Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 5786 ggr
Sparven88
2017-08-09 16:00

BF April 2018

Tidigt som skam; jag vet! men jag startar en sådan här tråd i alla fall! Jag är i v 6, (5+4) har BF (enligt sista mens) 7 april. Någon som vill sällskapa i den här tråden, på de resor vi ska göra? :)

Annons:
Rebeccca91
2017-08-09 16:11
#1

Hej! Jag har också enligt senaste mens BF 10 april 2018 😁, ska på besök hos barnmorskan redan nästa vecka på måndag :)

Snorhyveln
2017-08-09 16:23
#2

Hej! Jag är i vecka 5+4 och bf (enligt app) 7 April. Ska träffa BM 23/8 samt få ett UL 22/8 då jag är orolig för denna graviditet.

Sparven88
2017-08-09 16:27
#3

Hej! Spännande! Jag hade också en tid inbokad nästa vecka hos BM, som jag avbokade. Är den BM som "var min" sist jag var gravid med sonen. Jag trivdes inte alls med henne, hon uttryckte sig dumt flera gånger. Jag är rätt rund och go, men enligt henne (eller ja.. mitt bmi) så är jag gravt överviktig (i ärlighetens namn är det inte så "illa") hon sa att jag max fick gå upp 6 kg och borde gå till en dietist. Blev helt knäckt, och blir fortfarande ledsen när jag tänker på det. Dessutom väger jag några kg mer nu är jag gjorde med sonen, så kommer jag nu får hon väl krupp.. Tror jag ska testa MVC i skövde istället den här gången :)

Sparven88
2017-08-09 16:29
#4

#2 Sedärja, samma bf! :) Det är sjukt lång väntan ändå till RUL :/

Snorhyveln
2017-08-09 16:35
#5

Ja va kul :) Hur mår du? Några symptom eller coolungt? De här blir också mitt andra barn om allt går vägen (haft 1 MA och ett tidigt missfall innan denna graviditet) Jag kände symptom såsom ömma o fulla bröst, svullen o jäst mage men sen en vecka tillbaka varit symptomfri.

Sparven88
2017-08-09 16:43
#6

Håller tummarna! :) Jag mår bra, jag kräker på morgonen. Sen går det över. Lite ömma bröst de sista dagarna och trött som tusan. Magen är väldigt svullen, jag ser toktjock ut redan. Trodde att jag skulle ta den här graviditeten mer med ro än vad jag gjorde med första, en icke.. Är toknervös för MF, trots att jag aldrig haft något.

Annons:
Miia74
2017-08-09 19:44
#7

BF 15 april här, enligt appen :) har inte ens ringt barnmorskan än :/  inga graviditetssymtom förrutom att mensen uteblev och CB visade GRAVID.

Snorhyveln
2017-08-09 20:17
#8

Vilken vecka är du i isf tror du? Känner du inte av nått alls?

Miia74
2017-08-09 21:31
#9

appen visar vecka 5 (4+2), ingenting annat, kanske lite mer gasig i magen då :)

Snorhyveln
2017-08-09 21:38
#10

Okej, de är ju ganska tidigt än :) De kommer ska du se, då är du ju vara runt BIM egentligen. Ta nån vecka att verkligen känna.. Jag brukar bli ganska gasig o svullen om magen 😂

DenLin
2017-08-09 22:12
#11

#9 då ligger vi väldigt lika, appen säger vecka 4+1 för mig, bf 17 april. Lustigt, borde väl bara vara en dags skillnad mellan våra datum och inte två? Vi får hålla tummarna tillsammans! Jag fick MF för ett par månader sedan, så känner mig väldigt försiktig i min egen förhoppning denna gången.. Symptom känner jag faktiskt redan, redan innan BIM. Molvärk och stickningar i magen till och från, lite svullna bröst och även stickningar där, och lite illamående då och då. ( det gemensamma ordet här verkar vara lite 😜) rejält trött nu ikväll, men svårt att säga om det är pga hormoner eller för att jag har börjat försöka gå upp lite tidigare på morgonen nu för att chocken inte ska bli för stor när det är dags att jobba nästa vecka.

Miia74
2017-08-10 22:00
#12

Kanske beror på vilken app man använder? Konstigt det kan vara :D 

Är lite orolig för MF men försöker att inte tänka på det, håller tummarna :D

Får se om mina symtom sätter igång :D nånting iallafall… illamående när jag dricker kaffe eller vad som helst :D så jag fattar att jag e gravid.

Men lång väntan till mitten av april :)

DenLin
2017-08-11 11:24
#13

Haha, ja samtidigt som man inte vill må dåligt, så vill man ändå få dom där fysiska bevisen på att det verkligen händer något. Lite dubbelt det där. April är väldigt långt borta, men det är klart, det är mycket som ska komma på plats och växa till sig. Så sett är det ju faktiskt ganska kort tid kroppen har på sig.

Annons:
Sparven88
2017-08-13 20:44
#14

Idag är första dagen jag känt lite molande i magen. Antar att det är växtvärk. Tydligen växer bebis 1 mm/dag den här veckan. Haha ja.. 1 mm.. vad är det egentligen? Häftigt ändå, när man läser vecka för vecka, hur mycket på kroppen som redan nu börjar skapas. #13 lite som du skriver, häftigt vad kroppen kan åstadkomma på 9 månader!

Sparven88
2017-08-18 09:22
#15

I morses när jag vaknade och var på toa såg jag att jag blöder.. blöder fortfarande, pratade med 1177 som tyckte jag var så tidigt gravid så det gör varken från eller till (såå nonchalant kvinna!). Hon sa att det kan vara ett blodkärl som brustit lika gärna som missfall. Hon hade ingen förståelse för att jag är jätteorolig. Sen frågade hon hur lång tid vi hade försökt att bli gravida, varpå jag svarade att det tog sig på första försöket. Då sa hon återigen lite halvotrevligt att "jaha.. men du! Det finns de som får försöka i flera år!" Så jag vet inte om hon tycker att vi förtjänar det här eftersom det gick på första försöket.. Jag har ringt upp till gyn och väntar på att de ska ringa. Hoppas att de kan hjälpa mig,

Snorhyveln
2017-08-18 09:35
#16

#15 Men usch.. hoppas de inte är missfall och något annat!! Förstår att du är rädd, försök ta det lugnt. Har du ont också? De brukar vara snälla och kolla upp hur det står till, så att man med säkerhet vet vad som händer.

Sparven88
2017-08-18 09:42
#17

#16 Ont och ont. Men ja, det känns lite. Typ som mild mensvärk. Men vart vänder man sig? Är det gynakuten?

Snorhyveln
2017-08-18 09:45
#18

#17 aaa när jag fick båda mina så ringde jag direkt till gyn och sa som de va, att jag var livrädd och vill veta vad dan de är som händer.. fick komma dagen efter och en gång samma dag!

Sparven88
2017-08-18 09:53
#19

I vilken vecka var du då? Jag går in i v 7+0 imorgon. Och hon på 1177 tyckte ju som sagt att jag var "nygravid" och att det inte var någon big deal.

Snorhyveln
2017-08-18 10:22
#20

Första var Ma/ofostrigt i vecka 13+4 började jag småblöda och andra började jag blöda vecka 5+4, fick då komma in dagen efter o kontrollera.. men då kände jag att de va MF eftersom jag började blöda och de ökade, till slut fick jag stark mensvärk med lite kniviga tippar :/ Hon ska inte tycka så mkt, idioter som svarar i telefon.. har du pratat med gyn? Annars ring dit i säg som de är och ljug om du måste..

Annons:
DenLin
2017-08-18 10:31
#21

Åh nej! Hoppas att det inte är någon fara… Och vilket trist bemötande, frågan om hur länge ni försökt är väl helt irrelevant i sammanhanget..

Sparven88
2017-08-18 10:44
#22

Pratat med en underbar kvinna på gynakuten. Gjorde ett digitalt test nu när vi kom hem, vilket visade 2-3. Berättade det för bm jag pratade med och att jag gjort ett likadant test förra veckan med samma resultat. Hon tyckte att det lät som ett pågående missfall.. Jag är helt kncäkt :(

Snorhyveln
2017-08-18 11:00
#23

Men kära nån :/ Men du ska väl få komma in och kontrollera?

Sparven88
2017-08-18 11:19
#24

#23 Nej, det sa hon inget om utan jag skulle återkomma om jag fick kraftig smärta. Men, som vi började prata om här hemma; jag kräktes imorse vilket jag gjort varje morgon i princip. Hur fort försvinner gravsymptomen? Jag tänker att fostret måste ju ha dött för ett tag sen, ftersom jag fick samma resultat på gravtestet förra veckan :S

Snorhyveln
2017-08-18 15:43
#25

Ja, alltså har du symptom kvar och blöder utan att de gör ont? Då kan de vas en annan sak, för får man missfall så är de oftas ökande blödning + ganska ond mensvärkig känsla o då brukar symptomen avta innan eller efteråt.. har du symptom kvar förutom krämig?

[Smulan_88]
2017-08-18 16:13
#26

#24 cb med veckoindindikator är kännt för att inte ändra i tid. Så det betyder ingenting, försök att ta det lugnt och inte ta ut något i förskott. Jag blödde med nu när jag var gravid i början v.6 för att vara exakt under 4:a dagar, så va helt inställd på missfall. Men här och nu sitter jag med min 3 månaders bebis. Så ta det lugnt och ta inte ut det värsta än ❤ kram kram

Sparven88
2017-08-18 16:19
#27

Tack hörrni! Jag ställer dock in mig på missfall, om det visar annat blir jag positivt överraskad. Men tror ni att jag kan ringa till akuten imorgon å be om ett vul? Jag menar, måste ju få veta hur landet ligger. Jag kan inte påstå att jag har speciellt ont faktiskt. Var lite tidigare. Tror blödningen har minskat lite just nu iaf. Men det har ju ändå kommit ut lite som små klumpar när jag har varit på toa. Har binda i trosan, och den är knappt något blod på alls. (Ursäkta info!) Vet varken ut eller in känner jag!

Annons:
DenLin
2017-08-18 16:23
#28

#27 hm, när jag fick missfall ( och det var i femte veckan) så var det väl några timmar med inte så mycket blod, men sedan kom det rejält, och höll på så i flera dagar. Jag märkte också ganska snabbt att brösten blev mindre svullna. Hur ärcdet med dina graviditetsymptom? Är dom som vanligt fortfarande?

Snorhyveln
2017-08-18 16:28
#29

Ring Gyn o berätta hur de ligger till, att du blöder och att du vill få de bekräftat! I värsta fall ljug o säg att du har smärta i magen.. Då får du första lediga tid.. de har skyldighet att titta hur de ligger till, de är därför de finns där.

Sparven88
2017-08-18 16:47
#30

#28 Jag har inte haft så mycket symptom mer än att jag kräkt varje morgon nu sen strax innan plusset, så även imorses. Så jag känner mig sååå förvirrad! #29 Pratade ju med dem tidigare och hon sa att jag skulle höra av mig om jag fick kraftig smärta i magen. Tror som sagt att jag ska ringa imorgon, men hur gör jag då? För enligt nätet har gyn.akuten bara telefontider på vardagar. Måste jag ringa 1177 igen och i så fall bli slussad vidare? Då får jag ju överdriva (ja förutsatt att jag inte får jätteont). För veta måste jag. Kan ju inte gå å "kanske" vara gravid..

Snorhyveln
2017-08-18 17:40
#31

För om du inte ringer och får en tid alt får komma in direkt så kan de vara så dumma o säga att du får vänta och se, vilket kan vara en vecka i deras ögon. När jag fick mitt senaste missfall ringde jag o sa att jag fick pluss på stickan men sen börjat blöda o hade lite ont o att jag trodde det va missfall. Fick komma in morgonen efter och kolla.. inga dumma kommentarer eller avslag, fick direkt!

Sparven88
2017-08-18 21:41
#32

Blöder fortfarande, haft lite mer värk nu ikväll. Kommer och går känns det som. Ska avvakta till imorgonbitti, se om jag fortfarande mår dåligt och sen ringa till akuten. Säga som det är, att jag går under av att inte veta.

Snorhyveln
2017-08-18 21:55
#33

Okej :/ För man kan ju blöda och allt är okej, har du gjort något speicllt, haft sex eller ansträngt dig på något sätt? Som sagt, när Man får missfall tidigt brukar det sättas igång ganska fort, men liten blödning sim sen ökat i stryka och gör ökar i smärta som sen har kniviga toppar, man känner att de spänns liksom i de kniviga topparna och vartefter kommer mycket ofta klimat i varierande storlek.. så måla inte fan på väggen än :) Gör så, försök slappna av trots allt och känn efter gur de känns imorgon, men om kg får tycka så tycker jag du ska ringa. För oavsett om du fortsätter blöda eller inte så kommer du vilja veta hur de ser ut med bebben i magen..

RoxannaS
2017-08-18 22:07
#34

Sparven 88, när jag fick starta igång missfall pga dött foster blödde jag också jätte kraftigt när det tog fart, magsmärtor som fasen, och de kom ganska stora klumpar, i storlek med typ en golfboll fast mjuka, så jag tror att du kan vara lugn så länge de inte kommer så stora klumpar. Jag fick göra detta i vecka 6+2 (skulle iofs ha varit i vecka 10 -11 då enligt äl/mens, så något blev knas redan från början) 

Men försök ta det lugnt. Ring imorgon och säg att du har jätte ont i magen och att alvedon inte hjälper. Att du måste få veta om det är missfall eller inte. Kram 🌺


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Sparven88
2017-08-18 22:08
#35

Nej inget direkt så. Ja, precis. Känns som att jag inte kan koppla av förens jag vet hur det är och sen får jag ta det därifrån.. Tack för att ni orkat läsa mina långa och oroliga inlägg och för att ni svarat! ❤

RoxannaS
2017-08-18 22:09
#36

#35 Självklart, de är därför vi finns här, för att kunna stötta varandra och svara på frågor ❤️


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Förväntansfull
2017-08-18 22:22
#37

#34 Tycker absolut att du ska ringa akuten eller åka dit, man vill ju veta hur läget är! Jag fixk också dum kommentar av 1177.. "att man ändå inget kan göra så jag fick gott vänta" ???? Har kan man säga sådant till en som är jätteorolig för sitt barn i magen????!!

Sparven88
2017-08-18 22:41
#38

Hoppas i alla fall att natten blir lugn, så får vi se hur mprgondagen ter sig. #37 Nej, under all kritik ändå. Hur kan man svara på det viset? Och liksom vadå vänta? På vad, bättre tider? På att vården har tid för en? Vi alla vet ju om att det inte går att "bota" ett missfall, och det är ju inte det vi vill att vården ska göra. Utan snarare bekräfta eller dementera ifall blödningen är ett missfall.

Snorhyveln
2017-08-18 23:03
#39

När jag ringde in till gyn för denna graviditet (symptom försvann v 5-6 o vart skiträdd) fick jag prata med ett riktigt retard som sa att de kunde vara mensen som är sen o att jag får den nu o att de inte klassar de som en graviditet i sånt tidigt fall (fastän jag fått positivt på Stickan flertalet ggr) idiot kärring, hon sa sen att hon inte kunde boka nån tid för att de inte gör så (pratade med en underbar kvinna vid mitt senaste MF som sa att jag skulle ringa direkt när jag blev gravid igen för att få komma o kolla pga oron) detta nekade fanskapet mig också.. Efter några dagar ringde jag igen då jag höll på att explodera av nervositet/oro/ledsamhet och fick då prata med en jättefin människa och hon hade inga som helst hinder att boka tid, prata med mig o förstå. Berättade för henne om den jag pratat med tidigare då jag kände att de måste få veta vilka jävla surpuppor o mentalt efterbliva kärringar som ringer oroliga gravida kvinnor. Hon blev total chockad och visste inte vad hon skulle säga förutom förlåt.. och berättade att hon trodde hon visste vem de va och skulle ordna det. Att det var totalt oacceptabelt hur hon bemött mig i telefon som har missfall i bagaget. Så de finns ju människor till allt… usch!!

Snorhyveln
2017-08-19 10:42
#40

Hur går de sparven88? Hur är det idag? 🙏💗

Fien
2017-08-19 11:06
#41

Först och främst, ett missfall så tidigt kan vården inte göra något åt. För det andra, att man blöder lite under en graviditet är inte ovanligt, det kan vara ett blodkärl eller könsliga slemhinnor tex. Jag förstår absolut att man blir orolig men det bästa är faktiskt att vänta och se vad som händer, framförallt om det är väldigt tidigt i graviditeten och man ändå inte kan se något på vul. Vården är många gånger hårt pressad och framförallt förlossningen så jag har full förståelse för att man inte kan bli prioriterad för en blödning i tidiga veckor. Finns det tid och möjlighet att komma in så får man alldeles säkert göra det men en födande kvinna eller kvinnor med verkliga smärtor (pga missfall eller andra orsaker) bör ju prioriteras… tycker att tonen i den här tråden mot sjukvården och förlossningen håller på att spåra ur.

Annons:
Snorhyveln
2017-08-19 11:19
#42

De är ju j*vligt konstigt att du tycker så när vi endast berättat hur vi blivit bemötta. Man kan ju faktiskt vara trevlig och förklara dör en rädd individ på ett bra sätt istället för att vara otrevlig och oempatisk. Speciellt när ordinarie personal håller med och ber om ursäkt för att man blivit bemött så.. så jag tycker du kan tagga ner om att "tonen" börjar spåra ur. Man har inte ngt emot vården bara för att man inte gillar att bli bemött otrevligt.

Sparven88
2017-08-19 11:23
#43

Jag blöder fortfarande, ratat med 1177 igen och fick prata med en jättetrevlig kvinna som tyckte jag blivit bemött katastofalt dåligt igår. Hon sa att det spelar ingen roll om man bara så har gått några dagar i en graviditet så blir man orolig när sånt här händer. Att vården inte kan göra något för att stoppa ett missfall begriper faktiskt jag också. Men det vore skönt för min egen skull att få veta vad det handlar om. Antingen är det missfall eller ibte. Hon tyckte i alla fall att jag skulle åka upp till akuten för att få bli undersökt..

Snorhyveln
2017-08-19 11:40
#44

Okej, usch.. förstår hur du känner :/ Precis! Där har du en stjärna i vården som vet hur man ska bemöta människor i en jobbig situation! De är tur att de flesta i vården är bra, men de finns ju dem som kanske inte ska ha så mkt kontakt med folk om man säger så :) Ja, alltså en graviditet är ju en graviditet, oavsett vecka, och de på gyn vet att de är en jobbig tid, så de kollar alltid upp hur de står till för mammans, bara för att man just behöver veta… Så bra att du fick prata med en trevlig människa :) Ska du åka upp idag då och kolla?

Sparven88
2017-08-19 12:09
#45

Ja, jag gör nog det. Vi ska ha 2-års kalas för vår son idag.. såå taskig tajming! Men jag åker upp i e.m så får vi se :)

RoxannaS
2017-08-19 16:20
#46

Häller tummarna !


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2017-08-19 18:50
#47

Jag kan förstå vad Fien menar med sitt inlägg. Sjukvården i Sverige går på knäna och det finns inte alltid resurser vilket gör det tuff att ge alla vård som är i behov. Det betyder inte att man ska mötas av nonchalans eller spydigheter när man ringer för att be om råd och stöd. Men även sjukvårdspersonal är människor och vissa är verkligen satta på fel uppgifter. Jag tror att orsaken till att de säger att man bara ska vänta är att missfall, på ett vis, är något naturligt. Kroppen sköter tidiga missfall själv och vården kan inte göra något för att stoppa det. Kvinnor tar test tidigare och tidigare vilket gör att fler vet om deras graviditeter i ett väldigt tidigt skede. Det betyder fler oroliga patienter som vill kollas upp när de blöder trots att de knappt passerat BIM. Men återigen, fast det är så ska man inte mötas av nonchalans eller otrevlig attityd. Man har rätt att bli orolig och rädd när man blöder som gravid och jag anser också att man bör ha rätt att kolla upp det utan att tjafsa. Hoppas det löser sig sparven88 och att sonens kalas blir lyckat trots allt.

Sparven88
2017-08-19 19:55
#48

Kommer från akuten nu. Inga positiva nyheter tyvärr. Bryt ihop och kom igen! Tack igen! Och lycka till ni här inne! 🌹

Annons:
RoxannaS
2017-08-19 20:03
#49

Beklagar vännen! Kram ❤️


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2017-08-19 20:10
#50

#48 beklagar :(

Snorhyveln
2017-08-19 20:58
#51

Åh nej.. va tråkigt, beklagar så hemskt :( Men skönt att du fick det bekräftat och avslutat istället för att leva i ovisshet. Verkligen bryr ihop o kom igen, lycka till så hemskt mycket, önskar dig all lycka Kramar 💗🍀🌷

Fien
2017-08-20 02:02
#52

#48 beklagar också! #47 ja precis! Jag skrev att jag förstår att man är orolig och vill veta (har också blödit vid graviditeter) men att uppmana andra till att ljuga till sig snabbare vård för att man är orolig eller kalla andra för fanskap för att man inte får "rätt svar" tycker jag är att gå över gränsen. Som jag skev kan man inte göra något åt ett pågående missfall och det finns kvinnor med verkliga smärtor och rikliga blödningar/andra problem som i så fall kan komma att nedprioriteras pga att andra ljuger. En dag kanske man själv är den personen (eller ens mamma eller mormor eller dotter) som faktiskt behöver akut hjälp på riktigt! Att andra då ljuger sig till snabbare vård för att stilla sin oro för ett eventuellt missfall (något som kroppen löser själv) låter galet. Jag säger inte att man inte ska söka om man har ont på riktigt eller blöder kraftigt för det ska man kunna få hjälp. Sen håller jag med on att man ska bli bra bemött men som jag skrev så är sjukvården pressad och det är människor som jobbar där. De har inte hela ens bakgrundshistoria och de tvingas till att ta snabba beslut i pressade situationer, vilket gör att det kanske kommer ut fel ibland…

Sparven88
2017-08-20 21:33
#53

Tack. Det här med blödningen, kan det komma och gå lite? Hur länge blödde ni? Idag har jag knappt blött något alls, vilket så klart är jätteskönt. Känner dock av lite typ mensvärk. Antar att gyn ringer imorgon för ett nytt vul.

Snorhyveln
2017-08-20 22:04
#54

#53 De kan komma och gå, när man tror de slutat så kommer de lite mer, in hålla på så några dagar/veckor. När jag gick igenom det så höll de på fram o till aka i en vecka o sen mindre i mindre därefter…

Miia74
2017-08-21 23:04
#55

Fick en blödning nu ikväll :( och är nu orolig som sjutton… försöker tänka positivt att det kanske snart slutar. Men inte känns det roligt :( är idag i v 7 (6+0)

Annons:
Sparven88
2017-08-22 05:30
#56

#55 Blöder du fortfarande? Har ni haft sex nyligen? När jag väntade min son blödde jag i princip varje gång vi hade haft sex. Men då var det relativt sparsamt och jag kunde märka att det liksom "tog slut" allteftersom jag torkade. Håller tummarna!

Miia74
2017-08-22 10:28
#57

#56 

Kom bara lite blod i natt, å ytterst lite blod tidigare imorse. Nää inge sex :) hade ju det i tanken igår innan blödningen kom :D Vågar knappt bära min 1-åring nu när jag e så nojjig att jag ska få missfall. Jag fortsätter att tänka positivt, men oron finns där hela tiden :(

[Thiah]
2017-08-22 11:29
#58

#57 Jag har blött båda mina graviditeter utan att det varit missfall. Med första kom det t.o.m klumpar. Så det behöver inte betyda någonting.

Djurälskaren87
2017-08-22 16:21
#59

Jag blödde i vecka 8 o visade sig vara brustet blodkärl! Hade även mensvärk samtidigt

Miia74
2017-08-22 19:41
#60

Verkar vara ganska normalt ändå att blöda en del i tidig graviditet. Har inte blödit mer idag så än finns det hopp :)

DenLin
2017-08-25 19:04
#61

Hur har det gått Miia74? Än så länge är vårt lilla gryn kvar i magen, och idag var det inskrivning på mvc. Vi gick båda två, och tror bestämt att det gjorde det lite mer verkligt för mannen. Jag mår ju illa mest hela tiden, så för mig är det svårt att inte vara medveten om vad som händer 😛

Miia74
2017-08-26 00:04
#62

Inge mer blödning :D men inga graviditetssymtom än, kanske mer uppblåst mage å hård i magen än vanligt :) Jag har blivit erbjuden KUB å tänkte ringa å boka tid för det :) tänkte då nämna ang blödningen. Nästa besök hos bm är den 20/9 känns så fruktansvärt långt dit. Skulle ju vilja se att allt e OK med lill*n i magen :D

Annons:
DenLin
2017-08-26 09:18
#63

Vi ska också göra kub, men det är ju några veckor kvar innan det är dags för det. Visst vill man få se med egna ögon att där är något som lever där inne? 😊

Miia74
2017-09-02 11:24
#64

Jahapp… sakta går det framåt :)  v8 (7+5) idag. :D 

Mår fortfarande som vanligt. Hårdare än vanligt i magen och kanske mer kissnödig än normalt är nog enda symtom jag för tillfället har  :) 

Nattammar fortfarande min 1-åring så brösten känns ju som dom gjort hela tiden, men funderar på att sluta. Hur det nu ska gå till… han använder mitt bröst som napp nattetid :S

Längtar så tills det är dags för KUB om ca en månad, så man får se lill*n sprattla i magen. Känner mig ju som sagt inte gravid :D men hoppas allt är bra å den växer som den ska :) tids nog får jag se lill*n.

Ha en trevlig helg allesammans!

Snorhyveln
2017-09-03 21:21
#65

Någon här som är i vecka 10 (9+)? :)

Sparven88
2017-09-04 13:32
#66

Följer er som skriver här i tråden. Önskar att det går bra för er alla! Vi kör oskyddat sex,men har ju ingen aning om när jag får ägglossning igen, så det är väl bara till att vänta och se. Läkaren jag pratade med sist sa att det bara var till att prova igen så fort vi var redo.

DenLin
2017-09-09 08:57
#67

Hur går det för er andra? Jag är nu i v 8+4, kräks varje morgon sedan ett par veckor tillbaka, och mår i övrigt illa även under dagen om blodsockret droppar för mycket, vilket det gör fort! Är inte lika trött nu längre däremot, så det är väldigt skönt

Snorhyveln
2017-09-11 08:08
#68

Någon mer här som år i vecka 10+2 som känt att sympton lugnat ner sig lite? :)

Sparven88
2017-09-26 12:22
#69

Hej gott folk! Vi hade ju bestämt oss för att vänta lite med barn, och köra avbrutet sex. Men ödet ville tydligen annorlunda. Ingen aning om när jag hade ägglossning men gjorde ett positivt gravtest igår. bör vara i v.5/6. . Om allt går vägen den här gången blir det en majbebis. Dock är jag lite halvskraj för nytt mf. Så vågar inte riktigt ta in det och glädjas. Hoppas att ni mår bra! =)

Annons:
RoxannaS
2017-09-26 12:59
#70

Grattis! Håller tummarna att de går bra :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Miia74
2017-09-26 18:36
#71

Grattis! Håller oxå tummarna att det går bra :)

Heln
2017-09-27 14:30
#72

Hej alla!! Kul att följa o dela på varandras vardag. Är i v12. (11+3). Och väntar min första. Känns fortfarande overkligt. Vart trött som döden, men nu börjar energin entligen komma tillbaka!! Någon som tränar under sin graviditet?

DenLin
2017-09-27 17:41
#73

#72 då ligger vi väldigt nära varandra! V 11+1 här 😊 Hoppas att min energi också återvänder snart, börjar bli lite less på att det inte finns någon ork kvar när arbetsdagen är slut. Har inte tränat något ännu, men planen är att börja med yoga så fort illamåendet ger med sig, vilket jag också hoppas är snart! Du?

Miia74
2017-09-27 20:25
#74

Gokväll! i v 11+2 e jag :D Det här är min 5:e. Mår som en drottning.

michellemimmi
2017-10-03 09:51
#75

12+4 idag! Barn nr 1! Mår inge vidare, illamående, trött, yr, hjärtklappning när jag rör mig för mkt :P men det ska nog släppa snart :) Är lite nyfiken på alla som väljer att göra KUB testet. Varför väljer ni att göra det? :) Jag blev erbjuden att göra det men känner att det som kommer födas ur mig är ju det samma varesig jag gör KUB eller ej! xD Finns det någon smart anledning till varför? :) Kram på er!

Hjärta/Mimmi

[Thiah]
2017-10-03 11:54
#76

Vi har gjort det med båda för att för oss har det inte varit självklart att föda ett barn med missbildning. Men det är något varje familj själva måste ta ställning till.

Annons:
michellemimmi
2017-10-03 13:39
#77

#76 Jag förstår. Men kan det inte finnas andra missbildningar som man ändå inte ser med kub testet? :/ Har en vän som gjorde kub test och det visade på något "fel" och hon fick gå orolig hur länge som helst och göra otaliga tester bara för att till slut se att pappan till barnet har något DNA knas som inte märks… Så antingen har barnet pappans DNA knas eller så är det något annat fel.. Så man kan inte alltid få ett direkt svar heller tydligen :/ därför jag är lite skeptisk… Vill ju inte gå och oroa mig i onödan på det viset… Äsch svårt det där..

Hjärta/Mimmi

[Thiah]
2017-10-03 15:09
#78

#77 jo visst finns det. KUB är väl egentligen mest för downs syndrom. Men där jag bor erbjuds alla det och för oss har det varit viktigt. Även vid RUL kan det framkomma saker som man måste ta ställning till.

MikaelaS_
2017-10-03 15:31
#79

Även om man inte skulle ta bort ett barn med t ex ds så kan det ju vara skönt att veta om det och kunna läsa på. Förbereda sig helt enkelt. Här ska man vara över 33 eller 35 så jag är för ung men hade jag blivit erbjuden har jag gjort det utan att tveka.

Rebeccca91
2017-10-04 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Jag är i vecka 13 nu och gjorde KUB i måndags. Vi valde att göra KUB mest för att få se att det verkligen fanns någon liten där inne! Men vi hade även självklart tänkt över noga angående resultaten man får. Nu fick vi som tur de bästa siffrorna man kan få. Är vårat första barn, känns mycket mer verkligt nu. Det var otroligt häftigt att se den lilla röra sig där inne 😁

DenLin
2017-10-04 18:12
#81

Gjorde kub igår, vilken känsla att få se den lill* sparka runt där inne! Helt fantastiskt. 😍

Snorhyveln
2017-10-04 22:12
#82

Vad fick ni för nackspalts mått och resultat? :)

Rebeccca91
2017-10-05 07:54
#83

Vet inte måttet på nackspalt men bra mått, men resultaten på kromosomfel och down var 1 på 20 000 på båda :)

Annons:
[postmortum91]
2017-10-05 12:52
#84

Jag har bf 20 april, jag fyller själv år 23 så blir spännande. Ska på ultraljud på tisdag

DenLin
2017-10-05 20:43
#85

Hm, kommer inte heller ihåg nackspaltsmåttet, men det var bra. Sannolikheten var 1 på 20 000 även för oss 😊

michellemimmi
2017-10-10 11:39
#86

Ja, är ju mest sugen för att få se det lilla livet i såna fall :) … Men samtidigt gillar jag känslan av att få vänta.. Som ett barn som väntar på sin födelsedag ;) den 13e november är det dags för första ultraljudet! Ser man missbildningar och sjukdomar då med?

Hjärta/Mimmi

DenLin
2017-10-10 20:44
#87

Missbildningar ser dom säkert skulle jag gissa. Vad tänker du för sjukdomar? Är det kromosom fel du tänker på så tror jag inte det syns. På kub räknar man ju ut sannolikheten genom ett blodprov och att mäta en vätskespalt (som sedan växer bort) i nacken.

Sparven88
2017-10-11 21:41
#88

Hoppas det går bra för er alla! Jag närmar mig v 8+0. Har mått jättebra, fram tills helgen typ. Äter jag inte ordentligt så mår jag så sjukt illa. Imorses började jag tidigt på jobbet, skulle vara duktig å käka lite fil och flingor innan; men icke! Det kom upp lika snabbt igen. Fått i mig två rostade smörgåsar nu ikväll i alla fall, och det känns som att de sitter i halsen nu ungefär :/ Men nu har jag lagt mig och hoppas på en bättre dag imorgon..

DenLin
2017-11-04 08:16
#89

Så inaktiv den här tråden blivit, vilka är vi som är kvar? Har ni känt några rörelser där inne ännu? Jag tycker mig ha känt ett par försiktiga buffar men är osäker. Har bara känt om jag tryckt med handen mot magen ( inte känt det i handen då utan i magen, men verkar behöva det där trycket utifrån för att känna). V16+4 är jag i, så nästan lite tidigt? (Första barnet)

michellemimmi
2017-11-04 13:19
#90

#89 Känner igen det där med trycket som du nämner! Låg och spoonade sambon en morgon och låg med magen tryckt mot hans rumpa :) då virvlade något runt tre gånger på raken där inne! Är i v 18, men tror att jag känt lite fladder redan innan också :) också första barnet!

Hjärta/Mimmi

Annons:
DenLin
2018-01-13 10:58
#91

Någon mer kvar som är beräknad i April?

Miia74
2018-01-13 20:55
#92

Jappjapp :D Är i v 27+1, fattar inte att tiden gått så fort.

Slutar jobba om ca 1 månad. Ska bli så skönt. Känner av foglossning :S Grabben gör sig påminnd varje dag med sparkar å knuffar. 

Nattammar min 1,5 åring än, men funderar nästan på å sluta eftersom han bara använder mitt bröst som napp om nätterna.

Har annars mått toppen hela graviditeten :)

DenLin
2018-01-14 10:34
#93

#92 Nej visst har tiden susat iväg? Jag är i v26+5. Har du sökt och fått havandeskapspenning? Jag ska skicka in min ansökan imorgon är det tänkt, sedan är min tanke att orka jobba februari ut innan jag slutar (om jag får godkänt förstås, men har ett yrke där det inte brukar vara några problem). Här är det en liten tjej som sparkar och buffar var dag, åtminstone enligt ultraljudet, försöker ha det lite öppet i tanken att det kan bli en pojk, men både vi och barnmorskan tyckte att man kunde se väldigt tydligt, det var inte precis en blyg en där inne som knep ihop benen 😉 Foglossning har jag varit ganska förskonad ifrån hittills, känt av lite i ett par omgångar, men inte så farligt. Ont i höfterna på nätterna mest, så får vända mig från sida till sida för att avlasta, men vet inte om det är foglossning eller något annat? Kräktes gjorde jag däremot länge, varje morgon från v6-v17. Har ni förberett mycket hemma ännu?

Miia74
2018-01-16 22:19
#94

Jag skickade in ansökan igår om graviditetspenning. Jobbar som undersköterska inom Hemtjänsten så borde inte vara några problem att få godkänt. Tänkte gå 19e februari.

Det mesta har vi hemma redan efter storebror :D 1,5 åringen :) Storebror ska få en ny säng innan lillebror kommer, å en del av kläderna ligger klara i byrån å väntar :D

DenLin
2018-01-18 09:10
#95

Vi har införskaffat en hel del, vagn, skötbord säng och bärsele. Och en del kläder förstås som jag går och kikar på ibland 😊 Just nu sitter jag på sjukhuset och gör glukosbelastning då diabetes finns i familjen. Väldigt seg väntan!

Miia74
2018-03-01 21:37
#96

Vecka 34+0 imorrn, jisses va fort det gått :D Snart dags :) Storebror har inte hunnit få någon egen säng ännu, så jag får fixa nått sovställe till lillebror. Blir nog ingen egen säng förrän flytten till Finland är gjord.

Har börjat tvätta upp lite kläder och ska snart köpa första blöjpaketet. Jag har aldrig gått över tiden, och med snabba förlossningar sen tidigare så kommer jag att packa BB-väskan snart. Hoppas lillebror håller sig åt rätt håll, vill inte föda säte eller få kejsarsnitt igen.

Är lite nervös inför förlossningen, sambon blir hemma med 1,5 åringen. Kommer att vara ensam så det känns lite tråkigt, men helt ensam blir jag ju inte, finns ju barnmorskor åså på BB. Och året när jag föddes -74 så var då min mamma själv på BB :D min pappa var inte med på förlossningen :)

Graviditeten annars har gått bra :D klart man varit orolig när han inte rört sig… å i början innan man började känna hans buffar å knuffar var ju hemsk tid av oro.

[Thiah]
2018-03-02 06:37
#97

#96 vart i Finland ska ni flytta?

Annons:
DenLin
2018-03-02 08:16
#98

Ja nu går det fort! V33+3 för mig. Har jobbat min sista dag och är nu graviditetsledig, precis i rättan tid skulle jag vilka säga för nu börjar det bli bra obekvämt med kroppen, och behovet av tupplurar är större igen. Vi tror att liten är fixerad, har legat i samma ställning i över en vecka nu, och så vitt vi kan känna är det med rumpan uppåt, får se vad bm säger på nästa kontroll 😊

Sparven88
2018-03-02 08:37
#99

Trots att jag inte är "med" i gruppen längre efter mitt missfall, följer jag fortfarande tråden. Jag inser att jag snart hade haft BF om inte det blivit missfall. Men konstig känsla ändå, hade det inte blivit missfall i somras, hade jag inte fått ha just denna bebisen röjande runt nu i magen på mig. Det lät jättekonstigt.. är det någon som förstår vad jag menar? Hoppas ni andra mår bra, kämpa på den sista biten! Jag är i v27, så jag har en bit kvar!

DenLin
2018-03-02 08:42
#100

#99 förstår precis, fick också ett missfall innan denna graviditeten, och hade det gått vägen då hade bf varit i februari. Men som du säger, då hade det ju inte varit just det här barnet som kom, den här lilla som man börjat bygga upp en relation till vid det här laget.

Sparven88
2018-03-02 09:12
#101

#100 ja visst är det konstigt. Man förlorade ett, men vann ett annat på något sätt. Nu hade jag turen att bli gravid direkt efter missfallet, trots att vi inte ens försökte utan var "försiktiga".. det gick ju sådär uppenbarligen, men jag kan förstå de som får missfall efter missfall och får kämpa så för en graviditet. De kanske har svårt att se det så "att man förlorar ett, men vinner ett annat". "Fördelen"var att jag fick mitt ma i v 8, och visst har man hunnit vänja sig vid tanken på att man är gravid, men man har inte riktigt knutit an till det då, som man gjort vid det här laget, som du säger!

DenLin
2018-03-02 09:34
#102

#101 ja, för oss gick det också ganska snabbt, 2-3 cykler, och ”bara” ett missfall. Nog gjorde det väldigt ont rent psykiskt när det hände, men för mig bleknade det i takt med att denna graviditeten fortskred. Men som du säger, det lär vara stor skillnad när man får flera.

Miia74
2018-03-02 11:24
#103

#97 Vi ska flytta till Jyväskylä :) var först tänkt Espoo eller Åbo.

[Thiah]
2018-03-02 11:52
#104

#103 äh ni skulle kommit till esbo ;)

Annons:
BlackNo1
2018-03-06 16:59
#105

Hej listan :) Jag har bf 4 maj men tänkte att jag ändå skriver här. Man vet ju faktiskt inte när den lilla vill komma. Idag var jag hos BM. Är nu i v 32 och bebis har vänt sig med huvudet nedåt men är fortfarande rörlig. Jag vet att det är många veckor till förlossning men ändå känns det så stort att vårt lilla barn nu verkar börjat ställa in sig på att få komma ut. (Ja, jag vet att det även gör att det blir mer plats att röra sig på i den positionen men ändå ;)) Hur känner ni andra? Alltså känns det stort att barnet vänt sig, om det har gjort det, eller är det ingen skillnad mot innan?

DenLin
2018-03-06 19:39
#106

#105 Nog känns det allt som att födseln plötsligt kommer så mycket närmare när liten vänt på sig! Däremot känns det lite ”tråkigare” när hon ligger så, hon har innan uppskattat att trycka med huvudet mot våra händer och det blev så fin kontakt då, det är ju lite svårare att få till nu, får klappa på rumpan istället, haha 😊

BlackNo1
2018-03-07 08:24
#107

Haha! Förstår hur du menar. Som tur är så är hela bebis så gosig att det nog kommer gå bra att bara kunna klappa den lilla rumpan några veckor 😊❤️

DenLin
2018-03-07 14:00
#108

#107 ja det är klart att det går bra det också, och händer och fötter kan ju fortfarande tryckas mot våra händer 😊 Är såklart glad att hon verkar ha lagt sig till rätta, nu får vi hoppas att hon stannar så!

BlackNo1
2018-03-07 17:57
#109

Det hoppas vi på :) Ju mer hon växer desto mer troligt lär det ju vara att hon stannar i den positionen.

DenLin
2018-03-19 14:23
#110

Nu går det fort! Snart är April här 😊

BlackNo1
2018-03-19 18:22
#111

Ja visst går det fort! Tiden verkligen flyger fram. Jag har börjat känna av förvärkar/regelbundna sammandragningar flera gånger dagligen. Alltså det är så att jag kan klocka dem och de kommer med 2-3 minuters mellanrum i 30-60 minuter för att sedan försvinna. Kan inte minnas att jag haft det så vid någon av mina tidigare graviditeter. Är nu i v.34. Någon som känner igen det?

Annons:
DenLin
2018-03-19 19:18
#112

Vi fick veta idag att vår liten ligger i säte, så nu blir det vändningsförsök någon dag framöver, får se när vi får en tid. Fick ett litet bryt hos bm, men nu har känslorna hunnit ikapp och jag är lugnare igen.

Denna kommentar har tagits bort.
BlackNo1
2018-03-19 22:35
#114

(Hoppsan, råkade visst posta inlägget innan det var klart) Ajdå, det lät mindre kul :( Förstår att du bröt ihop lite. Du ska se att det kommer gå bra ändå. Håller tummarna för att vändningsförsöket lyckas :)

Upp till toppen
Annons: