Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1952 ggr
Dexterr
2017-03-10 14:02

Hade ni åkt?

Börjar med en fråga, hur länge håller RS-viruset på? 

Sambon är bortrest och jag är så sugen på att åka till ikea o handla lite saker till hemmet och till lillan såklart! Hade sambon vart hemma så hade han stannat hemma med dottern. Men nu är  han bortrest en vecka.. Är det dumt o ta med henne? Kommer då åka så vi är där kanske runt 2 timmar innan stängning. och då är de (brukar iaf) vara mindre folk. 

Kan såklart vänta men har suttit inne i hemmet enda sen hon kom (9v) nu.. Så hade vart kul o komma ut lite :) Men tänker självklart på hennes bästa också❤️

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-10 14:09
#1

Jag hade nog inte åkt. Men jag är nojjig för allt med haha.

Fien
2017-03-10 14:12
#2

Jag kan bara tala för mig själv men jag hade åkt, jag blir tokig av att bara gå hemma… men varför åker du inte mitt på dagen en vardag? Då lär det ju vara mindre folk… om bebis sover kan du ju lägga en tunn filt över babyskyddet/vagnen så minskar du ju risken för ev sjukdomar… Om du ammar får bebis även antikroppar från dig vilket också minskar risk för sjukdomar.

love-child
2017-03-10 14:20
#3

Jag har fem barn och vi åkte både hit å dit när våra va i princip nyfödda å ingen av dom blev sjuka någon gg. Åk du. Man kan inte isolera sig bara för att man har en liten. Ha det så roligt å hoppas att du hittar något fint

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Sarah
2017-03-10 15:03
#4

Åk :) du behöver ju inte låsa in dig hemma.

Crunchy123
2017-03-10 15:07
#5

Ikea är ju ganska stort och luftigt, inte som en fullsatt buss. Så om du är noga med att tvätta händerna och kanske använder handsprit så tror jag inte det är någon fara :) och låta bebis ligga skyddad i vagnen om det går och undvika att förkylda barn och vuxna hänger över bebis :) Vet inte hur länge rs-viruset håller på men i år har influensan och rs-virus härjat mycket och länge (jobbar som sjuksköterska på en vårdavdelning och har verkligen märkt av det). Men kring den här tiden brukar det ju vara över eller i allafall mindre :)

[GråHäxa]
2017-03-10 15:14
#6

RS säsongen pågår fortfarande. Fram till april brukar man säga att det pågor. Den värsta toppen har börjat vända men det är också många fler och allvarligare fall i år. Jag hade inte åkt med en sån liten men jag är en orolig personen. Hade jag ändå åkt så hade det varit på en väldigt udda tid. Typ när dom precis öppnat mitt i veckan, och självklart i bil och inte i kollektivtrafiken. Och handspriten i högsta hugg 😁 Här kan du kolla hur det ser ut https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/sjukdomsstatistik/rsv-veckorapporter/senaste-rsv-rapporten/

Annons:
Annette
2017-03-10 15:27
#7

Håller med #3.

[Thiah]
2017-03-11 05:55
#8

Jag hade åkt. Jag hade med vår son överallt från första 4 dagarna (dock född i april), annars hade jag blivit knäpp. Vet folk som knappt varit i affärer men ändå fått RS virus hos sina små. Men då säger jag inte att man inte ska vara försiktig men man måste ändå kunna leva.

jackiejohn
2017-03-11 15:49
#9

Hade absolut åkt, finns ingen vettig anledning att låsa in sig bara för att man fått barn. Ni kan dra hem basilusker och smitta henne ändå, jag har haft med båda mina lite här och var när de var små båda är födda på vintern och äldsta är 9 veckor förtidigt född.

mollyt
2017-03-19 20:13
#10

Jag hade inte åkt, men jag blev själv otroligt sjuk pga RS (fick svår astma som komplikation) och har själv varit väldigt försiktig med smitta med dottern. Undviker kollektivtrafiken under "vabruari" och håller mig borta från större folksamlingar, tvättar händerna när vi kommer hem efter att ha varit ute och så vidare.
Du behöver ju inte sitta hemma bara för att du inte strosar på IKEA, ta en promenad, sätt dig ute på en uteservering och drick kaffe eller gör något annat trevligt.

Hills
2017-03-19 21:59
#11

Vi åkte med vårt barn när hon var i princip nyfödd - bara för att komma ut. Är du orolig men vill komma ut och vara bland folk tror jag att IKEA är ett av de bättre ställena att åka till. Tänker som så att till en mataffär åker alla oavsett hälsostatus för man måste äta, dvs där om någonstans kan man få med sig en smitta. Ikea däremot; dit åker man helt enkelt inte om man är sjuk. Ytterligare ett plus är att ikea är väldigt barnvänligt. Där finns vrår där du kan komma undan och amma eller ge flaskan i lungnan ro. Men åk mitt på en vardag för att slippa den största trängseln med andra barnfamiljer.

[Devya]
2017-03-20 07:31
#12

#11 Pff, visst kan man åka dit fast man är sjuk. Nu får du inte börja inbilla saker och ting. :) De flesta som jag känner har åkt till ikea någon gång då de har varit sjuk, inklusive jag själv. Jag har även skuttat dit fast jag har haft feber för det har varit då min enda möjlighet att åka dit med bil (typ då min kille kommit över på besök från utlandet och hade med sig sin bil). 

Det betyder ju inte att man borde göra så men helt klart många som gör det. Mataffärer är ju klart värre skulle jag tro men visst åker sjuklingar in till ikea också,  även om det kanske är lite färre.

Dexterr
2017-03-20 11:06
#13

Vi åkte iaf :) dottern sov i vagnen hela tiden. De va inte så jätte mycket folk, på vissa ställen inne på ikea (vid köken) där va de mest folk. Till veckan kommer vi åka till mio för att köpa en ny säng. Men vet att på mio så är de alltid lite folk av nån anledning haha. Speciellt den vi åker till, den ligger liksom avlägset med inga affärer runt så många åker inte dit . Jag är väll inte så jätterädd för rs längre, va mer när dottern hade sond och va så himla liten o inte orkade så mycket, nu är hon iaf lika stor som nyfödda brukar vara :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: