Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 2329 ggr
Pontiac57
8/4/17, 7:12 PM

Behöver andras åsikter

Jo det är ju så att min första graviditet slutade i akutsnitt på bf efter att jag åkt in för minskade fosterrörelser konstaterades det att sonen mådde väldigt dåligt och va väldigt liten. Flödet i navelsträngen va dåligt och det va lite fostervatten. Blev redan då tillsagd att det kommer bli nogranna kontroller i slutet om jag blir gravid igen. Har nu den här graviditeten gått på tul v 28 32 34 36 37 samt läkarbesök v 32 och 37. Bebis har konstaterats liten och beräknas väga ca 2500 g vid bf. Första läkaren jag träffade va med när sonen plockades ut och hon sa att jag inte kommer få gå längre än v 40 men troligtvis kommer det försökas retas igång tidigare eftersom moderkakan troligtvis ger för dåligt med näring mot slutet även denna gång. Jag kände mig trygg med det hon sagt och "lovat" och kunde slappna av lite. Nu i tisdags så träffade jag en ny läkare som hade helt andra åsikter… Hon bestämde att allt får dra igång av sig självt alt igångsättning i v 42. Hon gjorde ett tul där det konstaterades att bebis endast vuxit några gram sedan veckan innan och magen har stått still på sf mått 31 sedan v 32 men hon ansåg ändå att bebis växer som hon ska och att det inte finns någon anledning att oroa sig. Jag är livrädd för att det ska sluta som sist med ett barn på neo och snitt och det känns (kanske låter larvigt) som att det kommer bli så om man nu inte kommer kolla moderkakan nu på slutet. Vet inte riktigt vart jag vill komma men jag tänkte väl lite se vad andra tycker

Annons:
mollyt
8/4/17, 7:31 PM
#1

Vad jobbigt för er, spontant skulle jag ha velat samtala med den första läkaren igen. Be denne kontakta dig och gå igenom förloppet och att känner dig orolig när du först fick det budet och sedan en anna läkare som säger något annat som går emot det första beskedet du fick.

Jag har ju ingen kunskap(!) men som lekman känner jag att det första uttaladet lät mer…logiskt(?) att moderkakan kanske klarar till v40 men blir för snål till v42?

Fien
8/4/17, 7:31 PM
#2

Hade jag varit du så hade jag begärt en åsikt av en annan läkare också. Klart att bebisen måste ut om det nu är så att den inte växer som den ska… verkar ju dock som att du får dubbla budskap i den frågan, därav att jag hade begärt ett utlåtande från en läkare till. Man kan också alltid ringa till förlossningen och prata med dem om man är orolig.

Pontiac57
8/4/17, 7:43 PM
#3

Jag ska till förlossningen på måndag (ska sitta med ctg en gång i veckan) så jag tänkte prata med dom då och se vad dom säger.. Men jag tror mycket av min osäkerhet kom nu när dom ändrar planen. Det känns ju typ som att man ignorerar första graviditeten där det ändå inte va långt ifrån att sonen fötts stilla.. Känns så skrämmande

Fien
8/4/17, 9:24 PM
#4

Vilken mardröm, förstår om du blir orolig. Ja, prata med dem på förlossningen, de är ju superduktiga och har egen läkare som förhoppningsvis kan hjälpa dig. Be dem läsa din journal också så att de är insatta ordentligt!

[Smulan_88]
8/4/17, 10:45 PM
#5

STÅ PÅ DIG!! Jag vet att det är kämpigt, men be om en annan läkare, vik dig inte och säg rakt ut att du är LIVRÄDD!! Neo är inte värsta tänkbara seminarium, det bör tas på allvar och även DU bör tas på allvar. Du kan dra lite i den "magiska tråden" att om de inte säger som de tidigare bestämt så vägrar du inte prova att föda vaginalt utan vill ha ett planerat snitt. Det brukar läkarna undvika då det är dyrare och rent statistiskt så ser det sämre ut. Dock brukar de inte vilja göra en igångsättning efter ett snitt, då de tenderar att påfresta snittet mycket, men om du ska kontra så fråga om det inte är möjligt att de kan göra en igångsättning med "ballong" på BF, det är naturligaste metoden att reta igång en förlossning. Jag har fått fajta och läsa på under mina sista två graviditeter, då första slutade med akut snitt. vara man är påläst och står på sig, så brukar det lösa sig. I ditt fall skulle jag för bebisens skull verkligen kriga, även om det är jobbigt och påfrestande! En bebis som inte får tillräckligt med näring kan det gå illa för. Förstå mig rätt!! Din magkänsla är helt rätt ❤❤❤

[Smulan_88]
8/4/17, 10:46 PM
#6

*sorry för stavfel, jäkla mobil :*D

Annons:
Pontiac57
8/4/17, 11:42 PM
#7

#4 det ska jag absolut göra, dom borde ju ha lite erfarenhet av såna här situationer #5 ja alltså det lustiga i det hela är att dom vid upprepade tillfällen erbjudit mig planerat snitt vilket jag tycker är konstigt. Men ja det är ju som du säger att verkar man "okunnig" kör dom ju lättare över en. Jag försökte påtala min rädsla när läkaren sa att jag ska känna mig trygg men ändå går hon rakt emot det några minuter senare… Jag frågade om hinnsvepning för jag tänkte att kan man reta igång det lite tidigare någorlunfa naturligt är ju det toppen men fick till svar att det gör man först efter bf. Men kämpa för bebis kommer jag absolut göra! ❤ Tänkte även kolla med min bm om hon kan rådfråga specläkarna som varit insatt i frågan för jag hoppas att dom tar det på lite större allvar än underläkarn jag träffade sist

[Smulan_88]
8/5/17, 12:18 AM
#8

Din bm kan inte göra en hinnsvepning då? Hon är ju ändå barnmorska, så hon vet ju vad hon pysslar med liksom.

Pontiac57
8/5/17, 4:04 PM
#9

Tydligen har dom som gräns på sjukhuset att tidigast 40+0 så då lär hon nog iaf kunna göra det :)

Upp till toppen
Annons: