Annons:
Etikettförlossningen
Läst 2921 ggr
[langtan09]
2017-07-23 13:39

Erfarenheter av kejsarsnitt

Hej. Mitt barn sitter i säte och jag passerade bf igår. Har varit inne på förlossningen på kontroll då planen är att föda vaginalt, men läkaren pratade om att ifall inte förlossningen startar spontant under nästa vecka kommer det att bli kejsarsnitt i början på augusti (då sätesförlossningar ej kan igångsättas). Detta är något som oroar mig då jag är lite operationsrädd men också för att jag allra helst vill ha en vaginal förlossning. Men bebisen måste ju ut på ett eller annat sätt. :) Skulle vilja höra lite erfarenheter från er som gjort kejsarsnitt, hur ni upplevde själva snittet och så. Och tiden efteråt. Får man bära barnet i bärsjal efter? Och hur länge var ni på BB? 

Jag hoppas att min förlossning vill starta spontant, men vill ändå vara lite mentalt förberedd ifall det blir ett snitt. 🙂

Annons:
Pontiac57
2017-07-23 15:16
#1

Har dom gjort vändningsförsök? Jag blev akutsnittat med sonen. Själva operationen går väldigt fort och smidigt som så. När jag blev snittad tog det nästan 1 h för dom att sy ihop mig och fick sedan ligga på uppvaket i ca 1-1.5 h. Smärtorna kom sakta men säkert smygandes strax därefter. Själv klart kan du bära i sjal men det är inte säkert att du vill vara så aktiv på ett par dagar. Alla upplever olika men jag personligen hade jätte ont ett par dagar och mindre ont i 3 månader. Till mig sa dom att man inte ska bära mer än 4 kg/bebisvikt i 1 månad men att i den mån det går är det jätte bra att börja promenera så fort man orkar. På mitt sjukhus va standarden att man va kvar 3 dygn men jag blev utskriven efter 2.

[langtan09]
2017-07-23 17:17
#2

Tack för svar 🙂 Ja, vändningsförsök har de gjort, men det misslyckades tyvärr. Bebisen ville överhuvudtaget inte rubbas ur sätespositionen trots att läkaren tog i så hon blev blå i princip.  :/ Jag fick välja mellan snitt och vaginal förlossning och valde det senare efter många om och men. Men vet ju att det kan bli akutsnitt under förlossningen i alla fall. Hursomhelst känns det skönt att få höra lite erfarenheter i alla fall, då jag inte känner till någon som genomgått ett kejsarsnitt i min närhet. :) Nu hoppas jag bara att barnet behagar komma ut snart…

Djurälskaren87
2017-07-23 17:52
#3

Brukar de inte planera in snitt några dagar innan BF? Men förstår om du vill försöka vaginalt och testa om de går. Min syster födde med planerat kejsarsnitt veckan innan BF. Hon var ju vaken under snittet med bedövning såklart och fick sin son upp på brösten när han kom ut. Läkningstiden var dock tuff men inte lika tufft som hon förväntat sig. Hade lite svårt att böja sig osv i början men då hjälpte ju sambon. De stannade fyra dagar på BF sedan fick de åka hem.

MikaelaS_
2017-07-23 18:04
#4

Jag gjorde planerat snitt pga säte 2014. Valde snitt när vändningsförsöket misslyckades, mitt sjukhus hade få erfarenheter kring sätesförslossningar, något de utan knussel erkände själva. Tyckte snittet var en väldigt fin upplevelse, mycket bättre än jag väntat mig. Kände mig trygg och hade nog världens bästa narkosläkare, Mikael. Kom in strax innan åtta, 08.22 är sonen född och innan nio var jag ihopsydd igen. Fick upp sonen på bröstet men som många snittbarn hade han lite dåliga apgar första minuten. Sen låg jag på uppvaket i nästan tre timmar medan maken och sonen var på BB. Bra för nyblivna pappan att få första timmarna själv, sen är ju allt fokus på mamma och bebis. Var på benen fem timmar efteråt och kunde gå på toa själv. Sonen hade lite problem så vi blev kvar i två dygn. Åt alvedon första dygnet men sen behövdes ingen smärtlindring, läkte snabbt och bra :)

Velinga1984
2017-07-23 22:04
#5

Jag ska inte skriva om mina 3 kejsarsnitt så de varit hemska, sist nu tog det 2 timmar med extra smärtlindring. Jag har åkt hem så fort jag fått; 2-6 dagar av olika anledningar. Bärsjal trots snitt går ypperligt. Mina två minsta barn har vägt 5030 gram och 5270 gram, de har jag burit så fort jag börjat röra på mig efter snitt. 3 veckor efter sista snittet lyfte jag 3åringen på då 19 kg in och ur bilen ,3-5 dagar i veckan. Mycket värktabletter om du har otur men livet som nysnittad funkar. Man får hitta knep på att hantera bebisen så det gör minst ont.

Ceciliaolucifer
2017-07-24 10:39
#6

Jag var rädd för att det skulle bli snitt men fick akutsnitt då sonen behövde komma ut väldigt fort. Det var positivt så här i efterhand. Lite tungt att det blev akut. Men kan tänka mig att ett planerat är lättare att hantera :) Du får bära barnet efter fl. helst inget annat tills 3 månader efter. Jag fick bra smärtlindring så känner inte att jag har ngt att klaga på :) Tre kompisar fick barn ungefär samtidigt, födde vaginalt och alla har ngt problem i efterhand. Så för mig känns det som att det blir planerat snitt om det blir fler barn :)

Annons:
[langtan09]
2017-07-24 20:51
#7

Tack för alla svar och att ni ville dela med er av era upplevelser! :) 

#3 Snittet är för min del istället för en igångsättning om inte förlossningen startar spontant innan. Därför har ingenting gjorts innan bf. :) Ska tillbaks på kontroll 1 augusti och därefter blir det snitt om barnet inte vill komma ut denna vecka då bebis riskerar att bli för stor annars (får ej väga över 4 kg). 

#4 Låter som en väldigt bra och lugn upplevelse, hoppas att det kommer kännas lika bra för mig om jag hamnar i den situationen. :) Mitt sjukhus har väldigt goda erfarenheter av sätesförlossningar och genomför det regelbundet. Känner mig ganska trygg i det, annars hade jag aldrig vågat. :p

MikaelaS_
2017-07-24 21:23
#8

#4 Ja, hade mitt sjukhus haft mycket erfarenhet av det hade jag nog valt vaginalt jag också :) Håller tummarna för att du får den upplevelse du önskar :)

[langtan09]
2017-08-04 00:52
#9

Hej igen vill bara uppdatera lite snabbt såhär mitt i natten :-) i tisdags bestämdes det på förlossningen att det skulle bli kejsarsnitt och igår (torsdag) var det dags. Är nu mamma till en helt underbar liten pojke. Snittet gick jätte bra och jag kände ingenting, inget obehag eller något och jag fick ha min son på bröstet medan de sydde ihop. Är så glad! Kirurgen konstaterade att det var tur att jag blev snittad då sonen visade sig vara väldigt lång och stor :p har rätt ont nu såhär i efterhand, men det gör inget. Äntligen är vårt barn hos oss <3

[Thiah]
2017-08-04 05:31
#10

#9 Grattis :)

MikaelaS_
2017-08-04 07:22
#11

Grattis :))

fluffis
2017-08-04 07:29
#12

Grattis!

[Smulan_88]
2017-08-04 08:23
#13

Grattis!!

Annons:
mikkan01
2017-08-04 10:52
#14

Stort grattis till pojken :)

~mikkan

[langtan09]
2017-08-06 17:19
#15

Tack så mycket allihop! Vi är så glada! ^_^ Är fortfarande kvar på BB, men förhoppningsvis får vi komma hem snart.  Ska bli så skönt att få göra det.  :)

Upp till toppen
Annons: