Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 684 ggr
elliaslund
2017-04-11 08:30

Lite funderingar.. - v.9

Hej allihopa!
Jag har lite frågor! :)

Jag är gravid i vecka 9 och har ett sånt problem med illamående, jag har inte kräkts ännu tack och lov, men dag in och dag ut har jag en sån jobbig känsla i bröstet/magen att jag kan spy när som helst typ, bara en sån sak att ta mina vitaminer för folsyra får mig att vara nära på att kräkas och det börjar bli FÖR jobbigt nu, jag åt glass igår och det var det enda som hjälpte mig att inte må så illa, men jag kan ju inte äta glass jämnt och ständigt haha! Har ni något tips? Vill helst inte ta tabletter eller annat om det nu finns tabletter för sånt, utan gärna mer husmorstips :)

Sen min andra fråga, jag har haft lite smärtor i ljumskarna (båda sidorna) då och då, det kan sticka till och helst när jag har suttit ner och ska resa mig, har försökt googla och där jag läser det mesta står det att dem flesta också har känt det och att det inte är farligt, men jag trodde inte att kroppen ställer om sig allra redan? Jag är ju bara i vecka 9, känns tidigt att ställa om sig men jag vet ju som sagt inte haha :) Allt detta är fortfarande nytt för mig och jag försöker lära mig och läsa på så mycket jag kan om hur min kropp "förändras" eller hur man säger, men oftast är det lättast tycker jag att få en personlig åsikt över det hela om man själv känt så som jag gör :) Hoppas ni inte tycker jag är dum eller korkad som frågar haha..

Kramar!

Annons:
Djurälskaren87
2017-04-11 08:46
#1

Inga dumma frågor alls. Här inne ska man lätta på sitt hjärta. Angående illamående så ja det finns tabletter mot illamående men om du småäter lite kan det hjälpa? Tex skorpor osv? Ha lite te vid din sovrumsbänk och lite skorpor som du kan ta direkt när du vaknar på morgonen.

mikkan01
2017-04-11 08:56
#2

Hade också ett grymt illamående i början, det gick över för mig i v.13 någon gång så jag hoppas på det för dig med om inte tidigare :) Små mål men ofta, kan hjälpa om man äter mindre syrligt och mindre fett men det var det enda jag fick i mig i början. Att äta är jätteviktigt för ju mer man börjar skippa måltiderna desto värre blir det. Jag tog postafen när det var som jobbigast och det hjälpte mig, om du skulle ändra dig någon gång haha. Absolut kan du känna saker redan, din kropp ställer om sig för att du ska bära ett barn i flera månader. Inga konstigheter :)

~mikkan

Fien
2017-04-11 09:21
#3

Jag tipsar om åksjukeband mot illamående, man kan köpa dem på Apoteket. Jag mådde illa mellan ca vecka 7-11 den här graviditeten och att äta något litet ca var tredje timme hjälpte också. Jag kräktes aldrig men illamåendet var liksom hela tiden närvarande. Du har massor av hormoner i kroppen redan nu, det är bland annat det som gör att du mår illa, så absolut inget konstigt att du känner av olika saker redan nu. Ofta lugnar sig symptomen runt vecka 12, så veckorna därpå brukar kallas spökveckor just för att man knappt tror att man är gravid längre.

elliaslund
2017-04-11 09:30
#4

Åh tusen tack för eran kommentarer! Känns skönt att läsa :)

Jag har hört att många rekommenderar postafen och funderar faktiskt på att köpa hem det trots att jag egentligen helst inte tar tabletter, men när det är förjävligt eller om man ska iväg till släktingar kan det vara skönt att slippa må kasst. :)

Ska försöka äta oftare och i små portioner men det är svårt tycker jag att äta ofta, i och med illamåendet är det svårt att få i sig mat och chokladen i kylen frestar mer (hahaha) men försöker att ta ett äpple eller macka när jag blir hungrig i mellan måltiderna :) Jag har lågt värde i folat så det är därför jag äter vitamin tabletter och försöker äta mycket grönt till maten, svårt att lämna gamla vanor ibland bara men jag försöker haha :)

Tack åter igen för kommentarerna, vi funderar fortfarande när det bör vara dags att berätta för våran familjer om graviditeten, om två veckor är det inskrivning hos barnmorskan så vi får se om vi kan hålla oss att berätta i två veckor till, man är ju lite osäker på responsen man kommer få, förhoppningsvis positivt.. :) Kram på er.

[langtan09]
2017-04-11 11:33
#5

Att ha mat bredvid sängen är ett bra tips. När det var som värst för mig i de tidiga veckorna så hade jag en liten kylväska med smörgåsrån och en macka redo till mig på morgonen bredvid sängen. Kunde undvika många vändor till toaletten med det =)  Ta små tuggor och ät i lugn takt.  Åksjukeband är också bra och Postafen. Jag kombinerade faktiskt de två en period x) Sedan gillade jag att tugga på salta chips, bm föreslog salta kex men jag gillar inte det så då fick det bli chips. :p  Jag levde även rätt mycket på cheeseburgare, godis och salta chips/pommes under mina tidiga veckor. Verkligen inte nyttigt haha, men jag fick inte ner något annat. Jag hoppas illamåendet lättar snart! 🤗

Smärtorna i ljumskarna låter helt normala och som det ska. Jag fick ont i den regionen bara jag nös eller reste mig för snabbt och kan faktiskt få så fortfarande ibland x) Bebisar utvecklas sjukt mycket under de tidiga veckorna också, tipsar om att söka på pregnancy week by week på Youtube om du inte redan gjort det, det är så häftigt 😍

Pontiac57
2017-04-11 13:05
#6

Smärtorna är ligamenten som spökar, helt ofarligt men väldigt oskönt. Jag hade dom ligamentsmärtorna hela förra grav och har dom fortfarande denna gång (v22) men man brukar kunna undvika dom utan snabba rörelser t ex

Annons:
Upp till toppen
Annons: