Annons:
Etikettallmänt
Läst 7397 ggr
Djurälskaren87
3/29/17, 7:39 PM

Låg sittande moderkaka samma som föreliggande?

Jag har lågt sittande moderkaka i framvägg men förstår inte om det är samma som föreliggande? Hittar inget bra svar när jag söker information. Det min BM sa till mig vid RUL var att jag ska på extra koll i v 31 för att se om den höjt upp sig och det sker i de flesta fall speciellt för oss som har i framvägg. Hon nämnde ingenting om eventuell blödningar eller att akut snitt kan behöva göras som de står om föreläggande moderkaka och i värsta fall föds barnet tidigare. Tänker att den informationen hade jag gärna velat ha isåfall så man vet. Jag har inte haft några blödningar ännu eller så. Någon som haft lågt sittande mlderkaka i framvägg?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alexzandra630
3/29/17, 7:58 PM
#6

Vad jag har förstått så innebär lågt sittande moderkaka att den är i vägen när ungen ska ut. Vad det innebär sen vet jag inte. Men är det inte bättre att vända sig till din BM med sånnahär frågor? Så du kan få exakta svar som handlar om just dig. Du kan ju boka en telefontid med din BM.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Djurälskaren87
3/29/17, 8:07 PM
#9

6# Sjäövklart ska jag ringa Bm och kolla men ville mer veta om någon haft samma under sin graviditet. 7 och 8# Tack hittade full version och hantera men där står det ingen ta bort knapp utan bara om jag vill redigera mitt inlägg. Någon som vet vem admon är här ?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alexzandra630
3/29/17, 8:27 PM
#12

Tror Thiah är admin

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Smulan_88]
3/29/17, 8:49 PM
#15

Lågt sittande moderkaka är att den ligger långt ner i livmodern och att det innebär viss risk vid förlossningen då den är nära utgången. Föreliggandemoderkaka täcker utgången, dvs att den täcker livmoderhals"munnens" öppning, och då är snitt enda utvägen. Så som jag förstått det hela iaf.

[Smulan_88]
3/29/17, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
[Smulan_88]
3/29/17, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Men den kan sitta lite olika. Antar att din är nära utgången, men inte täcker den.

jackiejohn
3/29/17, 9:01 PM
#18

Precis som Smulan_88 säger så är lågt sittand och föreliggande inte samma sak. Jag hade föreliggande moderkaka på RUL med första barnet, och fick riskerna du pratar om i #0 uppradat för mig. Var på extra ul i v 28 och då hade den flyttat sig så den låg ett par centimeter från förlossningskanalen och jag fick klartecken att föda vaginalt. Dock förlöstes jag ändå med akutsnitt i v 31+1 och de misstänker att moderkakan började släppa men de var inte säkra så det skrevs "förtidsbörd av okänd anledning".

Djurälskaren87
3/29/17, 9:09 PM
#19

Ok tack för svar. Ja den är nära utgången det stämmer inte jättenära men tillräckligt nära för att de behövs ett extra UL i v 31. 18# Ok för de riskerna har inte BM nämnt till mig nämligen därför jag funderade på om de var samma lågsittande och föreliggande moderkaka. Gick du på många kontroller?

jackiejohn
3/29/17, 9:13 PM
#20

19# Fråga din bm men spontant så gissar jag på att din "bara" är lågt sittande. De sa till mig på RUL lite lätt sammanfattat och att jag skulle få vidare info av min bm vilket jag också fick på första besöket efter RUL. Nej inga extra kontroller mer än ul i v 28. Inga extra kontroller graviditet nr 2 heller mer än ul i v 28 för att mäta tappen,kolla flödet etc, hade dock moderkakan i bakväg och högt upp denna gången :)

Annons:
Djurälskaren87
3/29/17, 9:41 PM
#21

20# Ja hon sa lågsittande och inte föreläggande till mig. Pratade med min BM lite snabbt om det när jag va där på några prover och hon sa den täcker ju inte utgången utan är lågsittande men får ringa imorgon och kolla lite till för känner inte jag fått så tydlig information fakriskt som jag vill ha. Ska dock dit vecka 25 för SF mått osv men hade gärna velat kolla. Verkar inte vara jöttevanligt ändå? Började du blöda i v 31 och fick åka in till förlossningen då?

Alexzandra630
3/29/17, 9:49 PM
#22

#21 När jag var på RUL så frågade jag hon som gjorde ultraljudet om det var vanligt att moderkakan satt lågt (just på grund av att hon påpekade att min inte gjorde det). Hon svarade att det är väl inte helt ovanligt men oftast så brukar det rätta till sig innan förlossningen. Men som sagt ring och prata med din BM om du är orolig.

jackiejohn
3/29/17, 10:22 PM
#23

21# Ja gör så, hon har ju anteckningarna från ultraljudet och så kan ni gå igenom det på dit nästa besök :) Ja jag började blöda (sparsamt) och efter ett par timmar kom värkarna igång, när jag kom in till sjukhuset var tappen 14mm. 22# Ovanligt är det väl inte men man ska absolut ha koll på det och följa upp med extra ul, har man inte haft en lågt sittande/föreliggande moderkaka och fått extra kontroller/risker uppradat för sig kan man inte föreställa sig vad som snurrar i huvudet. Att ts frågar här ser jag inget fel vi som har erfarenhet av det kan dela med oss av det och kanske räta ut frågetecken sen ska man självklart alltid prata med sin bm om man funderar/är orolig för nåt.

Alexzandra630
3/29/17, 10:36 PM
#24

#23 Jag håller med men jag vet själv att det är lätt att förstora upp 100 olika otäcka scenarion i huvudet när det inte alls behöver vara så farligt när man frågar sin BM. Eller om det är en risk så är det ju bra att få reda på riskerna. Jag tycker detta forum är jättebra och väldigt informativt.

Djurälskaren87
3/29/17, 11:32 PM
#25

Egentligen är jag inte så orolig men vill bara ha mer information så man vet lite mer. Ska ringa BM imorgon och få lite mer info också tänkte jag. Tack för svar

[Thiah]
3/30/17, 6:01 AM
#26

Godmorgon. Jag har rensat tråden lite så att själva frågan blir i fokus :).

Djurälskaren87
3/30/17, 10:30 AM
#27

Ringde BM nu och hon tog fram min journal och sa att det är lågsittande moderkaka jag har inte föreliggande de är två helt skilda saker. Min är lite nära utgången men det är vanligt att den har flyttat sig uppåt. Nu tillhör jag Hallandslän men hade de varit i Göteborg hade de inte ens bokat in extra UL på mig men här i Kungsbacka gör dom det som rutin. Hade jah däremot börjat blöda hade de bokat in mig i Göteborg. Hon sa att hon inte tror jag kommer börjar blöda men gör jag det skulle jag ringa till dom så får man isåfall åka in på extra koll men hon sa detta är vanligt och det är ännu mer vanligt att den har flyttat upp sig för dig och att jag inte behöver vara orolig över detta. Hon sa även att det inte gör att man kan föda för tidigt att detta skulle vara en orsak till det och att de har koll på mig.

Annons:
Alexzandra630
3/30/17, 11:11 AM
#28

#27 Skönt! Och tur att du bor i ett län som kollar lite extra noga :-)

Upp till toppen
Annons: