Annons:
Etiketthälsa
Läst 1749 ggr
Fridaaaa
2017-08-19 21:32

Åka in?

Hoppas någon är inne

Haft ont i magen till och från idag, även lite igår.
hugget till ibland och ibland gör det bara allmänt ont.

Känner mig trött och frösen ibland varm ibland (kan ej ta temp, har ingen termometer). Bör jag åka in?

1177 är inget alternativ att ringa, de är kassa ändå.
Mitt första barn, är i v13, nojjig och orolig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Snorhyveln
2017-08-19 22:07
#1

Hur då för ont? Smärta som att du gjort dig illa eller mensvärk? De bästa vore ju om du på något sätt kunde ta Temp, men har du smärta som i illa så ska du nog ringa in/åka in..

Fridaaaa
2017-08-19 22:12
#2

#1 Känns inte som mensvärk. är svårt att förklara.
Nej inte sån smärta

Har inget att ta tempen med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snorhyveln
2017-08-19 22:19
#3

Okej. Förstår att de är svårt. De bästa är nog att ringa 1177 om du nu får prata med en vettig människa, Annas är nog de bästa att åka in. Men du måste ju undersökas, speciellt om du känner dig orolig men också för att smärta + frysenhet kan ju vara infektion eller annan sjukdom i värsta fall.. Gör de som är lättast, åk in el ring in före o hör vad de tycker?

Fridaaaa
2017-08-19 22:22
#4

#3 Vi ringde akuten och de hänvisade till 1177 trots att vi sa att vi tycker dem är kassa "det brukar vi få höra säger dem"; sitter i kö nu. Akuten kunde inte ge något svar, de ringde även någon avdelning, förmodligen förlossningen, men de hänvisade med till 1177 kasst
Men att få en bra där är nog hopplöst :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snorhyveln
2017-08-19 22:29
#5

Okej.. du kan inte ringa gynakuten/Gyn avdelningen nattnummer? När jag vart febrig av ett missfall ringde jag dit o fick komma in.. tror de är dit man får komma som gravid i veckorna 1-22, annars är de ju förlossningen.. Ljug till med ngt som att de gör skitont i magen och du känner dig febrig men kan i te kolla själv o att du vill ha hjälp, o se vad de säger om det? :)

oh-la
2017-08-19 22:49
#6

Är det stickande, huggande smärtor runt äggstockarna och nedre delen av magen? Runt dom veckorna hade jag hemska problem med ligamenten i nedre delen av magen. Kunde hugga som knivar i sidan och ryggen, och där emellan va en jätteotäck molvärk. Testa att ta en Alvedon och se om det blir bättre. Jag sprang på toa som en dåre när det gjorde så ont och vår helt övertygad om att det skulle vara missfall, men det var bara livmodern som hade en tillväxtspurt. Inte kul alls, framför allt inte för att man var så orolig. Tyvärr är det ju så att skulle det vara något är det akuten/gynakuten (och då är du lågprio) som gäller. Ett missfall är tyvärr inte akut, även om det för dig är fruktansvärt akut (jag vet hur det känns, jag mådde som sagt skitdpligt över att det kunde vara missfall). Förlossningen tar inte emot dig alls, dom tar bara emot från det att det går att rädda fostret, alltså om typ 10 veckor. Innan dess går det inte att göra någonting mer än att vänta. Istället för att spendera många timmar på en akut, ta en värktablett och se om det hjälper. Som sagt, ligamenten kan vara rent vidriga i perioder och göra fruktansvärt ont!

Annons:
oh-la
2017-08-19 22:53
#7

Måste också tillägga att ljuga sig till en snabbare hantering som #5 föreslår inte är riktigt ok… Det finns de på gynakuterna som är riktigt riktigt dåliga på riktigt. Vi ringer inte 112 om vi inte är allvarligt sjuka just för att inte ta resurser från någon som behöver det. Detsamma borde gälla på akuten. Dom har fruktansvärda problem idag med långa väntetider och folk som försöker få snabbare handläggning.

Snorhyveln
2017-08-19 23:08
#8

Men hallå hon är ju rädd och förtvivlad, de känner ju smärta och obehag och har eventuellt feber.. jag menar ju inte att man ska ljuga om att man är döende men en liten vit lögn då hon inte kan förklara smärtan. Om en kvinna är gravid i 13:e veckan tror jag inte att hon har lågprio och att hon kommer nekas hjälp vare sig de är samtal på telefon eller om hon får komma in.. i värsta fall får hon ju komma in men vänta. Dessutom är de hennes första graviditet, så då är man 1000 gånger nervösare och oroligare än omföderskor.. så lugna ner dig.. de är många som drar en vit lögn just för att de är livrädda, och de får man vara.

RoxannaS
2017-08-19 23:29
#9

Jag skulle kolla om de finns någon kvinnoklinik, gyn, eller ringa förlossning för att rådfråga. Jag ringde förlossningen för råd innan jag tillhörde dem när jag var orolig.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
oh-la
2017-08-19 23:46
#10

#8 Jag säger inte att man inte får vara livrädd. Jag erkänner att jag själv var livrädd i inlägget ovan. Jag har bara en graviditet i bagaget och bara den erfarenheten, så jag är heller inte omföderska. Och nej, inte ens ett bekräftat pågående missfall är prioriterat. Det är inte farligt så länge som det sköter sig som det ska. Den akuta vården finns för att lösa akuta sjukdomar och inte för att lugna i första hand och därför är missfall utan komplikationer lågprio. Jag säger inte heller att man kommer nekas hjälp, utan att det i de fall där det inte finns något egentligt att göra mer än att avvakta är det bättre att ta en Alvedon hemma och försöka ta det lugnt. Jag dikterar inte villkoren för vården, och på en akut jobbat man med det akuta som kan lagas. Ett missfall kan aldrig förhindras och därför blir det låg prioritet. Det innebär i sin tur inte att man inte kan söka hjälp. Låg prio i vården innebär att man får hjälp, men man kommer långt ner på listan. I dagens vård innebär det att man kan bli sittande många många timmar. Mitt enkla råd, som varit i samma situation i samma ångest att testa att hålla sig hemma istället för att spendera natten på akuten. Man ska också vara medveten om att en vit lögn kan prioritera ner en faktiskt sjuk patient som inte ljuger. Är det rätt? Jag fick exempelvis vänta 2h på gynakuten med pågående livmoderinfektion, smärta och stora blödningar (bokstavligt talat rann blod så det skvalade i toastolen). Det är o vänliga fall prio, men en svår buksmärta skulle kunna blivit prioriterad över. Jag är fullkomligt lugn. Men jag har erfarenhet av akutvården och tycker aldrig man ska uppmana någon att ljuga om sin sjukdom för snabbare handläggning hur rädd och orolig man än är. På akuten finns väldigt sjuka patienter som faktiskt behöver komma in så snabbt som möjligt. Som sagt, även om något är vansinnigt akut för dig (och jag förstår känslan för jag har själv kännt den) är det inte nödvändigtvis akut för sjukvården och det måste man ha respekt för.

Fridaaaa
2017-08-20 02:20
#11

Varit in. Akuten hänvisade till 1177. De tyckte vi skulle in ifall det var blindtarmen. De tog prover och ultraljud och allting såg bra ut :) så var skönt att höra. Såg bebisen för första gången. Sån upplevelse ❤

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RoxannaS
2017-08-20 02:24
#12

#11 Vad härligt ❤️


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2017-08-20 08:12
#13

#11 va skönt :) Och ligamenten kan göra helt för jävla ont, speciellt de veckor det är växtspurt. Jag har nu min 3 omgång och det är bara att andas djup när man ska resa sig upp. Urk

Annons:
Fridaaaa
2017-08-20 09:49
#14

#12 Ja  :D ❤️

#13 Ja hon förklarade det men sa att det var bra att vi kom in, då de ville kolla så det inte var blindtarmen med då det var just högersidan men såg bra ut :)

Är glad att vi fick bra hjälp där inne, inte så lång väntan och bra personal, Guldvärt ❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jess89
2017-08-20 10:46
#15

Vilken lättnad att allt var bra med den lilla. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Fridaaaa
2017-08-20 10:50
#16

#15 Verkligen :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snorhyveln
2017-08-20 11:40
#17

Vad skönt att allt gick bra och att du fick hjälp :) Men ett tips, köp en termometer 😊 Lycka till 🌷💗

[Thiah]
2017-08-20 11:42
#18

#17 varför ska man har en termometer? Jag har aldrig fått höjd temp under mina missfall/aborter. #13 nä blindtarmen ska man inte leka med. Och att få se lilla pyret för första gången kanske är värt lite smärta ;)

Upp till toppen
Annons: