Annons:
Etikettallmänt
Läst 1280 ggr
Djurälskaren87
2017-05-14 19:50

Föräldrarpenning

Jag sitter och ska planera och ansöka om föräldrapenning och ser att jag får olika summor utbetalt varje månad? Har sökt fem dagar på alla.

Annons:
fluffis
2017-05-14 20:00
#1

Det beror nog på att det är olika antal dagar per månad.

Fien
2017-05-14 20:27
#2

Ja precis, olika antal dagar varje månad. Tänk också på att du kan lägga in 90 dagar bakåt i tiden. Det är bra att tänka på om man tex blir sjukskriven att inte lagt in dagar och fått dem godkända.

[Nalaa]
2017-05-15 14:07
#3

Tänk på att försöka spara dagar också (använd inte fem dagar per vecka direkt om du inte behöver det ekonomiskt, det är bra att ha dagar kvar om du vill vara hemma länge för efter ett år MÅSTE du plocka ut dagar till full sysselsättning (100 % om du jobbar 100 %)). Tänk också på att hålla koll på dagar med låg ersättning och hög ersättning. I början kan man bara plocka ut dagar med hög ersättning men när du kan börja plocka låg ersättning så försök blanda så du inte blir helt utan dagar med hög ersättning (får ut typ 4000 kronor med låg ersättning):-p

Djurälskaren87
2017-05-15 14:33
#4

Jag har inte råd att ta färre dagar tyvärr. kanske jag kan göra det två månader men inte annars. Ja nu kunde jag bara välja hög ersättning såg jag

[Smulan_88]
2017-05-15 15:49
#5

Man kan även plocka ut 3/4 dagar, med första barnet kunde jag vara hemma 3 månader längre genom att dryga ut på det viset. För mig skiljde det runt tusenlappen per månad, men blev ändå stor skillnad på sparandet av dagar. Jag har med tidigare två barn och kommer även med denna att gå in månadsvis och fylla i "planera och ansök" sidan. Just för att vissa månader när man vet att ekonomin ser lite bättre ut så kan man spara dagar och hårdare månader kan man lägga in lite fler dagar.

[Smulan_88]
2017-05-15 15:51
#6

Vill även tipsa om "AFA" eller unionen OM man är med där. Jag visste inte med första barnet att min arbetsgivare va med i AFA, så missade den ersättningen då. Men med andra barnet och detta har jag anmält, då betalar dom in tjänstepension under föräldraledigheten OCH föräldrapenningtillägg. Så fick ut 1250:- även från dem /månad. "Fin bonus man helst tar ut".

Annons:
Alexzandra630
2017-05-15 16:27
#7

#6 TACK!

Djurälskaren87
2017-05-15 16:33
#8

Jag tyckte det var skönt att ansöka just första tiden för tre månader men sedan kommer jag nog ansöka varje månad också

mollyt
2017-05-15 17:08
#9

#3 Jag vill bara bidra med informationen att man KAN välja att inte ta ut dagar ytterligare ett halvår, alltså tills att barnet fyllt 1,5, men att då nollas SGI:n. Så om någon annan som vill spara dagar så mycket det går läser detta ville jag bara sprida den informationen. Vi har valt att göra så, men visst är det lite "riskabelt" att nolla sin SGI som jag valt, men för mig så är det värt mer att kunna vara hemma ett halvår extra.

[Nalaa]
2017-05-15 19:30
#10

#9, precis! Jag visste att jag hade glömt något:-o Man måste alltså plocka ut full sysselsättning från barnets ettårsdag om man vill skydda sin SGI:-)

Upp till toppen
Annons: