Annons:
Etikettallmänt
Läst 2404 ggr
Djurälskaren87
8/10/17, 2:44 PM

Era erfarenheter av igångsättning

På tisdag den 15/8 kl 830 har jag bokad tid för igångsättning/bedömning vilken metod som ska göras. Jag har då gått över 15 dagar. Hoppas såklart han vill ut av sig själv. Vill höra era erfarenheter

Annons:
[Thiah]
8/10/17, 4:05 PM
#1

Jag är igångsatt med att en sk ballong. När den trillat ut togs hinnorna och allt sattes igång direkt. För mig gick smärtan från 0-100 på knappt 2 timmar och det chockade mig. Var inte alls beredd på det och hur panikartat jag reagerade. Men förutom det löpte allt väl tills Joel fastnade med näsan nånstans och fick förlösas med sugklocka. Knappt 12 timmar tog det från att hinnorna togs till att han var ute. Kommer troligen sättas igång denna gången också och det oroar mig inte alls.

Sparven88
8/10/17, 4:22 PM
#2

Har ju nämnt lite innan om min igångsättning. Fick som en tampong med gele instoppat på lördagen vid 15 tiden, fick efter en stund lite mensvärk som sen eskalerade, men höll sig liksom som kraftig mensvärk. Fram på natten fick jag be dem ta ut den efter att jag fått jättekraftiga värkar; men inget hände utan det var pinvärkar. Sov inget alls den natten, så på söndagmorgonen fick jag lite morfin för jag hade fortfarande jobbiga värkar, och så en sovdos. Jag sov väl i ungefär 2.5 timme och när jag vaknade och blev undersökt hade jag börjat öppna mig lite, så då satte de en ballong. Klockan var väl då ungefär 10 på fm. Vid 15-snåret började jag få regelbundna värkar, jag fick lite akupunktur vilket var rätt skönt (trodde aldrig att jag skulle tycka det) Vid 17 tiden fick vi komma in på förlossningsrummet. Jag fick prova lustgasen. Hade då värkar som ökade i styrka hela tiden. Sen vet jag inte riktigt vad som hände de resterande timmarna innan sonen föddes måndagnatt 01.31. Det var mycket värkar, hjärtljud som sjönk hos sonen, massa prover en gång i timmen och Epidural. Tror jag krystade i ungefär 40 minuter innan han behagade komma ut.. Precis när överläkaren kommit och tagit fram sugklockan. Vet att bm sa till mig att vi minsann skulle slå honom på näsan och klara oss utan sugklocka. Och japp! Han fick ta den med sig å gå igen :)

Djurälskaren87
8/10/17, 4:22 PM
#3

1# Varför blev det igångsättning för dig och varför tror du att de sker igen? Var din tapp mogen när du Gjorde igångsättningen ?

RoxannaS
8/10/17, 4:38 PM
#4

Jag blev igångsatt 5 dagar innan bf. Hade ondansetron för illamåendet hela graviditeten. Man får dem normalt vid tex operationer osv. Började spy som en gris trots dem på slutet, förstoppad så in i jag vet inte vad. Fick såna problem med magkatarr osv. De började ta så mycket kraft av mig och psyket tog stryk. Var in på 2 hinnsvepningar innan, men inget hände. Var öppen 3 cm när vi väl skulle sättas igång så dem tog hål på hinnorna först, klockan var väl 9? Gav inget så efter 20 min kanske satte dem in värkstimulerande dropp. Sen tog det fart, var öppen 6 cm vid 12, tappen utplånad. Fick då lustgas och eda. Vid 14 någonting var jag helt öppen, Tror klockan var 14.15 eller något sådant när första krystvärken kom, sonen kom ut 14.23.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Surpan
8/10/17, 4:57 PM
#5

På BF gick mitt vatten, jag fick då tid för igångsättning två dygn senare - klockan 16.00 på eftermiddagen. När jag kom in så var jag öppen 2-3cm men hade en liten kant kvar. Jag fick en bard (ballong) som gjorde att jag fick en värk som gjorde ont. Fick då två citodon som tog bort det jobbiga. Barden ramlade ut och mina värkar kom igång. Efter 1,5 timmar fick jag epiduralen (tyvärr försenad på grund av en akutsituation någon annan stans men jag klarade det bra på lustgas). Fick epidural och värkstimulerande dropp. Sen väntade jag hela natten. Snackade lite med min sambo, sov en sväng. Var öppen 10cm på morgonen klockan 7, sen fick jag krysta utan krystvärkar vid 11. På de sista två värkarna fick de lägga sugklocka för att hjälpa till, inga problem alls. 11.58 är sonen född. Igångsättning var jättebra, jag hoppas det blir igångsättning nästa gång om jag blir gravid igen. :)

/Surpan

[Thiah]
8/10/17, 5:16 PM
#6

#3 jag har lungproblem så jag får väldigt svårt att andas när bebisen blir större. Och jag var öppen 1.5cm tror jag. Minns inte. Men jag hade varit lite öppen i flera veckor. Men tappen var inte utplånad eller så.

Annons:
Djurälskaren87
8/10/17, 6:16 PM
#7

Tack för era erfarenheter. Är ju redigt nervös förstås över detta. Har läst att de kan sluta i snitt om man ligger flera dygn och kämpar men så är det väll utan igångsättning med antar jag.

Sparven88
8/10/17, 6:47 PM
#8

Jag tror att igångsättning är väl mer påfrestande på bebis. (Jag kan ha helt fel!!) Det pratades väl om snitt för mig också, berättade min sambo. Men det gick ju som sagt till slut ändå :)

Djurälskaren87
8/10/17, 7:07 PM
#9

8# Jo de är nog väldigt stressande så därför de har väldigt koll på hjärtljud osv

[Nalaa]
8/10/17, 8:44 PM
#10

Jag blev igångsatt med dottern på bf+14, hon föddes på bf+15. Vi var på förlossningen på fredagen och då skrapade de lite för att se om de kunde reta igång det, tappen var inte opåverkad liksom så möjligheten fanns ändå att det skulle komma igång innan söndagens inbokade igångsättning men icke. Söndag morgon kommer vi till förlossningen och de kollar CTG och sätter sedan in en "ballongkateter". De skulle dra i den en gång i timmen för att jag skulle öppna mig och när man är öppen fyra cm (tror jag) så trillar den ut. Tack och lov behövde de bara dra i den två gånger innan den trillade ut för den smärtan var fasiken värre än värkarna. När ballongen trillade ut tog de hål på hinnorna så vattnet gick, därefter satte värkarna igång. Intensiva och ofta kom de, så pass att jag och dottern var alldeles utmattade. Eftersom jag inte öppnade mig mer pratade de om akut kejsarsnitt men då satte det "vanlig" fart. Jag ska inte berätta om fortsättningen och skrämma dig, att det inte gick bra var på grund av hennes storlek (närmare fem kilo). Det blir igångsättning igen den här gången och det skrämmer mig inte, det är ju inte själva igångsättningen som skrämmer mig utan det faktum att det ska vara en stor bebis igen och samma sak ska hända som sist…

[Thiah]
8/11/17, 6:06 AM
#11

#10 tänk vad olika ballong kan vara. Här i Finland fick jag den på morgonen den 17 april och fick sen åka hem.. man ska bara låta den vara tydligen. Så jag hade den i över hela dagen och inte förrän mitt i natten ramlade den ut. (smådrog i den eftersom jag läst hur Sverige gör) I Sverige verkar det gå mycket snabbare.

Djurälskaren87
8/11/17, 6:14 AM
#12

Verkar dock vara på g nu!!

[Thiah]
8/11/17, 6:49 AM
#13

#12 yay! Heja och lycka till!

Annons:
Sparven88
8/11/17, 7:01 AM
#14

Lycka till! :)

hhejlollo
8/11/17, 8:44 AM
#15

Nu räknas väl inte jag så men mitt vatten började läcka för tvilling 1 vecka 34+3, blev inlagd först 34+6 och sattes igång med värkstimulerande dropp vecka 35+2. Droppet räckte efter jag vart öppen 2 centimeter med kort tapp sedan vecka 29+. Flickorna föddes morgonen efter💕

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

SFalkbring
8/11/17, 10:40 AM
#16

#12 Härligt! :D Håller tummarna!

[Nalaa]
8/11/17, 2:00 PM
#17

Heja! Heja:-D

mikkan01
8/11/17, 2:49 PM
#18

Åh, skönt att höra att det är på g, lycka till!! :)

~mikkan

Djurälskaren87
8/11/17, 3:36 PM
#19

Har inte åkt in ännu. Tror Dock de kan ske i helgen eller ikväll. Svårt att säga men haft teckningsblödning och täta värkar sen igår kväll och inatt. Ska vila nu så får vi se hur de slutar

Djurälskaren87
8/12/17, 12:58 PM
#20

Fortfarande bebis i magen! Verkar ha en lång latens fas. 12 dagar över tiden idag. Hoppas jag har tur med bra förlossning iallfall

Annons:
Pontiac57
8/12/17, 2:02 PM
#21

Håller tummarna att bebis tittar ut snart! :)

[Kijsen]
8/13/17, 5:16 PM
#22

#20 hur har det gått? Har det kikat ut någon bebis än? <3

Djurälskaren87
8/13/17, 6:15 PM
#23

Nope. Ingen bebis ännu. Har lång latensfas. 13 dagar över idag så ställer in mig på igångsättning på tisdag

[Nalaa]
8/15/17, 12:24 PM
#24

Spännande:-D

Djurälskaren87
8/17/17, 7:15 PM
#25

36 Igår den 16/8 föddes vår son och förlossningen var fruktansvärd och slutade med alutsnitt. Trots allt mår vi bra. Vår son väger 4410 och är 54 cm. Igår efter snittet kände jag mig tom. Kände panik men idag mår jag bättre och har ammat honom och Förösker lära känns honom :)

[Thiah]
8/17/17, 7:16 PM
#26

#25 Oj nej vad trist att höra att allt var hemskt. Men skönt att ni nu mår bra och försöker landa. Grattis till stora pojken!

Fien
8/17/17, 7:44 PM
#27

Å vad tråkigt att det kändes så hemskt, hoppas du landar lite och att det känns bättre snart för dig! Stort grattis till pojken!

Annons:
Sparven88
8/17/17, 8:44 PM
#28

Grattis och bra kämpat! :)

Surpan
8/18/17, 7:10 AM
#29

Grattis!

/Surpan

Ceet
8/18/17, 9:20 AM
#30

Grattis och hoppas allt känns bättre med tiden! Stor kram

Upp till toppen
Annons: