Annons:
Etikettallmänt
Läst 10802 ggr
Djurälskaren87
2017-07-04 08:47

BF Augusti 2017#6

Hej! Startar en ny tråd då vår gamla snart var full med kommentarer. Nu börjar de verkligen närma sig för oss! Jag gick in i vecka 37 idag så känns mer å mer för varje ny vecka:)

Gamla tråden

Annons:
[Thiah]
2017-07-04 09:44
#1

#0 tack. Hade helt missat att den också började bli full :)

SFalkbring
2017-07-04 10:05
#2

#1 Vi snackar för mycket helt enkelt 😂

Går in i v.26 idag. Känns konstigt att man faktiskt närmar sig slutet, vi har ju försökt få barn i ett antal år och nu plötsligt (nåja, men det känns ändå lite så) är man nästan där! Helt otroligt! :)

Haft mycket sammandragningar idag så känns skönt att ha ett stillasittande jobb just nu. Ska bara jobba denna och nästa vecka, sen blir det semester och mammaledighet!

mikkan01
2017-07-04 11:01
#3

#2 Har vi bf samma dag? går också in i v.36 idag (gissar att du skrev fel) :) Börjar verkligen närma sig… idag ska gubben betsa spjälsängen och jag ska försöka mig på att sy det där babynestet. Måste börja beta av vår "att göra innan bebis kommer"-lista :)

~mikkan

SFalkbring
2017-07-04 12:40
#4

#3 Ja 36 skulle det såklart vara :) Har 8/8 som BF, sen räknar iofs mina två appar lite olika, men jag går på 1177's (enligt preglife är det v.36 först imorgon). När är din BF?

Kul att ni kommit igång med att-göra-sakerna :) Vi är lite sega när vi gör saker så vi behövde börja i god tid…

Ceet
2017-07-04 12:57
#5

Jag är i vecka 32 och var hos BM idag. Bebis växer på och börjar närma sig mittstrecket på kurvan. Så verkar inte vara någon fara alls att jag inte ökat så mkt i vikt!

Har även blivit en riktigt Blocket-räv. Fyndade idag ett i princip nytt babynest och babysitter. Och ska i väg och hämta upp en ergobaby 360 i grannorten. Lite tidigt med sele men när det kommer en till bra pris här i krokarna så känns det lika bra att slå till!

Det stora som är kvar för oss är skötbord. Kan inte bestämma mig för om vi bara ska köpa ett vanligt eller göra som någon annan här i tråden bygga ihop ett av köksskåp från Ikea. Vi kan lätt dra in vatten och sätta in en ho i det så slipper vi gå fram och tillbaka i vårt ganska stora badrum (här fanns tidigare en bastu). Men vet inte om det är värt jobbet, hur länge använder en ens ett skötbord? Tar gärna emot tips!

[Thiah]
2017-07-04 13:14
#6

#2 ett charmigt drag på det här forumet ;)

Annons:
mikkan01
2017-07-04 13:54
#7

#4 Där ser man, har 7/8 och går efter preglife appen :) Jag har börjat lägga på mig massa vikt, blir nog mer ett kg i veckan nu än ett i månaden som det var innan. Har inte direkt börjat äta mer så gissar på vätska… undrar vart det här kommer sluta. Har en opålitlig våg här hemma men ska man gå efter den ligger jag på 13kg+ nu och det är ju ett par veckor kvar:P

~mikkan

Lojs
2017-07-04 16:58
#8

#5 Äsch, inte för tidigt för sele, vi kommer helt skippa barnvagn och bara ha sele från början. =) Har för mig att man behöver spädbarnsinlägg i 360:an om man ska använda den från början dock. Vi har en ergobaby original, men har beställt en adept att ha första tiden i alla fall, för att slippa spädbarnsinlägget. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ceet
2017-07-05 15:27
#9

#8 Skönt att höra och vad spännande att ni inte kommer köra vagn! Det får du gärna berätta mer om. Jag kommer ärva en vagn i september så kommer kanske vara utan första tiden (bf 31 aug). Pappan är väldigt pepp på selen så hoppas bebis också kommer gilla den :) Kanske blir ett spädbarnsinlägg också då så vi kan bära från start. Fick med en sjal också, Babylonia Tricot Slen – någon som har den? Väldigt mycket tyg. Vet att jag nog har tålamod med sjal men inte pappan, så känns skönt att ha både och. 

Sjukt nöjd att ha bockat av hela fyra bebisgrejer igår :)

Lojs
2017-07-05 16:47
#10

#8 Med sonen hade vi vagn, men använde den inte så mycket, det enda jag saknade när den inte var med var någonstans att lägga grejer, så jag känner att vi skippar den kostnaden till nya bebisen och lägger pengarna på annat. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-07-05 20:27
#11

Dottern är 15 månader gammal och vi använder skötbordet dagligen:-) Speciellt när det ät bajsblöjor… Jag vill inte lägga henne i soffan eller i sängen och byta där om det kommer bajs utanför underlägget:-p Imorgon ska jag köpa blöjor:-D Har fått kuponger så tänkte nyttja dem. Ska dessutom hämta babyboxar:-D

SFalkbring
2017-07-06 09:39
#12

Någon som sett om Lloyds Apotek har fått in sin babybox i lager igen? Har varit slut länge tydligen.

Fått ganska ordentliga foglossningar senaste dagarna, jobbigt att gå och gör ont att vända sig om i sängen :( Hoppas det är övergående.

mikkan01
2017-07-06 14:58
#13

Usch vad besviken man blev på barnmorskan jag fick träffa idag. Min ordinarie är på semester… tråkigt eftersom vi idag skulle gå igenom förlossningen och alla önskemål kring den. Hon jag träffade idag satte sig emot alla mina önskemål och trots allt jag sa så skrev hon enbart "inga direkta önskemål, vill ha bedövning efter behov". Jag som tydligt berättat att jag ville ha en så naturlig förlossning som möjligt OM möjligt. Till och med när hon frågade om jag ville amma sen och jag sa "ja om allt går bra så vill jag gärna amma" så fick jag ett spydigt "du kan inte förvänta dig att bara för att andra kan amma så kan du, så jag skulle inte ställa in mig på det om jag var du". Alltså, har aldrig träffat en mer spydig barnmorska, kändes bara jobbigt och nu är jag väldigt mycket mer inställd på att få ihop ett förlossningsbrev så mina riktiga önskemål faktiskt når förlossningen

~mikkan

Annons:
Lojs
2017-07-06 18:53
#14

#13 Nej fy, det där är verkligen inte ok! Lider med dig! Jag vet inte vad jag hade gjort om jag fått det bemötandet (har mitt möte inför förlossningen på måndag), jag hade nog ringt och försökt få ett nytt med någon annan eller något!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Smulan_88]
2017-07-06 19:35
#15

#13 skriv ett hemma i lugn och ro och lägg ner i BB/förlossnings väskan och be din man att vara noga att ge det till dem på förlossningen när det är dags. Jätte trist när man blir dåligt bemött speciellt när det börjar närma sig! OM din ordinarie barnmorska hinner komma tillbak innan bebis ankomst be henne att hjälpa dig skriva/gå igenom för att korrigera/ändra i din digitala journal ditt förlossningsbrev. Kram kram/majmamma

Pontiac57
2017-07-06 21:51
#16

Håller med ovanstående, du kan alltid skriva ett eget för det går dom ju på om du ber om det. Så trist att träffa på såna människor som inte kan ta hänsyn till vårdtagarens önskemål..

Hills
2017-07-06 22:36
#17

Nu har vi köpt barnvagn, en Mountain buggy duet. Så himla nöjd med den! Vi har en Mountain jungle sedan tidigare och har tyckt den varit himla smidig på hundpromenader. Sele och sjal har vi sedan tidigare men det är inte särskilt mycket använda. Ida hatade att vara vänd mot oss redan från första början. Däremot älskade hon att ligga ensam på golvet så hade ju eg inget större behov av dem heller. Kanske får barn nr 2 större kontaktbehov men då är vi ju förberedda iaf. Vi använder också skötbordet än idag (hon är två år) just för de där bajsblöjorna. Ungen gillar inte att gå på pottan och göra nummer två, kissa är däremot inga problem.

Djurälskaren87
2017-07-07 08:14
#18

Måste säga att vad skönt att ingen i August fått åka in tidigare och fått föda för tidigt än så länge. så kul att följa alla!

SFalkbring
2017-07-07 08:29
#19

#13 Inte OK bemötande från den BM :( Förstår verkligen att du blev besviken. Jag blir skitförbannad när det känns som man blir idiotförklarad. Men bra att du skriver ett eget brev istället. Min BM är också på semester nu, men passade på att gå igenom det innan.

#18 Jag håller med :)

Ni som har erfarenhet av sjal,  jag tycker det verkar rätt meckigt att hantera, men det kanske är enklare än vad jag tror? Vad säger ni?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Nalaa]
2017-07-07 11:56
#21

Välkommen foglossning från Helv… Bebisen fortsätter att leva loppan och röja runt där inne. Standard är att magen rör sig som om den bestämt sig för att ta sig ut navelhållet. En vecka kvar till manen går på semester, ser fram emot att kunna vila lite på dagarna sen:-) Vi har köpt en däng till dottern så nu ryker snart spjälsängen och flyttas in i vårt rum. Skötbordet måste också flyttas så det inte står i dotterns rum, det måste vara på neutral mark (så inte dottern vaknar om bebisen skriker vid nattliga blöjbyten). Flytten av skötbordet tar jag nog tag i idag! Igår hämtade jag tre babyboxar, jättebra grejer, framförallt i Liberos:-)

SFalkbring
2017-07-10 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Nu är skötbordet äntligen färdigbyggt med (fast vi är inte klara med att sätta upp Pingu-dekalerna som ni kanske ser)! Ena katten har uppenbarligen paxat det för egen del, klart bästa sovplatsen om man frågar honom… 😃
Kattlådan finns bakom skåpsluckan med ingång genom kattluckan på kortsidan. Sedan fins det massor av plats får både våra saker och alla babysaker. Och skulle det behövas kan man ställa korgar eller lådor ovanpå överskåpen utan att de blir för svåra att nå, så vi är klart nöjda med den här lösningen.

Hills
2017-07-10 14:34
#23

#22 Vilket smart och snyggt bygge!

Djurälskaren87
2017-07-10 15:54
#24

22# jättefint och smart lösning för de fyrfotade med. Imorgon räknas jag som fullgången. Känns overkligt och han får gärna komma snart haha

Lojs
2017-07-10 15:57
#25

Äntligen har vi köpt hem typ allt! Vi har bf 30/7 så vi vet ju inte om det blir en augustibebis eller en julibebis så det får vi se. Men skönt att äntligen känna sig lite "klar" så bebis får komma när den vill!

Idag köpte vi babyskydd, babynest och amningskudde, det var de sista större grejerna, köpte även blöjor (2 olika märken och 2 olika storlekar i mindre förpackningar så vi kan testa vilka som passar bebis bäst, sonen kunde bara ha libero för pampers läckte, så vi ska se vad bebis funkar bäst med). 
På rak arm kommer jag knappt på något mer vi behöver, det enda är väl febertermometer, men det är ju lätt att få tag på när som helst.
Så nu ska bara allt packas upp och kläderna ska tvättas, sedan får bebis komma när den vill. =)

Vi var även hos bm idag och hon var osäker på hur bebis låg, så vi fick ett ul och huvudet var minsann neråt och bebis var jättesöt! Hon som gjorde vårt ul var väldigt duktig så vi fick se ansiktet tydligt och fick med ett par bilder hem!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

SFalkbring
2017-07-10 18:50
#26

Tack :) #24 och #25 spännande! Det känns lite galet nästan att det snart är dags! För min del kan den gärna få vänta till utsatt datum, så hinner jag mina två semesterveckor och vila mig i form ordentligt :)

Marre_88
2017-07-10 19:38
#27

När är alla beräknade? 😊 Ska bli spännande att se vem som är först ut.

Annons:
Djurälskaren87
2017-07-10 21:17
#28

27# 31/7 är jag beräknad.

PerhapsimAnna
2017-07-10 21:28
#29

#27 9/8, andra barnet :)

SFalkbring
2017-07-10 21:58
#30

#27 Jag är beräknad till 8/8

[Kijsen]
2017-07-10 22:01
#31

#27 15/8 :)

Fislisa
2017-07-10 22:46
#32

Hej Jag skrev något inlägg i tråden för länge sedan, men har varit frånvarande länge. Väntar tredje barnet och har bf den 7/8. Har haft en väldigt tråkig graviditet för min del, men bebisen mår prima som tur är :) Nån mer än jag som har förvärkar? De började för ca två veckor sedan men först kändes det bara att magen blev hård, nu har jag kraftiga imellanåt som gör ont och strålar ut i rygg och ljumskar. Jobbigast på nätterna så klart ;)

Djurälskaren87
2017-07-10 23:25
#33

32# Jag har börjat få förvärkar nu också. Känner mest i nedre delen i magen och ryggen

Pontiac57
2017-07-11 01:40
#34

Bf 21/8 :) Tul på onsdag igen så då hoppas jag får se en bebis som ligger med huvudet ner, känns dock inte som det hehe

Annons:
SFalkbring
2017-07-11 09:42
#35

#32 Tråkigt att du har en så jobbig graviditet! Men skönt att bäbis mår bra iaf :)

Hur är det nu med förvärkar vs. sammandragningar, hur känner man skillnad? Har för mig att jag läst någonstans att förvärkarna börjar uppifrån och trycker på därifrån, och sammandragningarna är längre ner. Vad säger ni som vet?

För mig har frekensen (och kraften) i sprattel och sparkar tydligt ökat. Igår var det riverdance i 2h när jag gått och lagt mig. Omöjligt att ens försöka somna, och stackars mannen kunde inte somna heller…

mikkan01
2017-07-11 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Har bf 7/8 :) Tack för era ord tjejor! Har bestämt mig för att skriva ett eget förlossningsbrev, samt. prata med en annan barnmorska som jag fått träffa en gång förut. Så hoppas allt blir bra ändå :) Hemkommen från en weekend på Åland med sambon och gud vad det var behövligt. Nu är det tillbaka till alla måsten… men med ny energi så fick jag faktiskt ihop ett babynest trots alla svordomar haha. Tips: köp ett ;) såvida ni inte har tålamod som en ängel… eller är sjukt duktiga på att sy. Jag har/är varken eller så både nestet och symaskinen var nära på att åka ut genom fönstret ett antal gånger.

~mikkan

Hills
2017-07-11 18:37
#37

22/8 så verkar ha längst kvar hittills även om Pontiac57 och jag är väldigt nära varandra

Djurälskaren87
2017-07-11 20:50
#38

Var hos Bm idag! Alla värden och mått bra samt han är fixerad

Djurälskaren87
2017-07-11 20:51
#39

36# jättefint babynest

Pontiac57
2017-07-11 20:52
#40

#37 men bebis kan ju alltid komma tidigare :)

Fislisa
2017-07-11 22:36
#41

#35 jag har förstått det så att sammandragningar är smärtfria och det är bara magen som blir hård. Medan förvärkar gör ont/känns mer och involverar ofta rygg och ljumskar.. Men jag kan ha fel :) Jag har varit på mvc och jag hade högre blodtryck än innan, så jag ska dit igen på torsdag. Är livrädd för hv, hade det med nr 2 och vill inte ha det igen

Annons:
[Kijsen]
2017-07-11 22:48
#42

#41 åh samma här, ska också dit igen på torsdag .. :/ håller tummarna att vi båda slipper havandeskapsförgiftning!

Djurälskaren87
2017-07-12 00:05
#43

Vad gör man åt havande? "

SFalkbring
2017-07-12 09:16
#44

#36 Det blev ett jättefint nest till slut iaf :) Har full förståelse för alla svordomar, är ju inte som att man har extra tålamod med saker som krånglar just nu… #38 Skönt att den ligger rätt och allt ser bra ut! #41 Låter logiskt. Och jag får väl fråga BM nästa besök med. Hoppas du slipper havandeskapsförgiftning!

mikkan01
2017-07-12 09:51
#45

#39 #44 Tack! tycker att det blev bra i slutändan så det kanske var värt alla svordomar ;) #41 #42 Usch, hoppas verkligen att ni båda slipper det.

~mikkan

Marre_88
2017-07-12 10:51
#46

#35 Då det är mitt första barn så vet jag faktiskt egentligen inte hur det känns men min bästa kompis som väntar sitt tredje barn har sagt att sammandragningar känns i livmodern, alltså att de är det som känns som mensvärk (molande värk). Medan förvärkar drar ihop så att hela magen blir hård och det gör ONT. Det ska tydligen inte gå att ta miste på :P Däremot så har jag gjort en abort när jag var tillsammans med mitt ex som hade alkohol problem, och min bästa kompis hade då första barnet och hade gjort abort som ung och hon berättade för mig att den smärtan i magen som man fick då själva "utdrivningen" av fostret skedde, kunde jämföras med förvärkar. Och det är den värsta smärtan jag någonsin har varit med om, jag låg hemma i soffan i fosterställning och grät hysteriskt. Så jag ser veeeerkligen fram emot förlossningen när en fullvuxen bebis ska ut hahaha #37 Jag har BF 28/8 så jag klår nog allihopa med att vara sist. Men de hade ju varit underbart om han ville titta ut i 38+0 då man räknas som fullgången ;) Igår gick jag in i v.34 (33+0)

[Thiah]
2017-07-12 11:17
#47

#46 när jag gjorde abort/ fick mediciner för missfall så var det inga förvärkar det inte utan så kändes mina riktiga värkar. Mina sammandragningar har varit som lättare mensvärk som dragit ihop magen lite för att sen försvinna. Mina förvärkar var mera rullande smärta. Alltså de började på en plats och rullade över kroppen. Samma med värkarna men dom var rejält intensivare.

Pontiac57
2017-07-12 16:03
#48

Sammandragningar är när livmodern "krampar" dvs magen blir hård och kan uppfattas som obehagliga men dom ska inte göra ont. Förvärkar på mig iaf kännts nästan som sendrag i magen

Annons:
Hills
2017-07-12 17:15
#49

Håller med Thiahs beskrivning av förvärkar; de är på ngt vis rullande. Man känner hur de ökar i kraft likt mensvärk, förflyttar sig över bål/rygg och sedan går de sakta ner i kraft igen. Jag har också gjort abort och tycker den smärtan var värre än förvärkarna. Den högg till och släppte inte ordentligt så jag kunde inte röra mig. Spydde för det gjorde ont så länge, vilket inte hände under förlossningen (kanske för att kroppen får vila mellan varje värk). Men har förstått att kvinnor reagerar ganska olika på hur ont en abort gör. Åh, vad skönt det vore om bebisen kom lite tidigare eller åtminstone inte 2 veckor över tiden som sist.

Djurälskaren87
2017-07-12 18:13
#50

46# 37+0 räknas de som fullgångna:) ville bara poängtera hehe

liljegren
2017-07-12 18:48
#51

#46 nä.. sist är du Inte! Jag har bf 30/8 Andra barnet. Första gick jag över 8 dagar med.. 8 fruktansvärt långa dagar :p Försöker fokusera på 13/9 istället.. för då borde jag ju bli igångsatt om inte den lille tittat ut än

SFalkbring
2017-07-13 08:31
#52

Aha! Tack för beskrivningar! Det låter med andra ord som att jag kommer märka skillnaden på sammandragningar, förvärkar och värkar :)

Igår behagade bäbis lägga sitt träningspass lite tidigare på kvällen medan jag fortfarande satt kvar i soffan så var betydligt lättare att somna. Uppskattades! :)

mikkan01
2017-07-13 11:42
#53

#52 Skönt att bebis la om träningspasset, brukar få lägga mig ner i soffan någon timme innan det är sängdags (min är som allra livligast på kvällen speciellt när jag ligger still) så brukar jag få sova sen. Undrar om dom är likadana när dom tittar ut sen, fullt sjå precis innan sängdags haha kommer ju bli tokig. Är i v.37 nu och mina fötter klarar inte av någonting längre. Vi var och handlade igår (max 1h) och mina fötter svullnade upp rejält och tårna var som prinskorvar haha. Varje steg var pest och pina. Går det att göra något åt saken eller är det bara att lida igenom månaden ut? 😥

~mikkan

Marre_88
2017-07-13 11:55
#54

#53 Jag frågade min barnmorska på föräldrautbildningen om de stämmer som det man har hört, att så som bebisen är i magen så är h*n när h*n kommer ut. Och hon sa att det stämde. De brukar ha samma rutiner utanför magen som de haft i magen. Mina fötter blir lite svullna och extremt ömma också om det är varmt ute. Ett tips är att köpa stödstrumpor och använda om du har så mkt besvär :) De kommer kännas mkt bättre för dina svullna och ömma fötter. Det finns stödstrumpor i nylon som är hudfärgade och går upp till knäna.

Lilolizeit
2017-07-13 12:21
#55

Ang svullna fötter, så stödstrumpor.! Jag väntade jätte länge innan jag väl köpte dom, för att jag är fåfäng! 😖 men det var så skönt, dag 2 med stödstrumpor såg mina fötter ut som fötter igen! Kunde ha mina vanliga skor och promenera igen.. så värt det!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[Thiah]
2017-07-13 12:24
#56

#54 Joel sov nog mycket vettigare utanför magen än innanför så det behöver inte stämma. Sen är det ju så att när vi rör oss så vaggas dom i sin lilla vattenvärld. Och vem hålls vaken då? Men när vattenvärlden slutar gunga…

SFalkbring
2017-07-13 12:25
#57

#53 Ja verkligen! Har testat att ligga ner i soffan innan läggdags tidigare i veckan utan någon aktivitet, men 5 min senare när man lägger sig i sängen så drar det igång… 😡😃

Ja jag har också hört det, vi får väl se om det stämmer, isf bör jag kunna se fram emot sovmornar iaf!

Stödstrumpor hjälper, men är inte alltid så skönt när det är varmt, och är inte alltid man känner sig så snygg i knästrumpor när man normalt hade gått barbent… men de finns iaf i massor av färger och söta mönster nuförtiden, kika t ex på vardvaskan.se. Är faktiskt inte fel att använda stödstrumpor till vardags när man är ogravid med, särskilt om man har lite stillasittande eller stillastående jobb :)

[Smulan_88]
2017-07-13 13:05
#58

Ett tips till er med svullna fötter (fick första barnet i september, så vet att det är jobbigt!!) men det var att häll upp en hink med iskallt vatten och sitta och doppa i fötterna tills det att man fixade att hålla fötterna nere en stund, sen när man haft fötterna i vatten ett tag så kan man lägga fötterna i högläge så blir det bättre och svullnaden går ner. Sen är såklart stödstrumpor att föredra. Men just hinken med det kalla vattnet lindrade det svullna och smärtan avsevärt. Spännande nu när det närmar sig för er!!! Kram kram i sommarvärmen

Fislisa
2017-07-13 13:10
#59

Håller med angående stödstrumpor, hjälpte mig nåt otroligt. Jag köpte i bomull för de andas bättre än nylon. Gick till apoteket och fick hjälp så det blev rätt storlek :) Jag har varit på mvc nu och mitt blodtryck har stigit lite till. Har alltid legat på 120/70, och är nu uppe i 140/90. Bm visste inte om hon skulle skicka mig till förlossningen eller inte eftersom jag inte hade någon äggvita.. Fick med mig stickor hem och skulle åka in direkt om jag kände mig sämre. Annars tillbaka på måndag för ny kontroll

Lojs
2017-07-13 13:11
#60

Jag får leva med mina svullna fötter, klarar inte av strumpor alls under sommaren (går alltid barfota på sommaren) och kallvatten är hemskt. Men jag har inte ont av fötterna i alla fall, de är mest fula och för stora för skor. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mikkan01
2017-07-13 21:53
#61

Tack för alla tips! Har lite samma problem som Lojs, jag använder aldrig strumpor på sommaren. Tycker att allt är varmt och jobbigt och bara tanken att dra på sig ett par tjocka stödstrumpor gör mig obekväm. Men det är ju värt att prova för att slippa tio gånger så stora fötter. Ska testa kallt vatten nästa gång det är överjävligt:)

~mikkan

Lilolizeit
2017-07-13 23:24
#62

Jag avskyr också strumpor och har det mycket sällan. Brukar säga att jag får klaustrofobi i tårna , men var inte jätte snyggt att gå runt med flodhäst-fötter i flipflop heller. ^^ det var verkligen värt att ha stödstrumpor tyckte jag

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
SFalkbring
2017-07-14 10:11
#63

Sista dagen på jobbet idag, sååå skönt! Visst jag gillar mitt jobb, men jag behöver verkligen ett break. Nu hoppas jag få lite avkoppling ett par veckor innan det är dags :)

Funderar lite på ätbart att ha med i BB-väskan. Tips på bra saker att ha med? Barnmorskan som höll i vår föräldragrupp tipsade om pannkakor, men jag undrar om mannen kommer ha ro att ställa sig och steka pannkakor när det väl sätter igång… :)

[Kijsen]
2017-07-14 11:18
#64

På tal om stödstrumpor så kan jag hålla med om att det har funkat toppen. Köpte svarta och hudfärgade i nylon i hopp om att det skulle se ok ut att ändå visa benen.. men icke! Med de hudfärgade så ser det ut som kärringstrumpor haha, fruktansvärd syn!! Kalla mig fåfäng men det där går jag inte med på xD Så strumporna har fått vara på under långbyxor. Som tur är så har vi inte fått någon riktig högsommarvärme :)

Djurälskaren87
2017-07-14 11:34
#65

Hur går de för alla? Någon som känner mycket värkar?

SFalkbring
2017-07-14 12:25
#66

#64 Hahaha! Jag förstår precis! Därav att jag har köpt randiga och prickiga, och lurar på ett par med blommor eller stjärnor. Nu har jag knappt några svullna ben så använder dem knappt, men blir det värre så vill jag ha strumpor jag iaf kan tänka mig att visa mig i. Finns massor med färger och mönster om man googlar lite.

fluffis
2017-07-14 17:04
#67

Jag rekommenderar stödstrumpor i bambu. De andas bättre än vanliga i bomull och är mjuka. Dessa har jag i både grå, cerise och grönt :) http://www.mediconline.se/doktorn-rekommenderar-monstrade-stodstrumpor-i-bambu-magenta-p-1021-c-108.aspx

Hills
2017-07-14 17:07
#68

# 63 men vad gott med pannkakor känner jag spontant! Fast inte vet jag om man verkligen vill ha med sig fisljumma till förlossningen. Man kan inte frysa dem och låta dem tina på vägen? Jag hade iaf med mig drickbar gainomax. Såå gott det med just då. Tror jag drack upp två stycken. Drack med sugrör. Kanske ska tilläggas att jag bara var inne 6 h så fast föda var liksom aldrig aktuellt, inte ens påsen med lösgodis kändes sådär jättefrestande. Men kalla pannkakor med socker.. mmmmm..

Fislisa
2017-07-14 18:16
#69

#65 Jag har en del förvärkar. Mest morgon och kväll. Jag mår inte alls bra.. Orkar verkligen ingenting, flåsar i flera minuter av att bara ändra läge i sängen/soffan, mår illa och har jobbig huvudvärk.. Inte alls kul just nu :(

Annons:
Lojs
2017-07-14 20:05
#70

Känner bara av lite sammandragningar hit och dit, en liten smula mensvärk någon gång ibland, mest på kvällen med. Men inget som känns som att något är på gång.

Är så trött på att vara gravid nu, foglossningen är värre än någonsin (och då har jag ändå varit sjukskriven för den sedan i mars), jag har ingen ork och jag vill bara att dagarna ska gå tills bebis behagar komma ut!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-07-15 00:15
#71

Jag har rätt mycket mensvärk. Börjar komm dagligen nu då och då. Inga tecken på att något är på g annars… 17 långa dager kvar

Ceet
2017-07-15 15:31
#72

Var på UL igår för att kolla om moderkakan flyttat sig från utgången, det hade den! De såg också att bebis var liten. Någon annan med en liten bebis här inne? Min är -24% och jag ska på TUL om 10 dagar.

Hills
2017-07-15 17:26
#73

Jag känner inte av ngt mer än att det blir tyngre och tyngre att röra sig ( och att höfterna bromsar in mig). Vaknar av att jag är kissnödig tidigt på morgonen men struntar i att gå upp just för att det inte är värt mödan att baxa sig upp ur sängen. Somnar om och får bråttom senare ist. Ingen liten bebis här vad jag vet. Är enbart på de vanliga kontrollerna så har ju eg lite dålig koll på vad som finns därinne. Huvudet är neråt iaf även om det inte är fixerat.

Ceet
2017-07-15 20:15
#74

#73 låter precis som för mig. Väljer att somna om istället för att böka mig i och ur sängen. Men framåt 7-8 är det olidligt! Skönt med huvudet ner, det har min med och den ligger ganska lågt men har en bit kvar tydligen. Hur lågt kan den sjunka egentligen? Känns som den åker längre och längre ner för varje gång jag ställer mig upp 😆

Pontiac57
2017-07-15 23:48
#75

#72 väntar också en liten bebis. Låg -24% v 29, -15% v 32 och -19% v34. Sonen va -36% när han föddes, 2400 g :)

mikkan01
2017-07-16 10:28
#76

Har också börjat få lite mensvärk men inget som inte går att leva med. Blev ett år äldre för någon dag sen så nu får jag min present vilket är en ny tvättstuga, känns tungt att vara med och fixa dock. Väntar också en mindre bebis men det var fortfarande inom det normala, -17% första gången och-15% på andra besöket. Barnmorskan jag gick hos sist sa att han antagligen kommer väga runt 3.3kg när han tittar ut och det är ju inte så litet. :) Börjar bli lite orolig inför förlossningen nu. Eller inte själva förlossningen men att få plats på sjukhuset. Ni har kanske också sett det som cirkulerar från förlossningspodden om att alla förlossningar är fulla, jag är ju själv inställd på att föda i uppsala men hört att flera till och med skickas till Finland för att det är så fullt här i närheten. Inte direkt det man vill höra som förstagångsföderska….

~mikkan

Annons:
Pontiac57
2017-07-16 12:38
#77

Men dom som skickats till finland har väl varit riskförlossningar? :) Här i stan har det varit trångt men åtmindstone funnits plats så det känns skönt! När vi fick sonen så va det platsbrist på bb istället så vi fick ligga på förlossningen 1/2 dygn och det va ju heller ingen hit…

Lilolizeit
2017-07-16 12:42
#78

Jag hade tydligen tur, var typ ensam på förlossningen och dagen efter var det nästan fullt enligt min vän som jobbar på sjukhuset.. bedrövligt att folk behöver åka med krystvärkar till andra län!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ceet
2017-07-16 13:38
#79

#75 och #76 Tack för att ni delar med er. Känns skönt att höra att fler väntar småttigt! Jag var i vecka 32 när bebis var -24% och ska dit igen när jag är i vecka 34. Jag är förmodligen sist ut här inne och ska ha 31/8. Men ställer in mig på septemberbebis. Imorgon blir det inköp till skötbord! Kommer gå på din variant SFalkbring och lösa det med hjälp av köksskåp. Kommer även bli en diskho till. Ska bli kul att fixa med, även om jag mest sitter på rumpan och pekar. Det är blivande mormor som erbjudit sig att fixa och som gör grovjobbet 😊

Ceet
2017-07-16 13:41
#80

Gällande plats på förlossning. Här har ingen blivit nekad plats inte ens under sommartid. Så känns väldigt tryggt! En fördel med att bo på landet. Vi kommer även få ligga kvar på BB efteråt men där kan det vara svårare att få familjerum så pappan kan sova kvar. Men vi har fått prio så hoppas att det löser sig! Ni som varit kvar efter förlossningen, har ni fått vila och haft det bra eller har det varit jobbigt att ha alla sköterskor etc runt sig?

Lilolizeit
2017-07-16 14:30
#81

Jag stannade ett dygn på BB, jag såg inte personalen mer än att dom kom in och presenterade sig när dom gick på sitt skift och lämnade middagen..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ceet
2017-07-16 15:43
#82

#81 Var det bra eller dåligt? Tänker om du känner att du fick det stöd etc som du behövde.

Hills
2017-07-16 22:11
#83

Vet inte om det är allmänt så men i Värmland får föräldrarna stanna 6 h på förlossningen om den varit normal och sedan är det tack och hej. Nu finns där ett patienthotell, men det är just ett hotell utan ngn extra hjälp från barnmorskor. Jag tycker det är himla märkligt, att nyblivna föräldrar skickas iväg så kort tid efter en förlossning. Vi stannade iaf på hotellet en natt för att få sova ut men åkte sen hem för vi såg inte ngn vits med att sitta på ett rum utan bekvämligheterna vi har hemma. Självklart finns det ju BB här kanske jag ska tillägga om det nu skulle vara så att man behöver extra stöd.

Annons:
Ceet
2017-07-16 23:11
#84

#83 Precis vad jag hört och det har gjort oss lite stressade (bor också i Värmland). Så kommer få stanna på BB och hoppas där kunna landa. Kanske kommer det inte behövas men känns tryggt att veta att jag får stanna om jag skulle behöva. 6h är ju annars ingenting!

Lilolizeit
2017-07-16 23:30
#85

#82 kändes konstigt. fattade inte riktigt vad jag gjorde där när jag lika gärna kunnat vara hemma. Hade gärna haft lite mer hjälp med amning och bara att någon kollade att allt gick bra, om jag behövde hjälp med ex tvätt av naveln eller om jag undrade något.. Jah menar inte att jag behövde ha värsta uppvaktningen från personalen men hade dom frågat lite eller så, så kanske man själv hade ställt någon fråga eller bett om hjälp.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Pontiac57
2017-07-16 23:35
#86

Jag hade gärna fått mer hjälp med amningen när jag låg på bb. Men då sonen va inskriven på neonatalen kändes det som att barnmorskorna struntade i oss. Bra med stöd är nog a och o spec som förstagångs förälder men även vid nästkommande om t ex amningen strular

[Thiah]
2017-07-17 06:07
#87

Jag är utbildad inom en sjukvårdsdel och då med inriktning på barn under skolåldern. När jag sa/visade det på BB så var det lite tack och hej. Eftersom jag kunde hålla ett spädbarn/byta blöja/tvätta rumpa kunde jag precis allt annat också. Här i Finland ska man stanna 2-3 dagar som förstföderska och först sista dagen kom en barnmorska in och såg att Joel inte hade optimalt suggrepp om flaskan och därför inte fick i sig tillräckligt med mjölk. Suck…

[Smulan_88]
2017-07-17 08:09
#88

#83, #84 jag bor också i Värmland och fick barn i maj. Då va det fullt på BB och de va inte speciellt engagerade att få in oss på patienthotellet. Så vi valde själva att åka hem efter 6 h. (Dom man måste stanna, för dom skriver inte ut mamma och bebis tidigare). Men även om eftervården är kass, är dom SÅ bra på just förlossningar!!

mikkan01
2017-07-17 09:53
#89

Kan nog stämma att det är riskförlossningar som skickas vidare men det gör en inte mindre orolig…. Det där med att stanna 6h har jag också hört är standard i uppsala, om allt gått bra vill säga. Känns lite jobbigt då det är just tiden efter som jag oroar mig mest för, allt är ju så nytt. Men har varit på akademiska så många gånger nu och personalen där är jättebra så man får helt enkelt hålla tummarna.

~mikkan

SFalkbring
2017-07-17 14:44
#90

#79 kul att man kan inspirera :) Hoppas ni får ihop det bra!

Angående det här med när man får åka hem så hade jag förstått det som att det här med att åka hem efter 6h inte gällde förstföderskor, iaf här i Gbg-trakten, och att man kan få stanna kvar längre om man behöver mer hjälp. Men det kan jag ha missförstått.

Annons:
Pontiac57
2017-07-17 21:01
#91

Jag tror att man alltid har rätt att stanna kvar (sen om det efterföljs är en annan femma) men eftersom att vården är frivillig så har du även rätt att åka hem efter 6 h om båda mår bra och allt går bra. Men jag hoppas att ingen här behöver råka ut för att förlossningen eller bb är fullt!

Fislisa
2017-07-18 13:54
#92

Hur mår ni? Mitt blodtryck har fortsatt stiga och ligger idag på 143/102 :( Bebisen mår fortsatt bra iaf

mikkan01
2017-07-18 14:58
#93

#92 Vad jobbigt! Har du fått konstaterad havandeskapsförgiftning eller är det bara högt blodtryck? Blir det tätare kontroller nu? Skönt att bebis mår bra i alla fall. :) Jag mår bra, känner mig stor och klumpig och magen är konstant ivägen;P Enligt appen är det 20 dagar kvar till bf och jag fick veta för någon dag sen att mina föräldrar ska köpa en vagn åt oss, vi har inte stressat med det utan försökt hitta en på blocket men dom blir tydligen superstressade av att vi inte fått klart allt ännu så nu blir det barnvagnsshopping, nu är frågan bara om vi vill ha en emmaljunga city cross eller en super nitro haha. Kommer ta minst 20 dagar att bestämma sig ang. det ;)

~mikkan

fluffis
2017-07-18 18:42
#94

#93

Lol. Då skulle du hört mina föräldrar när vi sa att vi inte skulle ha vagn :) Åtminstone inte från början.

Lojs
2017-07-18 19:37
#95

#94 Haha, vi ska inte heller ha vagn (eller spjälsäng) om vi inte måste av någon anledning till slut, mamma är så orolig för hur detta ska gå. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mikkan01
2017-07-19 14:34
#96

#94Haha ja tydligen klarar man sig inte utan vagn utan det är ett absolut måste;) Hur går det för er? Har ni packat bb väskan än? jag har funderat på det men har ingen aning om vad jag ska packa ner i den så jag har inte kommit till skott. Igår satte vi spjälsängen på plats så nu ska den bara bäddas så är det också klart. Haft jobbig mensvärk de senaste 2 dagarna och den senaste veckan har jag varit grymt dålig i magen. Blir ju inte bättre av att man googlar det och alla påstår att det är ett tecken på att det närmar sig. Man blir ju bara stressad ;P

~mikkan

Lojs
2017-07-19 14:54
#97

#96 Jag har i flera dagar tänkt att "idag ska jag minsann packa väskan", men det har inte blivit av… Jag har i alla fall gjort en lista. =) Tänker att i värsta fall får jag väl packa mellan värkarna. 

Min lista:
P-biljetten (till att få parkera nära förlossningen)
Novalucol
Duschgrejer
Underkläder 
Mysbyxor
Amningslinne
Snacks och nån dricka
Ev. nån tidning
Tandborste/tandkräm
Hårsnoddar + hårpins
Förlossningsbrevet
ipaden
Telefonhögtalare (om jag vill lyssna på musik under förlossningen)
Laddare
Nässpray
K-vitamin (vår bebis kommer inte få sprutan utan vi har med eget oralt k-vitamin)
Amningsinlägg
2xbabybyxor
2xbabybodys
Något milt laxerande så att första toabesöket inte blir ett h-e.

Sedan ska maken packa en egen väska med sina grejer med.
Vi bor väldigt nära, så om vi behöver mer saker så sticker maken hem och hämtar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
[Kijsen]
2017-07-19 16:57
#98

Har packat ner bebisens saker i skötväskan, men mina grejer har inte packats än då jag fortfarande använder tex kläderna jag vill ha med mig. Inget annat passar ju längre.. haha så jag tar det när det är dags. Har iallafall skrivit en lista :)

[Nalaa]
2017-07-19 22:04
#99

Jag undrar om man måste gå på alla besök hos barnmorskan? Vi har ett besök inbokat nu snart och sedan är ju nästa besök två veckor senare och därefter varje vecka. Är man dum om man avbokar det första kommande besöket? Naturligtvis går man ju eller ringer om man tycker att något inte är som det ska men annars liksom… Jag tänkte eftersom vi går på extra kontroller och så ändå…

[Smulan_88]
2017-07-19 22:33
#100

#99 allt är valfritt

Marre_88
2017-07-20 01:40
#101

#96 Jag har packat skötväskan till bebisen färdigt och nästan allt i bb väskan till mig själv. En del grejer kan inte packas ner förrän precis innan man måste åka in till förlossningen och en del grejer måste fortfarande inhandlas ;) Men så här ser min lista ut i alla fall. Sambons väska ska vi packa till veckan och montera in babyskyddet i bilen! BB väskan: Mobil/ipad + laddare ✔️Lång kofta ✔️Mjukisbyxor ✔️Amningslinne ✔️Amningsbh Gravidtrosor ✔️Strumpor ✔️Amningsinlägg ✔️Tandborste & tandkräm ✔️Schampo/balsam/duschtvål Mild intimtvätt ✔️Torrschampo ✔️Hudkräm ✔️Förlossningsbindor ✔️Kompresser för såriga bröst ✔️Våtservetter ✔️Mjukt toapapper ✔️Hårsnoddar Vattenflaska med inbyggt sugrör ✔️Hörlurar ✔️Lypsyl Foppatofflor Förlossningsbrev Godis/proteinbar/läsk Bebisen: ✔️Omlottbodys x 4 (2 st i strl 50 / 2 st i strl 56) ✔️Byxor x 3 (1 par strl 50 / 2 par strl 56) ✔️Strumpor x2 ✔️Mössa (strl 50+56) ✔️Fleeceoverall ✔️Babyfilt + snuttefilt ✔️Tvättlappar ✔️Blöjor (newborn) 40 st ✔️"Spytrasor" Babyskyddet

mikkan01
2017-07-20 09:04
#102

#97, 98, 101 Smart med listor, inte ens det hade man tänkt på ;P Nu har man ju ett litet hum om vad som borde packas..nu ska man bara orka ta tag i det. Blöjor är det något man behöver ha med? Eller beror det på vilket sjukhus man hamnar på?

~mikkan

Lojs
2017-07-20 09:12
#103

#102 Det ska finnas oavsett vilket sjukhus. =) Samma med bindor till en själv och sådär. =) (däremot kan toapappret vara väldigt hårt, så många tar med sitt eget, jag får se om det får plats i väskan. =) )
Så vi tar inte med några blöjor alls.
Apropå blöjor däremot så har vi 3 olika sorter hemma, för att kunna testa vilka som passar vår bebis (Libero strl 1, Libero strl 2 och Pampers strl 1), på sonen funkade inte pampers alls (de läckte), bara libero, så vi ska testa både och och se vad som funkar med nya bebisen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

SFalkbring
2017-07-20 13:48
#104

#103 Så bra :) Jag har packat både några bindor och blöjor ändå.

Är det nån som tar med babynest till BB? Såg att det var med på nån packlista nånstans så började fundera på om det var meningsfullt att ta med.

Annons:
Lojs
2017-07-20 15:06
#105

#104 Jag funderade på det, men dels blir det helt plötsligt så himla mycket packning, dels tänker jag att vi nog mest kommer ligga hud mot hud på bb (jag är omföderska och gissar på att vi skickas hem efter 6 timmar).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lilolizeit
2017-07-20 15:58
#106

#104 när jag skrevs in på mvc här i Visby så fick man med en lista på vad man bör ha med till förlossningen och där stod bland annat babynest, filt och bärsjal med. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Hills
2017-07-20 21:34
#107

På förlossningen och säkert också BB finns blöjor, bindor och nättrosor men inte på patienthotell. Kan tipsa er om att ha med babyolja, det är bra för att kunna få bort bebisens första bajs som sitter som tjära annars.

Marre_88
2017-07-21 01:26
#108

I Luleå där jag bor finns inte blöjor på varken förlossningen eller bb, utan de måste man ha med själv har barnmorskan sagt på föräldrautbildningen. Vet inte om de kanske beror på vilket län man bor i men i Norrbotten får man iaf inga blöjor. Nättrosor vet jag dock att de finns, förlossningsbindor har jag köpt och packat med för att de har stått med på alla bb-väsk listor som jag har sett på nätet. Jag har funderat på babynestet men tror att de får stanna hemma då de känns som att man har nog med packning med sig (säkert alldeles för mkt redan) och sen blir det nog väldigt mkt hud mot hud, all min vaken tid för att knyta an med barnet :)

mikkan01
2017-07-21 09:28
#109

På sjukhusets hemsida finns det en liten lista om vad som kan vara bra att ha med sig och blöjor står inte med så gissar på att det finns där. Börjat skriva en lista nu också och där står dasspapper och olja med nu haha ;) Var hos BM igår (v.37+3) och sf måttet låg på 32, barnmorskan babblade om att hon skulle skicka det till överläkare på sjukhuset för att se om det behövs extrakontroller fram tills förlossningen. Men tydligen låg bebis så pass högt upp så han vill nog inte ut än på ett tag så han har nog tid till att växa på sig :)

~mikkan

[Smulan_88]
2017-07-21 11:29
#110

#109 bebisen kan få för lite näring i navelsträngen, det är därför de vill ha koll på storleken. Är bebisen liten väljer de hellre (i vissa fall) att sätta igång just för att viktmässigt kan de gå ner/bli dåliga och slöa av att dom inte får näring inne i magen. Utan det är ibland bättre för bebis på utsidan. Så att bebis ligger högt och inte planerar att "komma ut än" betyder nödvändigtvis inte att "han växer till sig". Det är inget självklart sammanband. Men jätte bra med extra kontroller :)

mikkan01
2017-07-21 11:31
#111

Ni som tänkt använda spjälsäng, hur har ni bäddat? Försökt läsa runt om kudde rekommenderas eller inte, står så olika överallt… har en platt och en tjock kudde men nu blev jag osäker på om man ska använda någon alls eller vilken av dom man ens ska använda ;P

~mikkan

Annons:
Hills
2017-07-21 11:48
#112

Vi har haft en ganska platt kudde. Jag upplever att de har så korta halsar att en tjock kudde borde bli obekväm för dem - att lutningen i nacken blir för skarp.

mikkan01
2017-07-21 12:20
#113

#110 Jaha, det nämnde inte ens barnmorskan när jag frågade utan hon sa bara att det var för att det var så många olika som mätt så att hon ville ha ett lite mer exakt mått för att se att han växer. Men ja, alltid bra att kolla en gång för mycket för att se att han mår bra :) #112 Tänkte lite samma sak, att en för hög kudde lutar lite för mycket så jag körde på den platta. Vi får väl se om bebis ens vill ligga på kudden, kanske blir utan i alla fall sen. :)

~mikkan

Fislisa
2017-07-21 12:51
#114

Ang babynest så finns det på "mitt" sjukhus :) Jag har legat inlagt nu två nätter för mitt höga blodtryck och läckte 1+ i äggvita. Men idag fick jag åka hem för att blodtrycket har blivit mycket bättre. Så nu gäller det att vila BB väskorna har jag packat i omgångar eftersom jag har mått dom jag mått. Fått packa och haft med mig min väska och packat om när jag har varit hemma. Men bebisens väska är packad och klar :)

Marre_88
2017-07-21 13:07
#115

#111 Jag har köpt en Mimos kudde (XL) som passar från 0-10 månaders ålder till vår bebis. Googla och läs om den. Det är den säkraste kudden som finns och är den enda medicinska babykudden som rekommenderas av mer än 1000 barnläkare, sjukgymnaster, neurokirurger och barnmorskor runt om i världen. Den är dock rätt dyr, 699:- i nypris. Men jag budade hem en från Tradera inklusive frakt för 315 kr :)

SFalkbring
2017-07-21 13:37
#116

Tycker jag har hört att man inte ska ha kudde alls i början, särskilt inte med babynest, men är osäker :)

[Thiah]
2017-07-21 14:00
#117

Jag har också fått lära mig att ingen kudde behövs alla första tiden. Men det kanske har ändrats?

Djurälskaren87
2017-07-21 14:21
#118

Panda kudde ska jag ha i början. En platt kudde. Kommer även köra med babynest. Undrar när lillen vill komma. 10 dagar kvar till BF men är säker på att de blir övertid här

Annons:
Pontiac57
2017-07-21 15:25
#119

Vi körde på pandakydden till sonen och kommer höra det nu också. Rekommendationerna skiljer sig men jag tänker att man gör vad som känns bäst. Va tikl bm idag och bebis har vänt sig rätt nu iaf men magen hade inte vuxit. Tur jag har ett tul till på tisdag :)

Lojs
2017-07-21 17:37
#120

Yey, hade vanligt besök hos bm idag, men hon blev lite orolig över mina andningsproblem som jag beskrev (känner att jag har svårt att få tillräckligt med luft ibland, känner mig svimfärdig och inatt hade jag lite ont när jag andades) så vi fick åka direkt till förlossningen för att testa syresättningen på blodet och sådär, bm passade även på att be förlossningen att kolla upp om jag kunde få igångsättning pga min foglossning. 
Så efter 3 timmar med massa väntan eftersom förlossningsavdelningen var helt full, prover (allt såg bra ut, andningen var bara bebis som misshandlar mina lungor) mm så har vi fått tid för igångsättning 27/7 (bf 30/7)! 
Läkaren på förlossningen gjorde ultraljud, allt såg bra ut, gjorde en snabb koll på om jag var öppen, det var jag inte, men tappen var mjuk. Hon gjorde en snabb hinnsvepning och trodde nog jag kunde komma igång av mig själv innan igångsättningen i vilket fall. 
Så underbart att ha fått ett helt säkert "sista-datum" och att de verkligen tog mina foglossningsproblem på allvar!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-07-21 18:11
#121

120 grattis att de lyssnade på dig! Då är ju bebis här närsom. 

Jag har idag känt mig väldigt trött och lite udda. Fick extrem mensvärk som inte försvinner. Tagit alvedon och vilat i två timmar men avtar inte. Tips vad man kan göra?

[Thiah]
2017-07-21 18:33
#122

#120 vad skönt! Lungorna var en orsak till att jag sattes igång en vecka tidigare. Tar för givet att det blir likadant denna gång. Sist hade jag 47% lungkapacitet i v.37 och då var Joel lågt buren. Så jag vet hur jobbigt det är.

Lojs
2017-07-21 18:54
#123

#121 Har du testat att duscha och spola varmvatten på magen? Ingen långsiktig lösning, men kan lindra en del. 

#122 Fy vad jobbigt! Det är så hemskt när man känner att man inte får tillräckligt med syre! Jag vågar knappt ta mig nånstans, är rädd för att inte ha någonstans att sätta mig, kan jag inte sätta mig direkt ibland så känns det som att jag kommer svimma.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-07-21 19:29
#124

123 tog vetekudde varm men hjälpte inte så får stå ut å hoppas de avtar

[Thiah]
2017-07-21 20:10
#125

#123 jag är ju van från vanliga dagar. Kan inte tex cykla mer för benen får inte syre tillräckligt fort. Och man får ha mycket pauser…får redan pausa när jag är exalterad och ska prata. Mitt i meningen måste jag andas i kapp.. ser säkert lustigt ut.

Annons:
[Smulan_88]
2017-07-21 20:15
#126

#124 nej, det är väll bättre att hoppas att det är på G. Låter onekligen så ;) då är det inte mening att det ska gå över förän bebis är här :)

Pontiac57
2017-07-21 20:20
#127

#120 skönt att få en tid att se fram emot! :)

RoxannaS
2017-07-23 15:34
#128

#124 Hur går det för dig? 

#125 Åh vad jag lider med dig, 😕


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Djurälskaren87
2017-07-23 16:11
#129

125# De avtog dagen efter. Så var väldiga förvärkar. BF om snart en vecka så han är välkommen när han vill

RoxannaS
2017-07-23 16:29
#130

#129 Åh men vad jobbigt, hoppas han kommer ut snart då ❤️


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Djurälskaren87
2017-07-23 17:48
#131

130# Tack jag hoppas det med hehe! (

Ceet
2017-07-23 21:23
#132

Jag tror bebis håller på att fixera sig. Det ilar i bäckenet och ner mellan benen/bak i ryggen. Mer nervsmärtor än menssmärtor. Någon annan som har/haft något liknande?

Annons:
Hills
2017-07-24 11:50
#133

Samma här #132. Under en promenad häromdagen fick jag i princip smyga mig fram för det ilade så.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Marre_88
2017-07-24 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Går in i v.36 imorgon och idag är de exakt 5 veckor kvar till BF 💙 Jag ställde mig på vågen idag efter 2 månader och till min förtjusning har jag bara gått upp 2,1 kg sedan dess. Totalt 7,6 kg sedan inskrivningsdagen! Jag är SÅ stolt över mig själv! :D Och trots massor av kakor, glass, godis och läsk så är blodsockret under kontroll och min graviditetsdiabetes i schackt.

Hills
2017-07-24 20:02
#137

Vilken fin mage - du ser jättefin ut som gravid Marre_88! Ser så himla somrig med den fina långklänningen också

Hills
2017-07-24 20:03
#138

PS jag har gått upp ca 20 kg nu och är avundsjuk din miniuppgång DS

Marre_88
2017-07-25 00:30
#139

#137 Meeen tack så himla mkt för dina fina ord <3 Jag känner mig dock inge fin alls, haha. Känner mig bara klumpig och stor som ett hus! Förstår att du känner dig avundsjuk. Man vill ju helst gå upp så lite som möjligt :) Men till mitt försvar så var jag överviktig redan innan graviditeten. Jag hade gått ner 26 kg som jag gick upp med mitt ex, och höll det i ca 1,5 år innan jag började gå upp i vikt igen. De blev för mkt godis och onyttigt när jag började plugga på universitet och vips hade jag gått upp 20 kg igen. Gav mig faan på att jag skulle gå ner allt igen, men hann dock bara gå ner 6 kg innan jag upptäckte att jag var gravid så de var bara att lägga viktnedgången på hyllan :P Där och då tog jag ett beslut om att mitt mål var att gå upp så lite som möjligt och försöka att bara gå upp vad en graviditet väger, som bebisens vikt, fostervatten, moderkaka osv. Idag var jag hos barnmorskan och frågade vad allting ungefär väger där jag är i graviditeten nu och hon svarade runt 7 kg. Så än så länge har jag klarat mitt mål! Och jag hoppas att jag ska hålla mig under 10 kg tills bebis tittar ut. Men med tanke på att jag bara har gått upp 2,1 kg de senaste 2 månaderna (som för övrigt är den tiden som de händer allra mest fram till bebis kommer) så tror jag och hoppas att jag ska fixa det. Men även fast jag tappar allt jag gått upp när bebis föds så har jag ändå minst 20 kg att gå ner efteråt. Men det fixar vi ;)

Annons:
Djurälskaren87
2017-07-25 09:27
#140

Ingen bebis ännu och sex dagar kvar till BF. Tror han trivs bra!

Lojs
2017-07-26 10:25
#141

Igångsättning imorgon och det är så blandade känslor. Underbart att äntligen få träffa bebis och att all väntan och allt jobbigt med graviditeten ska ta slut, men samtidigt sjukt nervöst, min första förlossning var väldigt jobbig mentalt och det är inte skitkul att veta att man ska gå igenom det igen. Puh. Inte lätt…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mikkan01
2017-07-26 10:59
#142

#141 Gud vad mysigt att du snart får träffa lill*n, lite smått avis faktiskt ;) Hoppas den här förlossningen blir bättre :) Själv har jag 12 dagar kvar till bf men inga känningar på att det ens skulle vara nära. Lite mensvärk då och då men inget man inte kan leva med. Känns så galet att veta att man snart har en till familjemedlem. Han får dock gärna stanna så länge som möjligt så jag hinner bli klar med min sista kurs innan jag går på ledigt. (har bf den 7/8 och skolan slutar 18/8 för min del haha) :)

~mikkan

Lojs
2017-07-26 11:14
#143

#142 Ofta brukar det gå bättre andra gången, så man får väl hoppas på det. =) Om inte annat får det gärna gå snabbare, har för mig att sonens förlossning tog 28 timmar totalt. 

Jag har egentligen bf 30/7, men inte känt så himla mycket jag heller.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-07-26 11:45
#144

141# varför igångsättning? Jag har BF om fem dagar och känner mer av förvärkar nu än innan men de är allt… men hört att för vissa känns de inget alls sen några timmar senare händer allt

Lojs
2017-07-26 11:51
#145

#144 Pga min grava foglossning. Ska bli underbart när den börjar bli bättre istället för bara sämre!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-07-26 13:34
#146

Hoppas sista besöket hos Bm var idag. BF om fem dagar. Hjärtat bra. Oförändrat SF mått sen sist men Bm trodde de kunde bero på att han lagt sig extremt långt ner med huvudet att måttet är detsamma eller att de är en annan som mätte sist då hon hade semester. Är de samma mått nästa vecka dock vill hon göra TUL. Ett besök varje vecka till den 14 augusti då de blir igångsättning om han inte kommer ut innan.

Annons:
Djurälskaren87
2017-07-26 13:34
#147

145# Vad skönt för dig!

Djurälskaren87
2017-07-26 15:13
#148

Känner tryck neråt nu som gör så jävla ont. Kan inte ens gå

RoxannaS
2017-07-26 16:25
#149

#148 Hoppas de är på G nu då 😃


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mikkan01
2017-07-26 17:43
#150

#145 28 timmar låter som en evighet. Har för mig att jag läst på flera ställen att andra gången brukar gå snabbare. :) #148 Låter ju nästan som att det är på g, håller tummar och tår!

~mikkan

Lojs
2017-07-27 11:32
#151

#150 Japp, det kändes som en evighet med. ;) Precis som du säger så brukar det gå fortare med andra, så jag röstar för det. =)

Hade ju läkartid för igångsättning idag. Fick först vänta på läkaren i 2 timmar (men så verkar det ju vara på förlossningsavdelningen, väntan är standard ;) ).
Läkaren konstaterade att jag är öppen 3 cm, tappen är 2 cm och mjuk, bebis ligger långt ner och i väldigt bra läge, gav en hinnsvepning och skickade hem oss.

Känns lite antiklimaktiskt, varit så himla nervös och inte kunnat sova inatt, ställt in mig på ballong (fast jag var ju förbi det skedet) och att de skulle ta hinnorna, sedan skulle det ju bli förlossning idag liksom. Men men, läkaren hoppades hinnsvepningen skulle få igång det och att jag kommer åka in ikväll. Vi har en ny tid imorgon och då kommer vi få komma direkt in till ett rum och ta hinnorna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

SFalkbring
2017-07-27 11:41
#152

#151 Spännande! Även om det inte blev exakt som du tänkt dig. Men nu är det nära!!

Har 12 dagar till BF och på senaste kontrollen hade den växt mer än vanligt, men berodde troligen på att det var en annan BM (min är på semester) och hon mäter annorlunda än de andra på mottagningen tydligen…

Känner inte av något annat än foglossning i fram som går lite upp och ner, trött/energilös och känner mig allmänt otymplig. Och att det märks att bäbis blir större och starkare… Men inga förvärkar eller mensvärk ännu.

Lojs
2017-07-27 11:44
#153

#152 Det är typ det värsta med förlossningar, att man inte vet nånting alls i förväg om hur det kommer gå. ;) 

Förstår hur du känner dig, sista tiden har jag bara blivit mer och mer opepp och trött/slö, allmänt otymplig, liksom mer gravid än vad man riktigt orkar med. ;) Men det är väl så det ska vara antar jag. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Pontiac57
2017-07-27 12:28
#154

Jag har haft en hel del förvärkar nu i 2 dagar så jag hade hoppats på att bebis sjunkit ner och fixerat sig men efter dagens bm besök så fick jag reda på att bebis t o m är mer än ruckbar. Magen står still i måtten (31) så förlossningsläkaren bokade ett till tul om 2 v :) men jag hoppas hon tittar ut snart!

Djurälskaren87
2017-07-27 12:33
#155

151# Då är allt på g. Skönt! Lycka till

Lojs
2017-07-27 12:34
#156

#155 Ja, precis, hur går det för dig?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-07-27 13:49
#157

156# Mycket förvärkar. Kunde knappt sova inatt pga smärtan men var oregelbundna värkar men hoppas på bebis iaf nästa vecka

Lojs
2017-07-27 13:55
#158

#157 Vad jobbigt det låter! Nu har jag ju visserligen gått och hoppats på onda förvärkar i ett par veckor nu, men de får ju gärna göra lite nytta med. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fislisa
2017-07-27 18:39
#159

Jag blev inlagd igen efter mitt besök hos bm i måndags. Hade fått mer äggvita (+2) och blodtryck på 160/100. Har legat inne sen dess.. igår startades igångsättning med hinnsvepning och sen åtta doser cytotec, fick värkar men inte tillräckligt och var idag på fm bara öppen en halv cm. Fick ballongkateter och då drog det igång lite iaf och jag öppnade mig så den trillade ut, ca 3cm. Sen skulle dom ta hinnorna men bebis ligger för högt så de vågade inte i de läget. Blev beordrad att gå runt lite och hoppas att det skulle hjälpa, men icke. Fick en ny dos cytotec nu.. segt som tusan

RoxannaS
2017-07-27 18:45
#160

#159 Jag fick sitta och gunga på en boll, be om att få värkstimulerande dropp, värkarna ska ju hjälpa bebis ner i kanalen.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Djurälskaren87
2017-07-27 20:15
#161

#158 ja man tror de är dags men så avtar de haha! Men hoppas innerst inne att de förbereder sig ;) kanske gör tappen lite mogen

Lojs
2017-07-28 11:15
#162

Har haft onda sammandragningar som varierat mellan täta och upp till en halvtimme emellan ända sedan typ kl 14 igår, så något hjälpte väl hinnsvepningen, jag vet dock inte om det bara är pinvärkar eller om de gör någon nytta. 
Idag kl 9.30 hade jag tid på förlossningen, skulle få komma direkt in, få ett rum och så skulle de ta hinnorna. Men väl inne så blev det bara ett ctg (allt ser fint ut). Det var nämligen helt totalt fullt på förlossningen, så inte en chans att vi kunde få ett rum. Hemskickade tills kl 13, hoppas på bättre tur då. =) Vi åkte direkt ner till den lilla stranden mitt i stan, åt vår sushi vi skulle ätit på förlossningen och njöt av vädret, funkade det med. Nu är vi hemma och mellanlandar tills vi ska iväg igen. 

Så nu ska vi snart iväg tredje gången med väskor och allt, himla tur att vi inte har sådär massa packning och att vi struntat i att ta med babynestet så vi sluppit släpa ännu mer fram och tillbaka. ;)

Lite jobbigt psykiskt att ha åkt in två gånger med fjärilar i magen, varit nästan säkra på att bli startade och så få åka iväg igen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mikkan01
2017-07-28 11:17
#163

Spännande för er, då har vi snart trådens första bebisar ute :) Igår köpte vi barnvagnen, blev en emmaljunga city cross i lounge grey:) tycker att den är så fin! Jobbigt när man insåg att den blir svår att få plats med i gubbens bil dock, hans bil är mindre än min haha men det löser sig;P 10 dagar kvar till bf nu och jag ska ställa mig och slipa väggar och måla i vår blivande tvättstuga, som att be om att bli supersvullen och få ont;P

~mikkan

Lojs
2017-07-28 11:22
#164

#163 Ja, hoppas verkligen på att bebis får komma ut idag!

Jag är avundsjuk på att du kan hitta på saker så här i slutet, jag är så handikappad av foglossningen så jag längtar efter att ens kunna städa, saknar så att kunna gå runt och pyssla hemma!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Hills
2017-07-28 12:28
#165

Hur går det för dig Fislisa? Börjar kännas av mer även här. Tog en timmes skogspromenad i går (jobbar inom den skogliga sektorn så det var jobbrelaterat) för att vi fått klagomål på körskador. Gubbj*veln som klagade hade nog själv inte orkat gå ur bilen för att se mer än vad han såg från förarsätet för körskador var enbart vid vägen och ingen annanstans på hela trakten.

mikkan01
2017-07-28 16:12
#166

#164 Känner att jag har haft en väldig tur som faktiskt har så mycket energi kvar nu mot slutet :) hoppas bebis kommer idag så du slipper foglossningen!

~mikkan

PerhapsimAnna
2017-07-29 22:47
#167

Känner mig sååå gnällig.. Vill bara föda NU!!! 11 dagar kvar!

Snittar ca 3 timmar sömn per natt, för så fort jag lägger mig ner för att sova kommer förvärkar som ett brev på posten och lillen där inne blir helt vild och som pricken över i:t så vaknar våran dotter kl 6 och pigg som en mört 😭

Annons:
mikkan01
2017-07-30 10:56
#168

#167 Känner med dig, bebis hade gärna fått komma typ nu! Vaknade inatt av att jag hade världens huvudvärk som inte släppte trots alvedon, mådde illa och händer och fötter värkte så har inte sovit mycket alls. Dom säger ju att man inte får sova när man har en bebis men får ju inte sova nu heller så spelar ju ingen roll, less…

~mikkan

Djurälskaren87
2017-07-30 12:20
#169

BF imorgon och börjar tröttna rejält nu…

[Kijsen]
2017-07-30 12:42
#170

#168 så rätt om sömnen alltså! Börjar stiga en åt huvudet nu.. sover rejält jäkla dåligt om nätterna, vaknar hela tiden och måste kissa eller så är det för varmt, eller ont i höfterna. Att vända sig om börjar bli fruktansvärt obehagligt.. gör ont i hela bäckenet och ner i ljumskarna när man vaknar och måste vända sig till andra sidan.. blä på detta nu!

Fislisa
2017-07-30 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Efter tre dagar kom äntligen vår lilla bebis, en pojke på 50cm och 3488g. Född den 28/8 på dag 38+3 Hade det jobbigt innan det kom igång på riktigt, och sen när jag skulle få bedövningen, han fick inte in nålen mellan kotorna och stack mig flera gånger, inte alls kul.. sen gick det som tåget och ut kom han på bara några krystningar 😊 Tänkte skriva en förlossningsberättelse men har inte ork till det än. Vi är kvar på sjukhuset pga min havandeskapsförgiftning som inte vill ge med sig

Djurälskaren87
2017-07-30 13:13
#172

171# Stort grattis till underverket

Marre_88
2017-07-30 13:25
#173

#171 Stort grattis till sötnosen :) Skönt att alla mår bra. Njut! Tänk att första bebisen är här. Så himla roligt att få följa alla, man har ju ändå gjort de under hela graviditeten :)

Fislisa
2017-07-30 13:41
#174

Tack så mycket! Måste bara tipsa om en sak att packa i väskan, bluetooth högtalare! Den har varit ovärderlig för mig 😆 Nu låg jag ju inne flera dagar innan min förlossning och det hoppas jag att ni slipper, men jag har hört väldigt många förlossningar genom väggarna så att ha sin egna musik att lyssna på ist för alla skrik var underbart. Och sen under min egna förlossning var det också jätte skönt att ha min egna musik. Gjorde en lista på spotify till just förlossningen 😊

Annons:
fluffis
2017-07-30 14:30
#175

171 Grattis!

Hills
2017-07-30 22:05
#176

Vilken goding! Grattis!

Pontiac57
2017-07-30 23:29
#177

#171 grattis till tillskottet! Skönt att bebis ville titta ut till slut :)

mikkan01
2017-07-31 09:40
#178

#171 Åh vad liten, inte alls avis på att du har bebis hos dig.. stort grattis!! :)

~mikkan

SFalkbring
2017-07-31 09:56
#179

#171 Stort grattis! Hoppas du mår bättre snart!

#153 Ja precis så, lite mer gravid än man orkar med :)

Blev tvungen att springa en bit igår för att lösa en lite nödsituation. Gick bra, men var inte bra för foglossningen, kunde knappt röra mig igår eftermiddag… lite bättre idag, men fortfarande ordentligt ont. Blir en stillsam dag idag.

Djurälskaren87
2017-07-31 10:15
#180

Idag har jag BF!

Lojs
2017-07-31 16:32
#181

I fredags kl 21.09 föddes vår lilla flicka. Ännu en traumatisk förlossning för mig psykiskt, men eftersom det var andra gången för mig så har jag återhämtat mig mycket bättre den här gången i alla fall. 

Alla mår bra och den lilla tjejen är helt underbar!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Djurälskaren87
2017-07-31 16:34
#182

181# Grattis till din tös

Lojs
2017-07-31 16:36
#183

#182 Tack!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

fluffis
2017-07-31 20:16
#184

#181 Grattis!

Ceet
2017-07-31 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

171 och 181 - STORT grattis till er. Ser fram emot att göra mer om första tiden med bebis sen! 180 - så spännande att ha passerat BF! Jag har 31 dagar kvar. Och nu verkar det som att liten växt till sig, hen låg -14% på senaste TUL och förväntas ligga runt 3 kg vid BF. Är inte orolig längre och misstänkt att BM som gör UL mäter lite olika. Det viktiga är att bebis växer! Blir mer och mer otymplig men kan fortfarande röra mig lite. Har blivit bästa kompis med bollen här hemma 😁

Denna kommentar har tagits bort.
Pontiac57
2017-08-01 09:35
#187

Grattis Lojs! :) Längtar också efter bebis nu men måste se till att ta fram alla kläder och fixa sängen hehe

mikkan01
2017-08-01 10:05
#188

#181 Stort grattis till flickan! :) Gick in i vecka 40 idag. Närmar sig slutet:) Minns när jag plussade och man var orolig över småsaker som hur kroppen skulle förändras, alla krämpor och bristningar och gud vet vad. Nog har kroppen ändrats, känner mig så otymplig och bristningarna kom som ett brev på posten ;P men idag kunde jag inte brytt mig mindre med tanke på att jag inom ett par veckor har en liten hos mig. Bara önskar att han föds frisk. Så mycket kärlek redan och längtar nästan ihjäl mig :)

~mikkan

Annons:
SFalkbring
2017-08-01 13:11
#189

#181 Grattis! Skönt att det gick bra trots jobbig förlossning.

[Nalaa]
2017-08-02 20:48
#190

Grattis till bebisen:-) Vad härligt att ha sin lilla hos sig<3 Jag känner av sammandragningar varje dag och intensiteten har definitivt ökat. Jag känner mig otroligt trött och dessutom illamående och har ont i ryggen och känner ibland ett tryck som är obehagligt. Sover dåligt men kan i alla fall vila mer om dagarna nu när mannen har semester och föräldraledigt:-)

Denna kommentar har tagits bort.
mikkan01
2017-08-02 21:30
#192

Känner mig också galet trött och illamående som kommer och går. Men varken sammandragningar eller förvärkar, känns som ingenting händer här… men har 5 dagar kvar till bf :) Min mage har börjat spricka, har några små bristningar och några större och det kliar och ömmar något otroligt mycket. Någon som har samma som lyckas lindra det på något sätt?

~mikkan

[Thiah]
2017-08-03 06:28
#193

#192jag har kall lotion på. Har en flaska i kylskåpet som jag sätter på det som kliar. Kokosolja har även hjälpt mig.

Djurälskaren87
2017-08-03 07:06
#194

3 dagar över tiden och känns som en evighet

SFalkbring
2017-08-03 09:32
#195

#194 Hoppas det sätter igång snart!

Jag tror min slempropp har släppt, iaf delvis… 😮Fast det behöver ju tydligen inte betyda så mycket. Men jag hade ett ögonblick av panik när jag tänkte att shit nu är det faktiskt snart dags, på riktigt!! Känner mig i övrigt lite spänd i kroppen som när mensen är på väg, men inte mer än så, så är nog ingen panik än  :)

Annons:
Hills
2017-08-03 09:37
#196

Jag kör med olivolja. Alltså ingen lyxvariant i fräsig flaska utan snarare Coops matlagningsvariant

[Nalaa]
2017-08-03 10:03
#197

Jag gick 15 dagar över tiden med dottern så jag räknar inte med att bebisen kommer tidigt (vi ska ju få igångsättning men jag börjar fundera på om bebisen är liten och då låter de säkert den stanna så länge den vill:-p). Med dottern gick jag upp 26 kilo och än har jag "bara" gått upp 10. Jag vet ju att det är så himla olika men man funderar ju… Dottern vägde nästan fem kilo när hon kom, undrar vad den här lilla kommer väga:-)

mikkan01
2017-08-03 11:37
#198

Har testat med kall aloe vera och oljor av olika slag men ska nog testa någon fetare lotion också… kliar och stramar något extremt mycket, irriterande haha man nästan känner hur det spricker…

~mikkan

[Thiah]
2017-08-03 12:00
#199

#198 kan hjälpa att smörja hela tiden. Så att det hålls nästan lite fuktigt. Men irriterande är det.

mikkan01
2017-08-03 13:56
#200

#199 Får testa det, jobbigt bara när det är varmt. Haha allt är jobbigt nu;P Var hos BM idag och trots att mitt blodtryck ligger rätt så stabilt så misstänkte hon havandeskapsförgiftning så måste dit på extrakontroll imorgon. Bebis hade iallafall vuxit enormt mycket ;P märks på min mage också… nu ligger han lite över medelkurvan. Han som alltid legat på den nedre. Pappan är jätteglad för det, alla har jämt frågat hur det kan vara hans unge om den är så liten (pappan är rätt stor) ;)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-08-04 08:26
#201

BF+4… Bebis vart är du…

SFalkbring
2017-08-04 10:36
#202

Puh, man kanske skulle köpt de där strump-pådragarna de hade på Netto eller Lidl typ förra veckan… är ju hopplöst att sätta på sig nu när det inte är så varmt här längre och man är smidig som en supertanker. 🤪

#201 Hoppas den bestämmer sig för att komma ut snart!

Annons:
Crunchy123
2017-08-06 11:04
#203

Har varit dålig på att följa augustitråden det senaste. Hur många här har redan fått bebis? Jag hade bf 3/8 men han tittade ut redan 28/7 :) Till er som inte fått än och väntar och längtar ihjäl er, försök ändå att njuta och tänk att det är allra sista gången i livet ni får bära just det lilla miraklet i magen <3 och passa på att sova hela nätter och äta sånt som kräver 2 händer ^^

Djurälskaren87
2017-08-06 11:06
#204

Snart 6 dagar över tiden och börjar känna mig nere. Har ont överallt och trött på min 27 kg övervikt. 203# Grattis!

mikkan01
2017-08-06 12:21
#205

Jag har bf imorgon och är bra less på att springa upp ur sängen minst 7 ggr om nätterna för att gå på toa. Less på att knappt kunna röra mig eftersom det gör så satans ont överallt… less på min kliande mage som bara spricker mer och mer ju lägre den sjunker. Vill bara att bebis ska komma ut. Helst igår. Enligt bm var bebis inte ens fixerad och antagligen inte sugen på att komma ut inom den närmsta perioden heller. Kul att höra;P #203 Grattis till bebisen :) #204 Han väljer nog att titta ut snart men känner med dig enormt..

~mikkan

[Nalaa]
2017-08-06 14:42
#206

Vad jobbigt! Jag gick upp 26 kilo med dottern men den här krabaten har bara gett mig tio-tolv kilo än så länge, så tänk på att det kan vara väldigt olika (så småsyskon inte känns alltför skrämmande):-) Grattis till bebisen! Skönt att få innan bf:-) Häromnatten trodde jag att det var på gång. Vaknade av en sådan intensiv värk att jag inte kunde prata och knappt andas. Maken frågade vad som hände, han trodde att benet kanske krampade eller att jag drömde en mardröm, men jag kunde inte svara. Var tvungen att fokusera 100 % på att andas. Dottern sov i sängen bredvid och jag tänkte ändå tanken att hon kommer vakna av mitt stönande och halvt skrik men det gjorde hon inte. Jag bara kunde inte vara tyst. Jag viftade bort makens frågor och tappade typ fokus av att känna att jag skulle behöva svara honom. Nu har jag sagt det att han inte får ställa frågor till mig under en värk, han får gärna prata och säga att det snart går över och sådär men inga frågor - ingen press på mig:-p Efter ett tag slutade värkarna och det var skönt det för jag var helt färdig och behövde dessutom gå på toaletten och det hade varit en omöjlighet med de värkarna!

mikkan01
2017-08-06 20:40
#207

Alltså jag längtar efter att ens få känna en förvärk/någon slags sammandragning eller något öht men allt känns som evigheter bort. Idag trotsade jag allt det onda och gick 1.5h i svampskogen. Lär få lida imorgon men det var det värt. :) Hur går det för er andra? Tycker att det är rätt så tyst här ändå trots att vi gått in i augusti. Några fler som tittat ut?

~mikkan

[Kijsen]
2017-08-06 22:14
#208

#207 Känner ingenting här heller, varken sammandragningar eller förvärkar. Ibland känner jag lite foglossning i höfterna/ländrygg men det är ungefär det haha Har bf 15/8 och jag tror inte att han kommer vilja titta ut tidigare än det :p

Hills
2017-08-06 22:56
#209

Här händer inget mer än att jag blir mer och mer klumpig (föll pladask till backen häromdagen). Hela kroppen känns i nuläget obekväm.

Annons:
Pontiac57
2017-08-06 23:12
#210

Inge känningar här än dock är det ju 2 v kvar men man kan ju alltid hoppas att bebis kommer tidigare. Gick en sväng på ikea tsm med sonen och när vi kom hem skruvade vi ihop möblerna. Hade hoppats man kunnat få lite förvärkar åtminstone eller kickat igång det men nä, endast förbannat ont i hela bäckenet hehe.

Ceet
2017-08-07 00:14
#211

Håller med! Väldigt tyst här fast i är i aug, kikar in av nyfikenhet varje dag och hoppas få se att fler bebisar har anlänt! Jag har ju nästan 4 veckor kvar så det får gärna vara lugnt ett tag till för mig:) Men har fortfarande väldigt många sammandragningar, på kvällarna känner jag av dem i ryggen. Någon som har liknande fast flera veckor kvar till Bf?

liljegren
2017-08-07 03:20
#212

#211 ja.. Har bf 30/8 och har haft sammandragningar i ca 2 v.. Första barnet är 1,5 år så det känns lite extra jobbigt när man inte får tid att vila ikapp efter en urusel natt.. kan i princip bara sova på vänster sida med hög huvudända annars vaknar jag av sammandragningar/förvärkar och halsbränna. Inatt har vi extra kul då sonen håller på att få tänder och har hög feber.. han fick Alvedon, därav vaken nu, för han ska absolut vara uppe och leka

[Nalaa]
2017-08-07 09:39
#213

Har också ett par veckor kvar… Periodvis är det väldigt jobbigt, idag är magen så spänd att jag inte kan andas ordentligt. På det har vi en 16 månader gammal tjej som är pigg som en lärka (dygnet runt känns det som). Som tur är har maken semester/föräldraledighet tre veckor till, hoppas inte det blir alltför lång tid hemma själv för min del… Har inskolning på dagis då med så kan bli lite körigt om det sätter igång eller om de beslutar att sätta igång det:-p

mikkan01
2017-08-07 10:19
#214

Kul att det börjar närma sig för er andra också:) Jag har bf idag och vill ha ut ungen nu ;P Ska testa alla knep som finns för att få ut honom haha, inte för att jag tror att något kommer fungera men har laddat med ananas, ska testa springa i trappor och så får gubben ställa upp haha, däremot skippar jag att testa ricinolja, vill inte sitta på dass i flera timmar. Resten kan vara värt ett försök.

~mikkan

Djurälskaren87
2017-08-07 10:39
#215

Den 15/8 är det iallafall datum för igångsättning om han inte väljer att komma ut tidigare. Vilket jag verkligen hoppas att han gör. 7 dagar över tiden idag

SFalkbring
2017-08-07 10:43
#216

BF imorgon, men misstänker att jag kommer gå över. Har börjat känna mig mer spänd och öm i nedre delen av magen, så det närmar sig väl. Men kan ju lika gärna ta ett bra tag till… Kunde gärna få sätta igång nu, börjar känna mig rätt klar. Det enda jag gör är ju att gå och vänta.

Annons:
Pontiac57
2017-08-07 13:28
#217

Va hos bm idag som blev beskymrad över att magen inte vuxit på 4v och enligt tulet förrA veckan så hade bebis gått från -19,6-26,5 på en vecka. Så nu är jag påväg till fl för ctg och tul så det återstår att se hir det går

[Kijsen]
2017-08-07 13:35
#218

8 dagar kvar och idag såg jag en skymt av den där omtalade slemproppen :p inte för att den har någon direkt konkret betydelse, men det är ju skönt att det händer något nytt iallafall haha Har för övrigt sovit väldigt bra de senaste tre nätterna, vilket är skönt! Kanske är lugnet före stormen..

SFalkbring
2017-08-07 13:40
#219

#217 Håller tummarna att det ser bra ut och bäbis bara väntar med att växa till utanför magen ❤️

Pontiac57
2017-08-07 13:51
#220

#219 tack! ❤ ja det gick ju bra med sonen trots storleken så hoppas man har samma tur nu :)

mikkan01
2017-08-07 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#221

#220 Hur gick det? såg allt bra ut med bebis? håller alla tummar och tår jag med :) Jag har testat det mesta för att få igång det men har inte ens fått en sammandragning haha ;P Blir att försöka vila resten av tiden och hoppas att han väljer att titta ut snart.. Magen lär väl se ut som hej kom och hjälp mig om ett tag. Bristningarna blir bara fler och fler, magen fick verkligen en växtspurt och det tar lite på självkänslan tråkigt nog. v.39+6… :)

~mikkan

Pontiac57
2017-08-07 23:29
#222

Allt såg bra ut med bebis och fick en ny tid på fl nästa måndag där man även skulke ta ställning till igångsättning :) Är det någon här som testat hallonbladste? Har druckit det i ett par dagar nu och hoppas det ska hjälpa livmodern att läka snabbare efter förlossningen:) många får sammandragningar/förverkar av det men det har inte jag fått

mikkan01
2017-08-08 09:09
#223

Funderade på det men har glömt att köpa. ;P ska däremot testa basilikate idag..

~mikkan

Annons:
SFalkbring
2017-08-08 09:57
#224

#222 Så skönt att det såg bra ut!

BF idag, och enligt min svägerska ska det dra igång vid kl 14, jag är skeptisk ;) Haft lite små förvärkar igår, men har en känsla att det kommer ta (minst) ett par dagar till. Även om jag inte har något emot om hon har rätt… :)

Djurälskaren87
2017-08-08 10:33
#225

Dag 8 utan någon bebis. Blir igångsättning nästa tisdag om han inte kommer ut innan.

Marre_88
2017-08-08 11:21
#226

Jag har 20 dagar kvar till BF så han får gärna stanna kvar ett tag till och växa på sig lite, de uppskattade hans vikt på senaste TUL förra måndagen till ca 2480 gram, och även om jag är fruktansvärt less på att faktiskt vara gravid nu så får han gärna växa på sig litegrann iaf. Idag går jag in i v.38 (37+0) och han har ännu inte fixerat sig, så de är tungt att andas, varmt så in i.., täppt näsa nästan hela tiden, känner mig allmänt stor och klumpig, så ont i svanken så vissa dagar kan jag knappt gå.. Kan tänka mig hur less ni är då som har fått gå över tiden! Jag hoppas att de börjar droppa in mera bilder på fler bebisar snart :)

Denna kommentar har tagits bort.
Hills
2017-08-08 19:24
#228

#221 mikkan01; än så länge verkar det inte inte vara mer "illa" än att dina bristningar kommer blekna och försvinna med tiden. Huden har en fantastisk förmåga att läka sig. Fortsätt att smörj bara så ska du se att det ordnar sig även om det kanske tar lite tid. Känns som om jag stressar mig igenom dagarna nu. Känslan av att vilja boa in sig har gjort att jag har som mål att städa hela huset, måla ngr väggar och en trapp, plocka bär, plantera bärbuskar och inreda vårt nya vardagsrum innan bebisen kommer. Just det ja; samtidigt vill jag hinna avsluta ngr syprojekt… Till och med hunden går osäkert; hon borstas varje dag och kommer snart få genomlida sin andra schamponering denna månad. Jag är i verkligheten slarvern själv så det är väl ngt forngenetiskt som kopplat in, ha ha!

Anonym
Anonym
2017-08-09 09:54
#229

#228 Tack för uppmuntrande ord :) ser dock lite värre ut än på bild… men jag är glad över att dom flesta är väldigt ytliga. Man får glädjas över det lilla ;P Håller också på att boa in mig massor. Städar och tvättar i massor, ska sy ett spjälskydd och så bäddade jag vagnen… men ännu har jag inte packat bb väskan haha. Kan ju vara dags. Vaknade inatt med molvärk. Men tillräckligt lite för att jag skulle lyckas somna om. Skulle gått upp och börjat traska runt så att något kanske skulle hända haha men var alldeles för trött för det. Bf+2 idag… vill ha ut bebis NU. Helst igår ;P

mikkan01
2017-08-09 09:56
#230

Oj, råkade visst klicka i anonymt och kan inte ta bort det, var i alla fall jag som skrev #229

~mikkan

Annons:
Djurälskaren87
2017-08-09 10:06
#231

BF+9 och är mentalt helt slut nu

SFalkbring
2017-08-09 10:46
#232

BF+1 här. Var hos BM idag och det finns möjlighet att vara med i en studie, där man lottas antingen till igångsättning som vanligt 42+0-1 eller en vecka tidigare, 41+0-2. Har svårt att bestämma mig…

Det hade ju varit skönt om det satte igång av sig självt, men samtidigt så är tålamod inte min starka sida så jag vill ju att den ska komma nu, helst nyss. Men jag mår inte jättedåligt med foglossning, förvärkar mm så egentligen kan jag mycket väl stå ut för den sakens skull. Men vänta är tråkigt och jag känner mig otympligare för varje dag som går.

Hills
2017-08-09 13:38
#233

#231 en nära vän till mig hade även hon det riktigt kämpigt när hon gick över - främst mentalt men även fysiskt. Finns det ngn som du känner att du kan få ur dig allt jobbigt med; ngn du kan få klaga av dig riktigt ordentligt utan att få höra: "snart kommer den och då blir allt bra ska du se"? Liksom få klaga av sig ordentligt i stunden utan peppande ord? Svårt att veta för mig om det är det just du behöver, nu tolkar jag ju helt utifrån mina erfarenheter med min vän. För min del får du gärna ösa ur dig allt här och det jag kan ge tillbaka är min egna version av helvete där mitt åderbråck blir värre för varje dag (hatar att se det, det är ärligt min mentala kamp), jag går och småpruttar utan kontroll och att jag slutat väga mig sedan 20 kg passerades.

mikkan01
2017-08-09 14:34
#234

Haft molvärk som kommit och gått under dagen… hoppas något händer men vågar inte hoppas för mycket. Kul om bebis tittar ut den 14e då både jag och gubben är född 14e olika månader. Får ställa in mig på det ;P

~mikkan

RoxannaS
2017-08-09 17:43
#235

#230 Försökte men de blir inte ditt nick ändå :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Pontiac57
2017-08-09 23:29
#236

Håller tummarna för er som passerat bf att det kickar igång snart! Börjar själv bli utled på att vänta på bebis trots 1.5 v kvar. Tålamod är inte min bästa sida haha

Djurälskaren87
2017-08-10 14:43
#237

Nu känns det bättre trots 10 dagar övertid men jag var hos Bm idag och tisdag den 15/8 kl 830 är de bokad tid för bedömning/ igånsättning'

Annons:
mikkan01
2017-08-11 10:03
#238

bf+4… tycker att det var vräkningsdags för längesen men det verkar inte bebis tycka. Hade lite molvärk för någon dag sen men annars inga tecken på att det skulle vara nära. Man får ju försöka roa sig på andra sätt för att distrahera sig, idag ska jag till min syster och rota bland hennes bebiskläder. Bra när man själv väntar pojke och hon bara haft pojkar :)

~mikkan

SFalkbring
2017-08-11 10:35
#239

BF+3 och ingen action här heller. Tycker jag känner mig otympligare, mer spänd i magen och med mer sprattel/sparkande för varje dag som går.

#237 Skönt med en tid och ett datum för igångsättning iaf! Men hoppas den behagar kika ut innan :)

[Nalaa]
2017-08-11 13:59
#240

Idag var vi hos barnmorskan, har fått bråck, det är det som gör så ont. Har fått tid för läkarbesök för att kolla upp och då får jag väl höra hur det dunkar med sjukskrivning för om jag inte kan bära dottern kan jag inte vara hemma själv när maken börjar jobba. Bebis ligger dessutom i säte med huvudet på vänstersidan där bråcket sitter så det trycker på extra där. Hoppas bebis snurrar till nästa besök annars får vi se vad planen blir, jag vägrar föda vaginalt om bebis ligger i säte. Då blir det definitivt kejsarsnitt! Känns som att vi inte gör annat än är hos barnmorskan, läkaren och gör ultraljud. På en vecka har vi UL, bm, två läkarbesök och auroramottagningen…

mikkan01
2017-08-11 23:44
#241

Nu händer det grejer här. Vattnet gick för en timme sen och jag ska in till förlossningen imorgon vid 8 om inget händer under natten. Läskigt och spännande på samma gång! :)

~mikkan

Pontiac57
2017-08-12 00:19
#242

Oj va roligt! Håller tummarna att det går bra :)

Marre_88
2017-08-12 00:30
#243

#241 Åh vad spännande. Hoppas allt går bra och lycka till :) Förstår att de känns både spännande, nervöst och skrämmande på samma gång. Jag känner likadant trots att jag har 2,5 vecka kvar till BF. Jag är less på att vara gravid och längtar efter att få se och träffa den lilla individen som gömmer sig där inne, samtidigt som jag kommer att sakna all rörelse i magen. Haha lustigt att man kan känna sån längtan efter sitt barn och samtidigt ha separations ångest från magen.

[Thiah]
2017-08-12 06:35
#244

Jag skickar er vidare till en ny tråd.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: