Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 6617 ggr
JonnaB
3/13/17, 3:23 PM

Kön - kub

Kan man få veta könet på bebisen vid kub? Ska göra mitt på måndag 20mars och går in i v 14nu på torsdag.

Annons:
[Nalaa]
3/13/17, 3:26 PM
#1

Var på KUB för ett par veckor sen och fick reda på att det är för tidigt för att säga då eftersom könsorganet ser lika ut på både pojke och flicka än:-)

Djurälskaren87
3/13/17, 3:44 PM
#2

De kan se men inte alls säkert.

fluffis
3/13/17, 3:44 PM
#3

Till mig sa de också att det är för tidigt.

Alexzandra630
3/13/17, 3:48 PM
#4

Tror inte de brukar säga vid KUB eftersom det är väldigt tidigt och det även om man ser så är det en högre sannolikhet att det är fel. Vid RUL är ju bäbis betydligt större och då är det lättare att se men det är ju ändå inte 100% säkert att de ser rätt.

JonnaB
3/13/17, 3:56 PM
#5

Läste någonstans att de kunde se. Men jag kan ju alltid fråga

Fien
3/13/17, 4:46 PM
#6

Det är för tidigt men det finns en massa olika teorier som man kan läsa om, typ nub eller skull theory. Så utifrån dina bilder kan du ju gissa mha dessa teorier om du läser på. men de kommer med största sannolikhet inte säga något på kub, med risken för att de har fel…

Annons:
[Smulan_88]
3/13/17, 6:02 PM
#7

Jag tror att dom kan se, men väljer att inte berätta eftersom det finns massor med mammor och pappor som vill ha ett specifikt kön på sitt barn. Så det skulle medföra att det med största sannorlekhet skulle bli fler aborter. (Tyvärr sorgligt men sant) MEN det är bara en teori, sen så är det såklart lättare att se ju längre gången man är.

oh-la
3/13/17, 6:58 PM
#8

#7, tittar man på ultraljudsbilder i kub-veckorna är pojkar och flickor snarlika. Det tar lite längre tid för könsorganen att bli färdiga så man ser en tydlig skillnad. Könsorganen bildas från samma strukturer och vid KUB ser det typ likadant ut. Det är alltså inte för att man kan göra abort (kan man nästan lika obehindrat även vid RUL, i princip alla sena aborter godkänns även om det inte är några fel) om fostret har fel kön.

[Smulan_88]
3/13/17, 8:53 PM
#9

Tycker att det låter lustigt att en utbildad ultraljudsbarnmorska inte skulle kunna se skillnad på kön #8. Att vanliga Svensson slänger upp bilder och gissar kan ju bli hur som helst, men en "expert" borde ju kunna se. Vet inte du kanske jobbar med detta? Men tycker ändå att det låter lustigt. Sen får man ju fram till vecka 18 ha vilken anledning som helst, så barnets kön kan vara en orsak i mängden till abort. Efter v 18 så måste ju socialstyrelsen godkänna, och de utför till senast graviditetsvecka 22 för sen klassas fostren som överlevnadsdugliga. Det är ju inte så vanligt att man går så länge om man ens överväger en abort, men det förekommer.. läste om en tjej nyligen som fick avslag från socialstyrelsen. Dock hörde jag aldrig hur det gick, men hon övervägde att åka till England för där går det tydligen att genomföra ytterligare någon vecka senare. Tror sällan de berättar vid kub oavsett om de ser eller inte, men (utan att veta säkert) tror jag dom kan se könet.

oh-la
3/13/17, 9:47 PM
#10

#9, könet på ett foster utvecklas ur samma strukturer under fostrets första veckor. Alla foster har från början alla delar för att bilda både kvinnliga och manliga könsorgan. Det som blir yttre blygdläppar hos flickfoster blir pung hos pojkfoster, inre blygdläppar blir penis på en pojke. I princip skapas alla foster som flickor, och blir pojkar (om de har en x och en y-kromisom). Pojkars könsdelar blir mer framträdande mellan v 13 och vecka 20, innan dess är könen otroligt lika och svåra att skilja.

Ceciliaolucifer
3/14/17, 1:00 PM
#11

På vårt KUB vågade hon gissa och hon hade rätt! Hon sa att man ofta kan se men att det sker misstag ibland så därför brukar man vänta tills v18. Vi sa att för oss spelade det ingen roll med kön utan att det bara var roligt om hon gissade. Att det inte skulle göra ngt om hon gissade fel. :)

JonnaB
3/14/17, 2:53 PM
#12

Ja men jag tänkte fråga om hon kan se könet, dem kan väl ana könet o sen säga vid RUL om det stämde det första de såg?

Fien
3/14/17, 3:27 PM
#13

Du kan ju alltid fråga på plats. Men bli inte förvånad om de säger nej, det är som sagt tidigt och det handlar mycket om gissning…. en gissning ger ju inte mer än att det är 50/50 att det är en pojk/flicka…

Annons:
Upp till toppen
Annons: