Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 3538 ggr
[Nalaa]
2017-10-10 22:16

Efter förlossningen

- Hur länge blödde ni? - Hur länge hade ni ont? - Hur länge väntade ni med sex? - När började ni träna?

Annons:
Pontiac57
2017-10-10 22:28
#1

Nu kan jag inte svara på allt då jag blev snittad men jag blödde i ca 6 v den här gången och 4 v förra gången. Ang träning så kan man ju promenera från start men man råder att man inte ska tex jogga förän efter 6mån. Man känner ju av själv vad man klarar men viktigt att hålla koll på innan man tränar magmusklerna är ju att kolla så dom gått ihop innan

jackiejohn
2017-10-10 22:29
#2

1) Cirka 3,5vecka 2) Ont hade jag av och till första veckan men lite ”skavande” känsla hade jag i ett par veckor vid olika tillfällen. 3) 4 månader och det dröjde enbart pga att jag inte hade någon lust. 4) Tränar inte i den bemärkelsen men bor på en gård med diverse djur och mina barn är födde på vintern och då är sysslorna med djuren som tyngts/mest krävande och det sattes igång med dagen efter vi kom hem denna gång (mocka skit, bära hö, skotta snö etc etc)

mikkan01
2017-10-10 22:36
#3

Har fortfarande avslag och pojken blir 2 månader om 2 dagar. Det kommer inte mycket alls men det är tillräckligt för att jag ska känna att det är "ofräscht" och därför väntar vi fortfarande med penetrerande samlag. Ont hade jag nog aldrig utan var bara öm i underlivet i ett par dagar, sen kändes det mer som en tryckkänsla där i en vecka. Började med bäckenbottenträning någon dag efter förlossningen, någon vecka därpå började jag med promenader och såna övningar som ska få magmusklerna att gå ihop. Nu har jag precis börjat träna lite styrka i armar och ben. Tar det lite som det kommer och känner efter vad kroppen kan och inte kan göra:)

~mikkan

Ria74
2017-10-11 00:09
#4

1) Blödde i 9 veckor 2)Var öm 1-2 veckor. Men jag fick en total sfinkterruptur grad 4 och opererades direkt efter förlossningen. 3) Väntade 6 månader eftersom jag inte hade lust och ville se till att allt var läkt inifrån och ut. 4) Började med promenader dagen efter jag kom hem.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

oh-la
2017-10-11 08:02
#5

Hade avslag i runt 12 veckor Hade läkt stygnen efter runt 4 veckor Sex hade vi förata gången runt 13-14 veckor. Träna smått började jag med så fort vi kom hem i form av raska, långa promenader, men gym väntade jag med till runt halvåret.

Surpan
2017-10-11 08:31
#6

- Hur länge blödde ni? 6 veckor, men de sista två veckorna var det mest blodblandade flytningar. - Hur länge hade ni ont? Oj, det beror lite på vad som klassas som smärta. Jag skulle säga att när jag kom hem från BB efter 5 dagar så hade jag inte direkt ont längre men jag kunde bli rejält öm om jag gick en promenad. Stygnen kan sticka och strama lite också innan de försvinner. - Hur länge väntade ni med sex? Efter en vecka började vi försöka lite smått och efter 2 veckor hade vi fullt penetrerande sex. - När började ni träna? Jag tränar inte ännu men det är inte pga förlossningen. ;)

/Surpan

Annons:
Alexzandra630
2017-10-11 08:35
#7

Jag blödde typ 3 v, hade äckligt avslag 8 v. Var öm typ 3 v efteråt. Sen var det mest muskeltrötthet. 8 v och en dag typ, fick tillbaka suget innan avslaget var borta. Dagen efter förlossningen var vi ute och gick i sjukhuset. Det var träning för mig som knappt hade kunnat gå ordentligt på flera månader. Mer regelrätt träning började jag med 2 månader efter förlossning.

MikaelaS_
2017-10-11 08:49
#8

Får svara på hur det var efter senaste barnet, första kom med snitt. 1. 5-6 veckor 2. Klipptes och sprack rejält, dröjde två veckor innan jag kunde sitta utan att vilja gråta. Sen var jag öm några veckor. 3. Typ fem månader tror jag 4. Promenerade med syskonvagnen samma dag men har inte börjat träna än, är ju bara två år sedan så jag tar det lite lugnt ;))

teezan
2017-10-11 15:27
#9

Blödde inte så mycket men var nog ett par veckor. Hade en väldig tur och behövde inte sys, det enda som kändes var livmodern som drog ihop sig och sen hade jag väldigt ont av blåsor på grund av amningen. Det sistnämnda höll i sig 1-2 veckor. Började gå kortare promenader som utökades från att vi kom hem några dagar efter förlossning. Sprang min första gång 2 månader efter men det var för tidigt. Körde powerwalks och cyklade på spinningcykel istället. Hade sex två veckor efter förlossning, men dröjer fortfarande nån vecka eller upp till en månad mellan gångerna sedan dess, & dottern är över två år nu. Jag har sällan lust.

[Nalaa]
2017-10-12 08:20
#10

Jag har slutat blöda och det känns ju jätteskönt, jag kände mig inte alls fräsch när jag blödde. Dock kommer det lite, lite färgad vätska liksom, jag tänker att det typ är sårvätska (?). Jag har bara trosskydd nu, så himla skönt att slippa bindorna! Jag har som en svidande känsla och det har gått fyra veckor och en dag sedan förlossningen. När jag har promenerat mycket svider det rejält, det känns typ som att det har skavt på något sätt så huden har gått sönder, typ som ett skavsår. Det är obehagligt:-( Sex är något vi skämtar om här hemma. Typ "Vi kanske skulle ha sex ikväll?" och sen börjar båda skratta för det är så långt ifrån realistiskt som det bara går:-p Vi är trötta och känner oss (läs mig) inte alls sugna. Efter dotterns förlossning dröjde det tolv veckor till vi hade sex första gången, så det lär nog dröja den här gången med. Jag måste säga att jag är lika nervös inför den här gången som inför den första gången efter förra förlossningen. Är rädd för att det ska göra ont:-( Jag promenerar mycket, har ju hundar som kräver promenader, och drar 34 kilo barnvagn med mig. Jag tycker att det kan räknas som träning i min situation:-p Jag tänkte dock prova på dans på gymmet, alltså ett pass. Har varit på det förr och det är ju SÅ roligt. Och då kan man ju liksom ta det lite som man känner att man klarar av. Och det är ju inga tyngder eller så:-)

Fien
2017-10-12 09:29
#11

#10 tänk på att undvika hopp bara, under minst de första halvåret. Träna bäckenbotten dagligen. Låter konstigt att det svider, har du varit på återkontroll och pratat med din bm om det?

Sarah
2017-10-12 10:06
#12

Blödde ca 5 veckor tills det var helt klart,  Ont ca 2 månader. Sex efter jag inte hade ont längre, så efter ca 2 månader. Men sex var varken kul eller skönt innan jag slutade amma vid 5 månader. Var på gymmet efter ca 5 månader, då hade jag vardagstränat en del hemma och ridit lite. Kände mig helt återställd i kroppen då jag gick till gymmet.

[Nalaa]
2017-10-13 10:55
#13

Jag har inte tid för efterkontroll förrän i slutet av november… När jag pratade med barnmorskemottagningen sa hon att det var normalt men ingen vet ju hur det ser ut, så hur kan hon säga det? Tänk om det är en infektion!

Annons:
Alexzandra630
2017-10-14 20:47
#14

Nalaa vart svider det?

[Kijsen]
2017-10-14 22:24
#15

Hur länge blödde ni? 7-10 dagar ca - Hur länge hade ni ont? Typ 2-3 dagar - Hur länge väntade ni med sex? Har ännu inte haft penetrerande sex (9 veckor sedan fl). Väntar tills efter efterkontrollen - När började ni träna? Började efter 8v med appen ”MammaMage”

[Nalaa]
2017-10-15 11:20
#16

#14, inte inuti men precis utanför liksom:-(

Djurälskaren87
2017-10-15 12:26
#17

Blödde i 6 veckor Hade ont/öm 6 v efte för åkte på livmoderinfektion . Snittades Inte haft sex ännu. 8 v sen FL

Upp till toppen
Annons: