Annons:
Etikettallmänt
Läst 3300 ggr
Alexzandra630
6/8/17, 8:09 AM

Pappans ledighet vid igångsättning

Eftersom barnet inte verkar vilja komma ut av sig själv så verkar det bli igångsättning på tisdag. Men hur gör man med sambons ledighet? Ska han ta av sina 10-dagar? Känns drygt att han han behöver ta av de dagarna innan barnet är fött, det kan ju ta ett par dagar till även om jag sätts igång. Han jobbar natten till tisdag och skulle behöva vara ledig då.

Annons:
Fien
6/8/17, 10:22 AM
#1

Det är nog semester, kompledigt eller de 10 dagarna han får ta av i så fall som jag förstår det. Men ring till försäkringkassan och fråga. Jag antar att hans arbetsgivare är informerad om att det är bebis på gång närsom vilket ju innebär att han kan behöva sticka från jobbet ändå…. En igångsättning kan ju gå fort också. Vilken tid ska du in? Alternativet är ju att han jobbar sin natt och sen kommer hem och sover några timmar innan det är dags. Blir det utdraget kommer han ju få möjlighet att sova på sjukhuset också….

Alexzandra630
6/8/17, 10:30 AM
#2

Vi har tid vid nio på morgonen och jag vet att han vill vara med på morgonen. Han hinner inte sova något mellan jobbet och tiden på sjukhuset. Och känns inte direkt optimalt att försöka sova på förlossningen. Han ska prata med AG ikväll men tänkte se lite hur andra har gjort. Jobbet är väl medvetna om att han kan försvinna när som.

Fien
6/8/17, 10:49 AM
#3

Jag läste lite hur andra har gjort och det verkar vara de tre alternativ som jag skrev som finns. Men det bästa är nog att prata med arbetsgivaren, de behlver ju veta om han är där eller inte ändå. Har han komptimmar kan han ju plocka ut dem om ni inte vill använda de 10 dagarna. Min sambo rapporterade in dem i efterhand, man vet ju aldrig när förlossningen startar eller hur lång tid den tar. Nu föddes första barnet en lördag kväll så för oss löste det sig bra. Denna gång vet vi ju inte men han kommer ta av sina 10 dagar om det startar i juni och blir det i juli så har han redan lagt in om semester då. Tänk även på att man får ta 30 dubbeldagar (båda föräldrarna är lediga samtidigt) under första året. Det gäller ju dock när barnet är fött och ska ju om det ska vara rätt anmälas minst 2 månader i förväg.

soundtrack
6/8/17, 11:08 AM
#4

En förlossning som startar spontant kan ju också dra ut på tiden, så egentligen spelar det ju inte stor roll om det blir igångsättning eller inte när det kommer till dom 10 dagarna. Dessutom är det ändå relativt ovanligt att det inte drar igång av sig självt innan 42+0 så grubbla inte så mycket på det, det är ju nästan en vecka dit! (Hälsningar hon som ställt in sig på igångsättning 2 ggr men sluppit ;))

Surpan
6/8/17, 11:25 AM
#5

Mitt vatten gick och jag blev igångsatt två dygn senare. Min sambo var hemma efter att vattnet gick, två dagar komp, sen pappadagarna. Kan man inte lösa det med arbetsgivaren så tar man ut pappadagarna direkt. Som #4 säger så kan det dra ut på tiden ändå. Själva blev vi kvar på bb i fyra dygn efter ett dygns förlossning och vi kände att vi blivit snuvade på lediga dagar också.

/Surpan

Fien
6/8/17, 11:39 AM
#6

Ja precis #4 och #5, det finns liksom inga garantier alls när det kommer till förlossningen…. oavsett om det startar spontant eller inte. Enda gången man vet är väl om man har planerat snitt, men en förlossning kan ju faktiskt starta spontant innan det planerade snittet också. De 10 dagarna är ju tänkta att tas ut i samband med barnets födelse, sen tar ju inte försäkringkassan hänsyn till om man ligger på förlossningen, bb eller får åka hem…

Annons:
Alexzandra630
6/8/17, 1:26 PM
#7

Svarar alla: Så långt tänkte jag faktiskt inte ens att det kan dra ut på tiden oavsett hur det sker. Frågan är bara om man får ta ut föräldradagar i "förskott", alltså natten till tisdagen. Blir nog att slå en pling till FK. Ser hellre att sambon sparar sina semesterdagar iom att de är bättre betalt.

Fien
6/8/17, 1:42 PM
#8

Du får ta ut föräldradagar 60 dagar innan barnet är beräknat men inte han. Han får ta ut för föräldrautbildning men för förlossningen är det de 10 pappadagarna.

Alexzandra630
6/8/17, 3:45 PM
#9

Pratade med FK eftersom de flesta timmarna av hans arbetspass låg på tisdagsdygnet var det inga problem att ta av 10-dagarna.

[Nalaa]
6/9/17, 11:03 AM
#10

De tio dagarna är ju till för att användas vid förlossning och barnets första dagar:-) Men visst, finns möjligheten till ledighet på annat sätt kan man ju välja att ta det en eller ett par dagar:-)

Alexzandra630
6/9/17, 11:42 AM
#11

#10 Nu var det ju natten till igångsättningsdagen som var det störta frågetecknet. Iom att det är innan själva förlossningen men vi kunde ju ta av 10 dagarna till det.

Upp till toppen
Annons: