Annons:
Etikettallmänt
Läst 521 ggr
elliaslund
2017-06-12 09:47

Allmän fråga om försäkringar.

Jag har en liten fundering!
Jag och killen satt och funderade över att ta en gravidförsäkring, hittade en på folksam och skulle betala 1500:- (eller något sånt) för att teckna försäkringen, okej tänkte vi, vi tar det när vi får lön.

Sen åkte vi hem till svärmor och hon sitter och säger att eftersom både jag och killen är personförsäkrade räcker det, att skulle något hända under graviditeten täcker vår personförsäkring det och vi behöver INTE teckna gravidförsäkring.

Jag är lite vimsig i huvudet nu, vad tycker ni? Och hur gör ni? Kram!

Annons:
jackiejohn
2017-06-12 10:02
#1

Har tecknat gravidförsäkring båda gångerna, utnyttjat den en utav gångerna. Era egna personförsäkringar täcker inte en dödfödsel (begravning osv) eller en prematurfödsel men lång sjukhusvistelse etc. Om du får någon skada till följd av en förlossning kan din personförsäkring kanske gå in men nja..jag förespråkar gravidförsäkring alla dagar i veckan. Jag tecknade via min bank där vi också har våra personförsäkringar och barnförsäkringar. Betalade 1400kr och då är barnet automatiskt försäkrad de första 6 månaderna. När jag utnyttjade min försäkring fick jag dygnsersättning varje dag från de hon föddes tills de hon skrevs ut (2månader) och även kompensation för akutsnittet. Vilket vart skönt då försäkringskassan krånglade trots läkarintyg och allt de behövde 😒 Nej kort och gott, teckna en gravidförsäkring!

[Thiah]
2017-06-12 10:42
#2

Jag tecknade också egen till Joel som sedan gick över till en barnförsäkring på honom. Tror vi kunde välja mellan gratis eller betala en summa för gravidförsäkringen. Kommer ta försäkring igen bara jag fått det intyg som behövs.

fluffis
2017-06-12 11:51
#3

Jag betalade 1200 kronor för en gravidförsäkring hos Länsförsäkringar. Fick sen 3000 kronor i ersättning för akut kejsarsnitt. Jag har svårt att tro att man skulle få den ersättningen från en annan försäkring. Om de överlappar så skulle gravidförsäkring inte behöva finnas. Vad är det för personförsäkring du menar?

Lilolizeit
2017-06-12 12:33
#4

Man bör ha en enskild för graviditeten. Jag har för andra gången den betalförsäkringen från Folksam som du nämner. Första gången så täckte den för hela vistelsen på neonatalen med sonen, ca 5-6 veckor - 200kr/dag och den gav mig 1000kr för snitt, så den betalade sig själv väldigt bra. Nu har jag nyttjat den för min sjukhusvistelse när jag låg inne med risk för prematur födsel, fick då 200kr/dag också, så den har redan betalat sig själv och barnet är inte fött ännu. Sen är det som jackiejohn skriver väldigt bra att ha en gravidförsäkring om det skulle vara så illa som en dödfödsel med allt som tillkommer..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

elliaslund
2017-06-12 14:01
#5

TACK SNÄLLA för eran kommentarer!
Känns mycket skönare och lättare nu, då med andra ord blir det definitivt gravidförsäkring :) Tusen tack verkligen

Madde
2017-06-12 19:36
#6

Jag hade en betald gravidförsäkring på länsförsäkringar och fick ut 3000kr för mitt akuta kejsarsnitt. Så jag fick tillbaka pengarna och nu har min son en barnförsäkring som den övergick i.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Ceciliaolucifer
2017-06-12 19:53
#7

Samma här, hade Länsförsäkringar och fick 3000kr bara genom att anmäla på deras hemsida att jag gjort akutsnitt. Ingen självrisk. #6 vet du om det är karens? Jag blev tillsagd att det inte blev det så länge jag tecknade barnförsäkringen innan gravidförsäkringsn gått ut. Nu efteråt verkar det finnas karens ändå.

mollyt
2017-06-12 19:54
#8

Jag tecknade egen försäkring för dottern under graviditeten, först gratis och sedan la till för trygg hansas betalförsäkring. Valde sedan att fortsätta ha deras barnförsäkring.

Madde
2017-06-12 20:12
#9

#7: Det är väl 6 månader tror jag. Jag har för mig att gravidförsäkringen täcker de 6 månaderna och sen köper man till barnförsäkringen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Nalaa]
2017-06-13 08:52
#10

Teckna gravidförsäkring! Vi fick nytta av den och fick pengar in på kontot efter bar någon dag! Våra vanliga försäkringar fick vi ingenting från…

Upp till toppen
Annons: