Annons:
Etikettallmänt
Läst 1986 ggr
Crunchy123
2017-03-22 20:58

Sammandragningar för ofta?

Jag har börjat fundera på om inte jag har för mycket sammandragningar. För jag får sammandragningar ganska ofta. Flera gånger per dag som håller i sig några minuter. För det mesta får jag vid ansträngning (bär tungt, stressar, cyklar, går fort mm) men även vid vila eller när jag är kissenödig eller bara ligger i sängen och vänder på mig. Är det normalt eller bör jag vara orolig? Jag är i vecka 21 och har haft så sen typ vecka 14. Det gör inte ont förutom någon gång ibland, då kan det kännas som att jag har en sprängfylld urinblåsa (vilket jag inte har)

Annons:
MinnaJosefin
2017-03-22 21:05
#1

Helt normalt, sålänge dom inte gör ont. Jag har haft under båda mina graviditeter, sammandragningar som startat i vecka 14 och hållit i sig fram till födsel. Väldigt många varje dag och dom har kommit både av ansträngning och av att ligga på soffan och inte göra någonting:)

Alexzandra630
2017-03-22 21:22
#2

Mig kollade de livmodertappen på men jag fick sammandragningar av att plocka ut diskmaskinen. Så kolla med din BM.

Fien
2017-03-22 21:32
#3

Skulle också säga att det är normalt, men försök att ta det lite lugnt… finns ingen anledning att stressa, bära tungt, gå fort etc… du bär ett barn och det är det viktigare just nu!

Sarah
2017-03-22 22:34
#4

Är normalt, jag hade upp till ca 20 ggr i timmen, varje efter v. 20+ något. Kom oavsett vad jag gjorde enhet om jag inte gjorde ett skit. Blev sjukskriven men hjälpte inte alls.

Crunchy123
2017-03-22 23:08
#5

Tack för era svar! Då behöver jag inte vara orolig. Ja jag försöker att inte stressa så mycket på jobbet längre och vila när jag är hemma :) Men väntar nog med att kontakta BM, ska ändå dit om några veckor för "första" rutinbesöket :)

[Smulan_88]
2017-03-22 23:31
#6

Be din bm att kolla så du inte har urinvägsinfektion, detta kan leda till mycket sammandragningar och förtidsbörd. Om det inte beror på det så är det kroppens sätt att träna inför förlossning men även ett sätt att visa att du faktiskt överansträngt dig. Vad gäller uvi under graviditet så kan det vara lite mer diffusa symptom än när man får dem annars, så man bör vara uppmärksammad på just sammandragningar, då detta är ett typiskt tydligt tecken.

Annons:
Sarah
2017-03-22 23:36
#7

Behöver inte alls handla om överansträngning. Jag vilade och vilade. Låg i sängen i dagar och kunde ha konstant. Så, det behöver inte finnas något man själv kan göra är saken. Ofta kanske, men inte alltid.

jackiejohn
2017-03-23 07:36
#8

Blir irriterad på alla som viftar bort sammandragningar. Ja den kan vara helt normalt och utan anledning man har mycket sammandragningar men att vifta bort det med att det är ofarligt mm är ju inte sant någonstans. För det kan faktiskt vara ett tecken på att nåt är på g, hade jag lyssnat på min kropp och inte på vad alla andra sa så hade jag åkt in tidigare när jag väntade äldsta dottern. Hade väldigt mycket sammandragningar med henne regelbundna som oregelbundna och tjaa…hon är född i v 31+1 med akutsnitt. Dom vet inte varför min dotter kom men jag tror ju med facit i hand och en graviditet till att jag skulle åkt in/kontaktat bm för en extra kontroll tidigare för det var alldeles försent att göra nåt när jag väl kom in, mina förlossningar går fort. Sen nej det behöver inte bli som det blev för mig men blir irriterad när just mycket sammandragningar viftas bort som helt ofarligt för det är inte sant alla gånger.

Alexzandra630
2017-03-23 09:46
#9

Om jag har fler än 10 sammandragningar på en dag så ska jag ringa så de får kolla mig. På min mvc så tar de sammandragningar på allvar.

MinnaJosefin
2017-03-23 11:41
#10

Mina sammandrsgningar började göra ont för 2 månader sen ca. Det var en uvi och såna ska alltid behandlas under en graviditet. Man ska alltid ha koll på sina sd och höra av sig till bm vid oro eller om något känns fel. På min bm mottagning så kollar dom aldrig tappen, dom säger att det kan trigga igång något. Får man ont ska man istället till förlossningen där dom istället får kolla tappen. Jag trodde att bm kollade tappen om det behövdes men tydligen inte.. konstigt att det är så olika på olika ställen!

Djurälskaren87
2017-03-23 11:47
#11

Sammandragning har jag nog aldrig fått eftersom jag inte vet känslan? Har molvärk från och till men de är väll inte samma ?

Sarah
2017-03-23 11:52
#12

Jag försöker inte vifta bort sammandragningar, självklart kan det innebärande ngt är fel. Man ska prata med sin bm. Men, det är normalt och det behöver inte handla om ngt farligt och det behöver inte handla om att man själv gör ngt fel. Gravida oroar sig tillräckligt och kvinnor tar på sig för mycket skuld för allt som det är. Man kan ta på sig en del kanske om man inte kollar upp det, men ingen vinst på att gå runt och oroa sig. Jag var inne på flera kontroller och blev sjukskriven flera månader pga sammandragningarna, men i slutänden är det bara så min kropp funkar.

MinnaJosefin
2017-03-23 12:32
#13

#11 då har du nog inte haft sammandragningar:) hela magen/livmodern blir hård för ett ögonblick, kan kännas obehagligt men gör inte ont. Jag får ofta känslan av allt vilja hålla andan när dom kommer, vet inte varför dock. Molvärk är ju mensvärk och är vanligt när livmodern växer, så det är ju inte samma precis som du skriver:)

Annons:
[Smulan_88]
2017-03-23 12:36
#14

#11 med första barnet hade jag "extremt mycket" sammandragningar. Livmodern blir som en stenhård boll, lite obehagligt men helt utan smärta.

Alexzandra630
2017-03-23 13:15
#15

#10 Ja det är jätteskumt att det är så olika mellan landsting och landsting. Men om ett vul triggar igång tappen borde ju sex göra det också? Tycker jag iaf. Jag har inte fått några restriktioner att inte ha sex. Det är inte BM som kollar min tapp utan läkaren på mvc. Nu har det bara gjorts 2 gånger eftersom sammandragningarna har lugnat sig. Har typ 6-7 stycken på en dag.

MinnaJosefin
2017-03-23 14:48
#16

#15 precis! Jag har inte heller fått höra att var försiktig vid sex, har heller aldrig märkt av något, vi har sex som vanligt.. så att dom inte vill kolla tappen känns konstigt. Nu ligger jag på ca 40 sammandragningar om dagen (vecka 36), då har dom ändå börjat minska och ersättas av förvärkar:) vilket är nytt för mig, hade inga förvärkar alls med sonen.

Upp till toppen
Annons: