Annons:
Etikettallmänt
Läst 1271 ggr
Anonym
Anonym
6/29/17, 11:12 AM

Vad ska man tänka på?

Vad ska man tänka på första tiden som man plussat?
Bokat tid till inskrivning men sker inte förrän i augusti.

Men innan dess? =)

Annons:
[Thiah]
6/29/17, 11:24 AM
#1

Börja med vitaminer om du inte redan gjort det. Finns bra multivitaminer för gravida. Finns vissa mediciner man inte bör ta som gravid , tex så är det paracetamol man får ta som smärtstillande. Samma sak gäller mat, finns en del saker man bör undvika. Kan inte nu länka men googla så kommer du hitta rätt sidor.

Anonym
Anonym
6/29/17, 11:33 AM
#2

#1 Börjat med folsyra-tabletter :) 
De på Mödravård skulle skicka blanketter.
Laddat ner en app ocks¨

försökt läsa lite kring kost, men tycker sidor säger olika
Koffein vet jag tex att man ska vara försiktig med.

[Thiah]
6/29/17, 11:36 AM
#3

#2 om du ännu uppskattar koffein så kan du dricka 1-3 normala koppar per dag. Men tänk på att det finns koffein i annat än kaffe.. Sen när det gäller maten så kan jag inte riktigt svenska rekommendationer då jag bor i Finland. Men det kommer säkert någon snart som kan berätta vart du ska leta :)

Anonym
Anonym
6/29/17, 11:41 AM
#4

#3 Ja den rekommendationsmängden har jag läst på :) 
Dricker sällan mer än.  SLutat med läsk med koffein och energidryck. 

Tack :)

Fien
6/29/17, 11:50 AM
#5

Jag skulle säga att du kan fortsätta att leva som vanligt. Följ Livsmedelsverkets rekommendationer om mat, det handlar ju framförallt om att äta varierat men att undvika vissa saker. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida Alkohol, en del fiskar, vacuumförpackat pålägg, blodiga biffar är några exempel på vad som bör ju undvikas, men kolla länken för mer utförlig information. Kaffe kan man dricka men är man en stor kaffedrickare bör man kanske se över sitt intag. Sen kan man ju tyvärr drabbas av illamående och bli känslig för en hel del lukter vilket gör det svårt att få i sig viss mat, men försök så gott du kan att äta varierat med mycket frukt och grönt. Fortsätt gärna träna och röra på sig så länge du kan. Rökning och snus bör ju av uppenbara skäl undvikas. Som thiah redan sagt, börja med vitamintillskott, så länge du äter nyttigt och varierat så räcker det med sådana tillskott.

Anonym
Anonym
6/29/17, 11:53 AM
#6

Varför står det lättfil och sånt? Fungerar det inte med vanlig?
Äter nämligen inte lättprodukter av något slag, anser itne att det är lika bra för kroppen.

Annons:
Fien
6/29/17, 12:14 PM
#7

Har aldrig ätit lättfil. Vart gravid två gånger och ätit vanlig fil. Antar att det är någon gammal rekommendation från när fett "var farligt".

oh-la
6/29/17, 12:26 PM
#8

Det är för att livsmedelsverket är fullkomligt livrädda för fett och bara rekommenderar lightprodukter. Det behöver du inte bry dig om, ät som vanligt minus viss fisk, ostar gjorda på opastöriserad mjölk och mögelostar (även vitmögel som brie) oavsett om de är gjorda på pastöriserad mjölk. Lufttorkad skinka och liknande, samt chark nära urgångsdatum. Kall och varmrökt lax om den inte är helt färsk ska också undvikas. Sedan alkohol och tobak då så klart :) i övrigt, ät, träna, lyft och lev som vanligt:)

Anonym
Anonym
6/29/17, 12:40 PM
#9

#8 Aha okej vad bra. Blev lite rädd att jag skulle vara tvungen att börja äta "skräp" hehe men skönt att höra :) 

Hur vet man att osten är gjort på opastöriserad mjölk? =)

oh-la
6/29/17, 12:57 PM
#10

#9 läser innehållsförteckningen ;) alla vanliga hårdostar går bra, samt färskost generellt. Mozzarella och feta går bra att äta om det står att det är på pastöriserad mjölk. Mögelostar undviks oavsett. Däremot kan du äta den om den hettas upp till kokande, så typ i sås som får koka upp går det bra :)

Sarah
6/29/17, 1:23 PM
#11

Livsmedelsverket är inte rädda för fett, att man rekommenderar lätta produkter handlar om att fett från mejeriprodukter inte innehåller vissa fettsyror. Täcker man rdi med fett från bara mejeri så för man inte i sig alla fettsyror man behöver.

flocken
6/29/17, 4:20 PM
#12

Är en allsidig kost. Få i sig alla färger. Vissa saker ska undvikas som sagts innan. Men bara leva som innan.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Nalaa]
6/30/17, 3:50 PM
#13

Livsmedelsverket skriver såhär på frågan om varför man ska välja lättprodukter: Nyckelhålsmärkta produkter är vad vi rekommenderar allmänt, även till gravida. Det beror på att det inte är bra för gravida heller att få i sig för mycket mättat fett, salt, socker etc. Vi skriver så här i våra kostråd för gravida: Nyckelhålet – snabbguide till bra matvanor Om du på ett enkelt sätt vill hitta nyttigare mat kan du ta hjälp av Nyckelhålet när du handlar. Nyckelhålsmärkt mat innehåller mindre socker och salt, mindre eller nyttigare fett och mer fibrer och fullkorn än andra livsmedel av samma typ. Även små skillnader gör skillnad på sikt, särskilt när det gäller mat man äter ofta. Frukt, grönsaker, kött och fisk får Nyckelhålsmärkas. Magra chark- och mejeriprodukter kan också märkas med Nyckelhålet, liksom fiberrikt bröd, flingor och pasta.

Annons:
[Nalaa]
6/30/17, 3:51 PM
#14

Jag mailade och frågade dem och fick detta till svar:-)

Anonym
Anonym
6/30/17, 5:08 PM
#15

#13 Nog delade meningar kring såntdär
Jag kommer köra på fullfettigt :) Inget light/lätt i mitt hus :) 
 Men tack för svar :)

Sarah
7/1/17, 10:43 PM
#16

Många har missuppfattat nyckelhålet. Det finns på varor som är bättre i jämförelse med liknande produkter, inte nyttiga generellt.

Anonym
Anonym
7/2/17, 7:39 PM
#17

En undran: Frös ni mer under graviditeten?

[Thiah]
7/2/17, 8:23 PM
#18

#17 JO! Hela tiden

flocken
7/3/17, 6:04 AM
#19

#17 i början kom jag inte ihåg. Men när man blev stor så var jag varm . Har augusti och september barn. Men hade inte svårt med värmen. Jag som alltid fryser var nog mer " normal " gravid.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: