Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1923 ggr
Anonym
Anonym
4/1/17, 10:27 AM

Rökning & graviditet?

Hej. Jag är rökare och fick nyligen reda på att jag är gravid, är tidigt i graviditeten och har bestämt mig för att på måndag sluta röka. Allt för att skydda bebisen.

Men nu behöver jag lite tips, jag bor i ett samhälle där gymmet ligger väldigt långt borta, och utan bil gör det svårt för mig att ta mig lite fort till gymmet för att komma på andra tankar.

Behöver tips på vad jag kan göra när jag blir röksugen, såklart kommer jag tänka på att bebis skadas av rökningen men när det blir förjävligt med röksug behöver jag nog hålla mig sysselsatt. Jag är arbetslös för tillfället kan jag inflika men ska om ca. 1 månad till en arbetsintervju och eventuellt och förhoppningsvis får jag börja komma ut och jobba igen.

Snälla, undvik negativa kommentarer, jag behöver bara tips och råd.

Annons:
MinnaJosefin
4/1/17, 10:51 AM
#1

Hej! Det där med rökning är verkligen ett helvete, faktiskt, och inte alls lätt. Med sonen (som är 6 år), slutade jag röka när jag och pappan började försöka att bli gravida. Sen när han var 1 1/2 år och vi separerade så började jag så smått igen när sonen var hos pappan. Det blev att jag sen började röka så smått även när jag hade honom, när han somnat på kvällen. Och på den vägen är det. Nu är jag gravid i snart vecka 38, och det var planerat. Jag slutade röka i vecka 5. En vecka efter jag plussade. Och jag vet hur överjävligt det kan vara… men mitt tips är att helt enkelt bara lägga av, det kommer vara tufft i ca en vecka, men sen är det ju så värt det, det är bara att tänka på bebis:) om du har svårt att ta dig in till gymmet när suget blir för starkt, så kanske du bara kan springa en runda? Eller lägg dig ner på plats och gör armhävningar och situps? Det låter kanske konstigt men sånt hjälper! Och ge dig bara fan på att det ska gå:) Lycka till!

[langtan09]
4/1/17, 10:53 AM
#2

Spontant när det gäller att hålla sig sysselsatt tänker jag att en hobby där man använder händerna mycket kanske skulle vara något. Typ virka/sticka eller dylikt. Du kanske kan försöka dig på en babyfilt eller något nu när du är gravid? 🙂 Gå långa promenader för frisk luft och motion. Eller kanske joggingturer. Jag gillar att spela TV-spel så kan nog ärligt säga att det är vad jag skulle göra för att skingra tankar när suget sätter in. Är inte rökare men däremot haft annat beroende jag brutit. Så jag kan relatera lite till känslan att behöva ha något att göra för att bryta även om jag naturligtvis inte kan veta hur det är att sluta röka. 

Jag vet en släkting som slutade röka och istället började tugga tuggummin varenda gång hen var röksugen. Jag vet inte om jag egentligen tycker det är en så bra idé men det verkade hjälpa för den personen för hen är rökfri idag. 😛

Grattis till bebisen i magen! :) Jag hoppas det ordnar sig med rökningen också!

Anonym
Anonym
4/1/17, 10:57 AM
#3

Hej MinnaJosefin.

Ja som du säger är det överjävligt rent ut sagt ha ha. Jag har haft funderingar som du skriver att röra mig mer, jag är lite överviktig så att röra på sig (självklart inte banta eller annat) borde göra susen för bebis också ju..!  Tack för dina stöttande ord, det va skönt att läsa :-) Familjen runt om kring mig och ALLA mina vänner är rökare, vilket gör det väldigt svårt också. Men jag har pratat med sambon angående detta och sagt att jag absolut inte ska träffa några vänner eller familj under en veckas tid, för det är lätt för mig att ramla tillbaka om jag ser dem tända en ciggarett. Har ännu inte berättat om graviditeten för familj & vänner eftersom det är så pass tidigt. Men jag ska kolla upp lite lätta träningspass på youtube kan dem ha bra övningar kanske.
Tack och bra jobbat att du lyckades sluta!

Anonym
Anonym
4/1/17, 11:01 AM
#4

Hej langtan99!

Tack för din kommentar, jag tror inte nikotin tuggummi är något för mig då kanske jag blir beroende av det istället ha ha!
Tack för dina tips! Jag är inte så mycket för att virka och sticka tyvärr, men man kanske kan lära sig :-) Ut och springa och träna ska jag absolut kolla upp om det finns något kul på internet för nybörjare, en annan har lite extra kilon så det kan ju vara behövligt ha ha. Hört många som går upp i vikt efter slutat röka, och det vill jag ju absolut inte göra.

Tusen tack! Håller tummarna att detta går bra för mig!! Vill ju inget hellre än att bebis ska komma ut frisk och glad!

[langtan09]
4/1/17, 11:13 AM
#5

Det var vanliga tuggummin min släkting använde, förlåt ville bara förtydliga det :) Men ja den personen blev beroende av att tugga på något ständigt så kan nog inte rekommendera det egentligen x) 

Låter toppen jag är säker på att det kommer att gå bra för dig! :) Du har den bästa motivationen - en bebis i magen! Jag startade också min graviditet med lite övervikt. Min Bm tyckte det var helt lugnt så länge jag tänker på att inte gå upp alldeles för mycket. Dvs röra på mig så mycket som jag orkar med och kanske inte ge efter för alla godis-cravings oså :p Dock var det lättare sagt än gjort i de tidiga veckorna då jag mådde otroligt illa och bara var sugen på salt och sött. Men när illamåendet lade sig så blev det bättre igen :)

Alexzandra630
4/1/17, 11:47 AM
#6

Grattis! Jag slutade röka direkt när jag plussat. Tog en sista cigarett och la sedan av helt. Nikotin-substitut avråds det ifrån att använda när man är gravid. Jag minskade även ner kaffe-mängden jag drack så därför var det betydligt lättare att sluta röka. Jag gjorde så att jag gick ändå ut på balkongen på morgonen med mitt kaffe men utan att röka. Så jag behöll samma rutiner över dagen men minus rökningen. Och när behovet var för stort gick jag ut och gick. För mig var den värsta tiden, rasten på jobbet men då gick jag en liten promenad istället så jag ändå kom ifrån jobbet en liten stund. Likadant sket jag fullständigt i hur mycket godis och gott jag tryckte i mig. (Gick ändå ner i vikt första halvan av graviditeten). Min sambo röker men andras rökning var ingen fara. Det luktade mest illa. Nu kan jag njuta av lukten men är inte speciellt sugen (31+4 idag). Lycka till!

Annons:
Alexzandra630
4/1/17, 11:48 AM
#7

Ett till tips är att läsa om hur nikotinet påverkar bäbis. Det gör att man vill undvika det ännu mer.

[Devya]
4/1/17, 4:19 PM
#8

#6 Men är inte passiv rökning också dåligt? Jag vet att jag har otroligt svårt att vara kring de som röker för jag får svårt att andas om börjar må dåligt. Sen igen är jag inte mera van att vara kring de som röker så min tolerans har väl sjunkit en hel del. Den dag jag blir gravid tänker jag sluta att arbeta för en klient som röker inomhus för mitt förnuft säger att om jag har svårt att andas där så lär det inte vara bra för det lilla liv som växer innuti mig. :)

Min bästa vän hade problem med att sluta röka så hon använde sin e-cigarett i en vecka innan hon slutade helt. I slutet av den veckan märkte hon att hon inte ens hade haft nikotin i sin e-cigarett utan endast "smak". Sen började hon äta en hel del sötsaker men det kom väl snarare i samband med graviditeten då hon tidigare inte hade alls haft smak för sådant.

Jag hoppas att du hittar något som fungerar för dig. Ingen vits med negativa kommentarer, du vill ju sluta och det är huvudsaken så tummen upp!

Alexzandra630
4/1/17, 4:38 PM
#9

#8 Passiv rökning är inte bra men det är ju inte som jag sitter i knät på sambon när han röker… Det kan vara när vi är ute och går och vinden vänder så det blåser emot mig tex. När man går på stan utsätts man ju ganska ofta för cigarettrök ofrivilligt. Röker inomhus är det inte många som gör längre. Av de jag känner som röker är det ingen som röker inomhus. E-cigaretter har de ju också varnat för att de är farliga även när man inte är gravid.

[Devya]
4/1/17, 4:49 PM
#10

#9 Jo, det kan jag förstå men jag personligen försöker undvika rök så mycket som möjligt. Ibland är det ju dock helt omöjligt tyvärr.

E-cigaretter ska väl ändå vara mycket mindre farliga än cigaretter men sen igen finns det inte så mycket information om långtidsverkan av användningen av e-cigaretter så det är lite knepigt. T.ex. batterierna som finns i där, hur pass säkra är de egentligen? Sen är ju nikotin dåligt oberoende om man får det från cigaretter eller från e-cigaretter. Plus att folk tycks ha svårt att veta när man ska sluta puffa på sin e-cigarett och kan hålla på för länge.

Alexzandra630
4/1/17, 5:16 PM
#11

#10 Det gör jag också men som sagt det är ju inte helt lätt att undvika. Snabb googling om e-cigaretter. Och ser man till mängden forskning så skulle jag ju hellre välja att röka vanliga cigaretter för där vet man riskerna. Men var och en gör som man vill. Känns dock dumt att rekommendera det i ett gravidforum. https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/01/21/e-cigaretter-kan-vara-farligare-an-man-trott/ http://thelung.se/e-cigaretten-farlig-eller-ett-hogteknologiskt-substitut-for-cigaretter/

typjessica
4/1/17, 6:10 PM
#12

Grymt att du tänker sluta!! 👍 jag tänker att börja tugga tuggummi alltså vanliga extra när suget blir stor, ut och gå en spromenad , borsta tänderna eller googla fina baby saker! Heja heja!

Anonym
Anonym
4/2/17, 7:39 AM
#13

**TUSEN TACK ALLIHOPA!
**Ni håller mig så motiverad, imorgon gäller det!!

Håll tummarna för mig snälla, jag vill verkligen detta och vill inget hellre än att bebis ska må bra :-)

Annons:
[Devya]
4/2/17, 7:48 AM
#14

#11 Jag har väl dock inte rekommenderat e-cigaretter? Jag berättade bara vad min bästa vän gjorde. :)

Alexzandra630
4/2/17, 9:28 AM
#15

#14 TS frågade om tips så ditt inlägg kan definitivt tolkas som det. #13 Hejja hejja! Det går bara man vill!

mikkan01
4/2/17, 9:51 AM
#16

Har också varit där och det är grymt svårt. När jag fick reda på att jag var gravid tillät jag mig själv att avsluta det paket jag påbörjat och ta när det var som jobbigast. Och när det var slut så fick jag tänka på det liv som växer inom mig. Tugga vanliga tuggummin funkade hyfsat för mig. Till slut kom den dagen jag inte klarade av lukten av rök, jag blev illamående direkt och sen dess har det inte varit jobbigt alls. Hoppas det går bra för dig. Jag har inga direkta tips mer än att ge sig fan på att man ska klara det, för mig funkade det att äta. Och dricka mycket. Och så tuggummi förstås. Lycka till :)

~mikkan

Anonym
Anonym
4/2/17, 10:54 AM
#17

Mikkan01!

Tack för din kommentar, jag tänker som du också tänkte om att tillåta sig att röka upp paketet som jag påbörjat, känns ju EGENTLIGEN ingen vidare, men dem få cigaretterna som jag har kvar idag kommer jag att ta min sista cigarett ikväll innan jag går och lägger mig. Kommer försöka "njuta" av den sista cigaretten som jag någonsin kommer att ta, har varit rökare i 6-7 år så att detta är ett STORT steg för mig, men självklart gör jag det för bebis i magen :-)
Det jag skriver nu låter sååå dumt för många, och främst icke rökare som inte riktigt vet hur det känns som en rökare. Men att jag ska sluta röka imorgon är jag samtidigt så rädd för ( ha-ha ) som jag är mer redo än någonsin! Allt för bebis :-)

Tack för ALLA eran kommentar hörrni! Det gör mig så glad och imorgon gäller det :-) Kommer sitta instängd i en veckas tid, då alla runt omkring mig röker och jag vågar inte utsätta mig för att råka bli sugen för att jag ser andra röka, sambon röker bara då och då, tar mina slut ibland så han kommer inte röka sån tur väl är :-) Eller iallafall inte i min närhet!

Imorgon är det en nytt kapitel känns det lite som; sluta röka, börja röra på mig mer och försöka äta nyttigare då jag inte vill gå upp mer i vikt i fett. Håll tummarna för mig att jag inte sitter i fosterställning hela dagen imorgon ha-ha. Kan uppdatera er hur det går och hur jag mår och känner mig om det är intressant för någon :-) Kramar.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alexzandra630
4/20/17, 8:53 PM
#20

#19 Istället för att anklaga så kommer man längre med att peppa…

Annons:
[Smulan_88]
4/20/17, 9:03 PM
#21

#19 onödig kommentar, självklart vet alla rökare om detta och ja visst är det själviskt MEN det är lika själviskt att röka i någons närhet oavsett vem man är eller i vilket tillstånd! Det är konstigt att du tycker att just gravida borde förbjudas från rökning, när det skadar alla. Skulle de totalförbjuda rökning så skulle det bli borta i Sverige efter ett tag, klart folk skulle försöka smuggla och röka ändå. MEN i det långa loppet om inte tillgång fanns eller om det var förbjudet att röka på allmän plats så skulle denna dåliga "trend" dö ut. Men detta är faktiskt inte ett forum för anti rökning! Många håller med dig och vissa gör det inte. Dessutom försöker trådstartaren att sluta, och med det sagt så är det en pepptråd. Vi är olika och så är det med det, vi gör alla vårat bästa för våra barn utifrån våra förutsättningar. Heja heja TS/anonym håller tummarna att du kämpar på, så ska du se att det kommer att gå galant!

[Thiah]
4/21/17, 6:08 AM
#22

#19  Antingen får man förbjuda all sorts rökning/nikotin eller ta det för vad det är och inse att även mammor kommer röka. 

Jag vet en mamma som fått uppmaningen att inte helt sluta röka under sin graviditet på grund av att abstinensen skulle göra det farligt för kroppen.  Hon var storrökare och märkte sin graviditet sent. Däremot var hon duktig på så sätt att hon minskade sitt rökande drastiskt men hon kunde inte helt sluta, 

Jag tycker TS har en sund  syn på det hela och försöker kämpa. Så allt jag kan säga där är hejja hejja.

Lakritsstjärna
4/21/17, 6:47 PM
#23

Antingen hittar du på eller så är det en läkare som borde byta jobb. Det är alltid bäst för barnet att sluta röka. Även om maman slutar tvärt så slutar inte bebisen tvärt. Gifterna försvinner sakta ut ur kroppen så det blir knappast en chock för bebisen. Kanske var det mamma som hittade på för att ursäkta sig för att få kunna fortsätta röka. För ditt påstående var allt annat än sant.

Lakritsstjärna
4/21/17, 6:50 PM
#24

Lycka till med rökstoppet anonym du kommer klara det.

[Thiah]
4/21/17, 7:53 PM
#25

#23 Det är helt okej att inte tro mig men börja inte påstå att jag hittar på saker Kanske denna mamma ljög mig i ansiktet men det är vad hon sagt till mig. Kanske är råden annorlunda utomlands än i Sverige? Men kraftig abstinens är inte heller att leka med för kroppen.

[Devya]
4/21/17, 8:18 PM
#26

Tycker att det där ena inlägget borde tas bort asap. Det är just sådant som ts inte behöver. Hon vet ju mycket väl om att det är dåligt att röka.

mikkan01
4/21/17, 9:19 PM
#27

#19 Förstår inte hur du kan tycka att ditt inlägg passar in i den här tråden? TS försöker ju uppenbarligen sluta och söker tips och råd. Tycker inte att du bara är hård utan väldigt respektlös mot en mamma som försöker göra det bästa för sitt barn.

~mikkan

Annons:
Glow487
4/21/17, 9:35 PM
#28

#23 Jag kan intyga om att det förekommer att dem inom vården i vissa fall rekommenderar rökare att fortsätta röka under graviditeten. Men då handlar det om vidare rökning med mycket låg nikotinhalt. Bara en notering! Allt gott! :)

Glow487
4/21/17, 9:41 PM
#29

Till TS. Jag slutar röka imorgon, dock inte pga. graviditet. Jag har lyckats sluta en gång tidigare. Därför vet jag om att det är möjligt att sluta igen. Det är svårt att komma med konkreta råd… Jag själv vet t.ex. att jag inte bör ställa mig och storstäda imorgon. Jag blir hemskt röksugen och vill ha rökpaus emellanåt. Men du kanske tvärt emot jag kommer på helt andra tankar om du börjar städa och röja? :) Vet inte vad du har för intressen eller så… Själv fastnar jag lätt i t.ex. datorspel/tv-spel. Jag läser inte så mycket böcker, men du kanske är en sån som dyker ner djupt bland bokstäverna och försvinner ett långt tag? Försök kanske hitta nått som slukar dig i förebyggande syfte, snarare än att leta efter nått att göra när röksuget redan är där. :)

Lakritsstjärna
4/21/17, 10:12 PM
#30

#28 för 50 år sen kanske. Hur som helst så vet vi alla att rökning är dåligt både för mamma och foster. Tycker det är jätte bra alla som kämpar för att bli rökfria.

jackiejohn
4/22/17, 12:21 AM
#31

30# Uppembarligen har du inte rört dig i mödravården de senaste 50år måhända? Det som både Thiah och Glow478 säger stämmer, har själv en nära vän som fick rådet att inte sluta tvärt utan trappa ner och i sinomtid helst vara helt rökfri så, Jo vården rekommenderar ibland att mamman fortsätter röka ibland. Allt bedöms individuellt och att uttrycka sig så korkat är bara löjeväckande. Alla vet vi att rökning är skadligt inget snack om saken men som sagt det finns de som blir råda till att inte sluta utan istället dra ner och förhoppningsvis i sinomtid sluta helt så sluta påstå att folk hittar på och att läkare inte kan sitt jobb.

Lakritsstjärna
4/22/17, 1:09 AM
#32

Ja #31 de rekommenderar ibland att trappa ner. Det stämmer och är korrekt! för att de bedömmer att det innebär större chans för den personen att sluta så än att lyckas genom att sluta tvärt. För har man rökt länge så kan det vara svårare. MEN det är på inget sätt dåligt för barnet att sluta tvärt. (Inte när det gäller rökning men finns andra droger där det kan vara farligt). Detta innebär i vissa fall större chans att mamman lyckas sluta och då kan det vara det bästa alternativet i för den personen. Varje cigarett man väljer bort gynnar fostret och den läkare som säger något annat påstår jag fortfarande inte kan sitt jobb. Det är alltid bättre att trappa ner än att inte göra något alls. Det finns ingen läkare som skulle rekommendera en gravid kvinna att fortsätta röka som vanligt och påstå att det är bra för fostret. Jag har rört mig mycket inom mödravården på sista tiden och vet vad jag pratar om.

[Thiah]
4/22/17, 6:42 AM
#33

Nu är det ju ingen som sagt att kvinnan skulle röka som vanligt med en läkares rekommendation. Men att röka 2-3 paket eller 2-3 cigaretter per dag är en stor skillnad. Och för vissa är det inte så lätt som att "må dåligt ett par dagar" när man slutar. Det har att göra med mera än att det är farligt för fostret, vilket ingen sagt vad jag kan se Sen finns det säkerligen flertalet olika rekommendationer, fast säkert inga av dem officiella. Läser man flera trådar här inne så inser man att barnmorskor och läkare tycker och säger tvärtemot varandra hela tiden beroende på var i landet man är. Bor man sedan i ett annat land kan det låta helt annorlunda.

Glow487
4/22/17, 7:06 AM
#34

#30 Nu får du släppa flaggan och komma in i matchen! - Nej, inte för 50 år sedan.

Annons:
Glow487
4/22/17, 7:11 AM
#35

Hoppas att det går bra för dig TS! Du får gärna uppdatera oss om hur det går för dig. Kram!

Anonym
Anonym
4/22/17, 11:22 AM
#36

Hej allihopa,
knappt jag vågar skriva i mitt egna inlägg utan att vara rädd att bli påhoppad.
Jag trodde inte att detta inlägget skulle spåra ur så här mycket. Alla har olika åsikter om rökning och det är väl tur det.
Personligen lyckades jag inte sluta tvärt, jag har istället trappat ner och röker väldigt lite jämfört med innan. Och jag bryr mig inte om ni som skriver att jag gör fel, för det är mitt val och MIN bebis som växer i min mage. Klart som fan att jag förstår att rökning skadar barnet men nu lyckades jag inte sluta helt och hållet och om ni måste veta så ja, jag röker fortfarande, dagligen. Men i betydligt mindre mängder. Det finns många mammor som rökt under sin graviditet och fått jätte friska barn, te.x. min egna mor. Men inte skulle jag ens kunna stå och berätta för henne vilken hemsk mor hon är för det. Så jag tycker att ni med dålig attityd kan lägga ner direkt, det enda jag ville ha var stöd från dem som har en förståelse av mig, ni andra kan ge fan i att kommentera som tycker jag är hemsk och elak. 
Tack för mig, tack till ni som står upp för mig. Betyder massor.

MinnaJosefin
4/22/17, 12:11 PM
#37

#36 toppen att du trappat ner! Det är ju bättre det än att fortsätta röka som innan, om man nu har rökt mycket:) som föredetta rökare så vet jag som sagt hur jobbigt det är att faktiskt bara trappa ner, ännu mindre sluta helt, jag tycker du är duktig som iaf gjort en förändring.

Aleya
4/22/17, 12:47 PM
#38

#30 lugna ner dig lite. Jag har hört dessa råd mer nyligt. Så det är inte alls nått 50 år sedan. Så du kan ju hålla dina åsikter för dig själv och istället peppa ts. Så har du inget snällt att säga så säg inget alls. Till ts så är det bra att du minskar ner. Det är bättre än inget. Min mamma rökte när hon väntade mig och det gjorde nog flera under 80-talet då dom väntade barn. Så du är inte den första och sista som lär göra det. Jag tycker du är stark som gör ditt bästa. Sköt om dig och jag håller tummarna för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
4/22/17, 12:58 PM
#39

Min son är 33 år och jag var rökare. Jag hade blödningar under graviditeten och låg inne för utredning. På läkarens rekommendation (då) så skulle jag inte sluta röka tvärt utan dra ner det så länge man inte visste vad som felades med mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

finafiskarna
4/25/17, 11:48 PM
#40

 Det är verkligen toppen att försöka, men glöm inte att många barn får problem för resten av livet för mamman rökt. Det är väl inte värt att riskera för att det har gått bra för vissa? Sen förstår jag absolut att det är otroligt svårt, men glöm bara inte att det kan få livslånga konsekvenser som kan vara betydligt jobbigare än att sluta röka. Om du vill bli mer motiverad så kan du ju alltid kolla upp vad som kan hända barnet, jag vill inte skriva det här av artighet men jag tror verkligen att det skulle kunna underlätta för dig  :)

Djurälskaren87
4/26/17, 12:05 AM
#41

Kämpa på!

Annons:
Alexzandra630
4/26/17, 7:39 AM
#42

#40 Va har 60 och 70 talisterna för problem? Deras föräldrar rökte konstant. Inomhus och i bilen. Jag bara undrar…

[Smulan_88]
4/26/17, 8:33 AM
#43

#42 det är inte ofarligt för fostret oavsett vad de gjorde där och då. Dessutom jobbar TS åt rätt håll, en minskning är toppen om man inte kan sluta. Bara att kämpa på, heja heja!

Anonym
Anonym
4/26/17, 8:37 AM
#44

Tack snälla ni som stöttar, har minskat ännu mer nu och visst är det super duper tufft och det tär lite på psyket haha, från att röka typ 15 cigaretter på 1 dag röker jag nu ca.6-7 cigaretter, försöker minska mer och mer lite då och då för det känns som att det funkar bättre för mig.

finafiskarna
4/26/17, 10:59 AM
#45

#42 Idag har det gjorts många studier på vad som händer fostret när mamman röker under graviditeten. Att barnmorskan informerar om riskerna verkar vara en av de bästa sätten att kunna sluta röka under graviditeten. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4605266

http://www.tobaksfakta.se/gravid-som-roker-okar-risken-for-missbildningar-med-upp-till-50-procent/

[Devya]
4/26/17, 4:13 PM
#46

#44 Kämpa på! Skulle vara fint om du kan minska ner på cigaretterna ännu mer.:) *håller tummarna*

Sarah
4/27/17, 9:03 AM
#47

Jag vill inte förringa betydelsen av att minska sin rökning, jag vill bara förtydliga att det handlar om förhöjda risker i #45. När det står i artikeln att risken ökar med ex 28% så innebär det ju att total risk kanske går från 0.000001 till 0.0000028. Själva risken är fortfarande låg. Jag gillar inte att man blåser upp siffrorna utan att ge startplatsen. Klart att folk blir nojiga om man inte förtydligar.

finafiskarna
4/28/17, 12:41 PM
#48

#47 Absolut. Samtidigt tror jag inte att det varit så mycket fokus på att barnmorskor informerar blivande mödrar om de ökade riskerna kring rökning under graviditeten om de varit närmast obefintliga. Eller varför tänker du att många länder lagt så mycket engagemang i detta då?

Annons:
Sarah
4/28/17, 2:49 PM
#49

#48? Står det att jag förringar riskerna? Nej. Jag vet av erfarenhet bara att folk kan ha svårt att skilja på risk och förändring i risk.

Lakritsstjärna
5/21/17, 5:31 PM
#50

Ja det är väll samma sak, om risken förändras så att det blir det en större risk då har risken ökat. Det ät alltså en risk att röka under graviditeten. Det finns ju alltid en risk att det går snett när man är gravid men om man röker så ökar man risken medvetet och betalar dessutom dyrt för att göra det. Man dricker tex inte när man är gravid efter som det ökar risken för alkoholskador men det är inte 100% säker att barnet får det för att man druckit alkohol men varför chansa. Vet en en som förlorade sitt barn i plötsligsoädbarnsdös efter ca 2 veckor. Hon hade rökt hela graviditeten vilket ökar risken för spädbarnsdöd. Pojken såg helt frisk ut när han föddes och nu får hon leva med att det kan ha varit hennes rökning som kan ha orsaker detta. Hon har skuld belagt sig något så fruktansvärt efter som hon vet att risken för spädbarnsdöd är mycket större om man röker. Inte nog med det så säger många att det säkert beror på hennes rökning även fast ingen säger det direkt till henne så antyder många det när hon inte är med. Ingen ver hur det hade gått för pojken om hon inte rökt under graviditeten. Det är inget någon mamma vill leva med. även om det är jätte jobbigt att sluta så är det ingen risk man bör ta för händer det något så kan man få mycket svårt att förlåta sig själv.

Upp till toppen
Annons: