Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 4790 ggr
sociopath
3/31/17, 11:27 PM

Vet inte vem pappan är

Jag har blivit gravid. Jag vet inte vem pappan är, alltså jag har inte ens ett namn. Känns som att jag har gått igenom halva facebook, men utan något att gå efter så är det ju ganska svårt.

Vad gör man i en sådan situation? Kan inte göra abort, har haft ett missfall förut och klarar verkligen inte av att förlora mitt barn med flit. Vill bara ha svar på frågan, kan ni inte hålla er från att skriva onödiga saker så får ni gärna hålla er från att kommentera alls.

Annons:
nypisnina
3/31/17, 11:37 PM
#1

Vad har du för alternativ? Du vill ha barn och det är ju din kropp, ditt barn och ditt beslut. Jag tycker att du kan behålla. Eventuella frågetecken i framtiden kan du reda ut.

[Smulan_88]
3/31/17, 11:49 PM
#2

Finns det någon möjlighet att du kan träffa på personen igen? Va det en tillfällig flirt, eller någon du vill ha kontakt med?Tänker om du absolut vill ha kontakt igen, så kanske stället du träffade personen på eller människor/kompisar som var där med er kan hjälpa till att luska ut men personen var. Oavsett, om jag hade varit i dina skor så hade jag också valt att behålla. Det mesta löser sig efter vägen.

Aleya
4/1/17, 12:12 AM
#3

Så du vet inte vem du låg om du vet hur gammalt fostret är? Det är ju bara det att socialen kommer be om faderskap och då får du nog snällt ta in alla "misstänka" för att göra faderskapstest. Så när barnet är fött kommer detta ske. Så det är nog bara att du börjar fundera vem det kan vara. För jag antar att du sitter och kollar på din vännerlista när du skriver att du kollat på Facebook.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

nypisnina
4/1/17, 1:42 AM
#4

#3 Måste bara fråga av nyfikenhet, varför socialen? Är soc alltid inblandade?

Aleya
4/1/17, 1:53 AM
#5

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
4/1/17, 6:02 AM
#6

Du kanske kan få någon aning om du kan räkna ut hur länge du varit gravid? 

När har din senaste mens börjat?

Annons:
[Smulan_88]
4/1/17, 8:01 AM
#7

Det står ingen stans att hon inte vet vad långt gången hon är, som jag tolkat det hela skulle bebis/embryo kunna vara ett resultat av ett "one night stand" eftersom hon inte vet vad killen heter eller vem han är. Hittar man inte vem som är pappa till barnet (för socialen kommer att försöka ta reda på det) så kommer det att stå "fader okänd" i födelsebeviset. Ovanligt men det förekommer.

MinnaJosefin
4/1/17, 8:07 AM
#8

Om du vill behålla så behåll. Precis som någon annan skrivit, det med pappan kommer lösa sig senare med faderskap och papper som ska fixas. Lycka till!

JossanH
4/1/17, 8:08 AM
#9

Man kan ju ha legat en enda gång och ändå inte veta vem pappan till barnet är om det är någon man varken känner eller har träffat innan. Vill du behålla barnet så gör det tycker jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
4/1/17, 8:22 AM
#10

Jag missade att hon gått igenom Facebook utan att veta vad hon letar efter. Då hänger jag med bättre.

[Devya]
4/1/17, 10:13 AM
#11

#3 Om hon inte ens vet vilka "misstänkta" hon ska släpa med sig så blir det nog otroligt svårt. Har man inget namn eller annan information att gå efter så låter det nog som ett omöjligt fall.

Hur ska de kunna ta reda på vem hon har legat med är min fråga? Speciellt om hon inte själv vet.

Om jag vore ts så skulle jag inte valt att behålla barnet. Jag tycker det är lite fel mot mannen som kanske aldrig kommer att få veta vad som har hänt. Sen igen borde båda två haft förstånd nog till att använt kondom, men om kondomen gick sönder utan de visste om det … Ja då är det ju inte riktigt rätt heller.

Aleya
4/1/17, 10:39 AM
#12

#11 eftersom ts inlägg var luddigt fick jag för mig att hon menade på att det var någon på hennes vännerlista. Så det var därför jag sa att det är bara att släpa med sig dom hon tror. Men tydligen var det ju inte så. Och jag håller med dig gällande behålla eller ej. Jag hade personligen inte fixat att ha haft ett ons, inte veta vem det är eller hur jag ska nå han för att säga att jag är gravid. Ne känns inte riktigt rätt men det är ju vad jag tycker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
4/1/17, 10:51 AM
#13

#12 jag läste lite för snabbt och antog att det var bland karlar på vänlistan jag också.

Annons:
oh-la
4/1/17, 10:59 AM
#14

Nu har ju inte ts frågat om hon ska behålla eller ej, det är helt och hållet hennes beslut och situationen ät troligtvis jobbig som den är. Ts, socialtjänsten kommer vilja veta så mycket som möjligt om situationen och hur du blev gravid. Var ärlig! Dim kommer inte kalla in en massa random killar för faderskapstest. Finns det flera möjliga fäder kan man göra så för att reda ut vem det är. Troligvis, om du inte har minsta aning, kommer det bli "fader okänd". Det finns många ensamma föräldrar, så du kommer klara det alldeles utmärkt. Lycka till!

[Devya]
4/1/17, 11:17 AM
#15

#14 Sant och det är väl inte min sak att flika in min åsikt. Det verkar ju även så att ts verkligen har försökt kolla och se om hon kunde hitta honom på fb utan att ha något att egentligen gå på.

Men ja, jag skulle bara helt enkelt inte klara av att göra det, alltså behålla barnet, då fadern aldrig skulle få veta något. Men sen igen är abort inget som verkligen skakar om den grund jag står på så det är ju en stor skillnad där mellan mig och ts. Så därmed kan jag förstå ts knepiga situation och varför hon har beslutat sig för att behålla barnet.

Jag bara hoppas att ts är bra mycket försiktigare i framtiden med one night stands. Man måste försöka ta lite ansvar för annars uppstår ju sådana här svåra situationer men gjort är gjort.

JossanH
4/1/17, 11:42 AM
#16

#15 det finns ju de som blir gravida trots alla tänkbara skydd där det inte ska vara möjligt. Dumt att utgå ifrån att dom slarvat utan att veta någonting om det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
4/1/17, 11:52 AM
#17

#15 Håller helt med #16. Du vet ingenting om hur TS blev gravid. TS: Kan du besöka det stället som du träffade personen i fråga på? Vem vet han kanske är där igen. Vill du ha någon kontakt med pappan? Om inte du lyckas hitta honom tvilar jag på att socialen lyckas.

[Devya]
4/1/17, 3:04 PM
#18

#16 & 17 Nu menade jag inte just DET. Alltså att med att vara försiktig så menar jag ju inte bara skydd utan hela grejen. Att ta ansvar betyder inte att man ska bara använda kondom för man kan ju bli gravid trots användning av kondom (t.ex då den spricker). Poängen var att det kan vara fint att veta åtminstone lite mer om personen än hur han/hon ser ut. Det är för mig att ta ansvar om man väljer att ligga med någon. Ni kanske tycker att sådant inte spelar någon roll men jag har alltjämt tyckt att sådant är viktigt. Väldigt bra att veta ifall man råkar vid något skede få reda på att man har en könssjukdom som man är skyldig att meddela om. Så det är DET jag menar med att vara lite försiktigare med one night stand. Inte särskilt bra att inte veta alls något överhuvudtaget om människan man ligger med, det är nu min åsikt.

Edit:Jag ber otroligt mycket om ursäkt att folk kanske trodde att jag menade att ts skyddade sig alls för det har jag redan konstaterat i ett annat inlägg att jag vet inget om!

Alexzandra630
4/1/17, 3:16 PM
#19

#18 Tycker inte man ska ha någon som helst åsikt om vem som ligger med vem och va de har för relationer eller inte sinsemellan. Med reservation om det är barn eller djur inblandat. Dessutom har det ju redan hänt. Lite svårt att göra något nu. Tror TS har tillräcklig huvudbry.

JossanH
4/1/17, 3:27 PM
#20

#18 fast det har ju heller ingenting med ansvar att göra vem någon väljer att ha sex med så länge det som sker sker på bådas villkor och är inom lagens ramar. för att DU tycker att det "är fint" att veta mer om en person än det yttre innan du har sex så betyder det inte på något vis att man är oansvarig om man inte vill veta mer innan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[Devya]
4/1/17, 3:41 PM
#21

#19 Därmed skrev jag gjort är gjort men att i framtiden så är det bra om man är lite försiktigare.

Just på grund av att sådant här händer plus att man kan få oönskade könssjukdomar som anmälningspliktiga, så bör man helst veta något om människan man har sex med. Det är inte bara "fint" utan det kan ju t.om. vara rent livsviktigt.

#20 Men menar du att om om man råkar bli gravid eller få en könssjukdom så är det isåfall inte ens eget fel och inte på något vis oansvarsfullt? Då är det bara tråkigt för den andra partner om denne aldrig få reda på att han/hon har en smittosam sjukdom som kan göra honom/henne infertil eller värre, eller just då en oväntad graviditet..? 

Förlåt, men jag tycker att då man väl börjar ha sex så ska man också försöka ta ansvar för eventuella konsekvenser. Men det är nu min åsikt och tydligen inte någon åsikt som andra här delar så jag frånhåller mig från att skriva flera inlägg.

Det här blev helt klart större än vad jag menade. Jag ville bara inflika i slutet av ett inlägg som jag skrev att det kan vara bra att i framtiden vara lite försiktigare med one night stands. Att ta ansvar för sina sexuella påhitt behöver ju inte vara något dåligt. Jag hoppas dock att det finns andra som tycker likadant annars blir det här väldigt skrämmande.

Och jag säger INTE att man inte borde få ha sex med vemsomhelst. Jag säger bara att det kan vara bra att ta lite ansvar. Nu kan ju inte ts göra det men jag skulle ju hoppas att andra skulle tänka sig för då de har one night stands.. Det är allt.

Alexzandra630
4/1/17, 4:07 PM
#22

#21 Oddsen är ju inte speciellt höga att smittas/bli gravid. Och träffas man som bara ett ons så brukar de flesta se till att skydda sig med kondom. Nu vet vi ju inte ens om det är så TS fall. Hon kan ju blivit våldtagen tex… Förhoppningsvis är det inte så men att sitta och spekulera hjälper ingen. Jag anser att alla har rätt till sin sexualitet oavsett hur de väljer att uttrycka den. (Med som sagt undantag för rent olagliga saker).

[Thiah]
4/1/17, 4:15 PM
#23

Nu börjar tråden gå OT så styr tillbaka till TS ursprungliga inlägg så slipper jag rensa i tråden. :)

JossanH
4/1/17, 4:16 PM
#24

#21 så om man skyddar sig och blir gravid/får en könssjukdom ändå så är man oansvarig för att man vid just det tillfället inte tagit kontaktuppgifter till den man legat med?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Smulan_88]
4/1/17, 4:20 PM
#25

#21 det räcker med en droppe torkat blod i storlek med ett knappnålshuvud för att få hepatit C. Så risken finns för köns eller andra kroppstelatterade sjukdomar och det bör man vara medveten om. Samtidigt gör vi alla olika och vi bestämmer om våra egna kroppar. TS har skrivit 1 inlägg, resten är spekulationer från oss alla. Vi kan bara anta att det löser sig hur som helst varesig hon finner killen eller inte, hon kommer att stå insett vägval vad gäller många saker liksom vi alla kommer på olika punkter i livet. Man kan påverka valen, men inte alltid hindren som dyker upp efter vägen.

[Devya]
4/1/17, 4:25 PM
#26

#24 Tro det eller ej men det är faktiskt inte så dumt att åtminstone ta reda på personens namn. Med ett namn kan man komma väldigt långt med nuförtiden så man behöver inte alltid be om kontaktuppgifter även om det i sig är faktiskt inte en tokig idé fast det är bara en one night stand.

Men nu har thia rätt, det här är väldigt ot. Om du har något mer att säga kan du alltid pma mig. Jag tror dock att det är tydligt att säga att vi har lite olika åsikter kring ämnet. :)

[Nalaa]
4/1/17, 10:29 PM
#27

Jag säger som någon annan redan sagt (eller skrivit): Kan du inte försöka träffa på personen igen på det stället där du träffade honom? Fast du kanske inte vet vem av x antal killar det är? I så fall är det ju lite trixigare. Det finns ingen koppling alls annars? Typ någon som känner någon som känner någon…? Vill du behålla så gör det! Du klarar det och det kommer gå bra! Skit i administrativt arbete, det är ju inte det det handlar om när man skaffar barn:-) Heja dig, du klarar det:-)

Annons:
Fien
4/2/17, 7:58 AM
#28

Jobbig sits. Vill dubehålla så behåll, men tänk igenom ditt beslut noga. Att skaffabarn är tufft (och såklart fantastiskt också!). Jag kan säga att efter att ha fått mitt första barn så är jag otroligt imponerad och hyser stor respekt för ensamstående föräldrar! Har du släkt i närheten som kan hjälpa dig? Du kommer behöva avlastning och hjälp ibland. Det gäller både med ett nyfött barn när man skulle ge vad som helst för några timmars sömn men även med hämtning och lämning på förskola/aktiviteter. Du kanske vill göra något på egen hand ibland? Att få komma iväg bara en timme är många gånger en "life saver" som gör att man orkar lite till :). Den största nackdelen jag ser med att inte veta vem pappan är eventuella framtida sjukdomar. Det är ju något som inte alls behöver vara eller bli relevant, men ändå värt att fundera igenom. Sen finns ju den ekonomiska biten också, men det är ändå ett mindre hinder. Sådant löser sig alltid. Men det är verkligen inte billigt att skaffa barn, även om man köper en del begagnat etc. Du kanske vill jobba deltid under småbarnsåren, har du råd med det? Jag väntar mig inte att du svarar utan försöker mer lyfta frågor som kan vara bra att fundera igenom. Önskar dig stort lycka till med allt!

Upp till toppen
Annons: