Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1445 ggr
SuperLimm
2017-07-24 20:13

Vanligt att mensen inte blir regelbunden?

Hej! Min syster fick barn för 1 år och några månader sen. Sedan dess har hennes mens inte kommit tillbaka ordentligt och blivit regelbunden. Hon har alltså haft mens några gånger sen dess men nu när jag hälsade på henne för några veckor sen så var det fyra månader sedan hon hade mens sist. Hon är inte gravid. 

Är det vanligt att mensen inte blir regelbunden ordentligt efter att man fått barn? Hur lång tid tog det för er innan mensen kom tillbaka och blev regelbunden efter ni fått barn?

Mvh Linn

Annons:
[Thiah]
2017-07-24 20:40
#1

Ammar hon? För mig tog det nog ett tag men inte så länge. Dock ammade jag aldrig så mina hormoner lugnade sig ganska snabbt efter förlossningen.

SuperLimm
2017-07-24 20:42
#2

#1 Nej hon hade lite för lite mjölk när barnet var runt 5 månader så då började dom med ersättning istället. Så det är över ett halvår sen hon slutade amma.

Mvh Linn

[Smulan_88]
2017-07-24 21:09
#3

Hon äter inte minipiller? Typ cerazette? Dom är nämligen kända för att rucka mensen, vissa blöder jämt, andra aldrig på flera år(?!?)… bara en tanke.

SuperLimm
2017-07-24 21:15
#4

#3 Nej hon slutade med preventivmedel för säkert 2-3 år sen. Hon mådde dåligt av hormonerna så hon gick över till kondomer och "säkra perioder" (hennes ord, inte mina). 

Däremot hade dom väldigt svårt att få ut moderkakan, har för mig hon förlorade över 2 liter blod vid förlossningen och efteråt. Kan det påverka på något sätt? 
Eller är det större risk att det beror på att hon är stressad eller något?

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: