Annons:
Etikettallmänt
Läst 3938 ggr
Djurälskaren87
2017-03-14 15:19

BF Augusti 2017#3

Vi fortsätter på en ny tråd då den gamla hade för många kommentarer:) Hur mår alla idag? Vad har ni för tankar?

Annons:
Lojs
2017-03-14 16:36
#1

Idag har jag världens halsbränna och novalucolen är slit. Plus känningar av migrän och mina tabletter har inte hjälpt. Så idag är det lite halvskit. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ceet
2017-03-14 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag mår prima. Har känningar i ländryggen som innan men åkt skidor lite försiktigt (längd). Har fungerat över förväntan och gjort att jag sover som en stock :) Fick höra från mamma att jag faktiskt ser gravid ut när jag spatserade runt i ett tight underställ och fick senare syn på min egen spegelbild i fönstret igår kväll. Hon hade rätt! Nu börjar den äntligen synas. Bjuder på bilden direkt från fjällstugan :) Går in i vecka 17 imorgon.

Djurälskaren87
2017-03-14 18:05
#3

1# Åh vad jobbigt med såna dagar. De går verkligen upp och ner. 2# Ja där ser man ju kulan. Vad kul när den börjar synas å mer kommer det bli :)

[Nalaa]
2017-03-14 19:04
#4

Jag provade precis min brudklänning och jag tror inte att man kommer behöva sy ut den i sidorna! Har fått hem sidenbandet jag ska ha i midjan och det framhäver verkligen magen (precis som jag ville:-))!!

Djurälskaren87
2017-03-14 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Gått upp ca 9 kg. Väger 64 nu. Rumpan och låren växer på dom med haha. Mycket piggare denna veckan är förra. Känns bra. V 21 idag och dagens magbild.

Hills
2017-03-14 21:57
#6

Hej, magen har blivit mer om mer markant även här. Rensade ur alldeles för obekväma jeans ur garderoben idag . Är fortfarande tröttare (funderar på att käka extra D-vitamin) än vanligt men har hållt mig frisk nu ett tag så jag har dragit igång och börjat träna igen. Löpningen håller jag mig dock borta från. Känner att mitt bäcken inte riktigt är med på samma sätt som sist.

Annons:
mikkan01
2017-03-15 08:40
#7

Var på gekås i helgen och jag kände mig helt lost på babyavdelningen. Började tänka på varför jag ska ha barn som inte ens vet vad ett barn behöver. Blev lite snurrigt och jag borde varit bättre förberedd med lista på nödvändigheter. Tyckte att det fanns en hel del där och priserna var helt okej. Vissa saker hittar man billigare på t.ex ikea. Kläderna likaså, det var så indelat på tjej/kille så fanns inte mycket neutralt som jag var ute efter. Så blev egentligen inte mycket till bebisen men det kändes lite konstigt, att jag och gubben sprang och letade saker till VÅRT barn. Vi förstod det inte ens själva när vi satt och kollade på inköpen sen:)

~mikkan

Hills
2017-03-15 09:12
#8

Ha ha, förstår vad du menar mikkan01. Nu två år senare är det fortfarande ett mörker vad vi behöver se över och köpa in. Men på ngt vis är det ju faktiskt så att man märker vad som verkligen behövs efter hand. Mycket beroende på hur bebisen är. Babynest är ngt jag håller högt, medan sjalen låg i princip helt oanvänd. Anledning: Ida skrek när hon blev inlindad i det senare, hon ville ligga fritt i sitt näste elller på ett täcke på golvet. Men det är ju så att man (jag iaf) vill väldigt gärna ha ALLT nära till hands då bebis är ledsen för att kunna just testa sig fram direkt till vad som fungerar. Har det gjorts ngn "bra att ha-lista" här i forumet? Är lite efter… Kan f.ö. tipsa er om att gå in på Ebba von Sydows blogg nu. Där ger hon riktigt bra tips på vad som är bra att ha med sig till förlossningen.

mikkan01
2017-03-15 09:56
#9

Haha vad skönt att man inte är ensam iallafall 😅 Jo, kände också att det mesta är rätt "onödigt" att köpa om man inte har ett behov av det sen. Såg massa höggravida tjejer på avdelningen som sprang runt med överfyllda kundvagnar och där stod jag med ett påslakanset till spjälsängen i handen. Hade nog velat vara bättre förberedd. Babynest har jag hört gott om så ett sånt ska jag köpa, tyckte de på gekås var lite "sladdriga" men dom kanske ska vara så? Har ju faktiskt ingen jäkla aning. Tror det kommer mer efterhand vad man vill ha och vad man behöver. :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-15 10:31
#10

Jag kommer köpa vagn, babynest , skötbord å spjälsäng i början sedan får resten tillkomma efter behov :)

Djurälskaren87
2017-03-15 10:35
#11

När ska alla på RUL?:) Jag har redan haft mitt. Är i v 21 men hade vart kul att veta för er andra

[Kijsen]
2017-03-15 11:01
#12

#11 På måndag :) 20/3

mikkan01
2017-03-15 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ska på RUL imorgon faktiskt :) Som vi väntat på det. Och alla runtom oss också för det är ingen som riktigt tror på att det finns en bebis därinne. Gick in i v.20 igår och min mage är lika stor som den alltid varit haha :)

~mikkan

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-15 12:15
#14

Spännande! 13# åh vad kul! Berätta gärna efteråt om du vill. Skulle ni kolla gärna? Snart kommer din mage komma . Poff säger de

Djurälskaren87
2017-03-15 17:52
#15

Har ni hämtar ut några gratisboxar ännu? Jag har hämtat ut två stycken från olika apotek och ska hämta ut en idag. Har fått; Blöjor, salva, nappar,dregglis, nappflaska,tidning, öronproppar och våtservetter.

Lojs
2017-03-15 19:21
#16

Har för mig att det bara blev en box för mig, det var bara en box som funkade med hur vi bor tyvärr.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Kijsen]
2017-03-15 19:49
#17

#15 har också hämtat ut två stycken från olika apotek. Har boxen från babyproffsen och Libero kvar :)

mikkan01
2017-03-15 19:55
#18

Kommer kolla könet om det går att se, hoppas på det :) Tror själv på att det är en pojk där inne, det gör alla runtomkring också. Alla säger "han" i alla fall haha! Och just nu känns det som att bebisen använder min urinblåsa som boxningssäck. Kan ju vara något annat också som kommer som stötar där. Har inte hämtat ut några boxar än, men det kommer nog sen. Var det något bra i boxarna? :)

~mikkan

[Nalaa]
2017-03-15 21:02
#19

Längtar efter RUL men har inte fått kallelsen än (vecka 15):-) Vi skippar boxarna, mycket av det vi fick i boxarna till dottern ligger fortfarande oanvänt. Förrutom badoljan, den tog slut fort:-p

[Kijsen]
2017-03-15 21:50
#20

#18 Mja, i mina fick jag nån napp, en nappflaska, våtservetter, tops, litet barnvagnshänge och lite blöjor typ :) lite smått o gott.

Annons:
[Nalaa]
2017-03-15 21:57
#21

Jag skulle absolut rekommendera boxarna till förstagångsföräldrar:-) Jag gillade boken man fick i Liberos babybox:-)

Hills
2017-03-15 22:10
#22

#9 svårt att avgöra ok grad av "sladdrighet" 😊 Jag sydde vårt och packade det ganska tätt med vadd i kanten, men en mindre grad av sladdrighet fanns det såklart. Ska på RUL i slutet av månaden. Var eg sambon som skulle få bestämma om vi ska ta reda på kön el inte men han pallade inte med det ansvaret så det blir jag som får bestämma: vi ska ta reda på det. Låter som en bra uppsättning grejer Djurälskaren87. Såna där silikonskydd för bröstvårtorna var också guld värda kan jag säga. Grinade för det gjorde så ont där i början men med dem kunde jag mitt egna skinn få lite andrum tills det vant sig. Tror iofs inte man ska använda dem om barnet har problem att hitta rätt sugteknik på ens egna bröstvårtor, har för mig jag läst det någonstans.

Hills
2017-03-15 22:10
#23

#9 svårt att avgöra ok grad av "sladdrighet" 😊 Jag sydde vårt och packade det ganska tätt med vadd i kanten, men en mindre grad av sladdrighet fanns det såklart. Ska på RUL i slutet av månaden. Var eg sambon som skulle få bestämma om vi ska ta reda på kön el inte men han pallade inte med det ansvaret så det blir jag som får bestämma: vi ska ta reda på det. Låter som en bra uppsättning grejer Djurälskaren87. Såna där silikonskydd för bröstvårtorna var också guld värda kan jag säga. Grinade för det gjorde så ont där i början men med dem kunde jag mitt egna skinn få lite andrum tills det vant sig. Tror iofs inte man ska använda dem om barnet har problem att hitta rätt sugteknik på ens egna bröstvårtor, har för mig jag läst det någonstans.

Lojs
2017-03-16 07:18
#24

Skulle behöva köpa ny bh, det är på gränsen med mina vanliga nu. Men skitsvårt att veta vilken storlek. Hade helst köpt som jag kan ha resten av graviditeten i alla fall… Funderar på att gå över till mestadels sport-bh, de är ju lite mer bekväma i alla fall.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-03-16 07:39
#25

24# jag har sportbh nu. Jätteskönt! Min mage har börjat klia lite senaste dagarna. Den har även växt mycket så antar de kan vara pga de?

Lojs
2017-03-16 07:41
#26

#25 Mm, jag får väl ta mig till Ullared igen och leta sportbh den här gången.

Jo, klåda på magen är jättevanligt, det kan hjälpa att smörja. jag har mest klåda på brösten, riktigt irriterande!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-03-16 07:56
#27

26# Mina har vuxit nu senaste tiden och jag gillar när de inte finns bygel osv. Beror kliandet på att de växer eller att bristningar är på g? Vilken vecka är du i?

Annons:
Lojs
2017-03-16 10:57
#28

#27 Antar att kliandet är när det växer, har aldrig fått klåda av bristningar, de brukar smyga sig på de jäklarna. ;) Jag vet att jag hade väldig klåda på magen första graviditeten, men den har inte vuxit så mycket ännu, så det kommer väl. vecka 21.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-03-16 11:05
#29

28# Ja den har växt mycket nu efter v 20. Jag är också i v 21. Hade för mig vi hade rätt nära BF? Vad kul!

[Nalaa]
2017-03-16 11:33
#30

Kliandet är för att magen växer:-) Jag smörjer med olja i duschen och tycker att det funkar bra:-) Kan rekommendera sport-bh att köpa på Rusta i tvåpack för 99 kr. De kan man dra ner banden på sen när man ammar, om man har en som går i kors i ryggen går ju inte det:-)

Ceet
2017-03-16 14:33
#31

Idag på förmiddagen kände jag mer buffande i magen. Så himla härligt! Är i vecka 17 nu och drygt två veckor kvar till RUL.

Jag använder en mjuk topp istället för BH. Har just nu den här och den är superskön: https://www.hunkemoller.se/se_sv/53-somlost-linne-strappy-svart-106805.html

Men även om den är skön kan tyvärr inte rekommendera ett köp. De vadderade inläggen till är alldeles för tjocka så jag har slängt ut dem, och då syns bröstvårtorna supertydligt plus att axelbanden snurrar sig och tappar formen (har haft den sedan i julas bara). Vill gärna hitta en ersättare, och ska leta runt vad jag hittar för ekologiska alternativ!

mikkan01
2017-03-16 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Var på RUL idag och allt såg jättefint ut :) Bebis växer som han ska och JA det blir en pojk som vi alla gissat oss till!! :) Nu blir det bara att försöka hitta på ett namn, jag och gubben är inte så jätteduktiga på pojknamn men det ska väl komma det med.

~mikkan

Lilolizeit
2017-03-16 16:31
#33

#32 så härligt att allt såg bra ut med lilla pojken :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Djurälskaren87
2017-03-16 17:16
#34

32# Grattis till pojken. Vi vet inte heller vad för namn vi ska ha till vår men de kommer väll

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-16 19:13
#35

Varit hos syster och fått med mig en hel kasse med kläder, babynest,babygym samt sånt bumbostol.

[Nalaa]
2017-03-16 19:51
#36

Blir så "avtaggad" när andra lägger sig i namnval! Nu började svärmor prata om att vi inte får glömma pojkvännens pappa. Vi hade tänkt ge bebisen ett eget namn och sedan ett namn efter min pappa samt efter pojkvännens morfar. Vi tycker att det är hedrande och fint eftersom de är i himlen båda två. Ursäkta men FAN heller att hans pappa ska tvinga in sig i namnet! Pojkvännen har inte sagt något om det, det är pappan själv som sa det en gång och nu har han ju garanterat pratat med mamman (separerade men vänner)… Han är ingen bra förebild och jag vill inte (tänker inte, under några omständigheter) döpa barnet efter honom! Vad har han gjort för gott i världen? Varför skulle han bli hedrad på det sättet? Nehehej! Hoppas det blir en flicka!

Hills
2017-03-16 20:24
#37

Grattis till pojken mikkan01, och kul att få veta. Tycker det blir än mer verkligt då. Nalaa, det är såklart olika hur man kan hantera sina släktingar beroende på de relationer man har. Men vet du, jag skulle ärligt talat tycka det var så himla göttigt att bli helt vrång i ditt fall. Låta alla hormoner härja fritt och säga rakt ut "vår bebis, vårt val. Passar det inte så var väl det synd för er". Absolut inte försöka vara ngn slags medlare. Sen vet jag inte om dina barn kommer ha deras fars efternamn och därmed deras farfar? Då har han ju liksom hedrats av att de bär det namnet och behöver verkligen inte ha ngn ytterligare åsikt.

[Nalaa]
2017-03-16 20:46
#38

Åh, härligt med stöd:-D Nej, barnen har mitt namn. Jag har sagt att jag aldrig byter bort min pappas namn och eftersom min pojkvän inte vill ha två namn men ändå vill att vi ska ha samma namn kommer han att ta mitt efternamn:-) Det känns bra! Jag är så mesig bara! Vi har sagt att vi inte ska ta reda på könet men nu vill jag veta! Bara för att veta hur mycket tid jag behöver för att övertala bort hans namn eller för att kunna slappna av och slippa tänka på det (om det är en flicka):-p Jag avvaktar nog till RUL sen frågar jag min sambo (om vi inte kunde se könet eller om vi inte frågar om det) och så ska jag fråga om han verkligen vill ha sin pappas namn. Fråga om det är för att han själv vill det eller för att hans pappa påpekar det? Jag tycker att det är så fruktansvärt fult gjort att försöka få oss att döpa barnet efter honom. Slår man sina barn när de är små har liksom det skeppet seglat!

[Nalaa]
2017-03-16 20:48
#39

Jag ska nog säga så! "Älskling, jag kan verkligen inte släppa det du berättade om att din pappa slog er när ni var små. Det är så främmande för mig och helt, helt, oacceptabelt. Jag vill inte döpa vårt barn efter en som har gjort så. Jag tycker inte att han förtjänar det!"

PerhapsimAnna
2017-03-16 21:55
#40

Tycker man skiter i vad andra tycker och döper sitt barn till det man själv vill. Sen får alla andra som trodde dom kunde påverka valet av namn sura i ensamhet, FY vad jag hatar släktingar/svärföräldrar som ska lägga sig i.. Har en sådan också, har bara förklarat att det blir det jag och min sambo bestämmer. Punkt slut!

Vi funderar på Noel som eftersom det blir en liten kille <3

[Nalaa]
2017-03-16 22:01
#41

Noel är fint:-) Jag tycker om Emil och Oskar:-) Dottern har tre namn, alltså ett tilltalsnamn och två mellannamn. Jag vill att bebisen ska ha lika många namn. Jag vet inte varför men jag vill det! Och där ryms bara min pappas namn och min pojkväns morfars namn. Jag godkänner inget annat. Jag skriver inte på ett papper med fel namn på:-p

Annons:
mikkan01
2017-03-17 07:19
#42

Tack hörni, känns som att det blir många augustipojkar? :) Igår började jag "inreda" barnrummet. Har så många tomma rum så även om bebis kommer dela rum med oss den första tiden så kändes det som att han skulle ha ett eget rum också, så dom inte står helt tomma haha.

~mikkan

[ann.svenn]
2017-03-17 09:44
#43

Oj så mycket som hänt sist jag var in och skrev, kul att vi är många i Augusti! Dock tror jag att jag inte blir fullgången och når 17 augusti och kanske hamnar i slutet på Juli :) Har RUL på tisdag och är så nyfiken på könen på bebisarna. Kommer nog skaka av nervositet i väntrummet…

#41 Nalaa, Helt rätt, stå på dig! 

Vi har också alldeles för många som lägger sig i våra namnval, så vi har sagt att vi ska ha arbetsnamn på dom (något riktigt fult så de älskar namnen vi ger) så får de veta dom riktiga namnen när de träffar barnen. Är övertygad om att deras dåliga erfarenheter av ett visst namn kommer vara som bortblåsta när bebisarna tar namnen i besittning.

Djurälskaren87
2017-03-17 09:47
#44

Jättekul att så många får sommarbebisar och ska bli spännande att följa alla när de tittar ut:) Även efter graviditeten hade varit kul! Är de någon mer som äter folsfyra tabletter och järn under er gravidtet? Jag började med järn för en vecka sen och äter folsfyra dagligen

[ann.svenn]
2017-03-17 09:59
#45

Jag har skippat alla kosttillskott då jag led av sådant förskräckligt illamående att inget gick ner. Blev ordinerad järntabletter för 1-2 veckor sedan (är nu i 18+1) då försvann migränerna så nu är det bara huvudvärkar som är ok.

#44 Märker du någon skillnad nu när du går på järntabletterna?

Djurälskaren87
2017-03-17 10:03
#46

45# enorm skillnad på bara en vecka. Innam järnet var jag extremt trött, svimfärdig, yrsel osv så detta behövdes verkligen. Men ska man äta tills man föder ?

[ann.svenn]
2017-03-17 10:16
#47

Hmm bra fråga! Läste i bipacksedeln "syftet är att järndepåerna ska ligga på en bra nivå inför förlossningen" BM borde ha koll, ska fråga min när jag ska dit 6/4 men det låter ju som att man ska äta dom tills förlossningen..

Djurälskaren87
2017-03-17 10:22
#48

47# Ja jag får kolla jag med när jag ska dit. Är så mycket man ska tänka på haha

Annons:
Lilolizeit
2017-03-17 10:24
#49

Järnrabletterna kan man äta fram till förlossningen, folsyra äts fram till v 12.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Djurälskaren87
2017-03-17 10:28
#50

49# Ja men jag har hört av en här inne att man kan äta folsfyra under hela graviditeten. Det är innan v 12 de hämmar åderbråck osv men efter kan de va bra med folsfyra om man vill komplettera med folsfyra mat

Djurälskaren87
2017-03-17 10:33
#51

Inte åderbråck utan ryggmärgsbråck menar jag ju innan v 12. Man behöver inte äta de efteråt men de skadar inte att göra de heller.

PerhapsimAnna
2017-03-17 11:12
#52

På tal om åderbråck, jag fick ett förra graviditeten! #kännermigsom80bast

Lilolizeit
2017-03-17 11:24
#53

#50 klart man kan äta det längre som ett komplement till sin kost. Men det gör inget för barnet längre. :) mer än då vad en bra kost gör. Jag har aldrig ätit det alls då jag inte betvivlar att jag får i mig tillräckligt i min kost :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Djurälskaren87
2017-03-17 11:37
#54

53# aha okej :)

Djurälskaren87
2017-03-17 11:38
#55

52# Haha! Ja de kan inte vara kul

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-17 11:59
#56

Vet någon om man kan låna bröstpump på BB? Hört man kan hyra eller låna? Har ni något babyskydd att rekommendera?

Lilolizeit
2017-03-17 12:13
#57

#56 på sös där vi bodde/var så fanns det att hyra från Apoteket hjärtat, via förlossningen/neonatalen. Vi har använt, (och kommer använda samma) ett från maxi cosi. Jag har inget att jämföra med, men det var toppen, sonen satt bra i det och sov gott i bilen. Vi hade ingen bas till det utan fäste i bältet. Tyckte det fungerade bra.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Djurälskaren87
2017-03-17 12:17
#58

57# Tack för tips. Vet inte om man ska köpa hem de innan eller beställa de om de behövs efterhand? Också hört bra om de babyskyddet.

PerhapsimAnna
2017-03-17 12:49
#59

#56 Om du inte känner att du vill köpa ett helt nytt går det att hyra, det gör min granne.

Har ett Britax och det är väldigt väldigt bra, vi har varit jättenöjda med det. Går att ändra storleken på nackstödet och det är toppen!

[Nalaa]
2017-03-17 13:06
#60

Vi hyrde en bröstpump på neonatal (öppnade inte ens lådan innan vi lämnade tillbaka den eftersom amningen kom igång så bra så för oss var det dyra hundralappar) så den fick vi med oss när vi åkte hem. Det var ju den sorten jag hade använt innan jag kunde börja amma eftersom dottern låg med slangar och mask och grejer. Jag tog järntabletter sist men denna gången hade jag bättre värden, får se dock hur det ser ut vid nästa besök:-) Vi köpte en Briovagn och med den följde ett babyskydd (oanvänt eftersom de vi köpte grejerna av nte hade bil:-p). Vi var jättenöjda med den men framförallt adaptern som vi fäste med Isofix i bilen. Klick, fast, klick av:-) Och att man kunde fösta babyskyddet på chassit på vagnen var guld värt! Jag har börjat gå upp lite i vikt och det känns bra (enda gången man vill det typ:-p). Jag vägde i morse, 61,7 kilo, men jag vet inte om man räknar startvikten på det man vägde när man blev gravid eller om man ska räkna på lägsta vikten eftersom jag gick ner sex kilo. I alla fall har det vänt nu så jag är inte lika orolig! Och bebisen rullar runt där inne ibland så det känns skönt:-) Undrar när kallelsen till RUL kommer? Hur långt tid innan besöket fick ni kallelsen? Igår var jag hos skräddaren och provade min brudklänning:-) Magen syns i den men jag kommer få plats! Jag ska ha ett sidenband under brösten (så magen blir ännu mer markerad:-p) så jag ser "ännu mer" gravid ut:-D

[ann.svenn]
2017-03-17 13:07
#61

BeSafe iZi go modular har vi köpt…hört bra om dom och tyckte det verkade smidigt med magneter som håller selen åt sidorna så man kan montera bebis utan massa bök. Finns sidokrockkuddar på dom som kändes lite extra säkert. Basen funkar till nästa stegs bilbarnstol. 

Haha låter som att jag är säljare för dom! Men dom sakerna baserade vi vårt beslut på.

Bröstpump har vi fått råd om elektrisk och inte manuell…det är något vi fixar i efterhand ifall det behövs.

[Nalaa]
2017-03-17 13:18
#62

Den vi hyrde från neo var elektrisk men jag använde en manuell. Jag tyckte den var smidig:-) Men varför är det bättre? För att suget efterliknar bebisens sug eller?:-) Vi har en Be Safe iziPlus (tror jag den heter) till dottern, det är alltså en bilbarnstol. Babyskyddet var för litet det då köpte vi den här. Grrrrr, vad irriterade vi blir varje gång vi ska använda den! Bältena snurrar sig inne i "vaddarna" (som gör att bältet inte skaver mot halsen eller nacken liksom) så man måste klicka upp dem och rätta till bältet för att knäppa ihop dem igen sen. Aldrig varit med om maken till bälte som snurrar sig så:-( Magneterna är kanske bra… Men (en jättedum fråga nu!) magneter är väl magnetfält och det är väl egentligen inte så bra? Jag vet att magnetfält finns typ överallt och det lilla som finns i bilbarnstolen är kanske inte ens märkbart (eller?)?

Annons:
[Nalaa]
2017-03-17 13:20
#63

Det spelar ingen roll om bältet snurrar sig, det var tydligen den bilbarnstol som blivit bäst i test 2015 och 2016 så det var ingen tvekan för oss. Klart vi ska ha den säkraste! Vi köpte också till den där krockgrejen man fäste på sidan:-)

[ann.svenn]
2017-03-17 13:30
#64

Har faktiskt inte frågat varför den måste vara elektrisk pump…jag bara tar emot alla tips haha

Uh oh, nu blev jag orolig ifall den inte är så smidig och bra… tror inte jag kan ta mig ur det köpet nu heller :/ Happ, jag får vara en irriterad mamma när jag håller på med babyskydden ;P

fluffis
2017-03-17 13:39
#65

En handpump kan vara bra om amningen fungerar och man vill komplettera med att pumpa ut lite mjölk ibland. Eller om man skulle få mjölkstockning och vill pumpa ut extra just då. Skulle inte amningen fungera alls men man ändå vill ge bröstmjölk så kommer man förmodligen inte att orka pumpa med handpump hela tiden, utan då vill man förmodligen ha en elektrisk. Mitt tips är att vänta och se hur det går. Många behöver ingen bröstpump alls. Själv fick jag tag i en begagnad elektrisk när det visade sig att amningen gick helt åt pipsvängen.

soundtrack
2017-03-17 13:52
#66

Som fluffis säger så är en elektrisk pump smidigare om man ska pumpa stora mängder, man kan snabbt bli trött i handen av den manuella ;) Kan ju vara bra att veta långt ifrån alla släpper ifrån sig mjölk till en pump heller. Skulle jag införskaffa en innan bebis är född (vilket jag anser är rätt onödigt om man inte på förhand planerar att ge bröstmjölk på flaska av nån anledning) så skulle jag köpa en manuell, dom är rätt mycket billigare.

Lilolizeit
2017-03-17 13:57
#67

Jag köpte en elektrisk dubbelpump från medela, liknande de man kunde hyra/låna på neo. Var jätte nöjd med den, pumpade tills sonen var typ 5 månader, men hade också en manuell som jag använde när vi var iväg.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Djurälskaren87
2017-03-17 13:57
#68

Jag avvaktar att köpa en tills jag vet hur det blir för mig. Har varken köpt vagn/babyskydd eller något men är inne på en Brio smile2. Erfarenheter?

Lilolizeit
2017-03-17 14:00
#69

Jag hade en brio smile fram tills nu när jag bytt till syskonvagn. Hade det inte varit för syskon hade jag inte bytt. Super smidig vagn, det enda är att framhjulen är lite för små för min smak, då jag gärna går i lite terräng och även när de e en del snö ute..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
soundtrack
2017-03-17 14:04
#70

Vi har en Brio Smile sedan dottern och kommer inte byta till lillasyster. Älskar går vagn, varit supernöjd med allt! Jag tycker inte att den varit speciellt svårkörd varken i snö eller på (större) skogsstigar. Och det är väldigt smidigt att kunna klicka på babyskyddet på chassit, vi använde oss väldigt mycket av den funktionen.

Djurälskaren87
2017-03-17 15:03
#71

Blir nog en sån :)

Djurälskaren87
2017-03-17 15:03
#72

Är de brio2 smile ni haft?

soundtrack
2017-03-17 15:12
#73

Nej, vi har brio Smile som är föregångaren till britax smile'2 som dom heter nu (britax har köpt upp brio). I grunden samma vagn men med ett par förbättringar på Smile 2

Djurälskaren87
2017-03-17 15:18
#74

Aha då förstår jag:) är handtagen höjninningdbara? Något minus på vagnen?:)

Lilolizeit
2017-03-17 15:23
#75

#74 vi hade också föregångaren - brio smile. Handtaget är höj-och sänkbart, ej teleskop dock. Minus tyckte jag som sagt bara att hjulen är lite små men de har ju framförallt varit om det inte varit bra skottat eller mycket rötter eller sten i marken där jag gått. Hade som sagt behållt vagnen om de inte vore för att syskonvagn behövs.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
2017-03-17 15:24
#76

Det sk knäledshandtag vilket jag vet att många som är längre inte är så förtjusta i. Sambon är 1,85 o tycker att det funkar bra iaf. Jag kan inte komma på några direkta minus. Jag gillar inte riktigt selen, men den är omgjord på britaxen plus att suffletten är ljudlös på den också. Våran låter en del när man fäller ut den. Det har dock aldrig stört dottern. Kan juvara bra att veta att sittdelen inte är jätterymlig, iaf inte på brion. Vet inte om måtten är omgjorda nu. Dottern är dryga 90 cm nu och har egentligen växt ur den. Nu är hon 2,5 år så det gör ju inte så mycket (den används bara som transportmedel om vi ska längre sträckor oxh hon sover aldrig i den), men får man ett lite större barn som närmar sig 90 cm betydligt tidigare så kan det ju vara tråkigt.

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-17 15:30
#77

Tack för svar. Ska åka och provköra den. Såg att de hade bra pris på Jollyroom så blir nog att beställa därifrån. Lite trist inte skötväska ingår men de kanske de inte brukar göra

Lilolizeit
2017-03-17 15:46
#78

#77 har aldrig köpt nytt så vet inte om sånt brukar ingå. Har sett att bigbaby ofta har "köp vagn, få babyskydd" kampanjer, kanske värt att kolla upp om du ska köpa babyskydd också :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Djurälskaren87
2017-03-17 15:58
#79

78# Tack för tipset ska kolla!😊

Hills
2017-03-17 20:43
#80

Kul att gifta sig Nalaa! Vi har faktiskt två vagnar. Köpte en begagnad mountain buggy som jag älskar. Så himla rättrullad och den går att ha vid löpning också om man är lagd åt det hållet. Nackdelen är att den inte har en sittdel som går att vända mot den som puttar. Jag ville gärna ha full översyn när hon började sitta. då fick vi köpa en begagnad brio. Är eg inte nöjd med den då den har hårda plasthjul, men det är just den modellen (finns inte längre och jag har bara hört gott om brio smile och nyare!) När hon blev ett typ hamnade hon tillbaka i moutainvagnen för då hade hon tröttnat på att se mig.

[Kijsen]
2017-03-17 22:47
#81

Var o provkörde vagn idag, både jag och min sambo fastnade för Emmaljunga super Viking outdoor. Robusta och stora lufthjul (passar vår miljö perfekt), framhjulen är svängbara men också låsbara, så man slipper köpa till eller byta (perfekt!), knäledshandtag men sambon som är 1.94 lång tyckte att den passade bra och kändes bekväm att köra även om han är lång. Kändes riktigt bra och jag tycker absolut att det är prisvärt med Emmaljunga. :)

Marre_88
2017-03-18 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Jag går in i v.18 (17+0) idag och har nu en vecka kvar till RUL, 24/3. Vi är så förväntansfulla och hoppas verkligen att det går att se könet :) Jag (och även sambon) hoppas på att vända pojktrenden här inne och hoppas på en flicka. Självklart blir vi lika glada oavsett kön, huvudsaken är en frisk bebis. Men det skulle vara så kul med en flicka och jag har drömt om det enda sen jag själv var en liten flicka. Jag var faktiskt och hämtade vår barnvagn ikväll, visserligen tidigt (så vi får hoppas att det inte är twins;) men det var så bra pris att jag var tvungen att slå till. Dessutom så är det min drömvagn sen flera flera år tillbaka och de har slutat att tillverka den färgen, både när de kommer till chassit och ligg/sittdel. För mig är det Emmaljunga Super Nitro som gäller och jag skulle aldrig kunna tänka mig någon annan vagn. Älskar att den är så stor och rymlig men ändå smal och smidig, de stora svängbara framhjulen som går att låsa är perfekt för en norrlänning som jag. Jag kommer att köpa till outdoor hjulpaketet och byta däck till vintern så kommer vagnen att bli ännu bättre ;) Bifogar en bild på magen i v.18 :)

[Nalaa]
2017-03-18 12:51
#83

När jag väntade dottern köpte vi vagn typ i vecka 10:-p Vi hittade en till kanonbra pris och allt ingick (babyskydd, liggdel, sittdel, åkpåsar, regnskydd…) och var oanvänt:-)

Annons:
mikkan01
2017-03-18 17:35
#84

Har också funderat på emmaljunga super nitro, har några jag skulle vilja testköra innan jag bestämmer mig och sen blir det att försöka hitta någon på blocket. :) Någon som har tips på babyskydd? Det är en sån sak vi känner att vi vill köpa nytt, är jollyroom billigast då? :)

~mikkan

[Nalaa]
2017-03-18 18:22
#85

Jag vet inte var dom är billigast faktiskt, kan man kolla typ price runner kanske?:-)

mikkan01
2017-03-18 21:04
#86

Haha det tänkte jag inte ens på ;) får skylla på gravidhjärnan…

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-18 23:20
#87

Idag har min lilla son puffat rejält i magen. Tom.pappan kunde känna

Pontiac57
2017-03-18 23:23
#88

Vi har graco logico s som babyskydd och är supernöjda. Krocksäkert och bekvämt ich smidigt med bältesbas till. Enda nackdelen är att suffletten låter när man drar fram/bak den men annars är suffletten lång och bra. Vi har redan 3 vagnar, en joie sulky som vi fäste babyskyddet på, emmaljunga viking som "shoppingvagn" och emmaljunga citycross som hemma vagn. Så vi kommer köpa en emmaljunga double viking 735 chassi och en sittdel till bebis kommer för liggdel och sittdel från vanliga vikingen passaf så det blir kanon smidigt :)

Djurälskaren87
2017-03-19 13:39
#89

Har någon känt av ryggont ännu?

Djurälskaren87
2017-03-19 13:41
#90

Jag går runt och tänker att jag inte hoppas han vill komma ut nu. Alltid något att oroa sig över:p

Annons:
[Kijsen]
2017-03-19 15:13
#91

#89 varit lugnt med det på sistone, molvärken är också borta. Däremot börjar jag jobba heltid på tisdag efter en period med mindre jobb, så det kanske visar sig då.. :/ Jag är himla trött på morgonen och tar några timmar in på dagen innan jag vaknar till liv, men sen är jag relativt pigg resten av dagen. kan det vara järnbrist som visar sig så?

Djurälskaren87
2017-03-19 15:30
#92

91# Har du kollat ditt järnvärde? Ja trötthet kan visa sig vara järnrbist. De gjorde de för mig blandannat.

[Kijsen]
2017-03-19 15:43
#93

#92 nej jag har inte kollat sen vecka 12, är i vecka 20 nu. Ska till BM nästa vecka, men får nog gå och kolla värdet innan dess. Vill ju inte vara en zombie på jobbet :p

Hills
2017-03-19 15:55
#94

Nej, inget ryggont men det hade jag inte sist heller och hoppas att jag slipper även denna gången . Det enda är att de kan dra lite i magen ibland. Tror det kommer när jag har stått upp för länge. Har annars börjat buffa lite inne i magen nu så det känns bra.

[Nalaa]
2017-03-19 16:07
#95

Har haft kalas idag och är helt färdig! Fötterna värker (bultar) och ryggen har gått av, även axlar och huvud gör ont… Tror att sömnlösa nätter börjar ta ut sin rätt nu. Sambon brukar ta nätterna på helgen men den här helgen gick det inte och det märks. Naturligtvis blir jag lättirriterad också:-p Vilken trevlig person jag känner mig som:-p

Marre_88
2017-03-19 19:15
#96

Igår kväll när jag gick och la mig så tror jag att jag kände bebisen för första gången :D Det är ju första barnet så jag vet inte hur de ska kännas, men jag förklara det som när man blir andfådd och känner sitt hjärtslag, precis så fast i magen och mycket svagare då. Det var som små svaga tickande i magen som sedan bara försvann. Kan de ha vart bebisen jag kände!? :)

Djurälskaren87
2017-03-19 19:34
#97

96# Det låter som det. Jag har känt min tre gånger nu och för mig var de mer en puff från insidan magen när jag hade handen där. Även sambon kände. Jag kände även när jag inte hade handen där.

Annons:
Ceet
2017-03-19 20:46
#98

Jag har känt av rörelser både i fredags och igår. Och jag tycker det påminner om det du nämner #96, antingen som hjärtslag eller  muskelryckning (sådan vissa ibland har vid ögonen). Första gången jag kände det var för tre veckor sedan och tycker att det blir lite starkare varje gång jag känner.

Min rygg hänger inte med längre. Det var tydligen bättre att åka skidor än att vara hemma och greja (med lätta saker) i nya huset. Jag som har ett stillasittande jobb får vila upp mig under veckorna istället. Just nu är faktiskt sitta upp eller ligga på sidan det som avlastar mest. Även stå och gå med korta steg fungerar bra! Hoppas att det inte blir värre än såhär.

Imorgon har jag två veckor kvar till RUL. Känns som en evighet dit… Får för mig vissa dagar att det inte är någon bebis där inne. Medan jag som ikväll fått prova massor med kläder för att hitta något där magen inte syns (har inte berättat på jobbet än). Denna oro alltså, jobbig men samtidigt lite mysigt :)

[Kijsen]
2017-03-19 21:23
#99

#96 låter definitivt som bebis :) kul! jag har känt väldigt mycket rörelse idag, det har buffat och snurrats runt där inne! Men har inte känt nåt utanpå magen än. Ska bli kul när sambon också kan känna :)

[Kijsen]
2017-03-19 21:32
#100

Har även RUL imorgon! Lite smått nervös, kommer antagligen vara värre imorgon.. haha

Djurälskaren87
2017-03-19 21:46
#101

100# Vad kul med RUL. Skönt att få känna bebis innan RUL med då vet man iallfall det är en levande krabat där inne. Lycka till!

[Kijsen]
2017-03-20 08:59
#102

Trodde aldrig jag skulle vara såhär nervös.. svårt att få i sig frukosten och om en timme är det dags :p

Djurälskaren87
2017-03-20 09:20
#103

Hör gärna av dig sen! Vill med veta könet haha

[ann.svenn]
2017-03-20 09:36
#104

Kijsen, lycka till!! Hoppas allt ser perfekt ut. Berätta gärna hur det gick :)

Jag har RUL imorgon och är nervös, orolig, exalterad och glad på samma gång

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-20 10:15
#105

Jag hade samma känsla som er innan. Att sitta i väntrummet var värst men de kommer gå bra. Är lite avundsjuka på er att få se er bebis. Nästa gång blir v 31 för mig.

Djurälskaren87
2017-03-20 10:20
#106

Jag har fått gravid förkylning. Har nästäppa dagligen värst är de på natten när jag sover. Någon mer som har de?

mikkan01
2017-03-20 10:24
#107

Kul med RUL! Helt underbart att få se ens lilla plutt och det stillar ju inte direkt längtan, hoppas allt ser bra ut!:) Jag är också täppt i näsan jämt, kan knappt sova på nätterna pga det. Sjukt jobbigt. :p

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-20 10:34
#108

107# Ja man snarkar ju mer också haha. Jag vaknar på nätterna ibland och får snyta mig.

[ann.svenn]
2017-03-20 10:43
#109

Snorigt här också! Sjukt svårt att sova och lyckas jag så vaknar jag med huvudvärk… jag köpte koksalts nässpray och den hjälper mig :)

Hur inreder ni barnrummen? Jag vill ha byrå istället för garderob just för att jag oroar mig att våra rangliga garderober faller över barnen…har fler fått sådana "paniktänk"?

Djurälskaren87
2017-03-20 10:49
#110

Får köpa det jag med :) Tänkte ha spjälsäng och sedan ett skötbord som man kan ha som byrå sen senare. Vi har inbyggda garderober så ingen risk de faller ner över barnet.

[Nalaa]
2017-03-20 12:55
#111

Hur lång tid innan RUL fick ni kallelsen?:-) Och hur har det gått idag? Tog ni reda på könet?:-)

Annons:
mikkan01
2017-03-20 13:19
#112

Jag har bara stoppat in en garderob i det blivande barnrummet än så länge och det kommer nog inte komma in så mycket mer på ett tag. Spjälsängen kommer stå inne med oss i vårt sovrum och jag har ingen aning om vad mer man kan stoppa in i rummet till en spädis haha:)

~mikkan

Lilolizeit
2017-03-20 13:43
#113

#111 fick kallelse till kub och RUL samtidigt, runt v. 9-10 kanske?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Nalaa]
2017-03-20 14:34
#114

Oj, vad tidigt! Vi var på KUB för flera veckor sen men har fortfarande inte fått kallelsen för RUL (går in i vecka 16 på onsdag)…

Lilolizeit
2017-03-20 14:46
#115

När jag sa till bm att jag ville göra kub så skickade hon både remisserna direkt. Tror det var inskrivning i vecka 8-9 och kallelserna kom i stort sett direkt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Djurälskaren87
2017-03-20 14:49
#116

Jag ringde å bokade tid för min rul

soundtrack
2017-03-20 14:51
#117

Hos oss bokar man tid för kub när man bokar tid för inskrivning och sen bokar man tid för RUL när gör kub. Väldigt smidigt :)

[Nalaa]
2017-03-20 14:52
#118

Bm sa att jag skulle få kallelse men om jag inte fått den om en vecka ringer jag och hör med dem:-) Jag vägde mig nyss, nu väger jag lika mycket son jag gjorde innan jag började gå ner (när jag blev gravid)! Så visst har det vänt nu minsann:-) Ändå tycker jag att jag ser slank ut faktiskt, bara magen som putar:-D

Annons:
[Nalaa]
2017-03-20 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Vecka 15 (14+5) :-)

Djurälskaren87
2017-03-20 15:10
#120

#118 vad skönt att inte gå upp så mycket mer än magen. Man vill ju orka gå :)

Djurälskaren87
2017-03-20 15:10
#121

Känns som alla som gjort RUL och velat se könet fått pojkar haha ?:)

[Nalaa]
2017-03-20 15:13
#122

Jag gick ju upp 26 kilo med dottern, det var jobbigt! Men då hade jag gått upp typ tio kilo redan i femte månaden… Skönt att man inte har en sådan kurva den här gången:-) Vi ska inte ta reda på könet men jag hoppas på flicka:-p Har alltid känt mig mest som en "flickmamma":-p

[Kijsen]
2017-03-20 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Hej! Allt såg fint ut på RUL och vi beräknas få en pojk! Blev även flyttad 5 dagar så bf är nu 15/8 istället för 10/8. :) Ska försöka bifoga bild här.

[Kijsen]
2017-03-20 15:49
#124
[Kijsen]
2017-03-20 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Han var inte blyg med att visa upp könet haha

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-20 15:56
#126

Grattis vad kul! Många pojkar här nu i Augusti hihi!

mikkan01
2017-03-20 16:29
#127

Grattis till pojken Kijsen! Haha ja det känns som att pojkarna tar stor plats här:)

~mikkan

[Kijsen]
2017-03-20 20:22
#128

Tack så jättemycket allihopa! Verkar som det blir många pojkar ja! Jag hade ställt in mig på en flicka, men hah, tji fick jag ;) Vi har flicknamn klart sedan länge men nu får vi ju börja tänka på pojknamn istället!

PerhapsimAnna
2017-03-20 21:19
#129

Imorgon ska jag få se min lilla pojke igen! Dom ville kolla hjärtat igen för det var svårt att se dom stora blodådrorna från och till hjärtat sist då jag inte var så långt gången. Nu borde jag vara i v 19+4, det ända jag är orolig för är att han inte växer för det känns som att min mage inte riktigt har växt som jag vill haha :P Vi får se vad dom säger! Spännande är det iaf!

Djurälskaren87
2017-03-20 21:26
#130

128# Ja inte.lätt med pojknamn. Hade med en del tjej namn på lager. 129# Kul att se bebis igen. Tror nog han växer på bra där inne även om de int3 syns utanpå ännu

Djurälskaren87
2017-03-20 21:39
#131

Testade med namngnerator och fick upp Julius som förslag

mikkan01
2017-03-20 21:46
#132

Haha hade också massa flicknamn på lager, pojknamn är mycket svårare tycker jag. Finns så många söta flicknamn. Har massa namn jag kan tänka mig som andranamn men förnamn är mycket svårare. #129 Var också orolig över att bebis växer dåligt, syns ingenting på mig att jag skulle vara gravid men bebis växte som han skulle enligt barnmorskan så snart börjar väl kaggen puta också :)

~mikkan

Annons:
[Kijsen]
2017-03-20 23:24
#133

#131 Julius är fint! vilken generator använde du?

PerhapsimAnna
2017-03-20 23:35
#134

#131 #132  När jag menar att det inte känns som min mage har växt något så ligger jag och känner på min livmoder varje kväll för o se vart den ligger. Nu har den faktiskt tagit sig över naveln :) Så jag hoppas han växer som han ska :D

Marre_88
2017-03-21 09:15
#135

#123 Grattis till pojken. Så himla kul att allt såg bra ut :) Nu vill jag vända på pojktrenden ännu mera här inne haha. Vi ska göra RUL på fredag och jag håller på att längta ihjäl mig. Är såååå himla nervös att det ska vara något fel på bebisen, eller att de inte ska kunna se könet när man bestämt sig för att ta reda på det. Men huvudsaken är en frisk bebis såklart :) Är det någon av er som har kollat könet som ska få en flicka? Eller är det bara pojkar än så länge? Och hur många i såna fall? :D

[ann.svenn]
2017-03-21 09:38
#136

RUL om mindre än en timma!! Oj så nervös jag är, tur att gubben kör dit :)

Djurälskaren87
2017-03-21 09:44
#137

133# jag googlade bara namngnerator och tog första bästa haha. Ja erkänn de var fint. Lite inne på Oliwer. 234# sFörstår. Min är strax under naveln tror jag iaf där jag känt av honom sparka. 136# åååh lycka till uppdatera gärna

[Nalaa]
2017-03-21 09:54
#138

Vi har inte gjort RUL än men vi ska inte ta reda på könet (om det inte syns jättetydligt ändå)! Jag tror nog att det blir en flicka, jag hoppas det. Men med dottern var jag övertygad om pojke men tji fick vi:-)

Djurälskaren87
2017-03-21 09:56
#139

Eller så är livmodern ovanför jag är lite dålig på sånt

Annons:
mikkan01
2017-03-21 10:56
#140

Haha har också testat namngeneratorer i hopp om att det perfekta namnet ska poppa upp där så man slipper sitta och vela. Fått namn som Gunnar och Tage… och Filius. Inget som riktigt klingat bra haha och det sistnämnda kan jag inte ens uttala. #136 Kul med RUL! Lycka till och hoppas allt ser bra ut :)

~mikkan

Lojs
2017-03-21 12:42
#141

Jag letar namn på namnlistor. Kollar på top 100 i de nordiska länderna, det är en del fina namn som inte riktigt kommit så mycket till Sverige ännu (jag vill inte ha något jättevanligt namn, men gärna ett som låter som att det är vanligt och som är lätt att stava).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[ann.svenn]
2017-03-21 12:48
#142

RUL fick jättebra, allt såg superfint ut. 2 små tjejer som huserar hos mig :)

Djurälskaren87
2017-03-21 12:55
#143

142# Åh du bryter trenden till tjejer. Stort grattis!

Djurälskaren87
2017-03-21 13:02
#144

Är det i v 26 man ska känna sparkar var femte timme? Läste något om det.

Pontiac57
2017-03-21 13:54
#145

#144 det har jag faktiskt inte hört talas om men däremot att bebis kan ha skapat sig ett rörelsemönster. Innan v 30 och även i vissa fall resten av graviditeten kan bebis sparka inåt så man inte känner rörelserna så innan v 30 (om jag inte minns fel) är det vanligt att man inte alltid känner av bebis

[ann.svenn]
2017-03-21 14:20
#146

#143 Tack!! Helt ärligt så hoppades jag på tjejer men var inställd på en av varje. Kommer jag nånsin få känna några rörelser? Har moderkakorna i både framvägg och bakvägg…

Annons:
Pontiac57
2017-03-21 14:41
#147

Du kommer nog snart börja känna rörelser ffa med tanke på att det är två så kommer du nog få det jobbigt längre fram ;)

[Nalaa]
2017-03-21 14:44
#148

Åh, vad roligt! Grattis:-D Vad spännande med två små tjejer i magen!!!

mikkan01
2017-03-21 15:08
#149

Grattis, vad kul med 2 tjejer på samma gång!:)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-21 15:11
#150

Här stod de att man bör känna bebis varje dag efter v 26. http://www.niomanader.se/fosterrorelser/

[Kijsen]
2017-03-21 16:27
#151

Åh grattis till töserna!! :)

Ceet
2017-03-21 17:34
#152

Säger grattis jag med här! Vi kommer inte ta reda på kön men jag har en känsla av att det är en pojk. Har namn till båda könen på lut, men är inte överens med maken. Jag vill gärna plocka något från släkten. Han med iof men jag skulle helst inte ta just de han föreslår. Lite för vanliga. Men är som andra inne på att inte ta något helt ovanligt heller.

Min morfar hade sex syskon och alla hade bra namn. Kanske utom Gunnar då, känns inte helt rätt på en bebi 2017. Men de övriga 6 namnen rimmar bra med vårt efternamn på W.

Jag har börjat kalla bebis för Bert-Britt. Inte populärt här hemma. Men tänker att det kan ju bara bli bättre därifrån :) Har ni några "arbetsnamn" på bebis/bebisarna?

mikkan01
2017-03-21 17:48
#153

Jag har ett arbetsnamn på bebis som inte gubben gillar så mycket, Torsten.. haha han kallar aldrig bebisen för torsten. Förra gången jag var gravid kallades bebisen för bebbelina för jag var stensäker på att det var en flicka. Men smart med ett för båda könen ;)

~mikkan

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-21 18:07
#154

153# Jag trodde du var förstföderska?:) men måste ha missförstått. Jag har inget arbetsnamn alls ännu tråkigt nog.

mikkan01
2017-03-21 19:42
#155

#154 Det är jag men första graviditeten slutade i en abort då vi kände att det var fel tidpunkt för barn just då. Bebisen fick heta bebbelina för att det skulle vara lättare på något sätt, lite skämtsamt och sådär mitt i allt det jobbiga. :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-21 20:02
#156

155# Åh okej förstår.

[ann.svenn]
2017-03-22 14:02
#157

Tack alla för gratulationerna! 

Vi har svårt med ett namn som passar det vi båda kände var klockrent och absolut ska ha. Arbetsnamnen är Barbro och Berit.

Kan tipsa om att gå in på SCB och kolla statistiken för olika namn, man ser antal som heter så och medelålder på personerna som heter så. Kan ju ge en indikation på om det är på uppgång i popularitet etc.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/namnsok/

SFalkbring
2017-03-22 14:07
#158

Hej! Jag är ny på den här sidan, väntar vårt första och går in i v. 21 idag.  Så jag tänkte att det här var en bra tråd att smyga in och hänga lite i :)

Djurälskaren87
2017-03-22 14:23
#159

158# Välkommen! Vad kul! Kollade ni kön? Då har vi nästan BF samtidigt. Jag är i v 22. Har någon fått höra kommentarer på jobbet något? Idag fick jag höra att "Oj vad stor hon blivit. Hon är ju större än dig nu. ( Kollegan på mitt jobb som är två veckor före mig i graviditeten )

Djurälskaren87
2017-03-22 14:32
#160

Har någon börjat handla större saker ännu som vagn, spjälsäng osv?

Annons:
mikkan01
2017-03-22 14:54
#161

#157 Smart! Vi är inte ute efter något för vanligt men heller inte för ovanligt så ska kika där :) #158 Välkommen! då kan du inte vara långt efter mig då jag gick in i vecka. 21 igår ;) #160 Kommer få "ärva" en spjälsäng o vagn har vi börjat småkika lite på. Har bara köpt småsaker på ullared än så länge :)

~mikkan

SFalkbring
2017-03-22 15:11
#162

#158 och 161, Tack! Nej vi kollade inte kön, men nyfiken som man är försökte jag ju se om jag kunde se, men det var hopplöst svårt. Så vi har ingen aning.

Kommentarer kommer nästan dagligen, ofta lite glada tillrop men även att folk tror att jag är senare än jag är (har en mage som är rätt svår att missa…) + att det är impade att jag fortfarande traskar i högklackat, men jag tänker att det är lika bra att passa på så länge det funkar.

#160 vi har köpt ny bil, antar att det räknas som stort ;) Annars bara ett par småfynd på en barnloppis.

[ann.svenn]
2017-03-22 15:22
#163

Välkommen SFalkbring!

Vagn och babyskydd är köpta, spjälsängen från -30 talet skall renoveras. Den har pappa sovit i som bebis (svårt att tänka sig honom så liten haha). Har gått bananas med kläder 😃 Bil måste vi köpa större, det är en djungel jag helst lämnar till någon annan för jag kan så lite om det…

Tänker ni parkera vagnen inomhus eller utomhus?

[Kijsen]
2017-03-22 15:31
#164

#159 Nä vad onödigt! Hatar när människor ska prata om en bakom ryggen och inte tror man hör. Blä! #158 hej! Välkommen och grattis :) #160 har mest köpt kläder haha. Kikade på lite påslakan igår.. men jag såg att måtten på täcke till spjälsäng är olika beroende på var man köper? Så jag som köpt ett täcke på Ikea kan då inte ha det där supersöta påslakansetet med pandor på från Åhléns :( Någon som vet nåt täcke som passar det mesta? Vill ju inte begränsa mitt utbud av påslakan då jag har påslakanmani hahaha

Djurälskaren87
2017-03-22 16:18
#165

160# Oj jag hade ingen aning om olika mått osv.. Vad meckigt… :( Jag fick täcke med bäddset av syrran så får se vad hon har för storlek på det setet då

Lilolizeit
2017-03-22 16:22
#166

Jag har inte upplevt att det är olika mått mer än till vagn/vagga eller till spjälsäng. Täcket vi har är köpt på minimundus.se och sängkläderna är begagnade från massa olika märken, men alla har passat,.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Kijsen]
2017-03-22 20:40
#167

Ikeas är tex 110x125 medans Åhléns säljer 100x130 (även jollyroom), har inte kollat på fler än. Är det bara Ikeas mått som avviker så är det väl lugnt, bara o skippa deras grejer helt enkelt. Men trodde inte det fanns olika storlek!

Annons:
soundtrack
2017-03-22 20:49
#168

#167 jag tror att det är Ikeas som avviker. Men däremot funkar deras sängkläder utan problem på täcken med måtten 100x130. Jag har precis som #166 täcke från minimundus och det funkar med sängkläder från ikea samt Ullared iallafall.

[Kijsen]
2017-03-22 21:58
#169

Puh! ja men dåså! Skönt att Ullareds också passar :) hade tänkt åka dit längre fram och hittar man nåt fint vill man gärna kunna köpa det.

SFalkbring
2017-03-23 08:21
#170

Tack så mycket alla :) Känns trevligt att vara här!

Oj, det verkar ju lite lurigt med lakan… tror vi kommer få ärva en hel del så vi har avvaktat med det, men jag vår väl helt enkelt ha lite koll på storlekarna om/ när vi behöver komplettera med mer.

Djurälskaren87
2017-03-23 08:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Någon som beställt amningslinne från hm? Har ett från Lindex som är lång och vill även att modellen från hm ska vara lång. Någon som vet?

soundtrack
2017-03-23 08:35
#172

#171 vad menar du med långt? Dom går inte ner över rumpan, men jag tycker att dom är något längre än vanliga linnen. Till mig går dom nån cm nedanför höftbenen. Sen kan du ju justera längden lite också med axelbanden.

Djurälskaren87
2017-03-23 08:53
#173

172# Menar inte ner till rumpan men vill gärna den går lite till höftbenet ttp :)

Djurälskaren87
2017-03-23 10:24
#174

Någon mer som har ökad flytningar? Jag har det. Får även från och till molvärk i underlivet. Känns minst sagt annorlunda.

Annons:
[Nalaa]
2017-03-23 13:57
#175

Oj, vad ni har skrivit:-) Kul! Vi har också råkat få påslakan i olika storlekar men köpte täcke och kudde i Ullared samt ett påslakan och örngott som passade till. Får bli att köpa fler där när liten kommer. Vi köpte också en ny bil när dottern skulle göra entré, det var det dyraste vi köpte "till" henne. Vi ville att hon skulle åka så säkert som möjligt och vi tyckte inte att vår förra bil uppfyllde våra kriterier:-) Nu är vi supernöjda men pojkvännen pratar om att byta bil nu igen (köpte den nya för ett och ett halvt år sedan:-p) för att det ska vara rättvist mellan barnen, haha! Det blir ingen ny bil kan jag säga! Någon måtta får det vara:-p Vi har fortfarande inte fått kallelsen till RUL, ska ringa på måndag och fråga:-)

Djurälskaren87
2017-03-23 14:12
#176

Dessa järntabletter… får hemskt diarré av dom :(

[Nalaa]
2017-03-23 14:14
#177

Vilken sort har du? Prova att ändra kosten annars, tillsätt sådan mat som är järnberikad?:-)

Lojs
2017-03-23 14:21
#178

#176 Jag får det med, men klarar blutsaft ok, så det håller jag mig till än så länge. Jag är blodgivare och har testat flera olika, men får diarré av alla sorter jag testat.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-03-23 14:24
#179

Åter Niferex. Funderar om jg kanske kan testa med en tablett varannan dag?

mikkan01
2017-03-23 14:36
#180

Haha min gubbe gnäller också om ny bil… jag lyssnar med dövörat, ler och nickar tills han helt plötsligt är inne på något annat roligt han verkligen vill ha. Är era partners också medgravida? min har värre cravings än vad jag haft under hela graviditeten och har nog lagt på sig ett och annat sympatikilo. ;)

~mikkan

[ann.svenn]
2017-03-23 14:39
#181

#175, Oj har du inte fått RUL tid ännu? Jag fick i samband med inskrivningen (typ v 8) så det är nog bäst att ringa och kolla så du inte hamnat mellan stolarna :)

#176, Niferex har jag gått bra på ända tills denna vecka, har samma problem. Men när jag åt Duroferon för några år sedan så gick jag aldrig på toa hahaha Funderar också på om man får i sig för mycket med en per dag och att varannan kanske är mer balanserat. Kolla med BM eller den som ordinerat doseringen.

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-23 14:49
#182

#176 Mina värden är inte jättelåga men inte heller jätte högt. Hon sa att jag kunde väll ta en tablett dagligen men var inte nödvändigt så tror jag går ner på en varannan dag. 180# Nej ingen gravidsympati här faktiskt :)

Lilolizeit
2017-03-23 15:09
#183

#179 Skrev kanske i en annan tråd minns inte, men testa sideral, en mycket skonsammare järntablett. Den tas upp längre ner i magen och därför får man mer sällan diverse magproblem och illamående. Fick info av min bm samt rekommendation från andra gravida. #180 både min sambo och min bror (som nu bor med oss) går runt med ont i fogarna, illamående och diverse kramper

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[ann.svenn]
2017-03-23 15:16
#184

#180 Killen är inte medgravid men alla andra, mamma, pappa, kollegor.. alla har samma gravidkrämpor samtidigt som mig haha

#182 Jaha men då skulle jag våga gå ner till varannan dag

Nu börjar folk se att jag är gravid och inte bara ätit för mycket, jättekul då alla tuffa hårda män får det mjukaste leendet och har svårt att koncentrera sig på annat för de piper bara "bebisar" 

Igår såg jag att min bottenlösa navel har en botten..kära nån, den kommer att poppa ut! Jag gissar på att den poppar ut i maj, fler som vill gissa? hahaa

Djurälskaren87
2017-03-23 18:37
#185

Har fått svullna vader nu. Vätska. Vad kan man göra åt det? Köpa stödstrumpor?

[Kijsen]
2017-03-23 19:18
#186

Kan fysiskt arbete vara skadligt för barnet? Har så svårt att känna efter hur mycket och vad kroppen är kapabel till på jobbet.. jag jobbar 9 timmars dagar och möjligheterna för att sitta ner och pausa är få, ett par gånger om dagen just nu. Vi har mycket att göra så jag är på fötterna större delen av dagarna. Jag har inte haft så ont i kroppen förutom fötterna under arbetstid men när jag kommer hem känns det som jag går på benpiporna (fruktansvärt ont i fötterna), fått känning av ischias, länden och i fogarna.

Lojs
2017-03-23 19:57
#187

#185 Japp, jag går i stödstrumpor varje dag sedan ett par veckor tillbaka. Kommer bli hemskt varmt i sommar. ;) Köpte mina här https://xn--stdstrumpor-sfb.se/

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-03-23 20:17
#188

#187 fy inte alls kul! Tack får kolla den! Läste apoteket hade mer tunna nylon som är bra när de är varmare. När fick du sin svullnad ?

Annons:
Lojs
2017-03-23 20:21
#189

#188 Jag började svullna runt v 18-19 när jag blev mer stillasittande pga foglossningen, sedan har det bara blivit värre, men stödstrumporna hjälper massor. =) Får se hur jag gör senare, jag vill gärna ha stödstrumpor i lite roligare färger, jag behöver lite piffiga saker nu när man mest känner sig tjock och tråkig. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-03-23 20:23
#190

189# Tack för sidan. Beställde direkt. Hoppas på snabb leverans:) Ja jag kände av det ordentligt idag. Har tyvärr ett stillasittande jobb :(

Lojs
2017-03-23 20:28
#191

#190 Det tog bara 2-3 dagar innan strumporna dök ner i brevlådan, så du har dem nog måndag eller tisdag. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Madde
2017-03-23 20:47
#192

#171: Jag har de linnena från H&M och de funkar som de ska. Blir lite naket när man drar ner för att amma så man bör ha något över om man inte vill visa hela bröstet. 

Det går ner till höften på mig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Nalaa]
2017-03-24 07:49
#193

Hur stor är livmodern i vecka 16? Igårkväll, eller inatt kanske det var, kände jag en jättetydlig kula långt ner i mitten av magen. Under naveln, i troslinningen liksom. Stor som en… hm, större än en knytnäve men mindre än en… Vad ska man säga? Kanske 10-15 cm eller något sådant.

Djurälskaren87
2017-03-24 07:49
#194

186# Känner du att du överarbetar kansle du kan byta arbetsuppgifter emellanåt?

[Kijsen]
2017-03-24 18:26
#195

#194 Hm ja, det är i princip samma uppgift jag har hur jag än vänder på det haha Står i kassan, packar upp tillbehör och växter (kollegan försöker stå för dom tunga lyften så gott det går, som tex jord och större växter) Det svåra sitter nog hos mig själv, i huvudet, att man alltid ska klara sig själv utan att be om hjälp för man känner sig gnällig och tänker "äh, klart jag klarar det" och så fortsätter det så liksom. Svårt det där

Annons:
PerhapsimAnna
2017-03-24 20:43
#196

Oj vad ni skriver! Hinner knappt ikapp!

Någon annan som gått in i v20+ och helt plötsligt blivit helt bombarderad av hormoner som orsakar både illamående vid tanke av mat samt förstoppning?!

Jag vågar knappt äta något så bantar ofrivilligt :( Att byta blöja och laga mat är något jag knappt klarar utan att kräkas, det är jättejobbigt! Bara tanken av mat får mig att må illa!

Hills
2017-03-24 21:49
#197

Vad jag vet kan fysiskt arbete inte skada barnet, däremot kan det skada mamman. En vän till mig tror jag gick hem flera månader innan beräknat pga butiksarbete (hårda golv och många dåliga lyft var mer än hennes rygg pallade). Jag har också svullna ben. Har åderbråck sedan tidigare och vara gravid gör det inte precis bättre. Kommer operera bort det nu efter andra barnet är tanken, pga fåfänga. Inga medgravida här tyvärr, ensam i mitt "lidande" 😜

Hills
2017-03-24 21:51
#198

Nu menade jag inte att skrämma er med butiksarbete menade bara att för barnets skull tror jag ni kan vara lugna men tänk på er själva så ni mår bra.

[Kijsen]
2017-03-24 22:44
#199

#197 låter precis som min situation. Jag antar att kroppen säger ifrån, tills dess får man väl försöka ta det lugnare helt enkelt. Åh, jag har också åderbråck sedan tidigare och hoppas inte dom blir värre.. vilket jag tror dom kommer.

Hills
2017-03-25 13:38
#200

#199 Har du ont av dina, eller är de enbart kosmetiskt irriterande? Har haft en sån himla härlig kväll i går och fm idag. Var ensam med dottern och vi har kört i 110 med biblioteksbesök, mathandlat, gått på café, cyklat, lekt i lekparken, myst med tecknad film och shoppat. Men åh vad skönt/kul det ska bli när hon har ett syskon och göra allt detta med!

[Kijsen]
2017-03-25 14:26
#201

#200 Nej inte ont, bara kosmetiskt störigt haha. Min mamma har också massor med synliga men inte heller ont av dom, vilket gör att hon inte vill gå barbent. Men jag bryr mig inte så mycket :) folk får glo om dom vill ;)

Djurälskaren87
2017-03-25 14:41
#202

Fyndade en spjälsäng nu och köpt rätt start madrassen föe totalt 500 kr :)

Annons:
[Kijsen]
2017-03-25 15:29
#203

#202 Vad härligt! Vad blev det för nån säng? :)

PerhapsimAnna
2017-03-25 22:20
#205

#204 Den är toppen! Den har vi men dottern sover i våran säng så den får stå o vara snygg (läs, stå i vägen) i sovrummet.

Väldigt bra avlastningsyta för saker man inte vill ha på golvet haha!

Djurälskaren87
2017-03-25 22:39
#206

205# Vad bra den är godkänd. Tyckte den var fin med:)

Pontiac57
2017-03-25 22:55
#207

Vi har också just den modellen till sonen och den kommer bebis få ärva :) Uppsvälldheten blir bara värre känns det som, magen är liten på förmiddagen men efter man ätit första gången känner jag mig genast jätte fet haha. Har bötjat spåna på pojknamn men det är svårt, flicknamn har vi ett klart men tippar ju på pojke så måste komma på nåt bra hehe

Djurälskaren87
2017-03-25 23:24
#208

207# Kul fler har den :) Ja pojknamn är inte lätt. Jag hade tjej namn klart. Min kille är rätt svår att komma överens med namn om. Han säger nej till mina förslag men Willhelm är vi båda överens om :) Får se om de blir de:)

Djurälskaren87
2017-03-25 23:24
#209

207# Kul fler har den :) Ja pojknamn är inte lätt. Jag hade tjej namn klart. Min kille är rätt svår att komma överens med namn om. Han säger nej till mina förslag men Willhelm är vi båda överens om :) Får se om de blir de:)

Annons:
Marre_88
2017-03-25 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

Igår var det äntligen dags för ultraljud, som vi har väntat och längtat :D Jag har nog ledig vart så nervös i hela mitt liv haha. Allt såg bra ut och vi fick se bebisen klia sig på huvudet (precis som sin pappa gör). Dock så blev vi flyttad 4 dagar bakåt så bf är nu 28 augusti, jag hade inte gått 18 fullgångna veckor så vi får komma tillbaka för ett nytt ultraljud dagen före skärtorsdag. Så om 2,5 vecka får vi se bebisen en gång till :D då barnmorskan inte kunde hitta hjärtat pga att jag bara var i 17+3 och det var för tidigt för att se allt. Men av de hon kunde se så var allting bra och hon sa att de inte skulle vara några konstigheter och att det var en välskapt och frisk bebis <3

Djurälskaren87
2017-03-25 23:48
#211

210# Visst är de underbart att få se sin bebis! Skulle ni kolla kön eller ska de bli en överraskning?

Marre_88
2017-03-26 10:42
#212

#211 Ja det var helt underbart. Längtar så tills de extra ultraljudet vi får göra om 2,5 vecka :D Jo vi hade bestämt att kolla könet så jag tänkte att jag skulle lägga upp en bild så får vi se om ni kan gissa rätt hahaha ;)

Marre_88
2017-03-26 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213
Djurälskaren87
2017-03-26 10:58
#214

213 kille?;)

PerhapsimAnna
2017-03-26 23:08
#215

#213 Jag ser ostbågen! 😂

[Kijsen]
2017-03-27 09:13
#216

Uh.. på bara 3-4 veckor har vikten sagt pang. Fick lite smått ångest när jag ställde mig på vågen idag, funderar på att bojkotta den. Någon annan som känner sig liknande?

Annons:
mikkan01
2017-03-27 09:38
#217

#216 Jo visst känner man igen sig. Har ingen våg men en spegel som avslöjar en del, känner mig redan gigantisk…. Bojkotta vågen du, man får tillräckligt med ångest när man är hos barnmorskan och vikten ska dokumenteras haha. ;)

~mikkan

[Nalaa]
2017-03-27 09:49
#218

Jag ligger ju ett par veckor efter er så än ligger jag ganska som vanligt på vågen, har gått ner något kilo igen men tänker att det snart borde börja gå uppåt. Känns ändå ganska bra för med dottern hade jag gått upp ganska mycket vid 17 veckor:-p Totalt sett gick jag upp 26 kilo men jag tror inte att jag kommer göra det den här gången, för det första är jag inte alls lika sugen på mat eller godis och för det andra hinner jag inte äta mer än nödvändigt nu när jag är hemma med dottern:-p

Djurälskaren87
2017-03-27 10:00
#219

216# Japp jag har gått upp minst 10 kg. Har ingen våg hemma men hade gått upp 9 kg senast hos BM. Var smal sen innan men inte van med dessa extra kilon eller se mina lår så stora men man får tänka att det tillhör och antagligen är de mycket vätska som försvinner.

Djurälskaren87
2017-03-27 10:10
#220

Går in i v 23 imorgon. Två veckor kvar tills BM besök och lyssna på hjärtat samt kolla SF mått

Lojs
2017-03-27 11:39
#221

Jag har inte vägt mig på typ ett år eller så, hos bm ställer jag mig med ryggen emot och ber att inte få veta. Jag klarar mig bra utan ångesten över antal kilon. ;) (Till saken hör att jag är väldigt lång, 186 cm + överviktig, så det blir himla många kilon).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Kijsen]
2017-03-27 12:29
#222

#217 haha, ja det har du rätt i. Jag har bara fått väga mig en gång hos BM, annars har jag bara sagt vad jag vägt till henne. Eftersom jag är överviktig sedan innan och precis innan jag plussade hade jag gått ner 11 kg (överlycklig!) sen kom julen.. sen kom hungern haha.. 221# önskar jag också kunde tänka så! Väldigt skönt att inte behöva få ångest av några egentligen löjliga siffror. 219# det måste kännas konstigt när man inte är van! En annan är ju stor sedan innan så man märker knappt när det förändras .. haha Men jag tror också jag lagt på mig vätska, för jag känner mig svullen om benen på kvällarna. Speciellt efter jobbet

Djurälskaren87
2017-03-27 13:01
#223

223# Samma här. En dag efter jobbet är benen större pga vätska. Vi har börjat med 9.5 pass på jobbet nu:( Jag orkar knappt 8 h. Vissa dagar jobbat vi bara fem timmar men då måste man ha jobbat två 9 h passa för att få ett 5 h:(

Annons:
Pontiac57
2017-03-27 13:18
#224

Viktångest hör nog till tyvärr. Jag har blivit så dum så jag ställer mej på vågen nästan varje dag för att jag inte tycker om spegelbilden och det på nåt sätt känns bättre att se att vågen står still. La på mej mycket i slutet förra gången och tror det kommer bli lika nu. Här har vätskan i benen också börjat komma lite smått så blir att börja använda stödstrumpor igen

Djurälskaren87
2017-03-27 13:57
#225

Jag ska till Ullared till helgen och köpa nästan allt till bebis tänkte jag. Förutom vagn och skötbord då. Skönt att ha det avklarat. Någon som ska dit ?

[Nalaa]
2017-03-27 20:13
#226

Äntligen fått kallelsen till RUL:-D Är inte förrän om en månad men nu kan man längta dit:-) Blir superspännande!!!

Djurälskaren87
2017-03-27 20:19
#227

226# vad kul!

[Kijsen]
2017-03-27 20:39
#228

#223 9,5h?! Men fy.. varför? Ska till Ullared längre fram i april, tänkte också köpa allt där förutom skötbord, babysitter, vagn och säng typ. :)

Marre_88
2017-03-27 20:45
#229

#214 yes, en liten kille blir det och jag som trodde jag skulle vända på pojktrenden här inne ;) Men vi är så glada över vår lilla pojke och längtar tills vi får se honom. #215 Hahah ja de var så himla roligt när barnmorskan sa att hon tyckte hon såg något vid rumpan och klickade ett kort, visade och sa "här har ni ett ben och här har ni de andra..och så har ni ett tredje" Alldeles nyss kände jag klart och tydligt små små sparkar 5-10 ggr precis ovanför fiffin i höjd med höfterna, svårt att förklarar men det måste ha vart bebisen :) Kändes typ som när man får ryckningar i ögonlocken fast kraftigare och långsammare mellan "rycken". Jag längtar tills min sambo kan få känna bebisen sparka också, vet nån ungefär i vilken vecka det känns på utsidan? :)

Djurälskaren87
2017-03-27 21:27
#230

228# Ja hemskt är det. Ska försöka prata med läkaren och kanske få intyg att jah vill jobba 8h.. om det går.. Vad kul! Hört det finns massa bra saker där till de små. Babysitter finns med. Ska bli skönt att handla och ha alla småsaker färdigt tycker jag. Blir tillräckligt mycket jobb med att leta efter vagn sen hehe. 229# Det är väldigt olika när ngn kan känna utanpå. Vet du din moderkakasplacering? Min är i framvägg men sambon kunde känna i slutet av veckan 21 utanpå:) låter som du känner bebis när du nämner små ryck :) Min är mest igång på kvällarna men kan känna han då och då även på dagarna.

Annons:
Marre_88
2017-03-28 01:51
#231

#230 Den ligger i bakvägg :) Ja, jag kände de två ggr till så det är nog bebis som slår kullerbyttor och busar i magen. Så himla mysigt! Längtar tills man känner mera och oftare. Jag går in i v.19 imorgon så jag hoppas att de inte dröjer allt för många veckor tills min sambo får känna bebisen också. Min lilla verkar hålla i gång på kvällarna med :) Visst skulle du också ha en pojke? Hur många är vi nu som har kollat könet? Det var väl mest bara pojkar förutom tvilling flickor? :)

mikkan01
2017-03-28 09:16
#232

#229 Låter som bebis du känner och grattis till pojken!:) vi kollade också och det blir pojke här med. Min sambo kände första sparkarna förra veckan när jag var i v.21, jag har känt tidigare än så när jag hållt handen på magen, gubben har bara varit på fel plats vid fel tillfälle ;) Har också moderkakan i bakvägg så det känns nog snart! :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-28 09:22
#233

231# Ja de verkar bara bli pojkar här än så länge haha.

Djurälskaren87
2017-03-28 09:26
#234

Jag har börjat få håll med på antingen vänster eller höger sida. Ngn mer som fått det? Det kom i v 22 för mig.

[ann.svenn]
2017-03-28 10:04
#235

#226 Grattis, kul med RUL! Fick du kallelsen eller var du tvungen att ringa? #230 Avlägg gärna en rapport om vad som fanns och lite priser.. jag är nyfiken på om de har babybjörn babysitter och isf pris :) Hoppas du hittar allt du behöver och gör rediga fynd! #231 Vad härligt att du känner bebisen, jag är avundsjuk! Går snart in i v 21 och inga känningar alls, längtar tills kullerbyttorna kommer :)

Lojs
2017-03-28 10:39
#236

#235 jag var där i förra veckan och de hade babybjörn babysitter. =) Har för mig att den kostade runt tusenlappen, så inte så billig. Om du vill ha koll på vad som finns på Gekås, gå med i gruppen Ullared-snackis på facebook, där kommer det upp mycket bilder på utbudet samt att man brukar få svar på vad som finns.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Pontiac57
2017-03-28 14:13
#237

Va på RUL idag och det va en frisk liten tös som låg där inne. Blir kul att vi kommer ha en av varje :)

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-28 14:28
#238

237# Grattis och du byter trenden!:) Har du namn på gång och så?:)

Djurälskaren87
2017-03-28 15:05
#239

Någon mer som lider av herpes här? Jag har munherpes och tyvärr könsherpes. Som tur är får jag bara herpes på rumpan och det är endast en blåsa så jag sätter plåster på. Någon mer som har?

[ann.svenn]
2017-03-28 17:15
#240

#236 Tack, ska spana in gruppen på fb. #237 Grattis!!!

[Kijsen]
2017-03-28 18:56
#241

#237 grattis till flickan :)

PerhapsimAnna
2017-03-28 19:52
#242

#239 Jag har också munherpes, munsårsplåster är det absolut bästa som uppfunnits och det är helt okej under graviditeten!

Djurälskaren87
2017-03-29 09:35
#243

Måste rekommendera Asos.com. Finns massa mammakläder där. Både modernt och bra priser! Tänkte köpa på mig amningskläder som man både kan ha under graviditeten och efteråt.

[Nalaa]
2017-03-29 12:50
#244

Kul att det blir en flicka så ni får en av varje nu:-) Vi har ju en dotter och ska inte ta reda på könet på den här… Sjukt spännande! Jag hoppas man kan se på RUL utan att bm säger något (vi ska inte fråga nämligen). Eller hoppas att hon försäger dig:-D Haha! Jag fick kallelsen innan jag ringde:-) Någon som får så sjukt intensiva sug på mat? Eller godis eller något? Jag har blivit jättesugen på godis nu, choklad, choklad, choklad! Allt son är onyttigt funkar men framförallt choklad och ostchips:-p Man säger väl att gravida med flickor i magen känner sug efter sött och gravida med pojkar i magen känner sug efter surt? Eller är det tvärtom?:-p

Annons:
mikkan01
2017-03-29 13:28
#245

#237 Grattis till flickan :-) kul med en av varje så man får testa på något nytt ;) #244 Har inga direkta cravings men det där med att de som väntar pojkar är sugna på surt stämmer in på mig i alla fall. Äter mycket apelsiner och dricker massa citronvatten. :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-29 14:02
#246

Jag är sugen på allt både sött och salt och väntar en kille :)

Djurälskaren87
2017-03-29 14:46
#247

När ska ni till BM å mäta SF mått och kolla hjärtljudet? Jag ska dit den 11/4.

mikkan01
2017-03-29 15:50
#248

Ska dit den 27e april. Hur mycket tätare kommer bm besöken komma nu? Minns att min BM sa att besöken kommer bli fler och tätare ju längre in i graviditeten vi kommer. Saken är den att vi har flyttat sen jag var hos min BM sist och nu är det kanske 35-40 min dit att åka jämfört med närmsta mvc som ligger en kvart bort. Vill egentligen inte byta bm för jag gillar den jag har men kanske blir lite drygt att åka fram och tillbaka för ett besök på 30 minuter? :/

~mikkan

soundtrack
2017-03-29 16:14
#249

#248 dom kommer sällan ta 30 min. Mitt senaste tog 5 min ;) men då är jag omföderska och kontrolleras inte riktigt lika noggrant och har inte så mycket att prata om vid besöken nu. Men som sagt många av besöken klaras av på max 15 min om allt är omkomplicerat. Med första barnet gick jag i v 25, 28, 31, 33, 35, 37, 39 o 41 eller nått sånt.

mikkan01
2017-03-29 16:29
#250

#249 Och jag som brukar sitta och fundera på om det är meningen att man ska vara där så längre haha. Men det kanske blir skillnad på besöken som varit och de som kommer nu. Kommer besöken så tätt som var tredje vecka så kanske det är dags att överväga att byta till en närmre mvc. Sambon har dock möjlighet o följa med till vår nuvarande bm då han jobbar rätt så nära…. riktigt kluven:P

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-29 16:30
#251

248# Hos mig är det v 25,28,32,34-35,36-37,38-39,40-41. Jag ska gå på UL v 31 med föe att se om jag ska göra kejsarsnitt eller inte!

Annons:
Pontiac57
2017-03-29 18:32
#252

Jag ska på första besöket nu på fredag (v20) sen kommer det bli 25 30 32 34 36 38 40. Kommer även göra TUL 28 32 36 och läkarbesök v 32 där vi ska gå igenom bl a en förlossningsplan. #251 varför ev kejsarsnitt? Håller tummarna för dej att du slipper de.

Djurälskaren87
2017-03-29 18:34
#253

252# Pga lågsittande livmoder som upptäcktes i v 19 på RUL. Så ska kolla i v 31 om den åkt uppåt eller inte. Varför ska du på TuL?

Djurälskaren87
2017-03-29 18:38
#254

Lågsittande moderkaka menar jag

Pontiac57
2017-03-29 20:29
#255

Okej hoppas den flyttad på sig då. Pga att storebror va väldigt tillväxthämmad och höll på att strykaä med och det kan berott på dåligt fungerande moderkaka alt en infarkt i moderkaksn. Jag gåt även på blodförtunnande för att se om det hjälper till att hålla flödet bra i navrlsträngen :)

Djurälskaren87
2017-03-29 22:37
#256

Upptäckte nu att min navel knappt syns längre pga magen börjat växa. Ngn som har Samma ?

[Kijsen]
2017-03-30 09:40
#257

Alltså, hur mycket kläder av varje samt storlek behöver man egentligen första tiden? Jag tänkte köpa mer än bara 50-56 redan nu för att ha hemma, då jag vill vara förberedd. Hur har ni tänkt? Någon som har en inköpslista som ni vill dela med er av?

[Nalaa]
2017-03-30 09:41
#258

Så hade jag det med dottern, med naveln alltså:-p Den blev mindre och mindre "grund" och ett tag var den lika grund/hög som magen = jag hade ingen navel:-p Det lär bli samma denna gång:-p

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-30 09:50
#259

257# Jag hade satsat på mycket av storlek 56. Kanske några bodys i storlek 50. Sedan när det gäller pyjamas gör det ju inget om den är lite stor då man kan vika upp armar och benen. Jag har köpt mycket vita omlott bodys för känner de är enkla att matcha med ett par byxor. Såhär ser min garderob ut.men då har jag ärvt en hel del av systers son.

[Nalaa]
2017-03-30 10:00
#260

Vi började direkt på 56 så jag håller med #259:-) Men man vet ju inte, bebisen kan ju vara en liten plutt också och då kan det ju vara bra med mindre med:-)

Djurälskaren87
2017-03-30 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#261

Såhär ser garderoben ut men har inte allt klart ännu med lådor och så

[Kijsen]
2017-03-30 11:08
#262

Ja jag tänker samma där om 56, eftersom dom växer snabbt i början. Jag har även hittat lite i större storlekar på rea som jag fyndat (kommer ju till användning förr eller senare ändå tänker jag). Jag har mest köpt 56 än sålänge medans mormor/farmor har köpt 50 haha

[Kijsen]
2017-03-30 11:09
#263

Men man får väl räkna 1 plagg per dag minst och 1 pyjamas, sen är det väl helt beroende på vilka tvättmöjligheter man har? Jag som kommer ha egen tvättstuga har ju inga problem med att tvätta när jag vill. Känns som att jag kommer köpa för mycket haha

Djurälskaren87
2017-03-30 11:31
#264

263 hellre för mycket än för lite :) jag har mycket plagg i 62 med. Man kan ju få ett barn som både dreglar och bajsar mkt så har man bra tvättmöjligheter är det ett plus!

[Smulan_88]
2017-03-30 11:47
#265

Jag hör ju inte till er tråd men "smyg" läser lite av intresse inde olika aktiva trådarna :) Det kan vara bra att ha minst 7 set kläder i början. Vårat andra barn va en spybebis det första för att han hade svalt endel fostervatten och för att magmunnen inte va helt utvecklad (lätt reflux) så vi körde i snitt första månaden på 5-7 klädbyten om dagen. Kan säga att jag var tacksam att jag hade köpt mycket kläder men också att vi har egen både tvättmaskin och torktumlare. :) Sen går det ju alltid iof att köpa mer kläder allt eftersom, men det va skönt att slippa springa med bebis i affärerna det första.

Annons:
Hills
2017-03-31 10:09
#266

Vad mysigt att ni "bonar" er inför bebisen! Vi avvaktar lite till. Har (tråkigt nog) det mesta. Däremot kommer de allra flickigaste kläderna rensas undan för det är en liten pojk även här. Var på RUL i onsdags och kollade så allt såg bra ut. Moderkakan är i framvägg så det dröjer nog innan sparkarna känns ordentligt.

Djurälskaren87
2017-03-31 10:21
#267

Vi har bytt tråd till BF Augusti 2017#4 då denna börjar bli full på kommentarer.

Lilolizeit
2017-03-31 11:16
#268

Låser den här tråden :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: