Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 1795 ggr
[postmortum91]
10/12/17, 11:20 PM

Doxycyklin

Jag har ju 0kt på lunginflammation orsakar av mykoplasma och fick recept av läkaren på Doxycyklin. Läkaren visste att jag är gravid. Läser alltid bipacksedeln innan jag tar ett läkemedel och här stod det "Det finns risk för fosterskadande effekter". Läkaren sa att jag kommer bli frisk men läkemedlet snabbar på det lite. Känns märkligt att jag fått ett läkemedel som kan skada fostret om det inte är akut, vilket det inte är nu. Jag tänker skita i att ta Det, kan man få pengarna tillbaka på apoteket?

Annons:
[Thiah]
10/12/17, 11:38 PM
#1

Oj den läkaren kanske inte visste om den biverkningen för det låter ju konstigr. Och tyvärr tror jag inte att du ka få tillbaka pengarna på apoteket. :(

Sindri
10/12/17, 11:43 PM
#2

Otroligt oansvarig läkare. Det är alltid bättre att prata med utbildad apotekspersonal än med läkare. De har en utbildning om läkemedel som inte ges av läkemedelsföretagen.

Mykoplasma är knepigt att bli av med, olika läkare förordar olika läkemedel, det som funkar på den ena funkar inte på den andra. Med vissa kan man inte vistas i solen (Ingen risk för dig nu visserligen). Så alltid bäst berätta för apotekspersonal om det föreligger speciella omständigheter.

Om förpackningen är obruten borde du absolut få pengarna tillbaka, tycker du skall ringa och fråga. Passa på att fråga då om råd om antibiotika vid mykoplasma och graviditet.

Vad du än tar så kom ihåg att få i dig probiotika så du inte blir helt utslagen av antibiotikan. Men riktig probiotika, inte sånt där Proviva-skit som mest är socker.

Fien
10/12/17, 11:43 PM
#3

http://janusinfo.se/Beslutsstod/janusmed-fosterpaverkan/?docid=1009 Enligt janusinfo finns ingen ökad risk för fosterskador.

vallhund
10/12/17, 11:48 PM
#4

"Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori  D.

Studier på djur har inte visat någon teratogen verkan. På människa har användning av tetracykliner

under ett begränsat antal graviditeter i nuläget inte visat någon specifik missbildning. Tetracykliner kan under den tid då barnets tänder mineraliseras (sista hälften av graviditeten, neonatalperioden och upp till ca 8 års ålder) framkalla emaljhypoplasi och missfärgning av tänderna. Tetracykliner inlagras också i det växande skelettet. Under den sista hälften av graviditeten ska doxycyklin ges endast efter särskilt övervägande."

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20111018000013#pregnancy

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: