Annons:
Etiketthälsa
Läst 1661 ggr
Fridaaaa
2017-10-06 17:24

Detta med sömn

Innan har jag haft lätt att sova på nätterna men nu har jag börjat ha svårt att somna. Vaknar tidigt som jag brukar göra oavsett när jag somnar.

Vet att det är vanligt men är det något man kan testa för att somna lättare?
Vet att man får acceptera läget annars och att det är vanligt att detblir att man sover sämre :)

Så himla trött om dagarna pga lite sömn :P
(yes vet också att det blir så när bebisen kommit) :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[KatarinePierce]
2017-10-06 17:29
#1

Kanske du kan försöka värme dig själv? :) Ta en handduk och blöt den med varmt vatten?

Fridaaaa
2017-10-06 17:35
#2

#1 Jag är redan varm om nätterna :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2017-10-06 17:40
#3

Jag har tyvärr bara gett upp. Vaknar nästan varje natt och är vaken 2-3. Helt värdelöst. Hade samma problem med sömnen med Joel. Försöker lyssna på lugn musik för att kanske varva ner lite till men annars vet jag inte.

Fridaaaa
2017-10-06 17:45
#4

#3 Jag har "turen" att jah inte vaknar däremot tar det evighet att somna :( 
Jobbigt att det inte hjälper något :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[KatarinePierce]
2017-10-06 17:52
#5

#2 okej! Lugnande musik?

[Thiah]
2017-10-06 17:53
#6

#4 ja jag avundas dom som får sova. Och jag vaknar ju även för att kissa konstant men då somnar jag ofta om fort. Och när bebisen är ute fick jag iaf sova 3 timmar på raken hela tiden så då kändes det inte liak jobbigt. ;)

Annons:
Fridaaaa
2017-10-06 18:00
#7

#5 Då stör jag sambon (kan inte sova med lurar på)

#6 Ja jag med haha! Jag sov bra i början men inte nu :P 
innan kunde jag somna mitt på dagen en stund med (aldrig hänt innan jag blev gravid) men kan inte det heller längre :( 

hehe :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2017-10-06 18:07
#8

Min make får bara tåla att bli störd om jag behöver störa. Jag som behöver sova liksom :p

Fridaaaa
2017-10-06 18:09
#9

#8 Han måste få sova de dagar han ska upp och jobba :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
2017-10-06 18:09
#10

Lyssna på avslappningsprogram på kvällen. Jag somnar direkt av dem… Lägg dig vid en annan tid, antingen tidigare eller senare så du är i rätt "cykel"…

Fridaaaa
2017-10-06 18:15
#11

#10 Lägger mig mellan 22-24 :) 
Hur skulle jag hamna i rått "cykel" då?

Vad är det för program? Vet bara inte hur jag göra för att inte störa sambon xD
Men får klura på det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jackiejohn
2017-10-06 19:05
#12

Men om du spelar en avslappningsmusik under ett par minuter när du/ni lägger måste väl ändå din sambo kunna tåla? Lika bra att vänja sig vid störd sömn för du kan inte be bebis hålla tyst för att inte störa pappa.. Jag lyssnade på en sån avslappningssnutt när jag väntade äldsta (den fanns i min gravisapp, ”gravid & baby”) och höll på i ca 10min sen var de slut och om jag inte redan sov då så sov jag rätt snart efter, hade på högtalar. Men tvåan nu somnade jag som en död vid 21.00 varje kväll :p

Fien
2017-10-06 19:18
#13

#11 man har liksom perioder när man är tröttare… du kanske har passerat en sådan period vid 22… testa att lägga dig en halvtimme tidigare några kvällar och se om du somnar lättare. Precis som #12 skriver så finns det någon sådan i gravidappen men bör gå att hitta på youtube eller liknande också. Går ut på att man ska lära sig att slappna av i kroppen vilket även är bra inför förlossningen. Men jag somnar direkt för de är sååå sövande :).

Annons:
Fridaaaa
2017-10-06 19:23
#14

#12 Ett par minuter skulle inte hjälpa för mig :P 
Det har jag dock inte sagt, vet inte varför du skriver saker jag aldrig sagt eller ens antytt till? Bara så onödigt. Handlar om NU och inte när bebisen har kommit…. 

Stänger den appen av sig själv? Tänker så den inte ligger på hela natten :) 

#13 Jag var tröttare i början :) Men detta kom nu när jag sover sämre, så bergsäker att det beror på det :) 
Kan testa någon halvtimme tidigare, dock inte trött då men kan testa :) 

Kan man ställa in så det stänger av sig själv då? =) tänker så det inte ligger och är på hela natten :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2017-10-06 20:56
#15

#9 det måste min med men han får också bita i det "sura" äpplet och ställa upp. I värsta fall får han sova på soffan. Men vi har ju den turen att jag som sagt somnar men vaknar under natten sen.

Fridaaaa
2017-10-06 21:18
#16

#9 Min sambo kan inte sova på soffan för sin rygg :) 
Men kan jag finna andra sätt, som inte håller honom vaken är det ju att föredra :) 
Lika viktigt att han får sova som att jag sover så :) 

Ja nästan bättre så, så sätt! :)  

Men borde finnas sätt, som inte påverkar min sambos sömn - konstigt vore det annars :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
2017-10-06 21:32
#17

Lägger ni er alltid samtidigt? Annars kanske du kan lägga dig lite tidigare och lyssna på något som hjälper dig att somna… så kan ju han lägga sig efter dig och stänga av ljudet också om det behövs. Annars kanske han också somnar av lite lugn musik eller avslappningsövningar….?! . Appversionen stängde av sig själv. Med youtube/Spotify får man nog kolla sina inställningar…

jackiejohn
2017-10-06 23:16
#18

#14 Syftade på ditt inlägg #9. Ja den appen jag hade stängde av sig själv:) Jag trodde inte heller att ett par minuter skulle räcka (jag har alltid svårt att somna gravid eller ej) men jah tvärdäckade oftast av den, så det är ju värt ett försök!

[Thiah]
2017-10-07 00:55
#19

#16 jo hellre så. Båda grabbarna sover när de väl somnat (maken och sonen)

Fridaaaa
2017-10-07 09:18
#20

#19 Vad skönt! :) 

#18 OK vad bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
annia1
2017-10-07 14:46
#21

Frida ett tips. Skaffa en ny soffa, en som både du och din sambo klarar av att sova på.

Förutom vanliga soffor så finns ju bäddsoffor. Annars en luftmadrass eller bara ta ner dynorna från den soffa ni har och lägg dom på golvet och lägg ett lakan på. Finns andra ställen att köpa bäddsoffor eller luftmadrass än dom två länkar jag la in.

Du har en bit kvar än till barnet kommer så det kan säkert komma fler tillfällen innan dess som gör att du har problem med sömnen. Så det är inte bara när barnet är fött som din sambo kommer bli störd. Så är nog en fördel om ni har en alternativ sovplats.

.

Fridaaaa
2017-10-07 15:09
#22

#21 Tack för tipset men annan soffa är inte prio. Vi använder soffan sällan och annat som pengar ska läggas på, bland annat barnet. Och jag sover bäst med honom i sängen :) Men tack för omtanken! :) 
Och skulle det mot förmodan bli att man köper, blir det billig begagnad.

Dynorna på vår soffa sitter fast så går inte att ta bort :) 

Men tror det finns alternativ att testa för att jag ska sova bättre, som inte stör sambon. Konstigt vore det annars :) Han störs inte av att jag inte kan somna, han somnar som en klubbad säl även om jag är vaken :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexzandra630
2017-10-08 19:11
#23

När jag var hemma och gravid sov jag när jag kunde oavsett om kl var 21 eller 09. Sov kasst i 9 månader, sover bättre nu med 4 månaders bäbis konstigt nog.

Upp till toppen
Annons: