Annons:
Etikettallmänt
Läst 1431 ggr
EmiliaTorstensson92
2017-07-05 13:31

Inte sova på ryggen

Måste fråga. Jag läste nyss på en blogg som var lite förvånad hon också. Men hon hade läst om att man inte ska sova eller liggga på rygg då man kan täppa till kroppspulsådern och därmed kan barnet få syrebrist. Och detta gäller efter månad 3. Helst skulle man ligga på vänster sida. Jag som sover mest på höger sida och när jag gör fransar ligger man ju ner i 1-2h på just ryggen. Har ni hört något om detta?

Annons:
Lojs
2017-07-05 14:31
#1

Jo, precis. Jag försöker undvika att sova på rygg eller på höger sida, men kan ju inte sova på magen och får ont av att ligga för länge på vänster sida, så jag blir så illa tvungen. En variant är om man kan lägga upp kuddar bakom ryggen så man halvsitter när man sover (men det får inte plats i vår säng). 
Här står lite info om vad som ligger bakom http://www.unt.se/nyheter/uppsala/battre-for-gravid-att-sova-pa-vanster-sida-1373837.aspx

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alexzandra630
2017-07-05 14:40
#2

Ja det kan bli så men oftast känner du dig yr om det är så. Du får ju också sämre syreupptag.

hhejlollo
2017-07-05 16:50
#3

Det gäller främst i tredje trimestern och är för att vena cava kläms! Samma på vänster sida. Jag blev yr så fort jag la mig på någon av dessa så jag var tvungen att sova på höger sida hela tiden..

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Surpan
2017-07-05 17:40
#4

Naturen fixade det naturligt åt mig. Fick panikångestkänslor av att ligga på rygg, antagligen på grund av vena cava då. På höger sida kunde jag inte ligga för det blev för lätt för magsyran att läka upp… Så fick sova på vänster sida eller sittandes. :)

/Surpan

EmiliaTorstensson92
2017-07-06 10:38
#5

Jag pratade med barnmorskan om detta i morse och hon sa att man kan sova hur man vill. Det som jag skrev i inlägget var mer när man är höggravid och skulle kroppspulsådern täppa till så kan man själv inte heller andas och då vänder man på sig i sömnen. :)

fluffis
2017-07-06 12:37
#6

Jag vill bara inflika att vena cava är detsamma som hålvenen. Det finns en övre och en nedre hålven och via dem går blodet in till hjärtat. Kroppspulsådern kallas även aorta och det är därifrån som blodet går från hjärtat och ut i kroppen. Det är alltså hålvenerna som frågan gäller.

Annons:
Lojs
2017-07-06 12:56
#7

#5 Det verkar inte som att alla vaknar eftersom studien som pratas om i länken i #1 visar att det är mycket vanligare att man sover på rygg eller på höger sida när bebis dör i magen. Däremot är ju det inte särskilt vanligt att bebis dör i magen i slutet av graviditeten, så risken lär väl inte vara jättestor.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Elsa
2017-07-06 13:21
#8

Finns nya studier som säger att det inte är farligt även om det är obehagligt, ska se om jag kan leta upp det lite senare!

Jag kan inte sova på rygg, för jag kan inte andas :p (nerven som kläms då alltså). Kan knappt halvligga i soffan, måste sitta väldigt upprätt. Har varit såhär extremt sedan v34-35, innan har det gått bra. Jag sover på mage så för mig gör det inte så mycket.


JossanH
2017-07-08 23:09
#9

Jag nojade över det där så smått med första och andra barnet men nu med 3e så sov jag så mycket bättre på rygg så det gjorde jag i stort sett hela graviditeten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: