Annons:
Etikettallmänt
Läst 5860 ggr
[Kijsen]
4/6/17, 11:29 PM

Ni som inte gjorde kubtest..

Känner/kände ni er oroliga över att inte få ett friskt barn?

Annons:
Alexzandra630
4/6/17, 11:50 PM
#1

Vi valde att inte göra kub. Du får ju bara en sannolikhetsgrad inte ett säkert svar. Klart jag är orolig över att inte få ett friskt barn men ett kub-test hade inte minskat den oron. Det är inget jag tänker på varje dag direkt men jag är ju ändå medveten om att det finns en risk att bäbis inte är helt frisk. Det enda jag vet är att bäbis ser frisk ut på ultraljuden och jag känner en stark livlig bäbis i magen. Det räcker gott för mig.

[Smulan_88]
4/7/17, 12:03 AM
#2

Med mina första två gjordes inget kub test, men nu med tredje och sista gjordes det. Och faktum är att denna gången är den gången jag varit mest nervös inför om allt skulle se bra ut. Sen kan man ju få hög risk utan att det betyder ett skvatt och på samma vid kan man få låg risk men det kan ändå finnas risk för DS. Dock ovanligt men det händer. Så i mitt fall tror jag att provet/fosterdiagnostiken gjorde mer skada än nytta. Nu fick vi ju iof låg risk MEN det skapade ändå mycket oro runt omkring.

MinnaJosefin
4/7/17, 7:29 AM
#3

Oro över att inte få ett friskt barn finns där nog alltid, kub test eller inte. Min kompis gjorde kubtest, fick låg risk men bebisen var ändå sjuk när den kom ut. Jag har aldrig varit intresserad av det eller ens funderat på det. Jag är dock intresserad av att höra varför man valt att göra kub och om oron då försvunit resterande bit av graviditeten:)

Djurälskaren87
4/7/17, 7:38 AM
#4

3# Jag valde att göra kub. Tycker det var väldigt intressant. Man fick se bebis i olika vinklar och de mätta huvudet etc. Jag fick även låg risk även om jag vet de är sannolikhet så känns det för mig som en trygghet. Har inte varit direkt nervös efter det testet alls faktiskt.

[langtan09]
4/7/17, 7:54 AM
#5

Vi gjorde inte heller kub. Precis som redan skrivits i tråden så ger det ju inte ett garanterat svar utan bara sannolikhet. Så vi valde bort det. En bekant till familjen fick dessutom låg sannolikhet på kub men barnet visade sig ha downs syndrom när den väl kom ut sen. 

Nja, jätteoroliga skulle jag inte säga att vi är. Vi tar det som det kommer. Det finns aldrig några garantier här i livet för någonting men vi hoppas och önskar självklart att vår bebis ska komma ut helt frisk :) Mer än så kan vi ju egentligen inte göra.

liljegren
4/7/17, 8:00 AM
#6

Jag vet inte vad jag skulle gjort med informationen. Sannolikheten när man är ung är liten. Och jag hade inte gjort abort om det inte handlade om något som innebar att fostret inte var levnadsdugligt och då kan jag vänta till RUL.

Annons:
[Kijsen]
4/7/17, 8:03 AM
#7

Vi valde att inte göra kub eftersom ovanstående säger, det är bara en sannolikhet och att vi kände att det skulle skapa en onödig oro eftersom testet ändå inte är något mer än just en sannolikhetsgrad. Vi tänkte också att det går att se så mycket på ett vanligt ul och är det något kroppsligt fel så kan vi få veta det utan kub. Sen att man inte kan veta allt innan födsel är ju självklart, det kan man inte. Vi ställde oss också frågan om vi är villiga att göra ett fostervattenprov utifall att resultatet skulle vara av sämre grad, vilket vi inte var och då blev det bestämt att vi inte ville utföra kub :) För mig har det inte varit någon speciell oro av att inte ha gjort testet, för mig räckte det också med att RUL såg bra ut (även fast han var blyg) och att jag känner att jag har en livlig bebis i magen.

Alexzandra630
4/7/17, 8:14 AM
#8

#4 Vi gjorde inte KUB men fick ändå ett tidigt ultraljud där man fick se bäbis ordetligt. Så man behöver inte ta blodprovet för att få se det. För min del var det en bonus, hade räknat med att vänta tills RUL.

JonnaB
4/7/17, 8:34 AM
#9

Jag gjorde kub pga nyfikenhet. Första barnet. Både jag och min sambo var eniga om att göra kub pga att vi ville veta vart vi låg på skalan! Sedan var det nog mest för att få se bebis och kolla att allt var ok vilket vår bm också sa att det var. En riktig livsnjutare som låg med benen i kors och vinkade så glatt till oss! Visst vi hade säkert gjort ett vanligt ul men vi valde att göra kub ändå

EjNot
4/7/17, 8:45 AM
#10

Jag gjorde det för att jag verkligen ville veta om det fanns någon avvikelse. För vissa spelar det roll och för vissa spelar det ingen roll:) För mig var det viktigt att veta. Vi fick lägsta risk för båda barnen och jag kan säga att oron för någon avvikelse försvann helt. Men kan absolut förstå de som inte hade så låg risk som oss att det skapar mer oro än något annat. Så jag kan absolut förstå det problemet. Svårt att säga hur jag hade reagerat om vi inte fick så låg risk faktiskt.

VeronicaKahlbäck
4/7/17, 9:15 AM
#11

Ja och nej, när jag träffar barn med grava handikapp varav ingen av dom kunde upptäckts på ett kub så önskar jag verkligen att min barn får vara friskt. Tror det är helt naturligt, kromosomavikelser är ju en yttepytte-liten del av alla saker som kan tänkas gå fel. Var 20de kub är inte tillförlitligt, var tionde kromosomavvikelse kan man inte konstatera på kub. För mej är det så stor felmarginal så det inte är intressant längre. Sen är jag inte intresserad av att abortera foster på den grunden heller. Utöver det så vill jag inte utsätta mitt barn för onödiga UL baserat på Strålskyddsmyndighetens rekommendationer.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[Nalaa]
4/7/17, 10:13 AM
#12

Vi har gjort kub-test båda gångerna, mest för ultraljudets skull (få se bebis och samt få det bekräftat att det faktiskt är en bebis i magen). Vi fick låg sannolikhet båda gångerna vilket är skönt, visst är det bara sannolikhet men det är ju ändå skönt att tänka att "om vi skulle få 20 000 barn i exakt den här situationen vi är i nu, i exakt den här åldern, med exakt de här biologiska förutsättningarna, så skulle kanske ett av de barnen ha en kromosomavvikelse". Sen hade jag inte gjort abort om det visade sig att sannolikheten var hög för Downs syndrom eller något annat som inte är allvarligt. För bebisens skull hade jag nog funderat på hur jag skulle göra om det visade sig att barnet exempelvis hade ett extremt hjärtfel eller något annat väldigt allvarligt som skulle innebära liv på sjukhus, operationer och kanske till och med en säker död som spädbarn… Jag är i alla fall glad att vi gjort testerna och känner mig lugnad av resultatet och inte orolig:-)

Sarah
4/7/17, 12:43 PM
#13

Vi gjorde och kommer nog göra om det blir fler barn, jag är 35 nu. Men efter att en bekant fick risk 1 på 20000 att ngt var fel och sen på RUL fick veta att barnet hade en av de dödliga trisomierna, känns det mindre tillförlitlig. Visst, 1 av 20000 kommer att få ett felaktigt svar med den sannolikheten och de var det paret, men ändå.

Annons:
Intehärutandär
4/9/17, 8:28 PM
#14

Vi gjorde KUB sist eftersom att jag var över 35 och ville ha chansen att ställa in mig på ett sjukt barn. Nu ska man också veta att varken KUB eller RUL är hundra %. Man har inte ett friskt barn för RUL ser bra ut, det återstår att se vid födsel. Både kromosom-fel och hjärtfel t ex missar varje dag i Sverige. 

Jag fick via obduktion veta att min flicka var helt frisk också.

MikaelaS_
4/10/17, 8:34 AM
#15

Vi har inte gjort kub någon av gångerna, jag är för ung. Men för vår del hade det nog inte lugnat mig direkt ändå, hur bra resultat jag än fått. Allt har sett jättebra ut på våra RUL men det har inte heller lugnat mig så mycket. Jag är orolig av mig så tror inte det hade gjort varken från eller till.

ladygrenners
4/10/17, 11:32 AM
#16

Där jag bor får man komma på tidigt ultraljud i v 13-14 oavsett vilken ålder man är, och får då bestämma innan om man vill göra KUB eller inte (BM frågar på inskrivningssamtalet).  Jag och min sambo hade redan pratat igenom ämnet fosterdiagnostik innan jag blev gravid, och det var ett gemensamt beslut att göra KUB-testet. Tror det är jätteviktigt att man diskuterar igenom det hemma innan man bestämmer sig för att göra det! Både för- och nackdelar, och även varför man vill göra det och hur det skulle kännas om man får ett besked man inte förväntat sig och så. 

Jag och sambon gjorde KUB och fick se bebis på ultraljudet förra veckan och fick den lägsta sannolikheten för kromosomavvikelse. Det känns faktiskt jättebra nu, även om det inte är en hundraprocentig garanti som ni andra skriver ovan. Efteråt kändes det kanon iallafall!

Innan KUB:en och UL kände jag mig orolig för att barnet inte skulle växa som det skulle eller att det inte ens skulle vara något därinne. Det låter kanske lite konstigt, men för mig kändes det hela så abstrakt och overkligt innan jag fick se bebis och veta att allt såg bra ut, att h*n växer som h*n ska och att ett litet hjärta tickar på därinne! Vi var ju såklart glada över graviditeten redan innan, men efter UL och KUB känner jag mig lugn och inte oroad, som jag var innan.

/Ladygrenners

Elsa
4/10/17, 6:10 PM
#17

Vi gjorde inte kub. Jag är mer rädd att det ska hända något under förlossningen, typ att det blir långdraget och bebis får syrebrist eller liknande och det blir komplikationer efter det.. så det är jag mer rädd för. Är inte rädd för att barnet skulle ha till exempel DS, men för grövre funktionsvariationer som gör att barnet blir hjärnskadat på en högre grad.


JossanH
4/10/17, 10:52 PM
#18

Vi gjorde KUBtestet men vet inte om jag skulle göra om det. Gjorde det med låg risk med båda första barnen, denna gången fick vi 1/136 så vi fick gå vidare med ett blodprov där de kunde säkerställa att bebisen iaf inte har 5 av de vanligaste avvikelserna. Tiden då vi väntade på svar var fruktansvärd. Och jag känner mig fortfarande orolig för att inte få ett friskt barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
4/11/17, 5:54 AM
#19

#18 är kub "bara" UL hos er? Här tar man nämligen först blodprov i V.10 och sen går man på UL. Efter det får man svar om sannolikheten. Och alla får gå så vi kommer få precis som förra gången.

[Nalaa]
4/11/17, 11:56 AM
#20

KUB står ju för Kombinerat Ultraljud och Blodprov:-)

Annons:
Pontiac57
4/11/17, 1:13 PM
#21

Jag har inte gjort kub med varken första eller andra men jag hade gärna gjort det om jag hade blivit erbjuden både för att kanske upptäcka uppenbara fel och sen få se bebis innan RUL då jag ffa med första tyckte det va jätte jobbigt att inte få graviditeten "bekräftad" förän v 20. Oron har man nog oavsett om man gjort kub eller inte, det är ju ändå ett liv man gräddar i magen som man vill ge allt det bästa i världen och vill att den ska ha dom bästa förutsättningarna i världen så det tillhör nog att man oroar sig lite :)

JossanH
4/11/17, 7:38 PM
#22

#19 nej, vi gjorde KUBtestet först. Fick hög risk och då tog de ytterligare ett blodprov som skickades för analys. De särskilde där bebisens DNA från mitt för att se att bebisen inte bär på någon av de 5 vanligaste kromosomförändringarn. Efter kub fick vi alltså vänta ytterligare drygt 2 v för att få svaret på fosterproverna. Hade svaret varit positivt för kromosomförändringar hade vi fått gå vidare med fostervattenprov.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
4/11/17, 8:07 PM
#23

#22 okej tack för att du förklarade :)

Upp till toppen
Annons: