Annons:
Etikettertipsråd
Läst 6111 ggr
[Devya]
2017-05-08 10:51

Illamående av folsyra

Jag vet inte om det är bara en slump men sedan jag började med folsyratabletter så har jag börjat må fruktansvärt illa,  typ en stund efter att jag tagit tabletten. Senast nu imorse hände det. Jag skulle definitivt ha spytt om jag inte hade satt mig ner och druckit saft. Kämpade med illamåendet en lång bra stund innan det blev bättre igen.

Borde jag ta tabletten senare på kvällen istället för morgonen? Jag funderar nämligen om det vore bäst för då har jag hunnit äta ett par måltider redan och är ganska bra igång.

Någon annan som har upplevt samma sak?

Jag har testat ta folsyratabletterna senare på dagen men upplevt exakt samma sak då, illamående om än lite mildare än hur det brukar vara på morgonen.

Annons:
Pytteliten
2017-05-08 11:07
#1

Tabletter som kan ge illamående ska man alltid ta tillsammans med måltid, så det tycker jag är det första du ska prova. Gärna mitt i måltiden för allra bästa effekt. Folsyra är ju en vitamin, så det är helt enkelt inte meningen att den ska vara magen ensam 😉.

AnnaFagerell
2017-05-08 11:08
#2

Finns som vanlig biverkning. Läs bipacksedeln. Prata med BM

Medarbetare på djurskydd.ifokus

mikkan01
2017-05-08 11:36
#3

Jag tog alltid mina innan jag gick o la mig, men då var jag redan gravid och väldigt illamående annars. Men tog jag dom på slutet av dagen så fick dom i alla fall stanna kvar :)

~mikkan

Alexzandra630
2017-05-08 13:14
#4

Jag tar min mitt på dagen ihop med lunchen. Det funkar absolut bäst.

[Devya]
2017-05-08 15:02
#5

Grejen är att jag tar ju dem direkt efter min frukost. :) Har ingen bm som jag går till här. Det blir väl aktuellt sen då jag blir gravid. Nu går jag endast till min egen läkare.

[Devya]
2017-05-08 16:49
#6

Ska testa ta dem på kvällen tillsammans med mitt kvällsmål för att se om det fungerar bättre. Då har jag ju fått i mig lite mat under hela dagen.

Kan dock inte låta bli att fundera om jag får i mig alltför mycket folsyra och därför reagerar på det här viset? Låter ju inget vidare om man ska börja må illa och nära att spy. Skulle åtminstone inte förvåna mig om man senare får höra att folsyra i för stora mängder inte är bra. =P

Annons:
Alexzandra630
2017-05-08 16:56
#7

Du kissar ut överskottet så det är ingen fara.

AnnaFagerell
2017-05-08 18:33
#8

Hur nytt är det med att alla gravida ska käka folsyra? Skulle inte jag med någon av mina barn men sista född 2010 så det är några år sedan. Däremot tar jag folsyra pga cytostatika behandling för att motverka illamående 🤔

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Pytteliten
2017-05-08 18:50
#9

# 8Då hade du nog dålig koll, för det har rekommenderats sedan över 20 år, kanske längre än så. Och inte bara till gravida, utan även innan, när man planerar för en graviditet. Det ingår alltid extra folsyra i kombinerade vitaminpreparat designade till kvinnor.

MinnaJosefin
2017-05-08 19:30
#10

Jag mådde med illa på dom! Då sa min bm att jag helt enkelt skulle strunta i dom.

Aleya
2017-05-08 23:28
#11

Ts… vad tar du för folsyra? Jag har det utskrivet av min läkare för att han tyckte det var lågt och har inte känt nått konstigt. Kunde inte ens på fass hitta biverkningar. Så därför undrar jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

AnnaFagerell
2017-05-09 01:44
#12

#9 har tre barn mellan 6-16 och har inte en enda gång blivit tillsagd äta folsyra. Inte vitaminer heller för den delen. Äter man en balanserad kost behövs inte vitaminer. Det enda som var på tapeten var järn. Å andra sidan tar man ju blodprov hela tiden å kollar värdena och är blodvärden bra behövs ju inte folsyra så det kan ju vara en anledning att man inte behövt. Det man påtalat varit folsyra för att bli gravid samt att det ska intas flera veckor innan beräknad graviditet för att uppnå effekt mot ryggmärgsbråck. Vill dock minnas att man pratat om att folsyra ökar risken för bröstcancer. Så nej jag tror inte jag är dålig påläst i mina graviditeter utan att bm hade nog koll på vad som behövdes i just mitt fall.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Pytteliten
2017-05-09 07:34
#13

Att det rekommenderas behöver inte betyda att någon bokstavligen säger till dig att ta tillskott av folsyra. 

Största risken vid brist är att fostret man bär utvecklar ryggmärgsbråck, och det sker precis i början av graviditeten. Därav är det inte så stor vits att man blir rekommenderad tillskott av barnmorskan, som man ju sällan träffar innan man blir gravid.

Annons:
AnnaFagerell
2017-05-09 19:37
#14

#13 precis. Därför ser jag inte direkt nån vits ta det om man mår dåligt av det i graviditeten

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Devya]
2017-05-09 21:05
#15

#11 Jag hittade på nätet där det stod allmänt biverkningar av folsyra. Det var en hel del som räknades upp, bland annat illamående, trötthet, diarre och dylikt.

http://www.livestrong.com/article/341906-side-effects-of-folic-acid-tablets/

De piller jag tar heter gravitamon.

Och jag måste säga, jag har verkligen börjat sova mycket mer sedan jag började med folsyra. Jag brukar alltid vakna tidigt men den senaste tiden så vaknar jag mycket senare. Jag vaknar 9 tiden och så är jag upp ett par timmar bara för att bli otroligt trött och hängig och måste sova en timme till innan jag ska på jobb I tre timmar. Då jag kommer hem kan jag knappt hålla ögonen öppna så då sover jag en timme till innan jag ska iväg till skolan…Min avföring har även blivit mycket mörkare, nästan grön.  Det märkte jag typ direkt då jag började med folsyra.

Inte så farliga biverkningar men irriterande ändå.

Illamåendet har blivit bättre sedan jag började ta folsyra på kvällen istället. Så det är ju positivt! Nu kämpar jag med att inte sova mitt på dagen! Det är dock lite jobbigt då jag på jobbet kan knappt hålla ögonen öppna.

Jag har ju förstås lågt hb så kanske det har blivit sämre efter senaste gången jag var och kollade. Måste ta järntabletter och c-vitamin samt bara fortsätta med att ta d-vitamin.

[Devya]
2017-05-18 16:32
#16

Nu är det bättre med tröttheten!

Jag tänkte just spy efter att jag hade tagit folsyra så nu fick jag ta det lugnt och äta lite salta nötter och dricka lite sockerdricka. Fungerade inte att äta flingor, smörgåsar och te innan jag tog tabletten. Attans.  Jag trodde det skulle gå. =P

Upp till toppen
Annons: