Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 24506 ggr
Sparven88
5/29/17, 10:02 PM

Ta ut hormonspiral

Hej! Imorgon ska det ske, imorgon ska spiralen plockas ut för att sen påbörja resan mot barn nr 2. Jag har haft mirena sen ungefär 1.5 år tillbaka. Eftersom jag inte haft någon mens på jättelänge har jag ingen aning om var i cykeln jag befinner mig, jag TROR att jag har ägglossning om ungefär 7-14 dagar. Rent hypotetiskt, OM det skulle ta sig på första försöket, hur räknar man då? Tiden från uttagning? Ni som har plockat ut spiral, fick ni mensen tillbaka relativt fort eller tog det tid? Tog det lång tid innan ni blev gravida? Den ständiga frågan; gjorde det ont att ta ut den? Jag har bestämt mig för att inte bli lika "hysterisk" som när vi försökte med ettan, då var det tester hit och tester dit. Men jag känner redan att jag är sådär förväntansfull och lämgtar som en tok!

Annons:
Fien
5/29/17, 10:24 PM
#1

Jag tog ut en för snart ett år sedan. Det kändes ingenting! Jag blev verkligen förvånad över hur lätt det var att ta ut den. Jag hade tagit en panodil och en Ipren innan i förebyggande syfte. Vi skulle också skaffa syskon och jag fick en blödning samma kväll efter att jag tagit ut den, vilket ju inte var ovanligt…. den varade några dagar. trodde också att jag hade ÄL i samband med uttaget men det verkar som att cykeln blev lite förskjuten…. så det var nog min mens för sen dröjde det ungefär en månad innan jag blödde igen. Syskonet blev till på andra eller tredje försöket lite beroende på hur man räknar då…. trodde ju att jag hade koll på cykeln men inte helt eftersom den blev förskjuten. Jag använde ÄL stickor mest för att jag var intresserad av att lära mig känna igen symptomen. Lycka til, både imorgon och med syskonet!

Alexzandra630
5/30/17, 8:01 AM
#2

Om det skulle ta sig på första försöket får du ringa BM så ni får tidsbestämma graviditeten via ul. Det gjorde betydligt mer ont att sätta in spiralen än att ta ut den. Hon var färdig innan jag ens märkt något. Gick på 2 sekunder. Hade trosskydd den dagen sen började vi försöka dagen efter.

Velinga1984
5/30/17, 9:25 AM
#3

Har aldrig haft ont vid insättning eller uttag av spiral. Bara obehagskänsla av den utsatta positionen i gynstolen. Blir du gravid direkt efter så får du göra datumbestämning via ul om du inte har mens.

SuperLimm
5/30/17, 9:30 AM
#4

För mig gjorde det fruktansvärt ont att ta ut hormonspiralen, gissar på att den växt fast lite. Blödde en hel del efter också. Minns dock inte hur många dagar. Tog ett halvår innan jag blev gravid som sen slutade i missfall i vecka 6.

Mvh Linn

RoxannaS
5/30/17, 9:44 AM
#5

Uttagningen gick så snabbt så jag hann knappt känna efter. :P mer obehagligt än ont i alla fall. Dem råder en att vänta en mens innan just för att kunna räkna när du blir gravid. Jag tog ut min i mars förra året, fick ÄL i juni, blev gravid och fick Ma. Hade ingen mens emellan alls.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sparven88
5/30/17, 3:23 PM
#6

Tack för alla svar! Nu är det gjort, och det kändes inte ett smack! Gick bra mycket enklare än vad jag trodde. Nu börjar resan till ett syskon. Dock är det mycket annat just nu, så jag antar att vi inte kör igång aktivt, utan händer det så händer det. Återigen, tack för svaren! :)

Annons:
Sparven88
5/30/17, 3:26 PM
#7

Nu är det ungefär 2.5 timme sen uttag, och jag inbillar mig att jag börjar få typ mensvärk. Antar att det kan vara en reaktion?

Fien
5/30/17, 3:38 PM
#8

Det är säkert pga uttaget. Jag har för mig att jag fick lite menslikannde smärtor både vid insättning och uttag. Framförallt vid uttag så hade jag känningar i magen i någon vecka tror jag. Började ju också blöda på kvällen samma dag som jag tog ut den.

RoxannaS
5/30/17, 4:18 PM
#9

Så vitt jag förstått det som så "pausar" spiralen hela alltihopa. Så kroppen bör ju börja om liksom och då är det ju ägglossningen först och sen mens. Men uttagningen kan göra att man blöder lite också. Och sen är det ju hormon i så det kan ju rubba cykeln så de tar lite tid innan allting hoppar igång igen. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sparven88
5/30/17, 4:40 PM
#10

Fast jag har förstått det som att man ändå har ägglossning, men att spiralen dels hindrar spermierna att ta sig igenom, och att den tunnar ut slemhinnorna och gör det ogynsammt för spermier att leva där. Därför blir man ej befruktad.

Alexzandra630
5/30/17, 6:15 PM
#11

Jag hade mensvärk under dagen när jag tog ut min spiral. Antar att det är när livmodern vänjer sig att vara utan den.

smellcaramell
5/30/17, 6:22 PM
#12

Har för mig att en hormonspiral hindrar graviditet på 3 sätt:

1. Förhindrar ägglossning(dock stoppas inte ägglossningen helt så man har ägglossning ändå ibland).

2. Bidra till en ogynnsam miljö i livmodern som hindrar befruktade ägg från att fästa.

3. Göra "slemhinnan" som spermierna ska igenom för att komma in i livmodern tjockare och därmed svårare för spermierna att komma igenom.

Detta innebär att det kan ta allt från 0 dagar till 1 år innan man får en regelbunden menscykel igen efter uttag, så att börja räkna på sin menscykel direkt fungerar oftast inte, dessutom han menscykeln och blödningsmönstret ha förändrats sedan innan du satte in spiralen. Om man vill försöka bli gravid direkt efter ett uttag får man alltså ta ÄL test/chansa att man lyckas pricka in ägglossningen. Man kan som sagt inte vara säker på kroppens signaler då sådant kan ha förändrats från senaste gången du var "hormonfri".

Tusen
5/31/17, 11:28 AM
#13

Hmmmm… När jag tog ut min spiral gjorde det superont. Det visade sig att jag var gravid c:a 7-8 veckor gången. Tycker det var konstigt att barnmorskan inte sa något för hon borde ju ha sett att jag var gravid. P.g.a. detta upptäckte jag inte den graviditeten förrän i v.19 då jag kände sparkar. Allt gick dock bra i alla fall och ut kom en helt frisk kille på 4,1 kg.

Annons:
Alexzandra630
5/31/17, 12:22 PM
#14

#13 Nu vet inte jag hur det gick till när du tog ut min spiral. Men när jag tog ut min så fick jag hoppa upp i stolen, in med en sånn där äcklig sak som ser ut som ett böjt vinkeljärn. Ett ryck i trådarna och så klart. Dvs BM undersökte mig knappt och varför skulle man behöva göra urinprov om det var så lätt att se om man är gravid eller inte? Givetvis är det som hände dig väldigt traumatiskt men tror inte du kan skylla på BM.

Tusen
5/31/17, 2:36 PM
#15

#14 Nja, redan efter 4 veckors graviditet blir ju livmodertappen blåfärgad om man är gravid så det borde hon ha sett. Dessutom borde hon väl ha funderat lite varför spiralen satt fast så hårt. Det kändes som hela livmodern skulle följa med ut.
Att man tar urinprov är väl för att det är enklast om man inte vill uppsöka barnmorska/läkare. Dessutom ser man ju att man är gravid mycket tidigare då.

Alexzandra630
5/31/17, 5:55 PM
#16

#15 Fast är det inte väldigt likt hur den blir innan mens också? Jag kan ha fel men om det är ett så säkert sätt att se så borde det väl användas mer.

Tusen
5/31/17, 8:44 PM
#17

Nog är det väl lättare att kissa på en stick och få svar inom några minuter än att boka läkarbesök för att kolla om man är gravid. Kanske det är därför….

Alexzandra630
5/31/17, 8:49 PM
#18

#17 Jag fick lämna urinprov hos BM när jag var ung och trodde jag var gravid. Hon kollade inte tappen.

NinniH
6/2/17, 6:50 PM
#19

Vad skönt att det inte kändes något att plocka ut den. Sån tur hade inte jag, men min hade börjat växa fast.. Så särskilt behagligt var det inte, men det gick ändå. Läkaren trodde jag skulle reagera mer med tanke på hur den satt. Plockade ur min i januari och försöker än, så få se hur lång tid det tar. Fick däremot tillbaka min mens relativt snabbt. Då har jag ändå haft den sen november -13.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Sparven88
6/2/17, 10:57 PM
#20

Usch, låter rätt hemskt att de i vissa fall kan växa fast :/ Nej, det var som sagt snabbt gjort. Idag fick jag en liten blödning. Antar att det är ett resultat av att spiralen är borta, och inte mensen? Har inte haft mens på nästan 1 år; men då jag hade det var det ofta i slutet av månaden.

Annons:
Sparven88
6/29/17, 5:49 PM
#21

Nu är det en månad sen jag tog ut spiralen. Hade ungefär två veckor efter uttag ägglossning. Antar jag att det var i alla fall, då jag hade äl-flytningar och det stämde ungefär tidsmässigt. Mensen lyser dock med sin frånvaro, lite mensvärk emellanåt men ingen mens dyker upp. Gjorde ett gravtest i tisdags, som var negativt. Får väl se om mensen dyker upp snart..

Upp till toppen
Annons: