Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 508 ggr
Emgli
2017-03-27 17:34

Livmoderhalssekret och graviditet

Hej!

Jag och min sambo är rörande överens om att vi vill bli gravida - vilket är både fruktansvärt spännande, men också skitläskigt! 

Jag har sedan 6 år tillbaka haft P-stav. Tog ut den 14 mars och har haft oskyddat samlag flera gånger efter det - senast igår. Idag lade jag märke till livmoderhalssekret och undrar.. finns det chans att bli gravid i det här skedet? Min mens har ännu inte kickat igång efter P-stavs uttaget, men vad jag har förstått ska livmoderhalssekretet vara ett tecken på att min kropp är som mest fertil. 

Vad tror ni? :)


Annons:
ApanAnn
2017-03-27 17:44
#1

Staven hindrar ägglossning och det tar 1-2 månader innan mensen kommer tillbaka när den tas ut. Ca 14 dar innan mensen kommer ägglossningen, så det är klart att det skulle kunna vara på G redan. Tänk bara på att det kan ta 4-6 månader att bli gravid för någon som försöker, även om inget är fel och även om en inte använt något hormonellt preventivmedel innan,

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[Thiah]
2017-03-27 17:49
#2

Jag fick ingen mens efter mitt pillerstopp utan blev direkt gravid på första försöket. Märkte av ÄL genom smärtor och sega flytningar. Så jo det låter ju som att du är där nu. Och jag har läst att man blir "lättast" gravid 2-3 månader efter att man slutat med hormoner just för att kroppen löper lite amok.

Emgli
2017-03-27 17:55
#3

#1 - Jag har läst en hel del om just mens och graviditet efter P-stav - och tydligen ska det vara högst individuellt. En del får ju mens bara ett par dagar efter uttag, medan det kan ta flera månader (uppåt ett år har jag läst) för andra kroppar att komma i fas. 

Fick första mensen när jag var 18 år (24 år idag) och har alltid haft väldigt oregelbunden menstruation. Sen har jag inte haft någon direkt koll på det, för kort därefter slängdes P-staven in, och där har den suttit tills nu :) Spännande!!


Emgli
2017-03-27 17:58
#4

#2 - Åhå, vad kul! :D Vore helt bananas om jag blev preggo på första försöket, även om chansen kanske inte är så stor :) Är som sagt jättespännande och på samma gång är jag livrädd, haha. Sjuk känsla.


Upp till toppen
Annons: