Annons:
Etikettallmänt
Läst 1127 ggr
Djurälskaren87
2017-03-14 21:29

När bör man känna sparkar?

Jag går in i v.21 idag men dessvärre har jag både moderkakan i framvägg, lågt placerad(men de påverkar inte sparkarna) samt en täckt moderkaka runt om barnet dvs sparkar han så är det som en stöttdämpare runt hela vägen. BM sa att de kan dröja ett par veckor till för mig när jag var på RUL i v 19. Jag frågade henne när jag bör ha känt sparkarna om de är i v 26(för mig jag läst det ).men hon sa att vissa känner i v 30? Så sent tänker jag? Vad har ni hört av er BM? Jag som.redan är en orolig person:(

Annons:
Alexzandra630
2017-03-14 21:45
#1

Det är jätteolika. Bäbis har ju klarat sig i magen i 20 veckor utan att du känt något så några veckor till är ingen fara. Dessutom så när du väl börjar känna sparkarna kommer du oroa dig ännu mer när det är tyst. ;-)

Djurälskaren87
2017-03-14 22:00
#2

1# Jo jag vet. Alltid något att oroa sig över.

Ceciliaolucifer
2017-03-14 22:20
#3

Jag hade moderkakan i framvägg som en stötdämpare och kände i vecka 19 tror jag men blev rena kickboxaren från v21 :) Njut nu, för sen när det blir ont om plats kan det göra ont! Jag fick hålla en hand mot höger revben i över 10 veckor för att Lillgrodan sparkades så hårt! Fick hålla emot!

Djurälskaren87
2017-03-14 22:32
#4

3# Jag har tydligen moderkakan helt täckt med runtom"/ aldrig hört innan eller någon som har det. Ska försöka tänka att de kan göra ont sen osv men man vill bara känna något. Vet knappt om jag ens känt rörelser.

Ceciliaolucifer
2017-03-14 22:34
#5

#4 Du kommer att känna det! När du väl känner det så kommer du börja fundera på om du inte känt ngt tidigare :) den killarna även snurra och vända sig om.

Djurälskaren87
2017-03-14 22:36
#6

5# Jag hoppas det sker rätt så snart. Hade varit underbart. Får tårar bara jag.tänker på det Han sparkade glatt hos RUL iallafall och även mot min urinblåsa ;)

Annons:
Fien
2017-03-15 00:54
#7

Jag hade i framkant förra gången och kände i vecka 22-23, då inte varje dag…. runt 25-26 kunde jag känna varje dag och på slutet sparkades det hejvilt, särskilt mot revbenen… ajaj! Denna gång har jag moderkaka i ryggen och har känt varje dag sedan vecka 16 typ. Riktigt jobbigt på nätterna så hade jag fått önska då hade jag hellre haft moderkakan i framkant och väntat några veckor till (och fått sova…) det hade behövts…. Du kommer få dina sparkar och det är helt normalt att inte känna något i vecka 20, speciellt som förstföderska.

Djurälskaren87
2017-03-15 22:04
#8

Kände en buff nyss!

OlgaMaria
2017-03-15 22:20
#9

#8 Mysigt :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Djurälskaren87
2017-03-15 22:29
#10

Man känner väll inte varje dag sen utan då och då?

[Smulan_88]
2017-03-15 22:49
#11

#10 olika från person till person. Men runt v.27 säger de att man bör känna bebis varje dag.

Amorell
2017-03-16 22:57
#12

Jag vill bara flika in lite angående oron med moderkakan i framkant, jag hade moderkakan "högt i framkant" och den var enligt BM mycket täckande. Från och med veckan då BM informerade mig om att jag borde kunna känna bebisen varje dag kunde jag det men det var knappt, rörelserna var svaga och sporadiska. Ibland registrerade jag dem knappt, vilket ledde till att jag alltid oroade mig för "har han/hon rört sig idag?". Det stressade mig massor. Jag läste massa på internet att man skulle kunna känna bebisen 10 ggr/dag eller ett antal gånger på 2 timmar efter vissa veckor. Det stämde aldrig för mig. Kunde inte alls känna bebisen så ofta och han eller hon verkade inte ha några rutiner heller, så det var svårt för mig att säga om det avvek från det normala någon dag. Jag fick ett TUL i vecka 33 på grund av detta och allt var fint med barnet, han/hon hade fortfarande mycket plats och allt var verkligen som det skulle. Det var först i vecka 35 som jag faktiskt kunde känna starka, regelbundna rörelser med någon typ av rutin. Då var det trångt nog där inne, tror jag. Det jag vill säga är att jämför inte med andra och med vad som står på nätet, lita på BM, din magkänsla och hur du upplevt din bebis tidigare. :)

~ Ysmn

Fien
2017-03-17 05:45
#13

Precis #12. Nu jag provat ha ha moderkaka både i framkant och i ryggen och det är STOR skillnad!!! När den ligger och täcker blir alla rörelser mer diffusa och jag tror att det är mycket man inte känner alls. Denna gång med moderkakan i ryggen (v25 nu) så känns det istället som att jag känner ALLT. Förra gången var jag inne ett par gånger extra för att lyssna på hjärtljud bara för att jag tyckte det var så lugnt i magen (runt vecka 25-30 sen blev det tydligare)…. tror inte det kommer behövas den här gången såvida inget faktiskt är fel på riktigt.

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-17 08:37
#14

Ja och är man redan orolig som person och är förstföderska så hade jag nog om jag fått.välja ha i bakvägg. Men magen växer och kände en buff häromdagen så det känns bra.

Alexzandra630
2017-03-17 23:03
#15

#14 Jag tror inte det hade hjälpt om du hade haft livmodern i bakvägg faktiskt. Jag är också förstföderska och oroar jag mig inte för att bäbis sparkar för lite så oroar jag mig över att bäbis sparkar för mycket… Jag tror det liksom tillhör att oroa sig (i måttliga mängder).

Fien
2017-03-18 06:27
#16

Haha ja det är en moders uppgift att oroa sig. Jag är dock lugnare den här gången så lite kanske man lär sig på vägen… Med du är fortfarande tidigt i graviditeten. Så lite buffar då och då är helt normalt. :)

Djurälskaren87
2017-03-19 13:38
#17

Igår var han igång igen. Tom pappan kunde känna lite :)

Upp till toppen
Annons: