Annons:
Etikettallmänt
Läst 549 ggr
Lolleee
4/6/17, 8:13 AM

Gravid trots p piller?

Hade sex i söndags, hade dock glömt ta p pillret så tog den precis innan sex. Har dagarna innan det tagit p pillret som jag ska och har nu i efterhand tagit pillret varje morgon, glömde dock såklart idag men får ta när jag kommer hem från skolan. Vad tror ni? Finns det en risk att jag är gravid?

Annons:
Fien
4/6/17, 8:23 AM
#1

Nej, det låter osannolikt. Med p piller har man ju lite extra tid att ta pillerna. Men det beror ju också på när i din cykel du är… för att bli gravid måste man ha sex nära ägglossning, och framförallt så måste man ha ägglossning. Det låter som att du bör byta preventivmedel om du inte vill bli gravid. Du bör inte hålla på att glömma p piller titt som tätt. Jag kan rekommendera hormonspiral, man behöver inte komma ihåg något, den kan sitta i 5 år och jag hade i alla fall väldigt få biverkningar, framförallt fick jag mindre blödning vid mens :).

Fien
4/6/17, 8:24 AM
#2

En annan sak man kan göra om man inte vill bli gravid och man missat ett piller är att använda kondom….

Lolleee
4/6/17, 8:26 AM
#3

Kan även tillägga att jag inte har mens utan p piller.

tlover
4/6/17, 8:27 AM
#4

Du kan bli gravid även om du alltid tar pillerna exakt i tid. Inget p-piller är helt säkert.

Men risken att du är gravid är ändå liten för man har skydd i ett tag till, kolla på bipackssedeln under "vad gör jag om jag glömmer" eller liknande. Det är olika för olika p-piller har jag för mig nämligen

l'm back

Lolleee
4/6/17, 8:30 AM
#5

På min står det att man tar pillret så fort man kommer på det. Kan säga att jag tar varje morgon vid sju/åtta o den dagen tog jag vid 16.

Fien
4/6/17, 8:46 AM
#6

Ja som sagt sannolikheten att du är gravid är väldigt liten. Men använd kondom om du fortsätter glömma eller prata med din barnmorska om ett annat preventivmedel som du inte behöver komma ihåg varje dag….

Annons:
Alexzandra630
4/6/17, 8:51 AM
#7

Risken att du är gravid är inte jättestor. Håller dock med Fien att om du glömmer dina piller bör du byta preventivmedel. Rätt som det är får turen slut och du blir gravid.

tlover
4/6/17, 8:54 AM
#8

#5 Jag har för mig att det täcker minst 12h diff i intagningstiden men är du osäker så kan du ju börja komplettera med kondom

l'm back

Lolleee
4/6/17, 9:59 AM
#9

Brukar använda kondom, detta var en engångsförteelse. Tack för alla svar!

Upp till toppen
Annons: