Allmänt om graviditet

Vad ska man tänka på?

2017-06-29 11:12 #0 av: Anonym

Vad ska man tänka på första tiden som man plussat?
Bokat tid till inskrivning men sker inte förrän i augusti.

Men innan dess? =)

Anmäl
2017-06-29 11:24 #1 av: Thiah

Börja med vitaminer om du inte redan gjort det. Finns bra multivitaminer för gravida.

Finns vissa mediciner man inte bör ta som gravid , tex så är det paracetamol man får ta som smärtstillande.

Samma sak gäller mat, finns en del saker man bör undvika.
Kan inte nu länka men googla så kommer du hitta rätt sidor.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-06-29 11:33 #2 av: Anonym

#1 Börjat med folsyra-tabletter :) 
De på Mödravård skulle skicka blanketter.
Laddat ner en app ocks¨

försökt läsa lite kring kost, men tycker sidor säger olika
Koffein vet jag tex att man ska vara försiktig med.

Anmäl
2017-06-29 11:36 #3 av: Thiah

#2 om du ännu uppskattar koffein så kan du dricka 1-3 normala koppar per dag. Men tänk på att det finns koffein i annat än kaffe..

Sen när det gäller maten så kan jag inte riktigt svenska rekommendationer då jag bor i Finland. Men det kommer säkert någon snart som kan berätta vart du ska leta :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-06-29 11:41 #4 av: Anonym

#3 Ja den rekommendationsmängden har jag läst på :) 
Dricker sällan mer än.  SLutat med läsk med koffein och energidryck. 

Tack :) 

Anmäl
2017-06-29 11:50 #5 av: Fien

Jag skulle säga att du kan fortsätta att leva som vanligt. Följ Livsmedelsverkets rekommendationer om mat, det handlar ju framförallt om att äta varierat men att undvika vissa saker. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida

Alkohol, en del fiskar, vacuumförpackat pålägg, blodiga biffar är några exempel på vad som bör ju undvikas, men kolla länken för mer utförlig information. Kaffe kan man dricka men är man en stor kaffedrickare bör man kanske se över sitt intag. Sen kan man ju tyvärr drabbas av illamående och bli känslig för en hel del lukter vilket gör det svårt att få i sig viss mat, men försök så gott du kan att äta varierat med mycket frukt och grönt.

Fortsätt gärna träna och röra på sig så länge du kan. Rökning och snus bör ju av uppenbara skäl undvikas.

Som thiah redan sagt, börja med vitamintillskott, så länge du äter nyttigt och varierat så räcker det med sådana tillskott.

Anmäl
2017-06-29 11:53 #6 av: Anonym

Varför står det lättfil och sånt? Fungerar det inte med vanlig?
Äter nämligen inte lättprodukter av något slag, anser itne att det är lika bra för kroppen. 

Anmäl
2017-06-29 12:14 #7 av: Fien

Har aldrig ätit lättfil. Vart gravid två gånger och ätit vanlig fil. Antar att det är någon gammal rekommendation från när fett "var farligt".

Anmäl
2017-06-29 12:26 #8 av: oh-la

Det är för att livsmedelsverket är fullkomligt livrädda för fett och bara rekommenderar lightprodukter. Det behöver du inte bry dig om, ät som vanligt minus viss fisk, ostar gjorda på opastöriserad mjölk och mögelostar (även vitmögel som brie) oavsett om de är gjorda på pastöriserad mjölk. Lufttorkad skinka och liknande, samt chark nära urgångsdatum. Kall och varmrökt lax om den inte är helt färsk ska också undvikas.

Sedan alkohol och tobak då så klart :) i övrigt, ät, träna, lyft och lev som vanligt:)

Anmäl
2017-06-29 12:40 #9 av: Anonym

#8 Aha okej vad bra. Blev lite rädd att jag skulle vara tvungen att börja äta "skräp" hehe men skönt att höra :) 

Hur vet man att osten är gjort på opastöriserad mjölk? =)

Anmäl
2017-06-29 12:57 #10 av: oh-la

#9 läser innehållsförteckningen ;) alla vanliga hårdostar går bra, samt färskost generellt. Mozzarella och feta går bra att äta om det står att det är på pastöriserad mjölk. Mögelostar undviks oavsett. Däremot kan du äta den om den hettas upp till kokande, så typ i sås som får koka upp går det bra :)

Anmäl
2017-06-29 13:23 #11 av: Sarah

Livsmedelsverket är inte rädda för fett, att man rekommenderar lätta produkter handlar om att fett från mejeriprodukter inte innehåller vissa fettsyror. Täcker man rdi med fett från bara mejeri så för man inte i sig alla fettsyror man behöver.

Anmäl
2017-06-29 16:20 #12 av: flocken

Är en allsidig kost. Få i sig alla färger.
Vissa saker ska undvikas som sagts innan.
Men bara leva som innan.

Sajtvärd rexkanin & fibromyalgi Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2017-06-30 15:50 #13 av: Nalaa

Livsmedelsverket skriver såhär på frågan om varför man ska välja lättprodukter:

Nyckelhålsmärkta produkter är vad vi rekommenderar allmänt, även till gravida. Det beror på att det inte är bra för gravida heller att få i sig för mycket mättat fett, salt, socker etc.

Vi skriver så här i våra kostråd för gravida:
Nyckelhålet – snabbguide till bra matvanor
Om du på ett enkelt sätt vill hitta nyttigare mat kan du ta hjälp av Nyckelhålet när du handlar. Nyckelhålsmärkt mat innehåller mindre socker och salt, mindre eller nyttigare fett och mer fibrer och fullkorn än andra livsmedel av samma typ. Även små skillnader gör skillnad på sikt, särskilt när det gäller mat man äter ofta.

Frukt, grönsaker, kött och fisk får Nyckelhålsmärkas. Magra chark- och mejeriprodukter kan också märkas med Nyckelhålet, liksom fiberrikt bröd, flingor och pasta.

Anmäl
2017-06-30 15:51 #14 av: Nalaa

Jag mailade och frågade dem och fick detta till svar:-)

Anmäl
2017-06-30 17:08 #15 av: Anonym

#13 Nog delade meningar kring såntdär
Jag kommer köra på fullfettigt :) Inget light/lätt i mitt hus :) 
 Men tack för svar :) 

Anmäl
2017-07-01 22:43 #16 av: Sarah

Många har missuppfattat nyckelhålet. Det finns på varor som är bättre i jämförelse med liknande produkter, inte nyttiga generellt.

Anmäl
2017-07-02 19:39 #17 av: Anonym

En undran: Frös ni mer under graviditeten?

Anmäl
2017-07-02 20:23 #18 av: Thiah

#17 JO! Hela tiden

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.