Annons:
Etikettförlossningen
Läst 2456 ggr
Jess89
2017-09-11 20:53

Bedövning vid förlossning

Vad har ni valt för bedövning vid förlossning och vad tyckte ni om bedövningen? Har bf om drygt en månad och har funderat en del kring bedövning. Därför vore det intressant att veta vad andra har valt och om det fungerade.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
oh-la
2017-09-11 20:58
#1

började med lustgas och valde sedan epidural. gasen tog udden av det värsta fram till en punkt när jag bara mådde illa av den, och då slutade den också hjälpa. då bad jag om EDA, och jösses! kände inte ett dugg de två timmar jag hade kvar tills krystvärkarna kom. låg och sov och vaknade bara till när jag behövde en påfyllning. när jag började känna igenom nästa gång var krystvärkarna som jag kände trots bedövningen. var så underbart efter 34h värkarbete att bara få vila!

nackdelen var att jag inte kunde kissa och fick bli tappad innan jag började krysta, men helt ärligt, efter alla undersökningar och allt pillande och kollande var det typ mitt minsta bekymmer just då. för mig funkade EDA hur bra som helst, och blir det ett till barn kommer jag utan tvekan välja det då också.

Fien
2017-09-11 20:58
#2

Första förlossningen ingenting. Det gick för fort för att hinnas med. Andra lite lustgas under öppningsskedet (vilket varade i ca 30 min). Gillade inte alls den då jag tyckte jag blev yr och vimsig. Så andas var väl min smärtlindring…. jag hade nog valt det om det hade blivit en nästa gång….

jackiejohn
2017-09-11 21:01
#3

Jag badade i 30min och puffade lustgas en stund under värkarbetet men sen mådde jag illa av lustgasen så födde helt utan bedövning. Jag hade tänkt mig västervikaren om jag skulle ha bedövning men nu gick det såpass fort så det hann vi inte med och med facit i hand är jag nöjd, jag "planerar" att föda nästa barn utan bedövning/med lustgas också. Men som alltid är jag öppen för förändring i stunden. Det enda jag alltid kommer tvärvägra är eda och det är pga alla biverkningar jag hört och för att den gör (i min mening) djävulskt ont att sätta) Fick ryggmärgsbedövning när jag blev akutsnittad med äldsta dottern. Hur tänker du kring bedövning då? :) Jag gick in med ett öppet sinne men med en önskan om att undvika mer bedövning/smärtstillande än på sin höjd västervikaren.

Jess89
2017-09-11 21:14
#4

#3 Jag känner mig väldigt osäker på vad jag ska välja. De äldre jag pratat med har tagit Bäckenbottenbedövning och lustgas (har jag för mig). Känner mig dock tveksam till lustgas. Kanske ändras när jag väl ligger inför förlossningen. Första tanken jag hade var att ta ryggbedövning, men har hört en del negativt om det.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Fien
2017-09-11 21:21
#5

#4 Jag tycker du ska hålla det öppet, läs gärna på innan om vad som finns men eftersom man inte har en aning om hur förlossningen blir är det bra att var öppen för förslag när man väl ligger där….

Surpan
2017-09-11 21:22
#6

Jag tog tidig epidural, men fick vänta i 2 timmar och då hade jag lustgas. Lustgasen funkade bra tillsammans med ryggmassage från min man under tiden jag väntade. Men epiduralen - herregud. Det var perfekt. Jag var så nervös inför att lägga den men det kändes ingenting och jag fick ha lustgasen under tiden. Efter det hade jag ingen smärta. Man kunde känna av värkarna lite ibland men inte som smärta utan mer som sammandragningar. Det ända negativa var att de var tvungna att ge ny dos varje timme så jag kunde inte sova någonting.. Annars var det perfekt. Fick en sista dos strax innan krystadet som började klinga av i takt med krystningsfasen. Jag kunde kissa på epiduralen men de tappade mig ändå mot slutet, och jag brydde mig inte om det. Efter förlossningen hoppade jag direkt upp och gick på toa. Lite skakiga ben men det gick bra. :) Ska absolut ta epidural om jag föder igen.

/Surpan

Annons:
jackiejohn
2017-09-11 22:19
#7

4# Jag stämmer in med Fien, ha ett öppet sinne men läs om de olika bedövningar som finns och tänk igenom vilken/vilka du skulle kunna tänka dig att pröva i första hand så att säga. Men mitt råd är att inte bestämma nåt fast innan förlossningen utan ta det lite som det kommer :)

Pontiac57
2017-09-11 22:44
#8

Nu gick inte jag igenom en full förlossning men under min misslyckade igångsättning så provade jag både eda och lustgas. Första värkarna jag hade som kom efter dom satt ballongen funkade bra utan smärtlindring men när jag haft värkstimulerande 3 h och värkar totalt 25 h valde jag att prova eda och det va kanon! I 4 h funkade den kalas men tog sedan bara bort på högersidan (va även bortdomnad från start i högerbenet). Ha öppet sinne är det bästa för alla förlossningar går olika snabbt och "bra" och det är jätte bra att vi då har valmöjligheter

[Smulan_88]
2017-09-11 22:54
#9

Lustgas, spinalbedövning 2 av 3 gånger, bäckenbottenbedövning 2 av 3 gånger. + Dusch 1 av tre gånger. Jag tycker (observera jag, man får tycka annorlunda så klart ;)) att man ska vara öppen för förslag och be barnmorskorna om guidning utefter vad de anser, och om man upplever att man tappar kontrollen och inte står ut - ta bedövningen du blir erbjuden. Man är "ingen bättre" människa för att man "tryckte ut ungen utan bedövning". Vi är alla olika och upplever förlossningar SÅ olika. Jag har fått tre barn och samtliga förlossningar har skiljt sig som natt och dag. Anledningen till att jag tagit spinal+bäckenbotten bedövning två gånger var för att jag upplevde att de funkade toppen för mig. Läs på om dessa, de erbjuds inte alltid på rutin utan man får fråga efter dem ;) Spinalbedövning sitter i i ca 45-60 minuter och sprutas in i ryggmärgen. Det är Guds gåva då det tar udden när det är som jobbigast, denna bör sättas när det "närmar sig". Men de ger den i regel "bara" en gång, men ett bra alternativ om man inte vill ha epedural. Bäckenbottenbedövningen underlättar när bebisen kommer ut. Lycka till!! Snart är bebis här ❤️❤️❤️

Roxie
2017-09-12 00:25
#10

Lustgas under öppningsskedet och krystfasen. Krystade i 5 timmar innan det blev snitt och då givetvis spinalbedövning. Lustgas funkade fint för mig i kombination med att tänka på andningen och vila mellan värkarna.

// Sofia

RoxannaS
2017-09-12 01:24
#11

Jag hade lustgas när värkarna började bli jobbiga, fick epidural när jag var 6 cm öppen, den ångrar jag efteråt då jag upplevde att värkarna blev mer obehagliga av den, de blev mer tryck neråt än smärta, och de var väldigt jobbigt.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
MikaelaS_
2017-09-12 07:45
#12

Åkte in när jag var 10 cm öppen och fick då lustgas när vi kom in, han är född en timme senare ungefär. Hoppas på att slippa lustgasen denna gång, det var skönt men jag blev fruktansvärt "full" och upplever att jag missade mycket av slutet, det är trist

Djurälskaren87
2017-09-12 12:21
#13

Hade lustgas fram till 8-9cm då bad jag om Eda men de var mest för att jag var öppen 10 cm men sen gick jag tillbaka till 8-9 cm och då gav jag upp och direkt då kände jag hur ont de verkligen gjorde och bad om Eda som enligt mig inte hjälpte så mkt

Annons:
Alexzandra630
2017-09-12 13:01
#14

Jag hade bestämt mig för innan att jag skulle ha så lite smärtlindring som möjligt och absolut inte eda. När jag väl födde barn ville jag ha all smärtlindring som fanns. När jag kom in på förlossningen så erbjöds jag att bada. Det var helt underbart, i 2 h satt jag i badet. Sen låg jag i sängen en stund med värmekuddar men det hjälpte inte så fick lustgas. Det var helt amazing. Jag släppte inte masken förän barnet var ute efter att ha provat det. Efter att ha legat på förlossningen i 7 h med i princip konstanta värkar så började jag få panik av smärtan. De hade ökat lustgasen men det hjälpte inte. BM övertalade mig att prova eda. Och det var tur för då kunde jag hantera smärtan. Ont som fan gjorde det ändå men jag fick inte panik. Bestäm inte så mycket innan utan lyssna på din BM. De ser kvinnor föda barn varje dag och kan bedömma bättre än dig vad du behöver för smärtlindring.

EjNot
2017-09-12 14:21
#15

Lustgas var riktigt skönt att andas in och epidural är fasiken Guds gåva till alla som föder barn🙏🏻 Jag trodde jag skulle gå av på hälften innan epiduralen kickade igång. Så kombon med lustgas och epidural tyckte jag mest om. Jag var öppen för allt möjligt innan just för att jag inte hade någon aaaning om hur det skulle kännas.

mollyt
2017-09-12 14:36
#16

Jag testade några andetag lustgas men det var inget för mig! Tanken på att ge hjärnan syrebrist så att man blir "lullig" kändes inte bra, jag blev väldigt torr i munnen och den smakade hemskt illa. Så ja…jag satt i badkar och lyssnade på musik med min man. Under själva förlossningen så la de sterila kvaddlar nere på magen, fungerade fantastiskt för mig! Själva injiceringen var inte skön men det gick riktigt snabbt under en värk så spelade inte så stor roll - men efter det så försvann den värsta smärtan i magen vid kratrarna och jag hade mer känslan av att bajsa på mig bara. Jag håller verkligen med de ovan som tipsar om att vara öppen för förslag! Se hur det leder, hur det känns under tidens gång och ha en dialog med barnmorskorna på plats! De kan guida dig och komma med förslag. Jag skulle gärna ha en förlossning till utan kemisk bedövning men å andra sidan så är jag öppen för idén att jag kan känna annorlunda i stundens hetta så lägg ingen prestige i det (i förväg).

Jess89
2017-09-12 17:59
#17

Stort tack för allas råd och åsikter jag får fundera vidare och ha ett öppet sinne för det som väntar helt enkelt. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

JossanH
2017-09-12 23:03
#18

Första, Lustgas, EDA. Var ganska trött då och edan var väldigt bra för att få mig att slappna av och gjorde att jag öppnade mig 4 cm på typ en timme. var rätt val då men önskade mig hellre en mer naturlig förlossning. Andra, Lustgas, akupunktur. Fick akupunktur och gillade det, dock är det mest till för att man ska bli avslappnad och det var jag redan. Använde lustgas i krystskedet (i typ 10-15 min alltså). Tredje, Lustgas, tens. Tens var riktigt bra tyckte jag. Använde lustgas sista 20 min ca.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JazzBass
2017-09-13 09:03
#19

Frun valde livmoderbedövning (PCB)  båda gångerna. Första gången var det på inrådan av barnmorskan, som menade att det var för sent att ge epidural. Det funkade så bra att vi ville ha det också med följande barn. PCB verkar också snabba upp öppningsskedet rejält. Första gången var hon ca 6-7cm öppen när hon fick sprutan, och max en timme senare var hon fullt öppen (man brukar väl räkna med 1cm per timme annars?). Andra gången fick hon sprutan när hon var 4cm öppen, och 20 minuter senare var hon fullt öppen. 

PCB verkade ha något större smärtlindrande effekt första gången än andra, kanske för att det gick så mycket snabbare då (även om första förlossningen också var relativt snabb). Krystningsskedet var 33 minuter med första och 2 med andra. Det att tösen hade 2cm mindre huvudomkrets vid födseln och var ett halvt kilo lättare än sonen påverkade säkert också förloppet i viss mån.

Lustgas ville hon inte alls ha på grund av hon vid nån operation tidigare i livet upplevt det som väldigt obehagligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

mikkan01
2017-09-13 09:04
#20

Skulle också vilja säga att det är bra att vara öppen för förslag. Jag visste redan innan att jag absolut inte ville ha EDA men hade min förlossning varit utdragen så hade jag nog tagit det ändå för att få slappna av lite. Det är ju en väldigt annorlunda smärta så det är svårt att veta i förväg vad man vill och inte vill ha. Jag klarade mig dock på varma kuddar, bada (tyckte inte alls det var skönt) och lustgas de sista timmarna. Tyckte lustgasen var helt underbar haha. Man kände värkarna och man visste vad man skulle göra men det tog verkligen bort det som gjorde mest ont.

~mikkan

Annons:
soundtrack
2017-09-13 09:36
#21

Första förlossningen hade jag lustgas och EDA, andra bara lustgas. Lustgasen funkade inte jättebra på mig. Visst blev jag lullig av den men bägge gångerna hade jag sån himla delay på effekten att jag aldrig lyckades tajma värkarna. Effekten kom när värken redan var över. Men masken var bra att skrika i ;) och det var lättare för mig att fokusera på att andas rätt med den. Första förlossningen försökte jag klara utan EDA, var lite rädd för den. Dels pga stick i ryggen men även att förloppet skulle stanna av och ev komplikationer. Men till slut hade jag så ont att det bara inte gick längre. Och den var gudomlig! Den ca timman jag hann njuta av den var så underbar, jag fick en chans att vila mig lite inför slutspurten. Hade inga problem med att de stannade av eller att jag inte kände av krystvärkarna. Kunde inte kissa precis efteråt men annars inga komplikationer. Andra förlossningen sa jag omgående att jag ville ha EDA, ville inte lida i onödan. Kl 15 ville dom inte ge mig den än pga att jag endast var öppen 4cm en timma tidigare (dom var rädda att jag skulle stanna av). 15:44 föddes dottern.. så ja, det gick väldigt fort och nån EDA hann av förklarliga skäl inte sättas den gången ;)

Upp till toppen
Annons: