Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 2207 ggr
[postmortum91]
2017-10-08 05:27

Hjälp, jag blir knäpp

I och med lunginflammationen så har jag världens slemhosta som bara blir värre och värre. Jag ligger och hostar hela nätterna och får inte sova. Har inte sovit ordentligt på 4 nätter och blir inget på dagen heller. I helgen var jag själv så det störde bara mig men imorgon kommer sambon och dottern hem och jag lär väcka båda och hålla oss alla vakna. Har någon tagit medicin mot slemhosta som gravida? Vad får man ta? Jag MÅSTE ha något.

Annons:
Fien
2017-10-08 05:45
#1

Tror man ska undvika hostmedicin första trimestern (vilken du är i om jag minns rätt). De flesta receptfria funkar inte ändå… testa honung, eller honung i vatten. Har även läst att man ska kunna blanda ihop honung med banan i kokande vatten och dricka och så det dämpar hostan (har inte provat själv…). Hostan är dock egentligen positiv då den hjälper kroppen att göra sig av med bakterier och virus, kanske inte det man tänker på i stunden direkt…

[Thiah]
2017-10-08 06:07
#2

En sked honung eller ånga. Sitt upp, även när du sover eller höj iaf huvudändan en hel del. Mycket vätska så slemmet är lösare. Slemlösande hostmedicin hjälper inte värst mycket och slemmet behöver komma upp.

_Fisken
2017-10-08 07:11
#3

Drick (citron)vatten.  Vattnet löser upp slemmet.

MonicaLagerquist
2017-10-08 07:40
#4

ånga fungerade toppen för mig. Hade det till och med inne på förlossnigen. Koka en rejäl slatt vatten häll i en bunke sitt med en handduk över det heta vattnet och andas in ångan.

Stolt ägare till fem La permer

[postmortum91]
2017-10-08 13:57
#5

Nu har jag en fråga som jag funderat på länge. Man vill ju att slemmet kommer upp ur lungorna, men går ni och spottar ut slemmet varje gång ni hostar upp Det?

[Thiah]
2017-10-08 15:28
#6

Nä det gör jag inte. Jag sväljer oftast ner det automatiskt. Ibland spottar jag ut men det känns jobbigare för då måste jag någonstans där jag kan spotta. Och jag har slemhosta alldeles föe ofta för att orka det. Speciellt på nätterna :p

Annons:
Sammet1
2017-10-08 18:08
#7

Jag spottar när jag kan. Har märkt att min mage inte klarar av att jag sväljer för mycket av det (när man väl lyckas somna så blir det ju att man sväljer i sömnen, och det märks på min mage på morgonen).

***Äckelvarning:***

Jag brukar ha ett glas eller mugg vid sängen, när det är som värst, för att kunna spotta i på kvällen innan jag somnar. På morgonen får man det mindre roliga arbetet med att tömma "spottkoppen", men för mig är det värt det för att slippa få ner allt slem i magen.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Elinmatsdotter
2017-10-09 04:20
#8

Kanske du kan få ut slämlösande/luftrörsvidgande inhalationer. Jag vet inte om det skrivs ut till andra än små barn och specialfall men kanske värt att kolla med vc?

[Thiah]
2017-10-09 11:26
#9

Ett bra tips som jag helt glömt är faktiskt att blåsa sugrör. Ha en petflaska, gärna modell lite större och sugrör. Så blåser du bubblor där. Det får slemmet att lossna och hjälper lungorna. Alla lungläkare jag träffar ger alltid det, samma tips.

annia1
2017-10-09 22:03
#10

Har inget förslag på slemlösande, utan mitt tips har med det som Sammet1 skriver i inlägg 7 att ha mugg eller glas vid sängen att spotta i.
För att slippa göra rent de dagen efter så enklast att skaffa engångsmuggar/koppar, då är det bara att slänga dan efter.

.

[postmortum91]
2017-10-09 22:09
#11

Tack för alla tips!

OlgaMaria
2017-10-12 08:32
#12

Hoppas det är bättre nu, men dela en gul lök på hälften och lägg nära din mun när du ska sova - jättebra för att behandla lungorna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2017-10-12 16:03
#13

Oregano och timjan är slemlösande och hostdämpande. Man kan hitta ekologiska plantor i vanliga livsmedelsbutiken. Gör en rejäl omgång med te, tillsätt lite pressad citron och honung. När man gör örtteer skall man inte hälla på kokande vatten, utan vänta ca 30 sekunder innan man häller på.
Även anis och lakritsrot skall hjälpa, men det har jag inte testat själv.
Lägg en kudde eller två under madrassen vid huvudändan så att du kommer upp lite.

Annons:
Upp till toppen
Annons: