Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 3144 ggr
Förväntansfull
2017-10-04 23:25

Utredning ofrivillig barnlöshet

Är det någon som har lite erfarenhet om hur en utredning går till? Vad gör man o.s.v? Vi har beslutat oss för att skicka in en remiss om det nu. Tack i förhand :)

Annons:
LaSadie
2017-10-05 00:00
#1

Vi är barnlösa pga manlig faktor. Men först var vi på möte med en barnmorska som gick igenom lite av processen. Fick tider för att lämna prover (blodprov och spermieprov) för att avgöra varför vi är barnlösa. När proverna var analyserade så blev vi kallade till ett samlingsmöte där de gick igenom hela IVF processen (helt beroende på landsting). Sen fick vi själva ringa för att boka möte med läkaren där provsvaren gick igenom, dvs får förhoppningsvis reda på vad som är fel. Beroende på var felet ligger så går man olika väg innan IVF. Men för IVF så går man långa eller korta perioden bland beroende på antal ägg i äggstockarna. Långa metoden är bara två veckor längre men mer dryg än jobbig.

Glow487
2017-10-05 13:54
#2

Tror det varierar hur det går till på olika ställen men så här gjorde vi: Steg 1 Om jag minns rätt fick jag ta blodprov i armväcket femte dagen efter min första mensdag. Det var iaf viktigt att det var ett visst antal dagar efter mensen. Jag tror man hade chansen att lämna blod nån gång under typ 3-5 bestämda dygn i cykeln. Så det gäller att släppa allt och sticka iväg om det är bråttom, annars får man snällt vänta till nästa cykel. Provet skedde på fastande mage på morgonen. Partnern behövde inte närvara vid detta tillfälle. Viktigt är att ta med sig remissen, annars vet dem på labbet inte vilka analyser som ska göras på blodet. Steg 2 Min partner fick lämna sperma på sjukhuset vid två tillfällen. Jag minns inte om det var med 2 eller 4 veckors mellanrum. Det fanns riktlinjer för när han senast/tidigast skulle haft utlösning innan han lämnade sina prover, så det gäller att planera lite, annars får man komma och lämna in sina prover en annan dag. Detta skedde på drop-in med medhavd remiss. Kvinnan behöver inte närvara för att remissen ska godtas. Steg 3 Fysisk undersökning av både kvinna och man. Båda parter måste närvara denna gång. Båda bokas in samma dag och tid, men hamnar hos två olika personer i två olika rum. Kvinnan träffar en gynekolog och mannen träffar en androlog. Både kvinna och man måste alltså komma på besök samma dag. Om den ena parten får förhinder får den andra parten som dyker upp på besöket inte komma in, eftersom man ska ha ett gemensamt samtal ang. resultaten. Så åter igen, planera väl. :) Hur undersökningen gick till: Både kvinna och man vägs och mäts för att kontrollera BMI och man får allmänna frågor om sjukdomar, missfall, tidigare lyckade/misslyckade försök att skaffa barn med ev. föregående partner och nuvarande partner. Som kvinna fick jag genomgå vaginalt ultraljud. Inget som gör ont alls, men kan upplevas som obekvämt. Min partner fick sina testiklar undersökta med händerna, följt av röntgen, som inte ska göra ont, men som kan vara lite obehagligt. Sen mätte andrologen testiklarnas storlek med ett instrument. Inget som gör ont heller. Resultaten: Man får först indivuellt reda på sitt fertilitetsresultat. Sen sätter man sig alla fyra i ett rum å går igenom det för att göra upp en plan om hur man ska gå vidare, beroende på hur resultaten ser ut.

zakkris
2017-10-07 13:46
#3

Vi håller på just nu. Eller ja vi håller på med ivf.

Vi fick först komma till våran barnbmorska lokalt för utredning.
Där sa de att det var manlig faktor.

Blir remitterad till Sahlgrenska i Göteborg. Där utreds jag mer, och där får vi reda på att ja det är viss manlig faktor, men pga min man haft tre missfall med andra kvinnor innan mig funderade de på om det var nått mer. Vilket det var, det bm här inte hade sett var att jag hade PCOS.

Första IVF försöket gick rent åt helvete kan jag säga. Jag blev helt knäckt.
Nu är vi på vårat andra försök och min kropp reagerar inte på medicinerna… Så denna gånen verkar gå ännu värre, men jag hoppas väl på att de ska funka i slutet ändå..

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

zakkris
2017-10-07 13:50
#4

Skall tillägga att utredningen vi gjorde inte var lika avancerad som åvan.
Vi hade tre möten, en gynekologisk, en med spermalämning och en med resultat av det.
Sen så remitterades vi direkt till Sahlgrenska som där gjorde mer tester.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Linala78
2017-12-11 13:38
#5

Jag (vi) har vårt första möte 9 januari för utredning. Har försökt få barn nummer två i 1 1/2 år, med en klocka som tickar mot 40. Jag hoppas vi får hjälp, har haft en massa konstiga symptom när mensen satte igång efter graviditeten, halsont med feber vid ägglossning och mens varje månad (kan inte vara en slump), mellanblödningar och galet riklig mens. Försökt få hjälp länge, men får bara svaret att det är normalt varje gång jag försöker boka tid till gynekolog. Har nu sökt privat på annan ort.

Förväntansfull
2017-12-11 20:51
#6

#5 va trött man blir när man får höra att ”allt är normalt” hela tiden.. Även om nått är normalt så är de ju såklart jobbigt, att få feber vid ÄL?! Inte vad man vill behöva leva med liksom … Här har vi varit på första besöker o lämnat blodprov och har idag även lämna spermaprov! Jag har fått lämna blodprov 2 ggr pga ev behandling med levaxin.. men det återstår att se…..

Annons:
Förväntansfull
2018-01-15 16:42
#7

Har nu fått svar på varför vi har svårt att bli gravida o de beror på att jag som så många andra har pco. Men är ju väldigt positivt att vi lyckats bli gravida två ggr själva iallafall. En till undersökning ska göras sen får vi bara vänta in att vi försökt bli gravida i 2 år , vilket är snart. Sen kan vi får hjälp om vi inte lyckats innan dess. Hoppas på mirakel snart.

Förväntansfull
2018-02-01 10:27
#8

Ska få börja med letrozol vid nästa mens (känns som en evighet till dess) Hoppas att det ”räcker” med det o gärna så snart som möjligt. Känner att jag för varje dag blir mer och mer nere o orkar inte hålla humöret riktigt längre. Gråter för minsta lilla. Har varit oerhört jobbigt under 2 års tid med många olika saker som inträffat, så hoppas på roliga nyheter för oss snart! Orkar inte vara glad för andra i min närhet som blir gravida o får barn. Jag blir bara avundsjuk o ledsen, så håller mig borta från många just nu vilket också känns jobbigt.. Skönt att skriva av sig lite.

RoxannaS
2018-02-01 10:50
#9

Håller tummarna att mensen kommer snart så ni får igång cirkusen <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Linala78
2018-02-20 12:08
#10

Vi blev rekommenderade att göra IVF. AMH-provet visade ett lågt värde (4,1) vilket tydde på på nedsatt äggstockfunktion 😢.

#8 jag vet hur det känns att längta och svårigheten när alla andra får barn ❤️

RoxannaS
2018-02-20 13:42
#11

#10 Åh såna nyheter man inte vill få. Hoppas ni får hjälp snabbt så de går ändå <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Förväntansfull
2018-02-24 19:25
#12

#10 tråkigt för er! Hoppas att de löser sig snart o ni får hjälp ! Här väntar ja på mensen dom bör komma om ca 9 dagar tror jag. Antar att den kommer komma… Men då kan ja börja med letrozol o hoppas att de går fort när jag börjat med den :) Önskar verkligen att ingen hade svårigheter med att skaffa barn! Det ör ju de finaste som finns pch enligt mig, meningen med livet! Så hoppas på en liten plutt snart<3

Upp till toppen
Annons: