Annons:
Etikettallmänt
Läst 1022 ggr
Djurälskaren87
2017-03-07 20:31

Mammakläder

Jag känner inte för att lägga massa pengar på mammakläder. Kommer ju endast använda de en begränsad period. Kan man köpa vanliga kläder men en storlek större bara?

Annons:
Fridaaaa
2017-03-07 20:33
#1

Man kör på det man tycker är skönt och passar.
Min ena svägerska köpte inte ett enda mammaklädersplagg med sina två :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Smulan_88]
2017-03-07 20:39
#2

Jag har nästan bara kört på vanliga kläder MEN har tre par gravidbyxor och vill tipsa om att köpa tröjor och linnen som är med "långmidja" dvs sådana som går ner en bit över mage och rumpa. För senare i graviditeten brukar iaf för mig, många tröjor ha en tendens att göra en öppen glipa i form av en halvmåne. så långa linnen är toppen.

Alexzandra630
2017-03-07 20:50
#3

Jag kan ha de flesta av mina vardagskläder fortfarande. Men det är fruktansvärt skönt att dra på sig gravidtightsen. Och en mamma-tröja sitter snyggare än en vanlig. Det enda jag absolut inte klarar mig utan är mammatrosor. Får fullständig panik med vanliga trosor. Använder dessutom bara amnings-bh men det är för att tuttarna växt ur mina andra.

Fien
2017-03-07 20:53
#4

Jag har köpt gravidbyxor, så sjukt sköna! Annars kör jag på mina vanliga kläder.. men som sagt, lite längre linnen, tröjor är bra om magen börjat växa. Vi kommer ju vara höggravida mitt i sommaren så då tänker jag att man kan ha lite större klänningar och växla med bikini/baddräkt på stranden typ :).

Niini
2017-03-07 21:05
#5

Jag körde mycket på H&Ms basic linnen och toppar av den längre modellen o sen en öppen kofta eller så ovanpå. Mammakläder är bara bullshit, slutar ju banne mig på halva magen under sista tredjedelen av graviditeten.. De med gummibandsliknande axelband funkade super även under amning då de töjer så man kan dra ner dem o upp tröjan man har ovanpå :)

Djurälskaren87
2017-03-07 21:09
#6

Ja jag tänkte på klänningar då jag är höggravid på sommaren om man kan köpa större storlek för vill ogärna att den blir för kort hehe

Annons:
Alexzandra630
2017-03-07 21:24
#7

Köp efter hand som du behöver är mitt tips. Alla magar är olika och jag har fått gå ner i storlek sen jag blev gravid, kroppen formar om sig.

Alexzandra630
2017-03-07 21:26
#8

Kan ju säga det med att jag köpte en vinterjacka en storlek för stor pga graviditeten och den ser verkligen inte klok ut på mig nu. Den satt helt ok i början av graviditeten men nu ser den ut som ett tält. Det är tur att det äntligen börjat synas även genom stora jackor att jag är gravid, det gör det lite mer ok iaf.

Fien
2017-03-07 22:06
#9

Ja köp efter hand som behov uppstår…. inte nog med att kroppen ändrar sig, både årstid och väder ändrar sig ju konstant….:). Ett tips är kanske att inte använda dina favorittröjor när magen blir lite större. Jag har ett par som jag fick slänga efter förra graviditeten då de tyvärr tappade passformen…

jackiejohn
2017-03-08 16:02
#10

Jag förstår helt ärligt o te argumentet "mammakläder används ju en begränsad tid, bättre att köpa vanliga kläder i större stl" dessa vanliga kläder i större stl används ju också bara i em begränsad tid? Jag kan bara utgå ifrån mig själv men mammakläder har varit ett måste för mig, men jag har tex inte kunnat ha vanlig byxor från ca v 10 med båda barnen alltså har mammabyxor varit ovärderliga (har 3 par) sen har jag 2 mammalinnen och 2 vanliga längre linne…mammlinnena har värre passform men som Niini sa så täcker de inte magen helt i slutet på mig heller. Sen ett par långärmade mammatröjor och nån "fintröja/tunika" har jag klarat mig utmärkt på! Och planerar man flera barn så behöver man ju bara plocka fram mammakläderna allt eftersom? Men sen ser alla magar och kroppar olika ut och skulle jag gått på vanliga kläder enbart så hade jag fått gå i oversize tröjor/lång linne n och mjukisbyxor/tights så för min del är mammakläder ett "måste" ;)

Djurälskaren87
2017-03-08 16:34
#11

10#Är mer att jag tycker mammakläder är dyrare än vanliga större kläder och då känns de ännu mer onödigt. Mitt tycke.

jackiejohn
2017-03-08 16:58
#12

#11 Ja de är ju inte billigt så nej.. Men för mig är det också viktigt att kläderna är comfortabla och då slår slår mammakläder vanliga kläder (tänker nu främst på byxor och långärmade tröjor). Summasumarum ta det som det kommer och prova dig fram, så länge du är bekväm i kläderna så kör på! Och som jag skrev förut för mig har mammakläder varit ett måste (vissa plagg framförallt) medans andra kvinnor aldrig köpt ett enda mammaplagg och vart comfortabla i sina kläder ändå :)

soundtrack
2017-03-08 17:03
#13

Förra graviditeten med BF i augusti köpte jag bara några enstaka mamma-plagg. Jag blev inte speciellt stor om magen och växte inte nån annanstans heller så jag kunde ha väldigt många av mina vanliga plagg; flertalet byxor som jag kunde knäppa under magen och jag har många långa linnen som magen fick plats i. När magen var som störst under sommaren blev det mycket tights och klänningar (bra att tänka på just gällande klänningar är att dom kan bli lite korta framtill, så det är bra om det är lite längd på dom). Det jag köpte var mamma-tights (och dom använde jag främst tidigt i gravditeten när magen var öm o svullen, sen var det skönare med vanliga tights som gick under magen) och ett par shorts. Sen köpte jag några vanliga linnen i nån storlek större på slutet för att inte töja ut mina vanliga för mycket. Denna gravditeten har jag köpt desto flera mamma-plagg. Jag har köpt lite byxor (har färre vanliga byxor nu som går att knäppa under magen så det behövdes) och en del långärmade toppar (är ju lite kallare ute nu). Det går inte att komma ifrån att passformen ju blir lite snyggare på mammatröjorna (tycker jag), men det är ju bara en visuell grej. Jag har för övrigt inga problem med att tröjorna inte täcker magen, men jag är liten även denna gången. Kan tipsa om att kolla på tex Tradera, där har jag fyndat en hel del plagg :)

Annons:
jackiejohn
2017-03-08 18:18
#14

Kanske ska tillägga att jag varit höggravid under vinterhalvåret båda gångerna.. så jag har även en mammavinterjacka, stört skön fick den av en vännina. Men annars har jag fyndat flera utav mina mamma/amningsplagg på rea :)

[Nalaa]
2017-03-08 20:21
#15

Jag älskar mammabyxor och använder de även då jag inte är gravid (jag är väldigt frusen av mig och njuter av värmen över rygg och mage som byxorna ger). Förrutom byxor jag jag ett par tröjor och några plagg jag fått av en kompis (som jag inte har tittat på än eftersom jag fortfarande kan ha vanliga kläder). Jag kan verkligen rekommendera H&M:s basicsortiment. Jag köpte ett par längre t-shirtar när jag var höggravid och 26 kilo tyngre än nu och trots att jag fick plats i dem då sitter de jättebra nu med:-) Leggins och linne med en dragkedjströja eller kofta över kan man ju ha till sommaren och då behöver man inte köpa mycket:-) Går man inte upp så mycket kan man ju ha vanliga byxor men knäppa dem under magen liksom (gummibandstrickset):-) Men långa tröjor is verkligen the shit. Vanliga korta tröjor är ju hopplöst, visade hela magen upp till naveln med dem!

Crunchy123
2017-03-09 08:17
#16

Från vecka 14 har jag bara använt gravidbyxor. De vanliga byxorna gick visserligen att knäppa men tryckte så obehagligt över magen. Jag tänker att jag borde kunna använda dom efter förlossningen innan magen har lagt sig "tillbaka". Mammtröjor (framför allt t-shirts) har jag köpt för att jag tycker att min kroppsform ser lit bättre ut då. För när jag har mina vanliga kläder som inte är speciellt tajta över magen ser jag mer tjock än gravid ut (vilket absolut inte är fult eller fel men jag har en ganska liten gravidmage så vill gärna visa upp den) så tänker jag iaf :) jag köper inte så mycket kläder annars så passar på att unna mig lite :)

Madde
2017-03-09 08:54
#17

Jag använder fortfarande mina gravidbyxor. Jag känner fortfarande av mitt kejsarsnitt även om det nästan har gått 5 månader. Jag köpte mina kläder på h&m och jag tycker inte är det var speciellt dyrt. Fick tre par jeansbyxor och en jeanskjol för 1400kr. Det blir ett snitt på 350kr/plagg. Tycker att det känns helt överkomligt. Sen använder jag oxå leggings från h&m, de kostar 99kr.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
2017-03-09 10:59
#18

Jag blev inte stor alls men använde ändå gravidbyxor från typ v20. Kunde få igen mina vanliga byxor, men jag var så himla öm att det bara inte gick. Var så skönt att ge upp och ta på sig byxor med go mudd. Var även tvungen till uniformen har har på jobbet då uniformsbyxorna sitter väldigt högt på magen. Körde mycket maxiklänningar på sommaren. De flesta tröjor och linnen kunde jag ha från innan jag blev gravid, så behövde inte köpa så mycket sådant, men just byxorna var ovärderliga. Hade även ett par shorts på sommaren som var underbara.

Elsa
2017-03-09 14:14
#19

Är bara i v21 men det jag har köpt är mammabyxor! Klarar inte av mina vanliga, haha! Men har vanligtvis en sådan stil där jag har bara leggings, linne och antingen kofta eller en tröja över. Och allt sånt passar eftersom alla mina tidigare överdelar har gått nedanför rumpan :)


[Nyamöjligheter]
2017-03-13 19:11
#20

Det behöver inte bli speciellt dyrt. Jag har blivit enorm och inte kunnat ha byxor sedan vecka 8. Ett måste är mammatrosor nu och sedan har jag inhandlat mammatights på "Mammalicious" och sedan köpt enstaka mammaklänningar, men ofta extra stora klänningar från "Indiska". Det finns inte en chans att jag kan ha vanliga kläder. Dessutom kan jag knappt ha några skor/stövlar längre. Har nu 7 veckor kvar och tror helt ärligt att jag kommer att rulla in på förlossningen ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: