Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 989 ggr
JonnaB
4/21/17, 12:04 PM

Vikten

Vad är normalt att gå upp under en graviditet? Vissa går ju upp jätte mkt i vissa knappt inget, vad beror det på?

Annons:
Djurälskaren87
4/21/17, 12:30 PM
#1

Är väldigt individuellt. Många kan ju samla på sig mer vätska också. Min BM sa runt 12 till 15 kg är normalt men som sagt de är olika.

[Smulan_88]
4/21/17, 12:34 PM
#2

Är även olika från gång till gång som man är gravid ;)

JossanH
4/21/17, 12:41 PM
#3

Jag har gått upp 30 kg, 25 kg och ligger väl på väg upp till 25 kg den här gången också. Ändå stor skillnad på hur jag levt från 1a till 3e barnet. Första var jag lite mer normalt aktiv. Denna gång har jag tränat 3-4 ggr i veckan och kunnat träna till v 25 och bor på gård med djur och jobbat 30% där jag aldrig sitter ner. Typ samma viktuppgång ändå.

Sajtvärd på Iller.ifokus

oh-la
4/21/17, 12:48 PM
#4

Normalt är väl totalt runt 11-16 kg för en innan graviditeten normalviktig kvinna. Överviktiga bör gå upp mindre och underviktig något mer. Själva graviditeten väger samma hos alla gravida, det som skiljer är hur mycket vätska man lägger på sig, hur man mår och hur man äter. Mår man exempelvis väldigt illa är det inte ovanligt att man inte får i sig lika mycket mat och går upp mindre. Sedan finns det dem som "äter för två" och går upp i vikt på grund av det. Finns ju också de som måste småäta på grund av illamående och går upp. Det är alltså väldigt personligt. Generellt kan man väl dock säga att kan man hålla vikten nere under graviditeten är det bäst både för bebis och för en själv.

[Nalaa]
4/21/17, 2:16 PM
#5

Jag gick upp 26 kilo med dottern, då vägde jag 56,6 kilo när jag blev gravid. Nu är jag gravid igen och har bara gått upp ett kilo än så länge och halva graviditeten har redan gått!

Niini
4/21/17, 2:27 PM
#6

Som alla andra sagt så är det väldigt individuellt. Jag gick upp 18-19 kg båda gångerna, hade kunnat vara för mycket för en annan men alldeles lagom för mig som annars är väldigt smal :)

Annons:
jackiejohn
4/21/17, 3:11 PM
#7

Mina barnmorskor (olika bm till barnen..) har båda sagt att man normalt "ska" gå upp mellan 10-12kg under en graviditet, gärna minsta och helst inte mer än så. Men äldsta hann jag gå upp 15kg och då är hon född i v 31 men andra gick jag upp 22kg och hon är född i "rätt tid" v37. Jag jobbar på äldreboende, har gård med diverse olika djur och har jakthundar så jag klassar ju mig själv som aktiv men det spelar ingen roll när jag är gravid :p Men min mor tex gick upp 20kg med första barnet och 7kg med yngsta barnet, samma startvikt och samma levnadssätt.

MinnaJosefin
4/21/17, 3:36 PM
#8

Som icke gravid väger jag 65 kg och är 175 cm lång, så egentligen lite för smal för min längd. under båda graviditeterna (vecka 40 nu med andra) så har jag gått upp 28 respektive 30 kg. mycket av det är vätska, men svårt att säga hur mycket. för mig är det normalt, uppenbarligen går jag upp mycket när jag är gravid, det är inget jag lägger en större tanke vid då jag tränar aktiv när jag inte är gravid. men guuud så skönt det ska bli att inte känna sig så stor och otymplig snart igen… :)

EjNot
4/21/17, 3:47 PM
#9

Lite underligt det där med att barnmorskorna säger 10-12 kg när man nästan aldrig hör talas om att folk går upp så lite? Snarare så att de få gångerna man ser/hör att ngn gått upp 10 kg så tänker man "Oj så lite". Jag väntar ju två och har ingen aning om man borde gå upp lika mkt eller mer än det där då. Det får faktiskt bli som det blir. Tänker inte må dåligt om jag går upp 30 kg om jag bara fortsätter att äta normalt som jag alltid gjort tidigare i livet.

jackiejohn
4/21/17, 3:52 PM
#10

9# Håller med om det! Min barnmorska med första barnet vart riktigt bitter när jag passerade den "gränsen", ska då tilläggas att jag är normalviktig. Hennes ord löd ungefär såhär: " En normal enkel graviditet (alltså inte tvillingar) väger ca 6-7kg totalt så att gå upp mer än 10-12kg är alldeles för mycket, det ska bort sen också!!" Jag ignorerade henne på den punkten då hon var underbar på alla andra plan men ja, rätt knepigt att de är så strama på denna vikten…🤔

Niini
4/21/17, 3:59 PM
#11

#10 Men jisses! Man måste väl ha nåt att ta av när man ska amma också?! 😂

oh-la
4/21/17, 4:00 PM
#12

De vikter dom går efter är idealvikt. Tyvärr blir mammor större och större under sina graviditeter, vilket är förenat med ökad risk för komplikationer. Graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning blir vanligare och vanligare och påverkar både bebis och mamma. Bebisarna som föds blir större och större vilket också är kopplat till mammans vikt. Det är ju inte för att vara dumma som dom har en idealvikt. Man har sett att riskerna minskar betydligt om man hållet sig där.

Fien
4/21/17, 4:05 PM
#13

Jag är 176 cmoch väger ca 65 kg i vanliga fall. Förra gången gick jag upp 12-13 kg, då red jag flera gånger i veckan fram till vecka 32. Tyckte det blev tungt på slutet och hade en del vätska i kroppen (fick kapraltunnelsyndrom…). Nu är jag i vecka 30 och har gått upp ca 6 kg, jag är dock inte så aktiv den här gången och jag känner hur musklerna försvinner. Tror dock jag har mindre vätska den här gången. Eftersom muskler väger mer än fett så får man ta med det också i beräkningen i hur mycket man går upp… men det är högst individuellt hur mycket man går upp. Jag har hört att mellan 10-15 kg anses vara normalt (tror det står i boken man får på mvc).

Annons:
jackiejohn
4/21/17, 4:11 PM
#14

#12 Jo det förstår jag också men jag anser att man kan informera och göra det bästa av situation istället för att "skälla" och förmana varje gång man ställer sig på vågen. --------- Jag har under mina graviditeter tappat sötsuget totalt så har ätit riktigt mat/frukt istället men jag har aldrig ätit för två så inte ens bm hade nåt svar på hur jag skulle gå upp mindre då jag rörde på mig, för man ska absolut inte banta under en graviditet.. Har inte heller haft besvär av att bli av med vikten efteråt heller :)

mollyt
4/21/17, 4:24 PM
#15

Jag tror också att det är jätteolika! Jag var överviktig innan graviditeten och gick ner en del i början när jag kräktes så himla mycket. Tror att jag gick upp typ 6kilo under graviditeten sen. Nu har det gått ett år sedan dotter föddes och nu så väger jag typ -15 kilo mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid. Så jag är väl mer normalviktig nu egentligen. Nu vill vi bli gravida igen så jag får se hur viktuppgången blir denna gång, oavsett hur mycket så är det välkommet - försvinner ju sen efteråt.

Velinga1984
4/21/17, 5:12 PM
#16

Jag gick upp över 35 kg när jag väntade mellanbarnet. Det tog 18 mån att komma tillbaka till mina 62 kg. Blev gravid igen och gick upp i vikt fort då jag bara kunde behålla vitt bröd när mitt illamående var som värst. Läkaren ville först inte sjukskriva mig och tyckte att jag hellre skulle kräkas så jag blev inlagd med dropp än att äta vitt bröd och få behålla nånting ibland så jag kunde vara kvar hemma (har sjukhusfobi). Vid flera tillfällen sa hon att jag var fet och ville ge mig matschema. Jag vägrade, och redan i vecka 25 fick vi veta att det riskerade att bli en extremt stor bebis igen. Gick upp drygt samma i vikt, och nästan lika stor bebis igen. 5030 gram 2 veckor innan beräknad, den äldre brodern vägde 5270 gram när han föddes veckan innan beräknat. Ingen diabetes eller annat som låg bakom deras vikter utan bara gener då deras farfar vägt 5 kg vid födseln. Nu är minstingen 13 mån och jag väger 68,7 kg. Kommer komma ner till mina 62 kg igen men jag väljer att leva sunt istället för dieter för att gå ner i vikt. Med äldsta sonen gick jag upp runt 15 kg (annan pappa) och han vägde strax under 4 kg en vecka före beräknat.

EjNot
4/21/17, 5:42 PM
#17

Ja det känns verkligen som att det är extremt olika. Men om man fortsätter på exakt samma "normala" kost-schema man hade tidigare så känns det ju inte som att man gjort ngt fel om man skulle gå upp 30kg? Det är där jag tycker det känns underligt att rekommenderat är 10-15 kg. Det blir väldigt konstigt om man aldrig gått diet tidigare under ens liv då man alltid varit normalviktig men plötsligt ska behöva köra "diet" när man är gravid.

Fien
4/21/17, 5:51 PM
#18

#17 den vikten på 10-15 kg innebär inte att du ska gå på en diet. Utan det är om du äter normalt och följer de rekommendationer som finns med frukost, lunch, middag och lite matigare mellanmål i slutet av graviditeten. Man kan ju räkna lite på det med cirkavikter för skojs skull, hittade en bra länk http://www.babyhjalp.se/varfor-ga-upp-vikt-gravid

EjNot
4/21/17, 9:50 PM
#19

#18 Nej det var därför jag skrev "diet" för att det inte kändes som helt rätt ord:( Men hoppas att folk förstår hur jag menade ändå. Tänker bara att det ger sån ångest till redan oroliga blivande mammor att man bara ska hamna på 10-15 kg plus på vågen. Det är ju sååå himla individuellt. Gjorde det där testet och min sa att +15 kg är lagom (fanns inget gör tvillinggraviditet). Vi får väl se vart man hamnar i slutändan:)

Djurälskaren87
4/21/17, 9:59 PM
#20

Min barnmorska sa till.mig oj har du redan gått upp 10 kg. jag är i vecka 26 och då sa jag Ja de har jag men jag var underviktig innan med så därför är detta inga problem. Hon sa då jo det är sant men kände också lite väl hetsigt angående vikt.

Annons:
mollyt
4/21/17, 10:42 PM
#21

Usch vad jobbigt att ni upplevt hetsen hos BVC. Jag har haft många många års problem med ätstörningar och min BM vid förra graviditeten skötte det så himla snyggt, allt gick smidigt utan ångest och hon kommenterade aldrig något om vikten som blev jobbigt för mig. Skulle hemskt gärna gå till henne igen men har ett annat mvc som egentligen ligger mycket närmare mig och det vore skönt att kunna ha promenadavstånd till mvc vid nästa graviditet då jag kommer behöva ha med mig dottern.

MikaelaS_
4/21/17, 11:09 PM
#22

Jag gick upp 15 kg första gången och 9 kg andra. Vägde lite mer innan andra så jag hamnade på precis samma slutsiffra med båda :) Haft två olika barnmorskor och ingen av dem har sagt något negativt. Enda gången någon av dem kommenterat var på första inskrivningen, då vägde jag kanske fem kg för mycket enligt BMI. Då sa bara bm att det var bra att jag var medveten om det, vilket jag var då jag precis gått ner 25 kg men inte hann de sista fem innan jag blev gravid. Sen bara det vanliga om att man inte behöver äta för två, osv. Annars har jag inte hört något alls vad jag kan minnas :)

Niini
4/22/17, 7:29 AM
#23

#18 MIn förväntade viktuppgång enligt schemat är 16 kg så inte långt ifrån.

Runt ett år efter båda graviditeterna är jag nere på samma som innan jag blev gravid. Hade ju gärna fått stanna nåt extra kilo men vad kan man :D

Elsa
4/22/17, 10:36 AM
#24

Jag är väldigt överviktig, och pratade med min barnmorska om det här med vikten.. hon sa att ingen (inte ens en normalviktig) behöver gå upp under en graviditet. 

Jag har gått ner 4 kg under graviditeten, det beror på att vi flyttade lite längre från mitt jobb så istället för 3 minuters promenad till jobbet har jag nu 15 minuter. För jag äter likadant som innan så måste nästan bero på det. Är i vecka 27 och har fortfarande inte gått upp :)


Elsa
4/22/17, 10:38 AM
#25

Min svägerska gick upp från 45 kg till 110 kg med sitt första barn 😃😃


Fien
4/22/17, 10:47 AM
#26

#25 men oj! Det måste ju slita enormt på kroppen, det är ju mer än en fördubbling av vikten. Tänker även på leder och allt…. och sen tappar man ju en hel del muskler som hjälper till att bära upp kroppen under en graviditeten så måste vart extremt slitigt…. Jag tänker att det är ganska bra att man utgår ifrån att allt är normalt och det beror på graviditet, tidigare vikt osv, tex väger ju allt vatten man kan lägga på sig en del. men ju mer man går upp desto mer sliter det på kroppen och det finns risk att det påverkar bebis. Den länken jag lade in i #18 ger ju lite en hint av vad saker och ting väger…..

fluffis
4/22/17, 10:49 AM
#27

Jag är överviktig och att vara gravid är tydligen det enda som kan få mig att tappa i vikt :) Jag har även diabetes typ 2 och genom att kolla mitt blodsockervärde minst sju gånger om dagen har jag blivit väldigt medveten om hur nyttiga eller onyttiga olika livsmedel är. Jag har även haft problem med att känna mig fullproppad och så har jag haft två magsjukor den senaste graviditeten. Under första graviditeten gick jag upp fyra kilon och två kilon under andra. Sammanlagt ligger jag på 18 kg minus vilket känns väldigt skönt.

Annons:
Pontiac57
4/22/17, 3:49 PM
#28

Jag gick upp 12 kg med första, hade lite extra hull innan och fick en liten bebis så hade bebis varit normalstor och jag normalviktig innan graviditeten hade jag nog gått upp mer då jag åt väldigt mycket onyttigt. Den här gången ligger jag -1 kg sen jag blev gravid och är i v23 mendå har jag några kilon kvar från förra grav. Det är klart det finns riktlinjer men eftersom människokroppen är så individuell så kan man inte säga att du får inte gå upp mer än så här när det inte är något man kan styra över. Är man däremot väldigt överviktig sen innan kan jag förstå att man vill hålla viktuppgången lägre men går det inte så går det inte. Förra grav vägde min bm f ö bara vid inskrivningen och frågade aldrig hur mycket jag gått upp utan det va inte förän jag va på förlossningen jag vägdes igen

[Thiah]
4/22/17, 5:21 PM
#29

Åh jag får hejarrop när jag går upp i vikt på kontrollerna. Men jag är väldigt underviktig. Sist gick jag upp 15kg precis. Hade gärna behålla dem men icke, tror jag tillslut fick behålla 1kg :( Denna gången skulle jag så gärna gå upp över 20 och få behålla minst hälften. Tänk så annorlunda det kan vara.

JossanH
4/22/17, 5:41 PM
#30

Ärligt talat blir jag väldigt provocerad av att mvc är på och petar så mycket i vikten. Jag tycker att de kan undervisa om vad man bör och inte bör äta/dricka men de måste acceptera att det är individuellt OCH ett individuellt val hur man gör när man är gravid. Faktiskt. Med första barnet åt jag mängder med smörgåsar för att det var det som stoppade mitt illamående på eftermiddagarna när jag skulle åka buss hem från jobbet på kringelkrokig väg. Denna gången äter jag i stort sett inget bröd då jag inte äter gluten längre plus att jag tränat till v 25 och har en helt annan vardagsmotion än med första, men ändå går jag stadigt upp i vikt. Vissa kämpar för att gå upp medan andra kämpar för att inte gå upp i vikt. Ingen behöver mvc som är på och skuldbelägger hela tiden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
4/22/17, 6:33 PM
#31

#30 tummen upp :)

MinnaJosefin
4/22/17, 8:37 PM
#32

#30 klockrent!

hhejlollo
4/23/17, 10:37 AM
#33

Jag gick upp 13kg med twinsen och hade det inte vart för jag låg inlagd med hyperemesis de tre första månaderna hade jag säkert gått upp lite till, samt om jag gått full tid😊

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Ceciliaolucifer
4/23/17, 2:41 PM
#34

Jag vägde 49kg till 163cm och jag gick stadigt upp under hela graviditeten. Jag kräktes fram till vecka 20? tror jag det var. Jag åt mkt frukt, inget godis i princip. Slutgiltiga viktuppgången var närmare 25kg. Jag tappade 11kg första veckan och var tillbaka på min startvikt efter 4 veckor tror jag det var.

Annons:
soundtrack
4/23/17, 3:55 PM
#35

Jag gick upp 10 kg med äldsta dottern och tappade dom kilona direkt när hon var ute i princip. Med lillasyster vet jag inte vad det slutade på för dom kollade inte min vikt på förlossningen, men i v 38 var det väl så hade jag gått upp 11 kg, blev säkert nått mer innan hon tittade ut i v 41+1. Inte vägt mig sen förlossningen (dryg vecka sen) men har nog bara nått enstaka "extrakilo" kvar. Är 1,68 o väger 55kg i vanliga fall med väldigt hög ämnesomsättning. Äter inte speciellt nyttigt och motionerar inget nämnvärt men har svårt att gå upp i vikt.

Thermonkey
4/24/17, 11:00 AM
#36

Första graviditeten vägde jag 54 kg vid inskrivningen och gick upp 18-19 kg allt som allt. 

Nu väntar jag tvillingar och är i v 17 och har än så länge gått upp drygt 2-3 kg, Men då har jag spytt konstant fram tills v 15 ungefär, det är nu de senaste veckan so jag börjat ökat i vikt :)

Upp till toppen
Annons: