Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 4312 ggr
Snowblind
2017-09-01 17:53

Medicinsk abort

Hej,

Jag kommer snart att få göra en medicinsk abort och undrar om det finns någon här som också har gjort det för känner att min oro växer lite ju närmre dagen kommer. Är för övrigt väldigt trött för det mesta och extra illamåendes.

Har fått bruna små flytningar också, så gammalt blod. Vet inte varför. 

Anledningen till detta beslut är att jag har klantat mig och trodde det var säkert, att jag inte skulle bli gravid men hade sååååå fel. Ska aldrig hända igen. Min livssituation känns inte trygg nog för att inbringa ett nytt liv till jorden utan vill vänta ett tag tills jag känner en tillräcklig trygghet omkring mig och är redo för det.

Det jag undrar är:

Gör det ont under dagen då första el. andra pillret tas? Är det så pass att vardagslivet inte fungerar och man blir sängliggandes? Har nämligen planer den dagen och vet inte om jag bör tacka nej i förväg och avbryta planerna. Vet ej hur jag kommer bli… Känner mig orolig för hur det kommer kännas, kommer det komma massvis med blod? Klumpar? Det känns ytterst otäckt i mitt huvud och jag befarar för när det är dags.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Annons:
Wellcraft
2017-09-01 18:00
#1

Det är aldrig fel att göra abort, så känn inte att du måste förklara dig.

Jag har gjort medicinsk en gång och kirurgisk andra. 
Jag fick lite mensvärk och ganska stor blödning av första pillret, men det var inte så farligt mer än att jag var orolig. 
Dagen på sjukhuset där jag tog nästa piller slutade inte jättebra, jag blev väldigt illa bemött och hade väldigt ont men vägrades smärtlindring trots att jag blivit lovad det innan. Men, efter ett par timmar var det ju över.
Efteråt gjorde det inte alls ont men det blödde en hel del i ett par dagar.
Jag började skolan dagen efter utan problem.

Man ska inte ha så ont eller bli bemött som jag blev, det är skräckscenario. Det kommer nog gå jättebra för dig.

Hur kändes det? Ja det kommer klumpar. Du ska inte kolla ner i toan. Men egentligen känns det inte mycket värre än vanlig mens.
Det beror på hur långt gången du är också, jag var ganska långt gången.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VeilofElysium
2017-09-01 18:01
#2

Skulle säga att det är högst individuellt och andras erfarenheter ska inte påverka dig för mycket negativt!

Vid första pillret mådde jag bra, dagen efter forsade det blod och jag kunde inte jobba, även så under följande dag. När jag skulle ta de pillerna man tar hemma blev blödningarna kraftigare och jag fick huggande smärtor i magen och ryggen som höll i sig i flera dagar. Jag fick åka in på akuten två gånger för att skrapas och försöka dämpa smärtorna och blödningarna för att allt kunde inte komma ut av sig själv och jag höll på att förblöda efter att det pågått i flera dagar. Hade extremt låga värden när jag kom in till akuten.  Åter igen alla har långt ifrån alla har min erfarenhet, men jag kan starkt rekommendera att du inte är ensam när du tar pillerna själv hemma!

Mina läkare skötte mitt ärende extremt illa och båda gångerna på akuten fick jag sitta och vänta 4-5 timmar för att få komma in. Mina läkare på min vårdcentral gav mig inget bra stöd under något tillfälle av processen..

Snowblind
2017-09-01 18:14
#3

#1 #2 vill bara tacka för att ni delar med er. Detta är ju väldigt personligt så det uppskattas verkligen. 

#1 Vad tråkigt att du blev bemött på ett så pass dåligt sätt! :( Skönt att du kunde börja skola igen snabbt efteråt, det känns lovande. 👍

#2 Ja precis, men känner att jag behöver veta för att förbereda mig psykiskt och att planera. Så tack! Och hur visste du att du skulle åka in på akuten? :o Var det pga. de huggande smärtorna? Låter ytterst plågsamt och stressigt. :( Och tack, ska ta hänsyn till det. 

Tack igen för era välskrivna svar!

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

emeliiiiieee
2017-09-01 18:25
#4

En abort är inget att skämmas över! Min medicinska var hemsk. Tog första pillret, åkte hem och allt var lugnt. Dagen efter blödde jag så jag satt på toaletten i ca 2 timmar och det forsade. Blev ambulans in då jag förlorat väldigt mycket blod. Smärtan var även obeskrivlig. Mitt tips är att be att få bli inlagd från första pillret tills sista är taget. För säkerhetsskull.

Zadie
2017-09-01 18:41
#5

Jag har gjort det en gång. Fick göra allt hemma, det gick jättebra, men jag låg i sängen hela dagen, kändes som rejäl mensvärk och det kom ju mycket blod och så, så jag skulle nog avboka alla planer för den dagen om jag var du. Det kommer gå bra, det var inte så farligt. Ha ordentligt med bindor och nära till toaletten bara :) Andra dagen har jag inget direkt minne av, så antar att jag mådde okej i alla fall.

[Thiah]
2017-09-01 18:42
#6

Min abort var så smidig det kan bli. Knappt ont alla, blödde rejält efter jag tagit cytotec men enbart den dagen. Sedan småblödde jag kanske 1-2v och det var det. Andra gången jag fick samma medicin var när jag hade ett MA(missed abortion) och då var kramperna värre, mera som riktiga värkar trots att fostret då dött i en mycket tidigare vecka än när min abort skedde.

Annons:
RoxannaS
2017-09-01 18:49
#7

Ingen har rätt att döma dig för dina val! Du tänker helt rätt! Du ser till barnets bästa det är så man ska tänka! Credd till dig! Kram <3 

För övrigt så har jag gjort en medicinsk abort. Fick 4 tabletter cytotec som skulle tas vaginalt. Fick med mig dem hem. Tog ca 4 timmar innan något hände och fick ganska kraftig mensvärk (fick alvedon 665 mg) och låg nerbäddad i sängen framför film. De som var jobbigast var att man blödde ganska mycket, och de kom mycket klumpar, så jag skulle välja att hålla mig på hemmaplan, för de är inte så mysigt att ha massa klumpar i bindan när man är ute, plus att pysket mitt tog stryk, grät ganska mycket för allt och inget. Så jag skulle råda dig till en hemmakväll i soffan/sängen, helst inte ensam ifall du blir ledsen. 

Fick för övrigt göra abort pga dött foster och var då vecka 7. 

Kram på dig och stort lycka till ❤️


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Devya]
2017-09-01 19:30
#8

Första pillret som jag tog för att hjärtat på fostret skulle sluta slå, hade ingen effekt på min kropp alls utan jag mådde bra och kunde jobba efteråt. Då jag skulle ta "abortpillren"så var det dock en helt annan sak. Ja spydde så pass mycket att jag till slut började spy blod, hade en massa diarré och blödde ofantliga mängder. Varje gång jag skulle till wc så låg jag på golvet och kröp till toaletten och likaså då ja skulle tillbaka till sängen. Smärtan var obeskrivlig och allt det här höll på i minst 8 timmar innan dett blev bättre. Kan tillägga att för mig började det 15min efter att jag tagit de första pillren (vaginalt). Därefter började illamåendet, kramperna, kräkningarna, blödningen och diarrén. Min vän som nyligen genomgick en abort upplevde samma sak men mindre blödningar än vad jag hade. Hon repade sig också snabbare än mig.

Förväntansfull
2017-09-01 20:18
#9

Fick genomgå en medicinsk abort pga MA och för mig var det fruktansvärt tyvärr. Fick min första tablett en onsdag och sedan på torsdag kväll blev de lindriga mensvärken till fruktansvärda smärtor som höll i sig ca 12 h tills fostret mm var ute. All morfin jag fick hjälpte inte alls. Så med min "erfarenhet" skulle jag rekommendera att inte ha några planer. Har man ont och blöder mycket så vill man gärna vara hemma eller kanske akuten vid behov… En oerhört jobbig process , önskar ingen detta.

[Nalaa]
2017-09-01 20:52
#10

Jag har inte gjort abort men fick piller efter missfallet då allt inte kommit ut. Jag fick extremt ont, kunde inte gå eller stå själv utan blev buren till toaletten av min man. Men som tur är är det ju olika för olika personer men jag skulle ändå rekommendera att planera inför en hemmadag:-)

Snowblind
2017-09-01 22:18
#11

#4 för som jag förstått det får man först ett piller som stoppar graviditeten och sen ett piller till för nästa dag som påbörjar självaste aborten? Och aa det låter som att det måste ha varit rätt så traumatiskt. Jag tycker det är lite jobbigt med blod och hoppas hoppas att jag inte kommer få någon problematik. För vill gärna hålla det här hemligt från föräldrarna; att jag klantat mig.

#5 okej tack så mycket för att du berättar! Låter endå helt okej. Håller tummarna att jag får det likadant. :D

#6 vad skönt att det gick så smärtfritt! Det verkar att ju längre tid det går desto "jobbigare" blir det ungefär. Hmm.

#7 tack så mycket! ❤️Tas tabletterna där nere? Hade hoppats att man svalde dem bara.. Och åh okej, vad trist! (om du ville att det skulle levt) och tack för att du delar med dig. Shit alltså, det här kommer bli ett minne för livet kan man säga.

#8 oj shit! Vad läskigt att spy blod, vet du vad orsaken var?? Helt ärligt så låter det lite som en skräckfilm. Tack så jättemycket för informationen och jag hoppas att du mår helt bra idag.

#9 Vad är MA för något? :o Och fy det låter hemskt, ska avbryta mina planer. Tack!! Jaa, jag har haft jätteont i magen en gång så jag grät pga. mensvärk och då visste man inte var man skulle ta vägen eller göra av sig själv.. (det var nog inte lika gravt som många av er upplevt)

#10 Okej åh, det är så sjukt jobbigt när det gör så ont!! :( Will do!!

Tack alla som svarat, känns bättre nu när jag vet lite vad som kan komma skall och vad man kan göra för att förbereda sig. Huva huva!

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-02 01:06
#12

#11 Ja de verkar vara olika. Jag fick 4 st att stoppa in samtidigt. De var väldigt jobbigt. Över ett år sedan nu men mår fortfarande dåligt över det. :( MA = missed abortion. När fostret dör och kroppen inte själv stöter ut det. De var ett sådant jag fick. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2017-09-02 04:35
#13

#12 jag har också fått tabletter att stoppa in vaginalt, båda gångerna.

Annons:
VeilofElysium
2017-09-02 11:25
#14

#3 Min respektive som var med mig stod inte ut med att se mig vrida mig i smärtor och jag var svag eftersom att jag förlorat så mycket blod. Låg massor kvar i livmodern så allt hade inte lyckats komma ut av sig självt vilket var det som orsakade blödningarna. Jag hade redan låga värden innan jag gick igenom detta så var kanske också så kanske inte var i min mest optimalas hälsa.

emeliiiiieee
2017-09-02 12:22
#15

#11 jag hann bara ta pillret som stoppar graviditeten. Hann inte ta cytotec tabletterna för blödningen började innan. Har fått förklarat att så fort hjärtat slutade slå så fick jag ett naturligt missfall. Så det kan också bli så för dig.

[Devya]
2017-09-02 12:36
#16

#11 Det gick väl sönder lite i halsen efter jag hade spytt så mycket så inget farligare än så.

Snowblind
2017-09-02 18:53
#17

#12 Förstår det verkligen, hoppas det finns andra alternativ. Vill inte stoppa upp saker där nere helst (men än mindre föda ett barn just nu). Och åh okej, vad tråkigt att höra, sånt kan inte vara roligt om man vill få barn. :( Jag hoppas du får bättre lycka i framtiden! ❤️

#13 Känner bara "noooooooo!" - har aldrig ens använt tampong.

#14 Åh förstår, nä det är ju rätt så förtvivlande att se ens nära lida och att man inte kan göra något för att hjälpa situationen. :/ Och då vet jag, jag vet inte hur mina värden ser ut men ska kanske försöka se till att äta ordentligt och så innan jag tar tabletterna. Fy vad jobbigt det måste ha varit för dig alltså :(

#15 åh okej då är jag med på noterna, tack! 🌺

#16 Åh okej, tur i oturen då kanske. Huva, huva alltså.

Nu gäller det bara att förbereda sig och hoppas på det bästa. 👍

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-02 19:05
#18

#17 Det är inte så farligt, dem känns inte när man fört in dem så de kommer gå bra 🌺


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Snowblind
2017-09-02 19:28
#19

#18 tack!! Ska de smälta bort sen eller faller de ut av sig själv kanske? (kommer ju få denna infon senare så kanske onödigt att fråga) är rätt så anti till tabletter generellt sätt så arghhh förbanne mig själv att jag har försatt mig i denna situationen. GRRR!

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-02 19:49
#20

#19 Dem smälter. De som blir kvar kommer ut med blodet sen Självklart får du fråga de du vill veta. De kanske hjälper att veta vad som kommer hända i förväg så man hinner förbereda sig mentalt. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[Thiah]
2017-09-02 19:56
#21

En tampong känns mycket mer än dessa små tabletter. De smälter nästan direkt så du sätter in dem med fingret och sen när du drar upp brallorna igen känner du inte av dem. :)

Snowblind
2017-09-02 19:57
#22

#20 Åh okej, tack! Ja precis, det är lite så jag tänker. T.ex. när jag skaffade navelpiercing så frågade jag lite innan själva piercingen gjordes och det kändes bättre att veta vad som händer. För övrigt så skrattade jag lite pga. nervositet och det gjorde inte alls ont. :)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Snowblind
2017-09-05 09:57
#23

Ok har tagit första pillret nu, fostret var 7 veckor.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Zadie
2017-09-05 10:55
#24

#23 Hoppas allt går bra för dig! :)

Snowblind
2017-09-05 11:44
#25

#24 tack så mycket! ❤️

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-05 13:04
#26

Håller tummarna att de går bra ❤️


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Snowblind
2017-09-06 20:29
#27

#26 tack så mycket!! ❤️Var väldigt darrig i morse så  åt en liten melon innan jag satte igång proceduren. Tog en alvedon och ipren och sen behövdes inget mer smärtstillande. Spydde dock i 4 omgångar och hade ont i magen såklart; men inte så pass att jag började gråta men jag var sängliggandes hela dagen. Var inte kapabel till nåt annat än att försöka minska smärtan.  Så tyckte det gick jättebra!! Var inte alls farligt med klumpar, var i stort sätt bara blod för mig och sen ett knyte som kom ut nu i slutet. :o Men det har varit en jobbig dag och har fortfarande lite ont i buken. Har knappt ätit något men var orolig att jag skulle få upp det igen.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Annons:
RoxannaS
2017-09-06 22:56
#28

#27 Tur du var kvar hemma då 🌺 kram på dig ❤️


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Snowblind
2017-09-07 08:21
#29

#28 ja verkligen, känns mycket bättre idag!! ❤

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-07 13:05
#30

#29 Vad härligt å höra <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Snowblind
2017-09-19 09:00
#31

Jag undrar om någon vet hur man vet ifall man har fått en infektion i efterhand? har snart haft mens i två veckor och är sååååå trött på det! Och idag i duschen så fick jag en oro att jag kanske fått en infektion utan att veta om det!?

För har känt lite småsmärtor i buken emellanåt, var "värst" i början och då när jag t.ex. käkade onyttigt. Lite som att det var nåt vasst eller liknande men var inte så pass att det hindrade mig för någonting. Var knappt att det märktes men blev lite jobbigt att äta.

Sen började det försvinna succesivt och nu kommer det bara en liten smärta nere vid buken/urinblåsan-stället ytterst sällan.

Kanske kan bero på något helt annat, har inte varit helt nyttig av mig som jag ursprungligen hade tänkt. :/ 

Detaljer om mens så läs ej om du är känslig!!:

Under den senare tiden av mina blödningar så har de varit lite mer slime-aktiga. Ibland hänger det en tråd liksom. Och sedan någon dag tillbaka så har det börjat komma en ny lukt jag inte känner igen. Försöker byta skyddet ofta och det är såå tröttsamt men det sker ju för det mesta på autopilot. Känner att det tänjer lite på ens mående..

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-19 11:30
#32

Had du varit på någon kontroll efteråt?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Snowblind
2017-09-19 12:54
#33

#32 nope. Men man skulle ju göra ett till test, det är typ det jag har att göra.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-19 14:45
#34

#33 Ring in dit och be om råd. Låter inte så bra. Skulle nog vilja åka in för kontroll om jag vore du. För att vara på säkra sidan. Hoppas de löser sig för dig


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Snowblind
2017-09-19 15:54
#35

#34 okej tack för ditt råd, ska ringa dit och höra :)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-19 16:29
#36

#35 Hellre en gång för mycket så de inte blir något knas med infektion osv :) lycka till!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Snowblind
2017-09-19 22:31
#37

#36 ja precis, känner mig orolig och kom inte fram idag men får försöka ringa imorgon 😊 tack!

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

RoxannaS
2017-09-19 23:27
#38

Prova 1177 annars?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2017-09-20 06:05
#39

Jag blödde konstigt hit och dit under min andra medicinska abort men lukten var densamma hela tiden. 

Att lukten ändras på blödningarna/flytningarna brukar vara en indikation på att nått kan vara galet så det är bra att du  kollar upp det.

Snowblind
2017-09-20 09:26
#40

#38 jo jag höll på att ringa dit men tyckte inte att det kändes som att de skulle ha tillräckligt kunskap.

#39 attans, tackar så mycket för infon!! Vill inte att mina farhågor ska inträffaaaaaa…..

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Snowblind
2017-09-20 09:45
#41

Ok ringde 1177 och hon rådgav att jag ringer till gynmottagningen också.. kommer inte fram idag heller.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
soundtrack
2017-09-20 10:24
#43

Man måste oftast "hänga på låset" för att komma fram, dvs ringa direkt när telefonkön öppnar vilket brukar vara runt 7:30 på morgonen.

Snowblind
2017-09-20 11:15
#44

#43 okej, hade ingen aning. x) Ringde iallafall 2 nummer som stod på infobladet som jag fick med mig och fick direktiv om att  ringa 1177 och be om att få boka tid genom dem senare idag. 

Lyckligtvis har jag ingen feber eller märkvärda magsmärtor så förhoppningsvis är det ingen fara.

Tack ni som svarat, är sjukt tacksam!❤️ Min största och enda oro är att jag inte ska kunna få barn igen i framtiden.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Upp till toppen
Annons: