Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 877 ggr
SuperLimm
2017-04-20 12:35

Mammakläder

Jag är gravid men bara i vecka 6. Vet att det är för tidigt med det mesta men har hittat en fin tröja som är på rea (gravidtröja alltså) men känner samtidigt att det är för tidigt att köpa gravidkläder redan nu. Visst finns risken för missfall men vi vill verkligen ha barn så kläderna kommer ju ändå bli använda i framtiden. Hur tänker ni kring sånt här? När började ni använda gravidkläder?

Mvh Linn

Annons:
mikkan01
2017-04-20 12:45
#1

Är det något du tycker är fint så köp! Tror inte jag är ensam om att känna mig lite halvful och tjock nu när jag är gravid och att klä sig i något man tycker är fint hjälper så mycket mot det. Bara att känna sig fin är stort för mig nu. Det kommer ju som du säger komma till användning någon gång:) Jag själv är inte så stor än och jag är i v.25 så jag har inte köpt något mer än gravidleggings och vet inte om jag kommer göra det heller.

~mikkan

Lilolizeit
2017-04-20 12:47
#2

Då tycker jag du ska köpa den :) Jag har väldigt få gravidkläder, v.30+3 idag, men gravidtajts skulle jag inte klara mig utan den här gången, har använt sen ca v 12-13.. Förra graviditeten hade jag inga gravidkläder alls, men använder oftast leggings och klänningar så har fått plats ändå även om passformen varit lite tajtare. ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Djurälskaren87
2017-04-20 12:48
#3

Jag kommer köpa lite mer till sommaren sen. Men då amningskläder som man även kan ha efter barnet är fött. Lite klänningar och blusar. Jag köpte gravidtights och Amningsbh samt linne i vecka 20 Någon gång.

SuperLimm
2017-04-20 13:06
#4

Tack för era svar! Beställde två tröjor och ett par vanliga leggins, kommer nog också gå i leggins eller mjukisar längre fram. Använder aldrig jeans eller så annars, tycker det är för stelt. Gillar att kunna röra mig obehindrat. :) Klänning använder jag en del också, hittade nån fin sån med men den var för dyr just nu. Har en hel del klänningar hemma som jag säkert kan använda längre fram också så jag tänker att några sköna byxor kan vara bra att ha men det kan jag köpa sen.

Mvh Linn

Djurälskaren87
2017-04-20 13:34
#5

Rekommenderar Asos.com!

SFalkbring
2017-04-20 13:47
#6

Jag har behövt gravidbyxor sedan v.10 eller så… vissa klänningar trodde jag att jag skulle kunnat ha längre, men har inte fungerat alls, andra har fungerat bra. Har köpt 2 par jeans och 3 klänningar och 4 bhar, men har fått en hel massa från min svägerska + sambons systrar (så jag har i princip en hel ny garderob). Annars hade jag nog bara köpt till ett par snygga längre toppar, de vanliga jag har och kommer i är för det mesta för korta, och kanske några tights/ strumpbyxor.

Asos har många fina klänningar! Finns en del på Zalando med.

Annons:
Lilolizeit
2017-04-20 13:48
#7

Jag har handlat amningskläder på www.stellaris.se De har massor av gravidkläder och annat också såklart. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MikaelaS_
2017-04-20 14:15
#8

Både denna och förra gången började jag med gravidbyxor typ i vecka sex, haha. Var väldigt svullen i början båda gångerna så vanliga byxor gick inte att stänga. Första gången köpte jag gravidbyxor i vecka 14 tror jag.

Alexzandra630
2017-04-20 14:48
#9

Jag började använda gravidkläderna typ v 14. Köpte en del amnings/gravidkläder som jag kunde ja fram till v 33. Nu sitter de för tight. Så nu har jag kläder enbart för graviditet eller hur man ska säga. Amningskläderna kommer jag ju använda igen när jag fött så tycker de har varit mest prisvärda.

MinnaJosefin
2017-04-20 16:45
#10

Jag var så exalterad av att köpa gravid kläder med båda, så innan vecka 10 hade jag börjat handla fast det inte ens behövdes! Nu i vecka 40 så håller jag på att kräkas när jag tittar i garderoben haha. Jag vill ha ut bebis plus börja använda mina vanliga kläder… :)

Bea&Tyra
2017-04-20 20:08
#11

Håller med hittar du något så passa å köp! Tyckte inte det var lätt att hitta gravidkläder som jag gillade för utbudet är tyvärr inte jätte stort tycker jag. Sen har massor av gravid kläder gått runt i kompis gänget. Det vill jag verkligen tipsa om att låta gravid och amningskläderna gå runt lite efter hand som kompisarna blir gravida och får barn :)

SuperLimm
2017-04-21 08:41
#12

#10 haha ja det finns en risk att det kommer bli så här med! 😂 #11 jag som tycker det finns hur mycket som helst! Hahaha! Fast inte så mycket som faller mig i smaken dock. Jag beställde två tröjor och ett par vanliga leggins, tänker att jag köper lite gravidbyxor om några veckor :)

Mvh Linn

Elsa
2017-04-21 10:28
#13

Började använda gravidbyxor i v17, nu i vecka 27 har jag bara gravidleggings! haha, klarar inte av annat. Mina tidigare tröjor passar än, men inte allihopa.. så har typ 10 st att välja mellan :p ska beställa lite gravidtröjor tänkte jag :)


Annons:
Ceet
2017-04-21 11:06
#14

Jag hade ett starkt motstånd till det här med gravidkläder. Känns som en onödig grej vi ska konsumera och en är ju så mottaglig i det här nya tillståndet.

I vecka 17 köpte två vanliga stretchiga kjolar och ett par vidare tunna byxor med resår i midjan som är min stil och som jag även kan ha när bebis har kommit. Jag köpte dem i en storlek större och de är lätta att ta in om jag får tillbaka min midja, men, väntar fortfarande på att växa i dem och är nu i vecka 22.

Under tiden gick jag med gylfen öppen i mina vanliga byxor. Tills jag fick nog och ändå köpte ett par gravidjeans (vilket jag var ytterst tveksam till) och två länge mammalinnen i vecka 20. Och det är vad jag bott i sedan dess. Älskar jeansen och jag gissar att de kommer fungera hela vägen in i mål! Då rensade jag också bort allt som känns obekvämt att bära ur garderoben.

Kommer inte köpa några tröjor, t-shirts eller fler linnen utan köra på det jag har i garderoben som klänningar, öppna skjortor med linne under och t-shirt nerstoppade i kjolar sitter ovanför magen. Kommer nog att komplettera med ett par shorts om ett par månader som jag kan skrota runt i hemma, men vanliga de också och med resår i midjan.

Jag är mån om att försöka välja produkter jag kommer gilla länge även om jag köper dem till min "tillfälliga" kropp, för att konsumera så hållbart som möjligt. Har en slimmad garderob som bara består av sånt jag verkligen gillar, och det gör att jag sällan känner "vad ska jag ha på mig idag?" (lästips: http://www.bokus.com/bok/9789163611087/konsten-att-stada/)

Jo, någon bh kommer jag också behöva köpa till post-förlossning då tuttisarna eskalerar i storlek. Men hittills har jag klarat mig med de jag har sedan innan!

SuperLimm
2017-04-21 11:46
#15

#14 bra tänkt! :) jag köper sällan kläder och går mest runt i mjukiskläder och sönder klippta t-shirts. Gillar inte kläder som sitter obekvämt, som sticks eller kliar. Tror inte jag kommer gilla att gå runt i mina vanliga kläder om dom blir tajta och jag måste gå o dra upp byxorna hela tiden. En annan fråga, ser att det finns både bälte och gördel, vad används det för? Är det något form av extra stöd? När började ni köpa bebiskläder?

Mvh Linn

MikaelaS_
2017-04-21 23:34
#16

#14 Gravidbyxorna är även sköna efter förlossningen, man är ju ofta svullen och öm ett bra tag efteråt och att hoppa i sina vanliga jeans på en gång brukar inte vara det lättaste ;)

Elsa
2017-04-22 10:32
#17

Jag har foglossningsbälte, dock endast när jag går promenader då det är för jobbigt att sitta med det. :)

Köpte första bebisplagget innan bebis ens fanns, sen har jag småhandlat lite hela tiden :)


Fien
2017-04-22 10:41
#18

Jag köpte inga babykläder till första förrän det var ca en månad kvar. Vågade inte riktigt…. sen får man hur mycket som helst också för alla i ens närhet älskar att köpa babykläder av någon anledning…:) denna gång kommer jag inte köpa något, vi har en massa sen förra gången, och en hel del är knappt använt…. dock har min mamma vart och shoppat lite, som sagt så får man en del :).

Djurälskaren87
2017-04-22 11:54
#19

Jag köpte första bebisplagget i vecka 19 för att fira lite efter RUL. Sedan har jag haft turen att ärva massa från min systers barn så inte behövt köpa så mycket kläder.

SuperLimm
2017-04-22 17:56
#20

#17 från vilken vecka har du behövt använda det? 

#18 ja att man får en massa kan jag tänka mig! Jag själv älskar att köpa små söta bebiskläder och de flesta i min närhet gör det också. :) 

#19 Så skönt! :) Det lär som en bra idé faktiskt, att köpa något efter RUL :)

Mvh Linn

Annons:
Elsa
2017-04-22 18:30
#21

#20 köpte det i vecka 24, men hade kunnat haft det från vecka 20 då jag började få ont i fogarna då


[Thiah]
2017-04-22 18:48
#22

Jag fick just mina gamla gravidbyxor. När jag inte behövde dem mera behövde bästisen dom och nu är dom tillbaka. :D Och byxor är egentligen det jag behöver. Jag har ju lyxen att bo i Finland och få mammalådan (http://www.kela.fi/web/sv/moderskapsforpackningen) full med kläder så jag köper inget denna gången. Mamma har även fått grannflickans gamla babykläder så där finns mängder med smått. Lyxigt

SuperLimm
2017-04-22 21:04
#23

#22 Vilket lyx! :D

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: