB
10/18/17, 11:52 AM
#2

Jag vill bli igångsatt så tidigt det bara går! Förlorade min son i magen v 22+5 . Så är så orolig inför nästa graviditet att jag vill ha ett datum så tidigt som möjligt för att ha ngt att ställa sig in på!

Fien
10/18/17, 11:52 AM
#3

Beror nog väldigt mycket på orsak. Men finns det ingen medicinsk anledning och både mamma och bebis "mår bra" (så bra man nu mår som höggravid…) så görs inget förrän tidigast vecka 39+0. Jag lyckades få en hinnsvepning i vecka 38+4 varpå dottern föddes ca 12 h senare. Då hade jag vart inne på förlossningen tre gånger pga av regelbundna kraftiga värkar som sedan avtog…

JonnaB
10/18/17, 12:18 PM
#4

För min förlossningsläkare att att jag borde sättas igång v, 38. Men frågan är då 38 fulla v eller 37 fulla veckor…. Han sa även att om jag skulle vilja bli smittad ska det inte vara några problem eftersom man gått igenom detta.

[Thiah]
10/18/17, 12:23 PM
#5

#4 dom brukar tala om fulla veckor i vården. Alltså att du skulle kunna snittas/ sättas igång v 38+0

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
JonnaB
10/18/17, 12:24 PM
#7

Alltså 2 v innan BF?

[Thiah]
10/18/17, 12:24 PM
#8

Precis.

JonnaB
10/18/17, 12:26 PM
#9

Då hoppas jag att man lyckas denna gången för då blir det bebis runt min födelsedag nästa år:)

Fien
10/18/17, 1:01 PM
#10

Kul, håller tummarna för att det går vägen den här gången! Kommer du inte ha en massa extra kontroller nu den här gången också? Och få extra stöd?

JonnaB
10/18/17, 1:55 PM
#11

Jo jag kommer ha extra kontroller. Kommer få fler ul och så. Och är jag minsta orolig får jag komma in o lyssna på hjärtat och så. Ska även få gå på vul tidigt.

Alexzandra630
10/18/17, 3:01 PM
#12

Verkar vara olika från län till län men har du ingen medicinsk anledning blir du inte igångsatt före 42+0 här. Jag kunde inte röra mig alls sista månaden och hade så ont så jag grät. Hade dessutom haft förvärkar sen v 37… Vet dom varför din son dog i magen? Antar att det finns en anledning varför de vill sätta igång dig i v 38.

JonnaB
10/18/17, 3:28 PM
#13

Pga att min moderkaka lossnade med 40%.vilket innebar att han dog av blod och syrebrist.

Annons:
Alexzandra630
10/18/17, 8:14 PM
#14

#13 Beklagar ♡

Pontiac57
10/18/17, 10:27 PM
#15

Det verkar vara så himla olika beroende på sjukhus men jag har läst om många som blivit igångsatta v37 när det finns anledning till det. Min egna erfarenhet är att dom gärna väntar till bf för igångsättning men vid snitt kan dom göra det tidigare. Eller ja i mitt fall va det så

Sparven88
10/19/17, 10:33 PM
#16

Jag hade BF 31 juli, men ingen son behagades dyka upp då eller de nästkommande veckorna.. men det var inget snack alls om att jag skulle bli igångsatt förens dag bf+15. Så bf+15 åkte vi in till fl för igångsättning, och sen kom han bf+17. Men det känns ju som att de borde ta omständigheterna i beaktande när de gör sina bedömningar. Håller tummarna för dig TS! 🍀

Djurälskaren87
10/20/17, 11:43 AM
#17

16# precis samma här. Hade bf 31/7 men blev igångsatt +15

[Smulan_88]
10/20/17, 3:53 PM
#18

Vad jag har hört så om man har haft moderkaksavlossning 1 gång, så finns det en ökad risk vid kommande förlossning. Så man bedöms som en ”riskgraviditet”, och då tror jag att de brukar råda till snitt. Mycket för att undvika att moderkakan släpper under förlossningen. Detta bör ju ske 1-2 veckor innan BF.

[Smulan_88]
10/20/17, 3:55 PM
#19

#16, #17 det är annorlunda när man är ”risk stämplad”. Då är det mycket lättare att få beviljat både snitt och igångsättning. Förstagångsföderskor och även andragångsdöderskor utan komplikationer och välmående barn och mor brukar få gå maxtiden innan sjukvården gör något.

[Smulan_88]
10/20/17, 3:56 PM
#20

*föderskor

Annons:
JonnaB
10/20/17, 4:31 PM
#21

Ja min moderkaka lossnade ju redan v 22+5. Så hoppas jag kan bli igångsatt tidigare.

[Thiah]
10/20/17, 5:17 PM
#22

#19 tänkte precis likadant. Medicinska problem, komplikationer från förra graviditeten och liknande brukar ge et annat mottagande av vården.

Pontiac57
10/20/17, 11:37 PM
#23

Det blir en enorm skillnad inom vården när man haft problem första graviditeten. Jag fick inte ett tul ens första grav trots stillastående sf mått i 6 v som ex men under nästa grav så fick jag 6 st och igångsättning på bf. Så jo det är vanligt att det sätts igång även innan bf när det finns anledning till det

Djurälskaren87
10/22/17, 7:34 PM
#24

Ja jag fick akut snitt efter två dygn förlossning i princip så jag får begära igångsättning eller planerat snitt nästa gång enligt läkarna

Pontiac57
10/22/17, 10:22 PM
#25

#24 dom lär vilja att du snittas eller kommer igång naturligt. Efter ett snitt vill dom inte sätta igång förlossningen då det kan bli livmoderruptur. Fick själv kämpa mig till igångsättning då läkarna ville snitta igen

[Smulan_88]
10/22/17, 11:28 PM
#26

#24 låter ungefär som min första förlossning, 36 h varav sista 5 timmarna fullt öppen med krystvärkar. Slutade med akut snitt. Och med facit i hand va det tur, för hon va stor och det hade förmodligen blivit stora skador OM hon kommit rätt väg. Som #25 säger så vill de helst undvika en igångsättning då det kan resultera i för stort tryck på gamla ärret, vilket kan leda till ruptur. MEN, det är inte helt omöjligt. Gör man dock två snitt, så får man inte välja tredje gången utan då blir det per automatik snitt igen. Sen rekommenderar dom att man inte gör mer än tre snitt, eftersom att risken för ruptur ökar varje gång OCH så blir det mycket ärr vävnad så man kan få problem med både sammanväxningar i livmodern och de får svårare att utföra ett snitt.

MikaelaS_
10/23/17, 9:54 AM
#27

Men det där beror nog på landsting. Jag hade igångsättning bokad med lillebror, 16 månader efter att storebror kom med snitt och det var aldrig någon som ens nämnde något om planerat snitt.

Annons:
[Smulan_88]
10/23/17, 11:56 AM
#28

#27 men det innebär inte att det inte är en ökad risk för en livmoderruptur

Velinga1984
10/23/17, 12:20 PM
#29

#26 Får rätta lite i din text. Jag har 3 planerade snitt och känner inte igen nånting i din text. Mitt andra barn föddes med snitt 1 vecka före BF med en vikt på 5270 gram, pga hans höga vikt utav okänd anledning så skrevs det in i min journal att det endast är kejsarsnitt för min del. Läkarna sa att mitt tredje barn kunde födas vaginalt om man kunde garantera att denna bebis skulle väga under 3500 gram men då jag fått tyngre barn än så varje gång så blir det alltid snitt. Jag har heller ingen rekommendation att inte skaffa fler barn. Läkarna (hade två) vid sista snittet sa att det fanns en del ärrvävnad men det är inget hinder för fler barn trots mina 3 planerade kejsarsnitt. Det enda de sa vid läkarkontrollen på spec.Mvc med mellanbarnet är att jag aldrig får föda vaginalt utan det är antingen akutsnitt eller planerat snitt som gäller. Vid alla 3 graviditeter har de sagt att det är ambulansfärd som gäller vid vattenavgång och värkar då de får försöka stoppa värkarbetet tills vi anländer för akut kejsarsnitt. Summan av texten, trots mina 3 medicinskt avvikande graviditeter så ser inte sjukvården något hinder för fler snitt.

MikaelaS_
10/23/17, 1:31 PM
#30

#28 Nej, såklart är det det då livmodern är skadad sedan innan. Men det jag menade var att det var felaktigt att de inte vill sätta igång.

Djurälskaren87
10/23/17, 6:23 PM
#31

Finna stor risk att jag går över tiden igen då jag gjorde de med mitt första. Men läkarna menar på eftersom jag hade en jobbig förlossning finns de andra alternativ för mig och kan få välja planerat snitt om jag vill

Pontiac57
10/23/17, 10:25 PM
#32

Jag fick tjata till mig igångsättning med ballong för dom vägrade den här gelen och cytotec. Jag fick värkstimulerande men då hade jag son mojäng som mätte trycket direkt i livmodern. Planerat snitt vill dom nog gärna för fin skull. Till mig sa dom att om jag ska skaffa en trea blir det snitt. Det va ganska mycket sammanväxningar redan efter ett så andra snittet tog mer än dubbelt så lång tid som första

Velinga1984
10/24/17, 7:16 AM
#33

#32 Mitt tredje snitt tog 4 X så lång tid som de andra pga en massa komplikationer bland annat sammanväxningar (2 timmar!)

Pontiac57
10/24/17, 10:24 PM
#34

Mitt andra tog 2 h, kändes dick som betydligt längre hehe

Annons:
[Smulan_88]
10/25/17, 5:36 AM
#35

#29 rätta? Säger vi inte samma sak då? Förutom att du fått grönt ljus till att skaffa fler än tre barn? Allt är ju individuellt MEN sjukvårdens rekommendationer är att man helst inte bör göra fler än tre snitt, just för att ett buksnitt är en stor operation och det medför endel risker och dom ökar allteftersom snitten ökar. I USA har dom andra riktlinjer, där får man till exempel inte välja vid andra barnet utan är första snittad så planerar de per automatik in ett snitt med nummer två. Själv har jag haft turen att kunna föda både nummer två och tre relativt komplikationsfritt vaginalt. Jag har alltid drömt om en STOR familj, så för mig va det en seger att det inte blev snitt med nummer två. Men då hade de noga kontroller det sista på bebisens vikt. Mina tre har till skillnad från vad statistiken säger, minskat. Så det är jag nöjd för :*D Man har olika läkkött och därför har de satt som standard att säga ”inte mer än tre snitt” men som sagt allt är ju individuellt. Vet en annan tjej i tråden blev rekomenderad att inte skaffa fler barn efter nummer två, pga ärrvävnad och sammanväxningar. Själv har jag ”bara upplevt” sammanväxningarna i början av de två sista graviditeterna, detta i form av smärta under några veckors tid.

Velinga1984
10/25/17, 7:58 AM
#36

#35 Allt är individuellt därav min rättning för jag har inte hört av sjukvården att det rekommenderas max 3 snitt. En tjejkompis har också 3 snitt men har heller inget stopp trots att hon har 2 akutsnitt. Däremot har jag hört en äldre kvinna som blev stoppad vid 3 så undrar om det är olika sjukhus eller en gammal rekommendation du hittat?? Jag har aldrig velat göra mina kejsarsnitt, men när läkarvården säger att vi kan dö vid vaginal förlossning så är valet lätt.

Velinga1984
10/25/17, 8:02 AM
#37

Tittade på 1177.se , en text om kejsarsnitt som är granskad av en förlossningsläkare. Det finns inga rekommendationer på antal snitt, däremot är det ovanligt med fler än 3 snitt.

[Smulan_88]
10/25/17, 3:07 PM
#38

#37 kan som du säger vara en gammal rekommendation gjorde mitt -11. Och det har säkert hänt mycket sen jag gjorde mitt ;) och som du säger är det säkert ovalnigt med fler än tre… tänker, det är ju inte så många som skaffar fler än 2-3 barn :-)

OlgaMaria
10/25/17, 4:37 PM
#39

Jag misstänker att de inte kommer planera för snitt tidigare än vecka 38, om de ens vill planera för snitt?, men sen kan man hålla täta kontroller och vara beredda på att snitta tidigare osv. Man vill ju göra det som är bäst för barnet utifrån att allt går bra och en fullgången graviditet är ju eftersträvansvärd. Min första grav så var A-planen vanlig förlossning men blev akut snitt i vecka 39. Andra grav så var planen kejsarsnitt i vecka 38 men blev snittad i vecka 37. 

Det viktiga i ditt fall är väl att du får göra många ultraljud så de verkligen håller koll på moderkakan. Sen kan de ju fatta beslut efter hand utifrån det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Smulan_88]
10/25/17, 10:07 PM
#40

Efter att ha funderat lite, så ingen av oss som svarat tidigare inträden har samma erfarenhet som dig TS. Så det är endast spekulationer och gissningar i tråden. Dock så tog jag mig friheten att googla om rutiner efter att ha gått igenom en tidigare moderkaksavlossning OCH jag hittade en gammal tråd MEN de delar din erfarenhet OCH då den är gammal så har de fått barn efter att ha varit med om den hemska händelse. Och förhoppningsvis lan deras erfarenheter även om de är ”gamla” ge dig lite mer kött på benen. Lycka till TS!! http://www.familjeliv.se/forum/thread/35819552-ni-som-haft-moderkaksavlossning-men-fott-syskon-efter-det

[Smulan_88]
10/25/17, 10:07 PM
#41

Inträden- i tråden

Annons:
Upp till toppen
Annons: