Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 1859 ggr
Elsa
2017-04-13 17:16

Sjukskrivning

Jag har äntligen fått en tid till läkare för sjukskrivning! För en vecka sedan var jag hos sjukgymnast för att få hjälp med mina problem, hon sa att det mest troligt är foglossning (vet inte varför hon inte kunde säga att det ÄR det, men hon kanske inte är så kunnig inom just det..). Fick även övningar att göra och hon kollade på mitt foglossningsbälte jag köpt och det fick tummen upp.

Men nu till läkaren då, jag skulle vilja bli sjukskriven 25% eller 50%.. vad säger man då? Jag klarar mina arbetsuppgifter (förskollärare 1-3 åringar) men det är som att kroppen ger upp efter halva dagen. Måste man överdriva? Det känns så fel att överdriva, men jag gör allt för att kunna få bli lite sjukskriven. Är rädd att det är för tidigt att bli sjukskriven, att dom tycker man ska orka lite till men jag tror inte jag gör det.


Annons:
Alexzandra630
2017-04-13 17:47
#1

Säg som det är. Att du vill jobba men kroppen orkar inte. Och så beskriver du exakt vilka arbetsuppgifter du inte klarar efter halva dagen. Det är bättre att börja med 25% och sen öka efter hand. Då har du också en chans att känna hur mycket du orkar. Låter skumt att sjukgymnasten inte kunde säga om det var foglossning eller inte.

Fien
2017-04-13 18:08
#2

Jag tycker det är en självklarhet att man är ärlig. Säg som du upplever det och så får läkaren sjukskriva dig efter vad h*n anser vara lämpligt. Blir problemen värre är det ju inte svårare än att man tar kontakt med läkaren igen.

Elsa
2017-04-21 10:27
#3

Fick träffa en jättebra läkare! Behövde dock inte säga så mycket innan hon sa att jag bör bli sjukskriven minst 50% iallafall, fram till bf datumet. Så nervös som jag varit innan, helt i onödan :)

Hon kände lite på mina fogar och frågade var jag hade ont, men hon såg ju också att jag varit till sjukgymnasten. Skulle återkomma om jag inte klarar av att jobba 50% fram till bf.


Fien
2017-04-21 11:54
#4

Vad skönt! Tycker de är snabba med att sjukskriva ändå… jag ville inte bli sjukskriven så till sist kom vi fram till att jag fick jobba 50%, men att jag måste höra av mig om det blir värre (får sammandragningar och värkar om jag anstränger mig).

Elsa
2017-04-21 15:38
#5

Ja verkligen härligt! Jaa, men jag tror dom märker ändå om man gör det "bara för att" eller om man verkligen behöver.

Ja man ska ju inte bara orka jobbet, man ska ju orka med en förlossning sen också :)


Fien
2017-04-21 16:07
#6

Haha ja och efter förlossningen ska man orka med en bebis som kräver mer än 100% av en (jag tyckte amningen tog enormt mycket energi från mig). vi har även en tvååring hemma som kräver sitt… så nu är jag faktiskt rätt så nöjd med at jobba 50% trots min ovilja innan. :)

Annons:
Elsa
2017-04-22 10:33
#7

Ja men exakt! Och om du har en tvååring hemma förstår jag ännu mer att det är välbehövligt med lite vila, det tar ju energi det med :) kommer bli så härligt nu framöver!


TezzD
2017-06-26 13:03
#8

Vilken vecka var du i då ts Är i precis samma sits Jobbar också med 1-3 år.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Elsa
2017-06-26 21:06
#9

#8 jag blev sjukskriven i vecka 26+2, var inga problem alls varken från läkaren eller försäkringskassan :) dock bara 50%, men hade säkert fått igenom 100% också. Så värt det att inte slita ut sig totalt!


TezzD
2017-06-26 22:18
#10

#9 tack. Blev sjukskriven i v 25 med första barnet. Hade annat jobb då men var inlagd för hot om förtidsbörd med sprutor o sånt… Så beordrad vila 100% Med andra barnet jobbade jag som frisör. Men jag Kunde då sitta ner o klippa och det var inte så tungt så då jobbade jag nästan in i det sista… Den hör gången känner jag redan nu att jag får ont av alla lyft och upp och ner böjningar och är bara i v 15… Så jag håller ut ett tag till (snart semester) men ska ta upp det med min BM vid RUL. Tack för svar!

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Alexzandra630
2017-06-26 23:01
#11

#10 Jag var sjukskriven helt från v 26 typ. Jobbade 50% Och 25 % ett tag innan dess. Var inga som helst problem.

Elsa
2017-06-28 13:10
#12

Ingen fara! Du ska inte slita ut dig och göra mer än du orkar.. viktigt att lyssna på kroppen :) man är inte gravid så många gånger i sitt liv (oftast!) och då ska man orka vara gravid också. Jag är nu i vecka 37 och gick på semester för två veckor sen, hade inte orkat jobba längre än såhär så om jag inte hade haft semester att ta ut hade jag sjukskrivit mig.


Upp till toppen
Annons: