Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1721 ggr
[postmortum91]
2017-04-27 21:07

Ni som fött 2 barn

Är det som de flesta verkar säga, att kroppen återhämtar sig bra efter första graviditeten men efter andra så tar det myyyycket längre tid?

Idag när jag tränade (gravid i 5 veckan bara) så märkte jag att jag är vigare än vad jag var innan jag födde dottern. Sitter det alltså i permanent att man blir mer rörlig under graviditeten eller är det den pågående graviditeten som redan satt igång rörligheten? 

Rent fysiskt, hur upplevde ni att komma tillbaka från första VS andra förlossningen/graviditeten?

Hur blev magen och brösten om man jämför innan första graviditeten, efter första graviditeten och efter andra graviditeten? 

Min mage är som innan jag blev gravid med dottern förutom 2 små bristningar. Den är inte mjukare eller nått. Brösten är inte lika fasta, men inte alls lika illa som jag hade förväntat mig efter första graviditeten. De hänger inte (helt otroligt) men jag räknar med att det kommer bli ändring på det efter andra barnet.

Annons:
JossanH
2017-04-27 22:58
#1

Jag blir väldigt stor under mina graviditeter och efter första förstördes både min mage och brösten blev väldigt platta och de är ju ganska små från start. Dock började jag träna efter andra och har aldrig varit så smal och välmusklad som då men skinnet på magen är rynkigt. Nu är jag ju höggravid med 3e och träning fram till v 25 och ett mer aktivt liv i övrigt men än så länge har jag inte märkt någon skillnad på graviditeterna direkt. Men skulle säga att jag tack vare träningen återhämtade mig bättre efter andra än första.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[postmortum91]
2017-04-27 23:01
#2

Ja, även fast jag inte tränade första gången och ändå kände mig okej i kroppen efteråt så förstår jag mer värdet av att träna och hålla i gång kroppen nu än förra gången. För jag förstår att jag hade tur sist och jag vill inte äventyra det den här gången.

MikaelaS_
2017-04-27 23:15
#3

Jag fick mina två ganska tätt och kroppen var i riktigt kasst skick efter andra. Inte sett till utseendet men till styrkan och välmåendet. Hela kroppen kändes som en sladdrig påse och jag fick stora problem med ryggont. Utseendet däremot hände det inte mycket med, fick nog någon ny bristning och brösten blev mycket snyggare, hehe. Men annars är den sig lik :)

jackiejohn
2017-04-28 00:08
#4

Återhämtningen efter första förlossningen var klart "värst" tog många veckor, men då är jag ju snittad och ett snitt är ju en stor bukoperation… efter andra förlossningen, vaginal kort och snabb så kände jag mig dom vanligt efter kanske 1 vecka? Styrka och vighet vette tusan den är nog bra lika, aldrig tränat på gym men bor på gård men djur så skotta skit, bära hö/kraftfoder, klyva årsförbrukning med ved, röja i skogen, köra hö etc etc är träning nog och ja jobbet gör sig inte självt bara för att man är gravid men magrutor och stora biceps har jag aldrig haft men stark är jag ;) Visst att kondis och sånt blir påverkat ju större en blir men rätt snabbt tillbaka i form efter båda graviditeterna ändå, nu är mini 4 månader och jag känner mig nog nästan starkare och mer fir nu än innan jag fick barn. Utseendemässigt är densamma som innan jag fick barn bortsett från ett 15cm snitt i bikinilinjen, tuttarna har gått upp till D kupa under graviditet och amning men gått ner till B/C kupa efter graviditet…nu ammar jag fortfarande mini så vet inte men gissar på att de återgår hyfsat till ursprung storlek denna gången också.

Velinga1984
2017-04-28 06:53
#5

Har fått väldigt stora magar, 3 snitt och 3 barn. I mitt fall har jag nästan samma kropp som innan andra barnet bortsett från en förstörd mage. Magmusklerna är för delade och trots träning flera dagar i veckan så ser jag fortfarande gravid ut. Ett stort bekymmer med väldigt stora magar och snitt är just att magmusklerna riskeras att bli förstörda. Blir operation för det. Har knappt några bristningar och brösten hänger mer av åldern (snart 33) än av graviditeterna. Minstingen är 13 mån och om det inte vore för de förstörda magmusklerna så är kroppen lika snygg som innan barnen ;)

typjessica
2017-04-28 17:21
#6

Jag märkte ingen större skilland på återhämtningen. Eller jo, underlivet kändes aldrig sådär galet ömt efter andra som det gjorde efter första. Men det är ju bara positivt!

Annons:
[Thiah]
2017-04-28 17:56
#7

#6 det är typ min​ största förhoppning denna gång. Hahahaha att jag kan bajsa utan gråt inom 1 vecka :p

mollyt
2017-04-28 18:47
#8

Men usch #7 jag kunde bajsa dagen efter förlossningen utan problem! Hade du spruckit så att det blev problem att bajsa eller varför hade du så ont? Låter hemskt

[Thiah]
2017-04-28 19:38
#9

#8 blev klippt så det blev ett par stygn. Hoppas att det är färdigt töjt nu för Joel fastnade med nästippen i ett veck( vi har visst stora näsor i släkten, syrrans första unge gjorde samma sak…haha)

[postmortum91]
2017-04-28 21:34
#10

Vad skönt om man inte känner sig lika trasig och öm efteråt, hoppas på det.
Jag sprack ju inte men jag kunde ju knappt gå efteråt :P

Muminmamman3
2017-04-29 08:57
#11

Jag upplevde ingen större skillnad mellan 1:a och 2:a återhämtningen. Mitt tips är appen "mammamage" för att snabbt komma igång med bål och ryggstabilitet. Enkla och bra övningar som ger resultat! Kroppen förändrades heller inte egentligen så mycket,förutom att jag gick upp en storlek på fötterna efter första graviditeten! Skumt. :-) lite kvinnligare höfter fick jag oxå. Bröst och mage som innan ungefär. nu blir det intressant att se vad kroppen hittar på efter tredje graviditeten!

typjessica
2017-04-29 10:04
#12

#7 #10 haha ja! Alltså efter första våga jag inte ens gå på.to tog typ 2 minuter innan jag kunde sätta mig på en stol osv och då sprack jag nästan inget! Men efter andra var det typ som vanligt direkt! Oerhört skönt!

Intehärutandär
2017-04-30 15:36
#13

Jag fick ju permantenta förlossningsskador med andra barnet - och livsmodersinfektion (utöver sorgen), så jag kan inte jämföra det fysiska. Men jag gick upp mycket mindre i vikt (25 kg vs 9 kg), fast gick ner lika snabbt som första. 

Massor av strior första ggn, inga flera andra. Ingen skillnad i bröst. Ingen sprickning i underliv någon av gångerna, trots sätesfödsel sist + att hon fastnade. 

Har varit upp på benen lika snabbt båda gångerna, även om jag hade mycket ondare denna gång. Skillnaden var väl att första gången hade jag levt med kronisk värk i 20 år och andra gången i 36 år - så ribban var högre. Trodde t o m att det var normalt att ha så ont som vid livmodersinfektion. Var kuratorn som hajade till att jag gick dubbelvikt. 

Kiss- och bajseriet har funkat direkt efter med. 

Skillnaden i kroppsuppfattningen är att första gången var man ung och ville gå ner i vikt snabbt. Andra gången tänkte jag på det, men då vi förlorade henne så var den sladdriga magen och läckande bröst det enda beviset på att vi faktiskt hade väntat och fött ett fullstort barn. Så..jag har liksom inte en tanke på hur jag ser ut - jag skiter i…

Annons:
[postmortum91]
2017-04-30 22:18
#14

#13 Fy fan vad sorgligt. Ens värsta mardröm

Upp till toppen
Annons: