Din Hälsa

När tränar ni?

2017-09-29 09:40 #0 av: pompido

Jag har alltid varit överviktig och satt och funderade på varför. Jo, för jag har aldrig haft en aktiv livsstil. Jag är en riktig soffpotatis och har varit det så länge jag kan minnas och nu med ett litet barn på 1,5 år, så har jag mindre tid till sig själv.

Så nu, som 30-åring, så vill jag ändra min livsstil men då jag inte har haft någon annan livsstil än denna så är det jättesvårt att ändra på mig och speciellt om jag är osäker på exakt hur jag ska göra, det är ju viktigt att vara konsekvent.

Min dag ser ut såhär:

Vakna, klä på min bebbe så hen är redo för dagis. Lämna på dagis. Gå till jobbet (ligger supernära så får inte direkt in någon bra promenad där) och arbeta. Hämta bebbe på dagis. Kommer hem, börjar med middagen, äter, ordnar bebbe för läggdags, ut och går med hen så att hen ska somna. Sedan när jag lagt hen så är jag helt slut och sitter två timmar framför tv:n och sedan sover jag.

Så nu vill jag veta, från er föräldrar som har en aktiv livsstil och håller er i form, hur ser era dagar ut ungefär? När tränar ni? Och äter ni alltid hälsosamt eller äter ni onyttigt någon gång i veckan?

Anmäl
2017-09-29 09:54 #1 av: Fien

Jag har alltid älskat att träna och röra på mig. Innan jag fick barn tränade jag flera gånger i veckan (vad har varierat mellan ridning, dans, gym, löpning). Utöver det har jag alltid cyklat till jobbet (har flyttat och bytt jobb några gånger men har väl haft mellan 3-7 km till jobbet).

Nu med två barn hemma (en på snart 3 år och en 3 månaders) är det svårare att träna lika mycket. Just nu blir det promenader varje dag med barnvagnen och någon mammaträning (pass på gym) i veckan. Jag brukar också rida en gång i veckan men har uppehåll på det för tillfället. Istället jobbar jag på att få tillbaka min bålstyrka hemma :).

När lillan växt till sig lite så planerar jag att rida en gång i veckan och köra pass 1-2 ggr i veckan. Detta gör jag på kvällstid när barnen somnat. Jag kommer även cykla till jobbet när jag är tillbaka där i april (ca 6 km enkel väg).

Jag äter på regelbundna tider, frukost, kanske en frukt, lunch, något mindre mellanmål och middag med familjen. Det händer att jag äter något onyttigt också men håller det till helgerna (trots att jag är mammaledig).

Anmäl
2017-09-29 10:04 #2 av: pompido

Hur långa barnvagnspromenader blir det varje dag? Jag hinner inte träna på gym, dottern lägger sig runt 19-20, så det blir att sätta igång med middagen så fort man är hemma för att hon ska hinna äta och varva ner inför läggdags :( Och jag och sambon är ganska strikta med att lägga oss 22 för vi går upp runt 06:00-06:20, så vi måste orka med dagarna. När brukar du lägga dig/vakna? Vet du ungefär när du brukar gå till gymmet mellan middag och läggning osv? :)

Jag kanske kan köra träningspass hemma men då kommer jag inte ha tid att få sitta ner och andas.

Önskar att dagarna var längre, haha :D

Anmäl
2017-09-29 10:20 #3 av: Fien

Vår stora dotter lägger sig 19-19.30, så när vi vara hade ett barn kunde man ju sticka och träna vid den tiden. Så är man hemma till 21 och har en timme att varva ner. Jag lägger mig också vanligtvis vid 22 (ibland tidigare :)). Det blir ingen tv eller soffa den kvällen :).

Med barnvagnen går jag minst en timme om dagen nu på vardagarna.

Anmäl
2017-09-29 10:24 #4 av: [Smulan_88]

#2 det kanske låter lite hårt, men dina 2 timmar i soffan kan du ju lätt byta ut mot 2 h på gymmet. Ni är ju två, och om hen ändå sover så behöver ju inte ni bägge sitta och passa. Det handlar om prioriteringar. Man har inte tid till motion eller hobbies, man tar sig tiden.

Man kan spara tid på många sätt, tex så är det ju ekonomiskare och tidssparande med exempelvis stor kok. Även om det är "töligt" så är det kanske skönt att ha bunkrat upp med lite olika matlådor i frysen, vilket endast tar några få minuter när man väl ska äta.

Jag har själv varit aktiv i perioder, jag är just nu hemma med mitt tredje barn. Och i och med att jag tar hand om dom större delen av tiden och att det tagit mycket på min kropp att vara gravid, så får min man snällt ställa upp och passa 1-2 h när jag behöver egentid (dvs träning, tränar just nu 5-6 dagar i vecka).

Försök hitta något du gillar som funkar relativt med erat tidsschema. Funkar det inte med gym eller annan gruppträning, dra på gympaskorna och spring en timme. Den bästa träningen är den som blir av, och för att få det gjort behöver man "offra" annan tid. Det brukar oftast bli tv-tiden alternativt en timmes sovtid på morgonen. Lycka till!

Anmäl
2017-09-29 10:31 #5 av: Tassen94

Ofta när man vill börja träna så går man för hårt in med för höga krav på sig själv, då är det svårt att bibehålla den aktiva livsstilen.

Jag tycker du ska fasa in träning i din vardag. Börja med 15 minuter träning på kvällen framför tvn? Du kan googla efter korta träningsprogram som du kan följa :) På så sätt känns det kanske inte så övermäktigt som det kan göra att masa sig iväg till gymmet när man egentligen är helt slut :)

Anmäl
2017-09-29 10:57 #6 av: SuperLimm

En annan grej du kan göra är att ta en omväg till/från jobbet så blir det en längre promenad.

Själv ser jag träning som en slags avkoppling/rensning av hjärnan. Börjar du träna en timme två gånger i veckan kommer du fortfarande kunna sitta vid TVn 10 timmar i veckan. Gå och träna måste man inte göra varje dag, i början är det bättre att börja lätt och med kanske bara en eller två gånger i veckan sen kan man öka tiden och gångerna när man känner att man kan lägga mer tid på det :)

Anmäl
2017-09-29 11:41 #7 av: Thiah

Jag har haft ett gympapass från Youtube som är 10min långt och enda redskapet är endet gympaboll... det hinner jag egentligen slltid med men jag är en latmask.

Maken klämmer in ett ca 30-45mim träningspass här hemma medan jag nattar. Vi tar varannan nattning. Han är den av oss som behöver gå ner i vikt och ham äter nyttigt samt tränar de dagarna och det har hjälpt massor.

Sen lagar jag ofta storkok/flera rätter på helgerna för att slippa stressa efter dagi.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2017-09-29 12:48 #8 av: [Anyver]

Om ni letar korta och intensiva träningspass som inte kräver utrustning och du kan göra dem framför tv:n så vill jag bara tipsa om det som fick ner mig ganska mycket i vikt. Har fram till nu inte haft barn men en hektisk livsstil och då fungerade detta bra och är min plan till efter återhämtningen efter förlossningen :)

HIIT, high intensity interval training. Dessa pass kan man enkelt hitta på YouTube (jag använde de som kallar sig fitnessblender) och de flesta är mellan 15-45 minuter. Jag gillar de som är 20 minuter för då känner man ändå att man kom igång ordentligt. Men tänk på att har du inte tränat så innan så kan träningsvärken vara hemsk :D. Jag har en hatkärlek till flera av övningarna, bland annat burpees :D

Lycka till med att göra om din livsstil TS.

Anmäl
2017-09-29 12:55 #9 av: oh-la

Nu ska man ju inte förutsätta att ni är två, och inget i din text ts avslöjar att du har någon mer hemma som kan avlasta. Jag utgår därför från att du är själv. Kan vara fel, men då får du hojta :)

Jag har hund, och det hjälper en del. Till på köpet är jag fortfarande hemma med min 1-åring och kommer vara det ett tag till.
Det kan hjälpa att lägga upp övningar att göra hemma. Det behöver inte vara mycket, men försök lägga 15 minuter varje dag på träning! Det finns appar med förslag på övningar. 7 minute workout tycker jag är ganska bra. Ta det lugnare och gör två omgångar!
Försök ha som vana att ta en promenad. Kan du gå ut med ditt barn på en rask tur efter maten? Det är bra även för de små.
Det behövs inga stora förändringar, tänk att all aktivitet, litet som smått, ger hälsofördelar! Kan du även bli lite svettig och andfådd är det ytterligare plus.
Ytterligare fördel är ju att fysisk aktivitet smittar på de små :)

Vad gäller maten, jag äter inte enbart nyttigt, men försöker hålla nere det onyttiga! Lagom och varierat! Godis och liknande spår vi till helgen och läsk håller vi oss ifrån. Försök undvika de stora bovarna som ändå inte ger något. Ät bra mat istället! Finns inte tiden, satsa på att göra mycket av basgrejer och gör lådor. Man kan variera mycket med tillbehör.

Jag tycker det är lättare att vara motiverad när jag tänker att det jag gör följer med mitt barn. En osund livsstil tenderar att följa de små, och det vill jag inte för min dotter.

Anmäl
2017-09-29 17:48 #10 av: Sarah

Jag tränar på lunchen om jag är på jobbet, sen rider jag på kvällen om pappan kan ta läggningen. Jobbar jag hemifrån rider jag på lunchen. Helgerna är aktiva. Jag rider båda hästarna och fixar i trädgården eller går i skogen tillsammans med dottern.
Sen använder jag dottern som tyngd en del och tränar med henne när vi leker.
Ex älskar hon att krypa in i ikeakassar och bli gungad. Då använder jag henne som kettlebell :)
Vi dansar mycket hemma och då passar jag på att göra några upphopp och nudda taket.
Hon gillar att leka flygplan så då ligger jag på golvet och lyfter henne som en bänkpress. Hon gillar att rida på mina fötter om jag sitter i soffan, då tränar man låren osv osv.
Finns massa sätt att träna hemma tillsammans med barnet :)
När jag lagar mat gör jag alltid så att det finns mycket över så att man inte behöver lägga en timme varje kväll och andra små saker som sparar tid.

Anmäl
2017-09-29 19:34 #11 av: [Smulan_88]

#9 i inlägg 2 så skriver hon om sambon så de är två ;) MEN det betyder inte så mycket ändå, då arbetsfördelning i hemmet skiljer sig mycket fastän man är två

Anmäl
2017-09-29 20:07 #12 av: oh-la

#11, just! Missade totalt :) jaja, jag tänker lite samma ändå, fast ni är två. Kanske kan ni till och med gå promenad tillsammans.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.