Annons:
Etikettertipsråd
Läst 4528 ggr
[Smulan_88]
2017-06-19 09:05

Kestine och amning?

Är det någon som vet om det är OK att ta kestine när man ammar? Har nämligen börjat få allergiproblem, kliar i gom och ögon och näsan rinner.

Annons:
AnnaFagerell
2017-06-19 10:35
#2

Loratadin kan du ta vid amning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Alexzandra630
2017-06-19 11:27
#3

Jag äter loratadin. Kestine rekommenderade dom inte på BB men vet ej om den är "farlig".

fluffis
2017-06-19 16:11
#4

Okej och okej… Egentligen skulle man vilja undvika allt men det är ju intemalltid man kan det. Man får väga det mot varandra. Jag menar ställa riskerna mot hur man mår utan medicinen. Det bästa med allergimedicin är att det finns alternativ. Loratadin har bara klassificering 1 enligt janusinfo och är att föredra egentligen. Kestine har klassificering 2 precis som cetirizin. Och cetirizin tar jag. Det är så olika vad de säger inom vården. Det konstiga är att det inte finns fler studier med cetirizin och kestine eftersom allergi är så vanligt. Vid min första graviditet var det inga konstigheter med cetirizin. Barnmorskan menade attt det var så många som tog den medicinen. Vid min andra graviditet blev jag rekommenderad loratadin och tyckte att det var lika bra att ta den istället. (Preparaten har samma klasificering vid graviditet och amning.)

[Smulan_88]
2017-06-19 20:48
#5

Frågade på Apoteket och läste även på baksidorna och de hade typ 5-6 olika sorter. Clarityn och någon sort till stod det att man inte skulle ta om man var gravid eller ammade och resterande skulle man rådfråga läkare. Så blev avrådd från de receptfria tills jag kontaktat en läkare. Jag har i förhållande till många andra inte extremt stora symptom, vissa somrar kan jag vara symptomfri. Men som denna kan jag få typiska allergisymptom… jag e dock "lite konstig/vrång" och har valt att inte ta reda på exakt VAD jag är allergisk mot. Jag tror det är något som blommar nu. Anledningen till att jag inte tar reda på vad det är är att många som inte vet om "små allergikällor", brukar bli "extremt allergiska" när de får reda på punkt och pricka vad de är allergiska mot… alltså förstärkta hjärnspöken. Så jag har testat de dagar jag kännt av tidigare när jag inte ammat/varit gravid att ta en kestine/clarityn och har då gått symptomfri. Jag vågar inte utsätta bebis för något som kan riskera något, så biter nog ihop. Det är ju ändå så kort period som allergin ger sig till känna.

AnnaFagerell
2017-06-20 09:21
#6

Tänk bara på att obehandlad allergi kan leda till astma

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[Smulan_88]
2017-06-20 17:26
#7

… kanske får ringa VC och be dem testa mig då och fråga vad man kan äta 🙈😂

Alexzandra630
2017-06-21 02:05
#8

#7 Jag har fått loratadin utskrivet utan allergitest. Tänker lite som du att det snarare triggar när man vet exakt vad man inte tål. Det var inga problem på vc.

Upp till toppen
Annons: