Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 4402 ggr
Baaazinga
2017-09-02 12:11

Från 2 till 3 barn- positivt och mindre positivt

Vi funderar på att försöka skaffa en 3:a vill Gärna höra alla åsikter om vad som är positivt och definitivt vad som är mindre positivt. Det är mycket som ska klaffa såklart, livet, tiden och mycket mer… men vill ni dela med er blir jag väldigt glad.

Annons:
Velinga1984
2017-09-02 14:24
#1

Jag har 3 barn, -04, -13, -16. Tiden och aktivering är mitt största bekymmer, speciellt med tanke på att jag har så spridda åldrar.

[Smulan_88]
2017-09-02 14:46
#2

Jag har tre födda -11, -15 och -17 det mesta är positivt och så. Men tvåan kämpar väldigt för att få uppmärksamhet, så det händer väldigt mycket konstiga grejer just nu. Han är född januari -15 och han gör ALLt och lite till. Annars så är det ingen märkbar skillnad. Trean "hänger med". Men märks inte av värst mycket.

Snowblind
2017-09-02 19:38
#3

Jag är uppvuxen med ett syskon men har inte fött några barn.

 Då jag och syskonet är motsatta parter av könet så känner jag att av nyfikenhetens skull så hade det varit kul med ett tredje syskon; att se likheter och olikheter m.m. för jag och mitt nuvarande syskon är väldigt olika - nästan tvärt om.

Men om man bortser från detta och kollar på faktumet: 2 eller 3 barn så skulle jag säga såhär:

3 barn, beroende på åldrarna, blir snart 3 större barn; ungdomar som ska tas hand om och hanteras (t.ex. om det blir tjafs/bråk). 3 olika individer.

2 är lättare helt klart, lite bekvämare skulle jag säga. Mindre mat som går åt, mindre individer att hantera och de har även varandra i den måtta de själva känner för. 

Men jag tror endå att 3 inte är för mycket om man säger så. För mig, personligen, så skulle jag sikta på 2-3 barn beroende på hur man känner. Om man känner att man klarar av att ge tillräckligt med tid till alla 3 barn tillsammans med sin partner och vill ha en familj med 3 barn så ser jag inga anledningar att inte försöka uppnå det.

Men eftersom att det blir fler individer som behöver lära sig om livet och hitta sin plats i hemmet m.m. så kommer det bli mer jobb som förälder till dessa. Men jag tycker det är lite vackert också. 

Men det här är min del av myntet och har själv inte upplevt detta så ta min skrift med en nypa salt. :)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Baaazinga
2017-09-02 19:59
#4

Tack för alla fina svar. Vi har två tjejer en född 2013 och en 2016. Vi resonerar både kring vad fantastiskt det skulle vara med en person till att få följa, men samtidigt har vi fullt upp med dom två vi har nu. Vår minsta har haft svår kolik så nu är vi trötta generellt. Får låta tiden gå lite men samtidigt vill vi inte vänta för länge. Dels kan det ju t sin lilla tid att bli gravid också och kanske småbarnsåren blir tuffa… Ja svårt detta. Jag kommer från en familj med 4 barn (mig inkluderat) grymt med tre äldre systrar helt klart 😍 Har varit så skönt i livet. Fortsätt skriv så spännande att ta del av😘

Snowblind
2017-09-02 22:09
#5

#4 låter som att du resonerar bra! :D Och tänker att den tuffa perioden går till slut över och blir endast ett kärt minne blott. :)

Det är 5år mellan mig och mitt småsyskon. :)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

[Thiah]
2017-09-03 06:06
#6

Jag känner att det är någon magisk gräns / spärr mellan 2 och 3. Sen efter man skaffat 3 kan man också skaffa 5-6 osv.. För man måste ändå ha större bil, kanske syskonvagn och större boende. Men sen har jag märkt att det är tiden som sällan räcker till hos de jag känner med 3 barn. Ofta får den 3e bara hänga på syskonens alla aktiviteter hela tiden. Men jag vet också några större familjer där alla barnen prioriteras framför att tex 2 ska spela special instrument. Så det där beror nog mera på familjens liv än antalet i den.

Annons:
Baaazinga
2018-04-20 20:17
#7

Gah hittade min tråd här. Jag vet ej vad jag ska ta vägen nu när jag är gravid med 3:a. Har bokar in till med kurator och pratat led abortmottagningen.🤧😢

mollyt
2018-04-20 21:42
#8

I vilken vecka är du nu? Kan ni göra en lista med för- och nackdelar?

Baaazinga
2018-04-20 22:16
#9

Jag vet inte riktigt jag tror som max v 5 så att jag oroar mig redan är ju galet. Missfall är ju ganska vanligt. Jo vi ska göra en lista tänkte vi. Bara så snurrigt i huvudet.

RoxannaS
2018-04-21 09:28
#10

Förstår din situation. Med tanke på att mitt förhållande sprack när jag blev gravid nu så har jag själv suttit i funderingarna om jag ska behålla eller inte. Men varje gång jag tänkte nej så ångrade jag mig lika snabbt igen. Det fanns liksom inte. Hoppas du hittar din vilja i det här snart så du kan bestämma dig. Ju tidigare ju skönare blir de om du väljer att inte behålla. <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Baaazinga
2018-04-21 14:50
#11

Ja ett förhållande ska ju överleva verkligen. Men jag tror vi är starka nog. Jag kan inte förmå mig att svälja en tablett. Tanken på det får mig att må dåligt. Men är bog för vi ej tänkt klart en.

mollyt
2018-04-21 14:56
#12

Okej men då är det ju inte så bråttom stt hasta fram ett beslut, utan ni hinner ta en ordentlig funderare på vad ni vill. Jag personligen vill gärna ha två barn och ”bara” två av så enkla själ att det känns naturligt att kunna hålla båda barnen i handen samtidigt. Men för mig känns det nog så mycket för att jag växt upp med en bror och det kändes bra att vara vi två. Min man var en av tre syskon och få är det väl en del praktiska grejer som att sitta tre barn i baksätet och sånt som jag tänker på. Men känner man att man har tid, ork och kärlek för ett tredje barn så är väl det toppen om man vill!

Baaazinga
2018-04-21 16:16
#13

Ja det är mer om vi orkar och mäktar med. Händer har vi ju fyra av😉 men absolut vi har tid på oss. Men när man vet resultaten är det svårt. Har två fantastisla tjejer här hemma😍

Annons:
Sarah
2018-04-21 16:18
#14

Vad är det som ändrats från att ni övervägde att skaffa en 3a, till nu då det inte känns som att det passar?

Aftonstjärna
2018-04-21 20:11
#15

#12 Det går snabbare än man tror tills man inte längre behöver hålla dem i handen. :) Eller tills de tar sig själva till skolan fram och tillbaka. Det kan vara jobbigt ett tag om man har tre små, men tycker att tiden går fort och aldrig ångrat att vi valde fyra barn. Vi hoppas nu på en femma. :) Jag tyckte det var jobbigt i början när trean kom, men jag hade en nyfödd, en 1,5-åring och en 3-åring samtidigt. Men de har nu stor glädje av varandra.

Baaazinga
2018-04-21 21:44
#16

Ja tiden går ju fort. Om vi skulle behålla skulle vår äldsta vara 5 år, 2:an 2,5 år.. jag räknar med att det skulle vara totalt fullt upp mn allt går ju.

Gaara
2018-05-03 10:26
#17

Själv har jag sagt att jag vill ha två barn. Jag har själv ett syskon och det har känts bra att vara två. :) Min fästman tycker också att två låter lagom, just så man har tid för alla och plats osv. Så jag har sagt att när vi har fått två (OM vi ens får två) så ska jag sterilisera mig. För då är jag klar. :) Han har tre syskon. Kan tänka mig att hans föräldrar hade rätt fullt upp när det var tre barn. Då var den äldsta två år och de nyfödda var tvillingar. Men de valde att skaffa ett barn till senare. Lillbrorsan är 15 år yngre än det äldsta barnet och det har ju gått fint. De har alltid rest utomlands på semester med barnen och har aldrig haft några direkta problem med sina ungar heller.

Men själv är jag för lättstressad m.m för att kunna tänka mig att hantera fler än 2 barn. XD

Sarah
2018-05-03 11:35
#18

#17 Innan jag fick barn skulle jag inte ha några alls, sen skulle jag ha bara ett. Nu är barn nr 2 i magen…

mollyt
2018-05-03 11:59
#19

#18, haha! Inte alls samma men min man ville först inte ha barn, sen ville han ha ett barn och nu är barn två på väg och han har redan börjat skoja om vi inte ska ha en tredje också! Men nä, jag är glad om vi får två.

Baaazinga
2018-05-03 14:40
#20

Jag tänkte precis som ni: 2 är perfekt. Men så händer det oväntade och livet vända lite upp och ner. Just nu är jag faktiskt gravid med barn nr 3. Vi vet fortfarande inte hur vi ska göra men set lutar mer och mer mot att vi faktiskt behåller.

Annons:
Pontiac57
2018-05-04 01:36
#21

Jag har jämt sagt att jag vill ha 2 barn, gärna ett av varje och sen är det stopp. Nu har jag ett av varje och känner mig nöjd men jag skulle nog inte göra abort om det skulle ske en olycka då man fått erfara hur fantastiska dom är. Jag tänker såhär, finns det hjärterum så finns det stjärterum. Som i erat fall kanske ni får en bebis utan kolik och som allt bara går enkelt med, en bebis som ni kanske tänker att den är så självklar när den väl kommit. Det är inge fel med abort, det är bra att det finns men av vad jag uppfattat av allt du skrivit så känns det ändå som att du ffa vill behålla? Bestämmer ni er för att behålla kommer ni nog lösa allt det logistiska för det brukar kunna lösa sig ocv dom flesta säger ju att 3an är lättare och bara hänger med. Lycka till och hoppas ni kommer fram till en lösning som känns bra!

mollyt
2018-05-04 18:20
#22

Jag tror nog precis som #21 att om bi väljer att behålla så kommer ni in i rutiner och hittar en logistik som fungerar. Nu står ni ju för det svåraste: att fatta beslutet.

Gaara
2018-05-05 18:55
#23

#18 Under hela min uppväxt var jag "säker" på att jag aldrig skulle skaffa några ungar. Men sedan har jag växt till mig, sett de roliga delarna med att ha familj men även insett de jobbiga. Så två blir maxantal om det inte först blir en och sedan tvillingar då. :)

Upp till toppen
Annons: