Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 1738 ggr
Missmagi
3/15/17, 7:34 PM

Tidigt ultraljud

Hur tidigt kunde ni se något på ultraljudet? Själv e jag i v 5+4 och går och är helt uppe i nerverna och tror att vartenda kramp är nåt fel. Ett ultraljud hade vart skönt att lungna mig ett tag. Helst vill jag ju se nåt o helst ett tickande hjärta såklart. Hur tidigt gjorde ni ul så ni kunde se en skumt till en liten bebis?

Annons:
mikkan01
3/15/17, 7:51 PM
#1

Var nog i v.8 när vi gjorde tidigt ul och man kunde se att det var en liten klump där inne och ett hjärta som tickade på :) Kände också massa konstigheter i början och det är klart man börjar undra men försök ta det lugnt och njut av det lilla livet som växer inom dig:)

~mikkan

Fien
3/15/17, 8:00 PM
#2

Ja runt vecka 7-8 kan man se något. Tror inte ens du kan boka en tid innan dess, eftersom det ändå inte går att se något… Säger som #1, slappna av och njut istället.

VeronicaKahlbäck
3/15/17, 8:10 PM
#3

Strålsäkerhetsmyndigheten; "Även om metoden allmänt betraktas som riskfri kan ultraljud vid felaktig användning orsaka skadlig uppvärmning av fostret. Dessutom har epidemiologiska studier visat att det finns risk för neurologisk påverkan på foster som exponeras för ultraljud. I enlighet med försiktighetsprincipen bedömer Strålsäkerhetsmyndigheten därför att foster endast ska exponeras för ultraljud när det finns ett medicinskt syfte och när nyttan med undersökningen är större än risken för skadliga effekter."

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
3/15/17, 8:12 PM
#4

Men som svar på frågan så från ca sex veckor ☺

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Djurälskaren87
3/15/17, 8:16 PM
#5

Jag kollade i v 8 :)

Missmagi
3/16/17, 5:33 AM
#6

#1 #2 #5 Känns som en evighet till v 8.. Får väl hålla mig till dess 😂 #3 oj de där hade jag inte tänkt på, intressant.ska nog läsa mer om de tack 🌷

Annons:
[Thiah]
3/16/17, 6:18 AM
#7

Jag kommer göra ett när jag tror att jag är i v.7-8. Jag fick aldrig någon mens efter pillerstoppet så vet inte riktigt hur långt gången jag är.

mikkan01
3/16/17, 7:54 AM
#8

Jag kollade också enbart för att kolla hur långt gången jag var med tanke på #3. :)

~mikkan

Fien
3/16/17, 8:31 AM
#9

#6 ja att vara gravid är verkligen bara en lång väntan tycker jag…. jag försöker leva som vanligt så länge det bara går, typ träna, jobba, träffa vännerna så lönge det bara går dels för att orka med men också för att få tiden att gå snabbare… :).

fluffis
3/16/17, 9:25 AM
#10

I vecka sju gjordes ett ultraljud på mig. Det såg ut som en ärta tycker jag. Det finns betydligt mer spännande saker man kan göra, om du frågar mig :) Samtidigt är det inte bra att gå runt att vara orolig heller…

[Thiah]
3/16/17, 1:34 PM
#11

#10 haha ja. Det börjar som en böna(Joel såg ut som en kidneyböna där ett tag) och slutar med något diffust blobbigt i slutet ;D

[GråHäxa]
3/16/17, 8:53 PM
#12

7+4 gjorde jag Ul och fick se en kidneybörna med tickande hjärta ☺

Missmagi
3/17/17, 12:24 PM
#13

Jag tror de blir bokning av ett tidigt ultraljud iaf. Har haft lite bruna flytningar och ibland haft så ont att jag tror att mensen ska komma. Tack och lov så gör den inte det men vill ändå se att allt ser bra ut. Får hålla mig nån vecka till. Önskar att man kunde ta de lugnt och inte oroa sig så men det är omöjligt :(

Annons:
Djurälskaren87
3/17/17, 12:28 PM
#14

13# Jag hade med brun flytning i v 8 och trodde de var MF.

Missmagi
3/17/17, 2:41 PM
#15

#14 åfy vad hemskt det är. Denna rädsla som uppstår. Kom inte mycket. Hade en jobbig dag på jobbet igår och sen på kvällen fick jag så fruktansvärt ont och så kom dom där bruna flytningarna som ett brev på posten. Idag har de inte kommit nåt som tur e :)

Djurälskaren87
3/17/17, 3:42 PM
#16

15# Kan vara blodkärl som spruckit. Var så för mig :)

[Thiah]
3/17/17, 5:26 PM
#17

#15 jag blödde t.o.m ut en rejäl klump men det var ändå inget missfall. Sköterska jag pratade med (hade kontakt med mödravården ganska mycket där i början) sa att det ska blöda rejält så att du får byta bindor stup i kvarten för att det ska kollas. Är det mindre än så reagerar de inte.

EjNot
3/17/17, 8:01 PM
#18

Hade också bruna flytningar tillsammans med menssmärtor i vecka 5-7. Men det var inte längre än ett dygn varje gång och hade en vän som lugnade mig med att hon hade fått samma sak under sina graviditeter och att det troligtvis bara var ett brustet blodkärl. Tror verkligen inte du behöver oroa dig:) Men det gör man ju ändå.. Tror det som faktiskt lugnade mig var att jag insåg att det inte finns ngt jag kan göra åt det ändå. Kanske är konstigt men det var ändå skönt att kunna släppa den värsta oron.

[Smulan_88]
3/17/17, 8:06 PM
#19

Här är en till som hade rosa-brunblödning i v.4+ jag va helt säker på att det gått åt skogen, men icke! På söndag går jag in i v.33 :)

Alexzandra630
3/17/17, 11:05 PM
#20

Jag hade också bruna flytningar i början av graviditeten. Sen framåt v 12 så hade jag röda. Nu är jag i v 30.

Annons:
oh-la
3/18/17, 10:09 AM
#21

här är en till som hade blödningar i början av graviditeten vid flera tillfällen. trodde det var missfall varenda gång och mådde fruktansvärt dåligt av det. nu fyller det lilla "missfallet" 6 månader nästa vecka och håller på att lära sig krypa, så visst kan man blöda i början utan att det behöver betyda någonting :)

Missmagi
3/18/17, 11:37 AM
#22

Tack för att ni delar med er. Skönt att man inte är ensam. Känns lite lugnare nu :)

Missmagi
3/21/17, 1:58 PM
#23

Nu har jag gjort ett tidigt ultraljud. Fick så otroligt ont igen och var rädd att jag fått utomkveds. Har även börjat blöda så. Är i v (6+3) men inget hjärta syntes. Ska tillbaka om en vecka ungefär och se om hjärtat slår. Blödningen berodde på att en del av slemhinnan var utanför livmodertappen ?? Nån som varit med om det?

Upp till toppen
Annons: