Annons:
Etikettallmänt
Läst 1635 ggr
Djurälskaren87
4/4/17, 10:08 PM

Foglossning och sjukskrivning

Är det svårt att få igenom skjuskrkivning gällande foglossning? Jag har hört att de kan vara svårt. Jag är inte 100 ännu att det är foglossning jag har fått. Ska ringa BM och kolla imorgon vad hon kan tro. Mina symtom: Känt senaste veckan ömhet i ländryggen och svanskotan som strålar ner ibland mot skinkorna och även en ömhet/strålning vid underlivet. Detta förstärks när jag har rört mig mycket. När jag vilar underlättar det. Till saken är att min mage har vuxit en del senaste veckan så jag tänkte först att de kan bero på ömhet o ryggen och de som ömmar , strålar i underlivet kan vara ökad blodmöngd och nya blodkärl som bildas men detta är bara egna teorier. Jag kommer vila från jobbet imorgon, har ett jobb där vi sitter åtta timmar per dag och stolarna är inte bra. Känner även av detta när jag sitter. Vad har ni för erfarenheter kring sjukskrivning med foglossning

Annons:
Alexzandra630
4/4/17, 10:33 PM
#1

Min erfarenhet är att barnmorskorna på mödravården har väldigt liten kunskap om vad som gäller. Jag hade ringt mvc och bokat en tid hos en läkare. Dock så hade jag ringt sjukgymnast först för att få det bedömt. Hos sjukgymnasten så får du även hjälp med smärtlindrande träning. Och har du tur så kan du jobba ett bra tag till. När det kommer till försäkringskassan så vill de ha väldigt tydliga beskrivningar till varför du inte kan jobba. Att du har ont räcker inte som anledning och de vill också se att du ändå försöker bli bättre genom rehabilitering (därav prata med sjukgymnast). På mitt läkarintyg står det exakt vilka arbetsuppgifter jag inte klarar av och varför. Nu har jag ju ett väldigt aktivt yrke (undersköterska) så jag har inte haft några som helst problem med att få sjukpenning. Jag var först sjukskriven 25% sen 50% och tillslut 75% innan jag gick hem på heltid. Det är också viktigt att de ser att du faktiskt försöker. Jag har fått höra från flera ställen att FK inte ger ersättning för foglossning men det gör de bara man visar att man försöker så gott man kan. LYCKA TILL!

Fislisa
4/5/17, 2:38 PM
#2

Jag blev sjukskriven 100% i vecka 13. Ringde mvc och fick träffa läkare där, bokade sedan tid hos sjukgymnast. Jag har träffat läkare ungefär en gång i månaden som då har förlängt sjukskrivningen en månad i taget. Hos sjukgymnasten fick jag prova tens, ett bälte (jag hade redan köpt ett men det hjälpte inte) och fick remiss till rehab bad som jag nu går på två ggr i veckan. Det är inte alltid jag orkar med båda gångerna, det är ett helt projekt bara att ta mig dit. Nu är jag i vecka 23 och går med kryckor Har inte haft några som helst problem med fk

OlgaMaria
4/5/17, 2:47 PM
#3

Att du har ett stillasittande jobb kan ju göra det svårare att få sjukskrivning. Det lät ju krävas ganska ordentliga besvär från foglossning för att det skulle beviljas för din del. Diagnosen i sig spelar inte så stor roll. Det FK går på är läkarens beskrivning av dina begränsningar och din arbetssituation, dvs hur din arbetsförmåga är nedsatt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fislisa
4/5/17, 2:53 PM
#4

Glömde skriva att jag är personlig assistent

Djurälskaren87
4/5/17, 3:00 PM
#5

Jag känner dock av smärtan när jag sitter ner också tyvärr därav blir ju mitt jobb begränsat, jag vill inget hellre än att jobba såklart men vill inte heller missköta mitt jobb att jag inte klarar av uppgifterna pga smärtan. Nu hoppas jag ju inte att de går så långt. Min kollega fick gå från månad 3 när hon var gravid förra året på mitt jobb. Så är nog olika då. Jag fick iallafall en akutttid imorgon hos sjukgymnasten.

Alexzandra630
4/5/17, 3:14 PM
#6

#5 Jag förstår att du har ont när du sitter. Jag kan inte sitta långa stunder utan att få ont. Men det viktiga är att förklara för läkaren/försäkringskassan vad det är som gör att du inte kan arbeta. Annars kan fk tycka att du lika gärna kan sitta på jobbet som hemma. Förstår du vad jag menar?

Annons:
VeronicaKahlbäck
4/5/17, 3:26 PM
#7

Jag har haft det väldigt struligt med sjukskrivning men den historien är inte slut än så vi får se hur det går med FK. Mitt tips däremot är att din arbetsplats ordnar med avlastningar som höj och sänkbart bord, dämpande matta och en anpassningsbar stol exempelvis. Har egentligen ett arbete som kräver att jag är väldigt rörlig men får nu vara på kontoret och det är just anpassningarna som gör att det fungerar.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Djurälskaren87
4/5/17, 3:29 PM
#8

6# Jo jag förstår vad du menar. Jag ska gå imorgon hos sjukgymnasten så hoppassat att jag kan jobba fram till semestern. 7# Höj och sänkbara bord har vi redan. Redan pratat med chefen om bättre stol/dyna för ryggen o de var några veckor sedan.. hon kollar fortfarande på drt.

Alexzandra630
4/5/17, 4:02 PM
#9

#8 Håller tummarna för dig! Foglossning är inte roligt alls. Jag har gått hemma sen februari och är så trött på det. Dagarna fram till BF seeegar sig fram. Tyvärr kunde inte min arbetsgivare omplacera mig. Hade gärna jobbat längre än vad jag gjorde.

Djurälskaren87
4/6/17, 8:53 AM
#10

Var hos sjukgymnast idag och jag reagerade positivt på en punkt. Idag var en bättre dag så hade inte lika mkt smärta som igår. Fick lite övningar med mig hem och tips om ett bälte jag ska köpa.

Alexzandra630
4/6/17, 9:16 AM
#11

#10 Var det foglossning alltså? Även om övningarna känns löjliga så gör dom. Du kommer tacka dig själv längre fram i graviditeten. Jag är helt säker på att jag hade varit rullstolsbunden vid detta laget annars. När har du tid hos läkare då?

Djurälskaren87
4/6/17, 9:21 AM
#12

11# Hon sa reagerar man positivt på tre punkter är det foglossning. Jag hade en bra dag idag med så hade de varit igår hade jag reagerat på mer förmodligen. Men ska göra övningarna såklart. Fick ingen tid hos läkare. Ska göra dessa övningar och höra av mig om de blir värre.

Alexzandra630
4/6/17, 9:26 AM
#13

#12 Jag reagerade kraftigt på provokation redan v 10 även om jag inte tyckte att jag hade ont när jag gick till sjukgymnasten. Men det är ju säkert början till foglossning för din del så var försiktig och ta det lugnt. Om du har så ont att du inte kan jobba så kan du ju ringa din vanliga VC och söka för ryggsmärta. Bara för att det inte är uppenbar foglossning så betyder det ju inte att du har mindre ont för det.

Annons:
Djurälskaren87
4/6/17, 9:33 AM
#14

13# Aha det är såpass. Jag hoppas såklart att det avtar här men ska ta övningarna på allvar så jag stärker min bäcken. Än så länge ska jag försöka jobba. Annaes blir det VC

Alexzandra630
4/6/17, 10:47 AM
#15

#14 Det kan ju vara att kroppen protesterar lite på vikten från magen med ju. Min rygg tex tycker INTE om att tuttarna har vuxit nästan 3 kupstorlekar.

Djurälskaren87
4/6/17, 10:57 AM
#16

15# Ja magen har växt en del senaste samt viktuppgång. BM vill3 jag skulle in och ta UV med om de kan vara det

Alexzandra630
4/6/17, 5:35 PM
#17

#16 UV?

Djurälskaren87
4/6/17, 6:13 PM
#18

17# haha ja..Jag berättade ju om molvärk i underlivet och att de ibland hugg till där utmed sidorna.. så nu blir de att utesluta uv för säkerhetsskull…. så in och åka dit imorn igen.

Djurälskaren87
4/6/17, 6:14 PM
#19

Uvi :)

Alexzandra630
4/6/17, 6:23 PM
#20

Jaha uvi men ja det är bra att utesluta det. Jag får ta med urinprov varenda gång till BM. Har fått ett gäng rör att ta hem till och med haha.

Annons:
Djurälskaren87
4/6/17, 6:35 PM
#21

Haha ja jag köpte rör på apoteket och ska ta imorgon och lämna in tänkte jag. De vill ju ha.morgonurin. känns ändå skönt att få bekräftat så det inte är Uvi eller om det är uvi få behandling.

Upp till toppen
Annons: