Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2084 ggr
Dexterr
2017-02-28 12:52

Resa med barn

Då min morfar bor utomlands och är väldigt dålig så funderar jag på att följa med familjen ner i sommar. Dottern kommer då vara 6 månader, är de dumt o resa så tidigt? Antingen så tar vi flyg eller så åker vi med familjen i bilen. Ska även prata med bvc. Någon som har erfarenhet av resa med barn under 1 år?

Annons:
liljegren
2017-02-28 13:29
#1

Vi flög med vår son när han var 7 månader. Vi åkte inga längre sträckor i bil utan stannade med ett par timmars uppehåll.

Sarah
2017-02-28 13:30
#2

Vi flög till sydafrika när hon var 4 månader. Inga problem.

Aleya
2017-02-28 13:57
#3

När jag flög första gången till Paris så var det en parvel på kanske bara någon månad med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2017-02-28 14:12
#4

Att resa med barn under 1 år är i sig inget problem. Men allt beror ju på vart man reser. Inom Europa är det väl inga större svårigheter, jag ser ofta riktigt små barn på flyget.
När min dotter var 8 mån fick vi en smart hängkorg att lägga henne i när hon somnat.

Har barnen trånga hörsel- näsgångar kan de få problem vid start/landning. Men är man förberedd med flaska eller bröst brukar det gå bra.

[Thiah]
2017-02-28 15:23
#5

Joel är född i mitten av april och i juli åkte vi till Sverige med flyg. Amma/flaskmata vid start och landning så underlättar du för liten.

Muminmamman3
2017-03-02 08:43
#6

Vi var i Thailand med första sonen när han var 4-6 mån. Inga problem alls att resa ned så liten! Det man ska tänka på är att de ju inte är vaccinerade alls i så tidig ålder. Nu reser ju folk så mycket så jag tror egentligen inte att risken att smittas är så mycket större utomlands än här hemma. ha en bra resa!

Annons:
Aristarcos
2017-03-03 23:33
#7

Vi åkte när sonen var 6 månader ca , kommer åka iväg när lillen är ca 6 månader nu med, men till Europa troligen Grekland… som tur har han ju hunnit få två av tre grundvaccinationer, det känns bra :)

Dexterr
2017-03-09 15:20
#8

Tack för era svar! Tog upp detta med bvc igår men kändes som att hon inte ville diskutera om detta. Hon tyckte absolut inte att man skulle resa med ett så litet barn o typ dumförklara mig för att jag ville resa med henne.. Hon sa bara att vi kan prata om de nästa gång vi ska dit, men då kommer vi ha en annan sköterska för hon är bortrest.. Kändes som att hon blev sur för att jag tog upp detta :/. Nu blev jag väldigt osäker på om vi ska resa eller inte..

Sarah
2017-03-09 15:26
#9

Klart att ni ska åka! Din BM är bara efter.

Fien
2017-03-09 16:25
#10

Klart man kan åka! Vi åkte med vår 9 månaders och diskuterade detta med vår BVC sköterska i tid. Hon fick en extra dos vaccin, minns inte mot vad men fick ta den igen när hon var ett år. Man skulle ta vaccinet ett par veckor innan för att ha fullt skydd. prata med en annan BVC sköterska och säg bara att "ni bokat och tänkt åka, är det något vi bör tänka på?"

Upp till toppen
Annons: