Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 3049 ggr
[postmortum91]
8/17/17, 9:26 PM

viktväktarna och gravid?

Jag är i 6 veckan och undrar om det är galet att gå med i viktväktarna som tidigt gravid?
Hur mycket ska man äta genom dem? svälter man sig eller funkar det som gravid?

Annons:
nisse88
8/17/17, 9:33 PM
#1

Hej, Det är absolut inte bra att banta när du är gravid, det är istället bra om du går upp några kg. Man kan äta nyttigt ändå utan att banta, så slipper man alla tråkiga graviditetskilon. Det kan dock vara lättare sagt än gjort har jag själv märkt :) Det är viktigt att du mår bra under din grav för att barnet ska må bra. Jag tänker att jag tar tag i det efter födseln och samtidigt som födseln äger rum så tappar man ofta automatiskt ganska många kilon. Lycka till med din graviditet!

[Thiah]
8/17/17, 10:09 PM
#2

Jag skulle kanske hellre försöka att själva få en bra matrutin än att behöva följa ett program. Äta mycket sallad, undvika att småäta mer än nödvändigt för t.ex. illamående. Är du sugen på onyttigheter kan du äta t.ex morötter eller äpple istället.

Surpan
8/17/17, 10:32 PM
#3

Viktväktarna har ett specialprogram för nyblivna mammor. Jag hade satsat på det sen istället om jag var du. :)

/Surpan

Honestyisdead
8/17/17, 10:35 PM
#4

#3 Fast ts är ju i början av en graviditet. Inte alls samma som att ha fött.

[Thiah]
8/18/17, 5:15 AM
#5

#4 tror hon menar att ta ska vänta tills bebisen är född. :)

Surpan
8/18/17, 7:12 AM
#6

#4 självklart inte. Jag menar att hon ska vänta tills efter förlossningen som #5 säger. :)

/Surpan

Annons:
Honestyisdead
8/18/17, 9:05 AM
#7

Då är jag med :)

Maria
8/18/17, 9:07 AM
#8

Jag tycker det verkar helst galet att tänka på bantning när man är gravid. Barnet behöver näring. Man ska givetvis inte "äta för två" som man sa förr men absolut inte banta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sagolikt
8/18/17, 10:36 AM
#9

Jag tror inte att man får vara med i Viktväktarna som gravid.

Ria74
8/18/17, 10:38 AM
#10

Jag är inte säker på att viktväktarna tar emot dig som gravid ens. Prata hellre med din bm om att du vill ha råd av en dietist. Hen kan bättre råda dig hur du äter sunt under en graviditet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sagolikt
8/18/17, 10:39 AM
#11

Länk (försökte redigera mitt förra inlägg men det fungerade inte).

Velinga1984
8/18/17, 11:04 AM
#12

Håller med #10. Prata hellre med en dietist om kosten oroar dig. Med mellanbarnet fick jag upp mellan 35-40 kg, hade gått ner allt när han var 18 mån. Med minstingen gick jag upp 30-35 kg, har 7 kvar pga kraftigt delade magmuskler och ev bråck. Att ens tänka på viktväktarna som gravid känns skrämmande, vart är vikthetsen på väg?

oh-la
8/18/17, 11:08 AM
#13

Är du väldigt överviktig ts? För är så fallet kan ju en liten viktnedgång kanske vara befogad. I så fall ska du inte experimentera själv ned metoder eller dieter utan via din bm få kontakt med en dietist. Om du inte är väldigt överviktig, vad är det som får dig att överväga viktväktarna?

Annons:
[postmortum91]
8/18/17, 8:45 PM
#14

Innan jag blev gravid med dottern hade jag bmi på 27,4 eller liknande. Vägde 65-66 kg för lilla mig på 152 cm. Sen efter graviditeten rasade jag alla gravidkilona + lite till. efter 3 månader vägde jag 60 kg. Älskade då min kropp och kände mig vacker för första gången sedan 8 år tillbaka. Nu har jag dessvärre gått upp allt igen och väger säkert 65kg + och bmi på ca 27,4

Honestyisdead
8/18/17, 9:01 PM
#15

#14 jag förstår hur du känner ungefär. Men ta tag i det efter graviditeten. Du har ingen övervikt även om du inte är i trivselvikt.

Ät bra mat nu och gå upp som man bör och ta sedan tag i vikten. Du rasar säkert igen.

oh-la
8/18/17, 10:33 PM
#16

#14 tyvärr är ju graviditeten inte rätt tid att gå ner på det viset. Din kropp kommer ju förändras igen och du kommer gå ner igen efter förlossningen. Däremot kan man se graviditeten som ett tillfälle att bli nyttigare! Du kan gott träna, promenera och röra på dig. Passa på att äta nyttigt och kanske skära ner på onyttigheter om du kan. Den förändringen är ganska enkel och innebär ingen fara. Ta upp tankarna om du har mycket ångest med din bm. Du kommer ju gå upp under graviditeten hur som, så att satsa på drömkropen just nu är ingen idé. Det kommer en tid när du kan sikta in dig på drömvikten.

Pontiac57
8/18/17, 11:20 PM
#17

Jag hade kvar några trivsel kilon när jag startade den här graviditeten. Jag gick ner allt efter sonen till en början men gick sedan upp x antal kilon igen. Så den här grav har jag gjort så att jag rört på mig mycket mer, jobbade 5 v längre (fysiskt aktivt arbete) och dragit ner på sötsaker men ätit mat som man ska vilket har resulterat i en betydligt mindre viktökning. Förra gången gick jag upp 12 kg och den här gången ca 7 kg vilket jag känner mig nöjd med

[postmortum91]
8/19/17, 12:18 AM
#18

I hear you. Jag får väl helt enkelt inse att det inte är bästa tiden nu.
Jag tänker iaf börja gravidträna, finns ju bra pass på youtube har jag sett + att dottern älskar att vara med och härma. Sen gillar hon och jag att dansa barn-zumba, så hon får vara min träningspartner :P
Förra graviditeten tränade jag ingenting, och fick inga komplikationer, dock insåg jag ändå hur mycket kroppen genomlider så jag tänker inte chansa den här gången. Nu blir det knip, och träna upp rygg, ben, bäckenet och allt som tillhör :P

Alexzandra630
8/19/17, 9:20 AM
#19

Jag har kraftig övervikt och jag fick förmaningar att absolut inte banta när jag var gravid och inte nu heller när jag bantar. Jag gick upp 17 kg under graviditeten (mycket vätska). Nu 9 v senare har jag gått ner det plus 4 kg till. Ät nyttigt och banta inte.

Alexzandra630
8/19/17, 9:20 AM
#20

Ammar inte bantar ;-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: