Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2847 ggr
Glow487
2017-02-26 09:00

Planering av inköp

Planerar för framtiden lite över alla olika typer av inköp. Det är ju ett jätteroligt tidsfördriv att gå igenom allt! Har sedan tidigare redan bestämt vilken barnvagn vi ska inhandla i framtiden. Den är så fin och funktionell! Men nu funderade jag vad ett barnvagns set liksom "bör" kosta. Barnvagns setet (inkl. babyskydd designad efter barnvagnskollektionen) jag "plockat ihop" kostar drygt 14000kr. Är det en sjuk summa pengar? Eller kostar saker så här mycket? Setet innehåller: - Chassi och hjul - Sittdel och liggdel - Sufflet - Bälte till sittdel - Varukorg - Regnskydd - Skötväska med mini skötbädd/filt i - Adapter till vagnen för att kunna fästa babyskyddet direkt på vagnens chassi, istället för ligg/sittdel. - Babyskydd (exkl. fästanordningen som man sätter fast i bilsätet) Skötväskan är t.ex. lite onödigt dyr. Den kostar drygt 2000kr, så den kan jag lätt byta ut till nått billigare om jag hittar något som matchar vagnen. Men övriga delar kan och vill jag inte byta ut. Har tittat på andra saker så som matstolar också. Jag blir nervös när jag ser den klassiska barnstolen i plast med långa spretiga aluminiumben som alltid finns på alla restauranger och caféer. Den ser så instabil ut (och tyvärr tråkig). Hur har ni gjort? Vad för modell tycker ni att man ska satsa på? Jag har tittat på allt från babystolar som man fäster fast i den vanliga vuxenköksstolen, till stolar som är hopfällbara, stolar i trä, stolar i plast, med och utan avtagbar bricka, dyra stolar som växer med barnet, och kan inte bestämma mig för vad som är bra eller fint. Tips? Och så sist men inte minst, hur väljer man säng? Alla ser på nått vis likadana ut, men ändå så olika. Jag tyckte t.ex. Ikeas billigaste spjälsäng såg söt ut men när vi åkte och kollade på den och kände på den så upplevde vi den som bräcklig och tunn. Många sängar i dessutom svindyra. Jag hade tänkt lägga max 2000-3000 på sängstommen, eftersom madrass och lakan och alla andra tillbehör till sängen kommer att kosta en hel del också. En fråga till, hihihi… hur har ni löst det med skötbord? Både mina föräldrar och svärföräldrar har använt sig av typ en handduk/filt på säng, soffa, köksbänk, och andra ytor som skötbord när vi barn var små. Dem hade varken plats eller ville spendera pengar på en skötbordsmöbel. Senare i tiden minns jag att mamma hade en uppblåsbar mini skötbordsmadrass, när hon bytte på min lillebror, som man kunde placera på tvättmaskinen. Men vi har ingen tvättmaskin som vi kan använda som skötbordsyta. Hur har ni som har lite mindre plats hemma löst det?

Annons:
[Thiah]
2017-02-26 09:05
#1

Jag hade gärna haft den där plaststolen för den är så lätt att skölja av. Men annars är ju en Stokke stol en bra investering. Sen har jag aldrig använt ett riktigt skötbord. Vi köpte den uppblåsbara liggdelen på IKEA och sen plastad frotté. Skötväska har jag egentligen inte heller använt. Satt det jag behövde i en vanlig ryggsäck som jag lade under vagnen. Sen finns det ju de barn som inte alls gillar vagnen så det måste man vara beredd på.

Alexzandra630
2017-02-26 09:12
#2

Vi har köpt en vagn i samma prisklass som din. Men för oss var de det praktiska som avgjorde. Vagnen var betydligt bättre än allt annat. Vi har även köpt skötbord, vi har dåligt med förvaring och bra ytor men vi har plats för ett skötbord. Jag tror det viktigaste är att man själv tänker igenom sin situation. Vad behövs och inte. Hellre än att lyssna på alla andra. Men ja detta blir mitt första barn så vi får se om jag tycker samma sak sen.

Fien
2017-02-26 09:26
#3

Ja det är en djungel… jag har jobbat i barnvagnsbutik under min studietid, det var jag glad för när det var dags att införskaffa allt själv… :). Att en ny vagn kostar 14000 med alla tillbehör är inte konstigt. Det finns dock billigare (och dyrare) alternativ. Det bästa är att åka och provköra lite i en butik, testa att fälla ihop, kanske kolla i bilen etc… Sängarna är rätt likvärdiga skulle jag säga, visst upplevs vissa som mer rangliga och andra mer stabila…. 2000-3000 skulle jag säga tillhör de dyrare varianterna, många ligger runt 1500… de flesta har 2-3 lägen som man kan flytta underdelen till beroende på barnets ålder. Vissa har en sänkbar sida, om man tex vill ha sängen mot sin egen och lättare kunna lyfta ut och i barnet. Vissa kan man ta bort den sidan på när barnet ska kunna gå upp och i själv. Jag upplever dock det som att när barnet är såpass stort så är det nästan dags för nästa säng…. Vad gäller barnstol är det inget du behöver ha hemma från dag 1… vi köpte den vita med aluminiumben som du skriver om på Ikea när vår dotter var ca 4 månader. Som någon skrev så är den enkel att torka av, man kan ha den i duschen, vi hade brickan till vilket var kanon när små händer ska plocka med maten :). Lite senare köpte vi en stokke tripp trapp som vi använder ännu och kommer göra ett tag till (hon är 2 nu). Vi har inte haft ett skötbord utan gjorde i ordning plats i badrummet, vi har en lång bänk att vika tvätt på där det finns en diskho (smidigt att ha vatten nära…) vi köpte en skötdyna och använder den än idag vid större byten, annars byter vi stående med up&go.

[Smulan_88]
2017-02-26 10:25
#4

Vi har ju plats så vi har skötbord, Men om man har platsbrist så är Ikeas uppblåsta skötbordsunderlägg toppen, dem går att lägga överallt och gör det lätt och flexibelt vid byten. Jag skulle resonera som så att om jag inte har ett skötbord så skulle jag lägga en extra slant på en mångfunktionell lite dyrare skötväska, så att man har alla nödvändigheter i närheten oavsett vart man byter. Vad gäller ikeastolarna, (de plastiga från just Ikea) så tycker jag själv att de varit toppen. Barnen har suttit bekvämt med det uppblåsta skyddet, och när de själva fått ätit är det bara att lyfta in barn och stol i durschen. Ytterligare ett plus som jag upplever är att iom att benen är så lätta att ta av så är den även lätt att ha med till vänner och bekanta där vi vet att det inte finns barnstol. Barnvagnen får man nog utgå från vilka funktioner och behov man har. Det kostar endel som sagt. Våra behov har ju ändrats allt eftersom vi fått fler barn, så nu har vi fyra vagnar (inkluderar en sulky i det) och överväger en syskonvagn. Så man får ta det lite som det kommer.

fluffis
2017-02-26 11:24
#5

Man får nog bestämma själv vad man tycker en barnvagn kan vara värd, utifrån sina egna behov. Har man stort behov och tror/planerar att man kommer att använda vagnen mycket så kan det vara värt att investera en del. För egen del så visste vi inte hur våra behov skulle se ut efter bebisens ankomst så vi skaffade ingen vagn.

Det här med matstolar tycker jag inte är riktigt relevant i dagsläget. Det brukar dröja åtminstone några månader innan man behöver en sådan. Barnet behöver ju kunna sitta upp. Själva är vi jättenöjda med en bricka från Stokke som man fäster på bordet. Det gör att barnet kan kladda mycket men ändå är med vid bordet på ett annat sätt än om brickan sitter direkt på stolen. Vi har använt både Ikeas matstol och flera andra matstolar som passar ihop med brickan vid bordet.

Skötbord är också en fråga om vad man vill ha ut av det. Vill man vara flexibel eller ha en stadig stabil plats kanske med förvaring? Själva har vi ett Inovi skötbord (http://www.jollyroom.se/babyprodukter/skotbord/golvskotbord/inovi-skotbord-ink-badbalja-vit) och är mycket nöjda. Vi har ingen annan plats att förvara grejer på så det blev naturligt att leta efter ett skötbord med mycket förvaringsutrymme. Skötbordet har även en inbyggd badbalja under skötkudden som vi använde de första månaderna. Mycket praktiskt. 

Särskilt i början har man behov av en del prylar, i alla fall vi, och ville ha dem nära till hands. Zink-kräm, babyolja, olika blöjor, torklappar av olika slag m.m.  Tänk även på att ha en pedalhink nära. Det är guld värt när man står där med en hand på bebisen och en skitig blöja i andra handen att ha en sophink nära som man kan öppna med foten. Det är tillräckligt jobbigt att byta blöja ändå :)

Glow487
2017-02-26 15:53
#6

#1 Det är sant. Ikeas billiga matstol är ju lätt att spola av/rengöra. Gillar stokke, men har sett att det finns billigare varianter av andra märken med i stort sätt samma utseende. Så köper nog en billigare sådan då hellre. Ang. skötväska så kan jag nog dock inte leva med en ryggsäck ;). Väskgalning här hehehe. Får bli en bärsele om det visar sig att barnvagnen inte är uppskattad att ligga i. Det var bra du sa det. För det hade jag inte tänkt på. Tack för dina tips! :)

Annons:
Glow487
2017-02-26 16:07
#7

#2 Jag är väldigt lång, och min partner lika så. Och min rygg e lite sådär, så det känns viktigt med ett skötbord för att komma upp i rätt höjd. Jag får helt enkelt göra plats till det. Vagnen har vi prioriterat ekonomiskt sett, eftersom det är där barnet kommer att spendera stor del av sin tid. Vi vill med andra ord lägga lite mindre pengar på andra saker. Vagnen känns mest viktig eftersom vi rör oss mycket ute. Och då får den tillsammans med kringutrustning kanske lov att kosta så mycket. Kändes så saftigt bara! Fjorton papp, och då är där inte ens åkpåse eller filt/lakan inräknat. Får hoppas på sommarbebis 2018 haha! Jag skapade dock lite denna tråden för att just "lyssna på alla andra", så att jag kan bilda mig en egen åsikt. :) Jag har ju inte barn sedan tidigare, det är därför jag känner att jag vill lyssna och lägga min grund på andras åsikter, snarare än att försöka föreställa mig hur mina behov kommer att se ut när där väl är en bebis. För där dyker alltid upp nått man inte tänkt på, på gott och ont.

Glow487
2017-02-26 16:18
#8

#3 Tack för ditt svar angående säng. Det var till stor hjälp. :) Jag hade tänkt inhandla stol innan ändå, 4 månader går rätt fort. :) Åh jag önskar att jag hade haft ett fint litet grovkök med bänkytor. Lite avis :P

Glow487
2017-02-26 16:23
#9

#4 Klokt att ha en ordentlig skötväska i så fall. Jag är helt med dig! Och angående matstolen från ikea. Det e praktiskt med en sån om den e så enkel att ta med faktiskt. Den där kudden som sitter i sitsen för att stötta barnet. Är det avtorkbart tyg eller måste det slängas in i tvätten efter varje förbannade måltid? Barn äter ju kroppen och inte med munnen haha. Och är tyget runt om kudden avtagbart eller tvättar man hela kudden? Har inte riktigt förstått.

Glow487
2017-02-26 16:37
#10

#5 Om vi ska va sånna, så är ju egentligen inte någon produkt jag nämnt i tråden särskilt "aktuell i dagsläget" med tanke på att jag inte är gravid ännu. ;) Eftersom stolen ändå ligger så pass nära bebisens ankomst rent tidmässigt vill jag gärna ändå kolla på en, även om det dröjer till han eller hon kan sitta själv. :) Vet jag vilken stol vi vill ha kan jag ju t.ex. vänta in rätt dagar och handla den på rea t.ex. eller plocka upp ett begagnat exemplar på valfri annonseringssajt. Så tänker jag! :) Väl förberedd och ekonomisk. Hmm.. försökte googla på den där brickan man fäster i bordet som du talade om, men tycks inte hitta den. Kollade på skötbordsmöblen som du länkade. Hur länge kunde du bada barnet i baljan ungefär? Är inte helsåld på just den rullmöbeln, men jag gillar att baljan kom upp en bit i höjd. Jag är som sagt rädd om ryggen. Vill sitta på knä och stå på huk och böja mig så lite som möjligt, utöver lek och bus med barnen. Så vi har iaf kommit fram till att en skötbordsmöbel i bra arbetshöjd och med så mycket förvaring som möjligt är något vi vill ha. Alternativt en vanlig hög byrå med en vanlig billig ikea skötbädd ovanpå, och saker välorganiserat i dem översta lådorna tex. Pedalhink har jag redan tänkt på! Men jag tackar ändå ödmjukast för tipset! ;) Gubben min är mycket odörkänslig så han har t o m sett en pedalhink i nån affär nån gång med nån sorts anordning som försluter påsarna haha.

Muminmamman3
2017-02-26 18:44
#11

Vi har en byrå med skötbädden uppepå, den har rullhjul så den är jättelätt att flytta på. Det är väldigt praktiskt med alla kläderna i skötbordet typ. Vi har två pojkar som gillat olika barnstolar. Då för oss var det tydligen en smaksak för barnen 😳 Men vi har en stokke dom den store har älskar, men den yngste ratade sen helt. Han fick sitta i en hokus pokus. Jag har köpt nästan allt begagnat. Finns mycket fint och prisvärt på andrahands marknaden. 👍

Lilolizeit
2017-02-26 18:51
#12

Nu är det visserligen 2a barnet, men första barnet jag handlar till innan ankomst.. (1a kom i v.30+6) Vi har valt att ekonomiskt prioritera syskonvagnen, då vagn jag använts så mycket. Vi köpte en begagnad för nästan 8000 nu., så 14.000 för en ny tycker jag låter rimligt. Vi är inne på vagn nr 3 nu, så vet ni redan nu vad ni vill ha för vagn så go for it. Vi fick byta efter hand vad vi kom på vad vi egentligen behövde.. har skötväska från polarn och pyret som jag tycker är väldigt bra, rymmer mycket. :) Spjälsäng fick vi nytt av min mamma till 1a, då säng med madrasser från ikea och det landade på runt 1500. På blocket kryllar det av spjälsängar i fint skick om man vill lägga mindre på vissa grejer. Underlakan sydde jag av våra egna lakan, urtvättade på konstigheter och perfekt när vi inte hade någon 90säng kvar. :) Har en tripp-trapp-modell på stol, men är märkt brio. Den har funkat jätte bra! Köpte den begagnad, så vet inte hur den egentligen varit i pris jämfört med stokke.. Ang skötbord så tycker jag att vårt har varit ett av de bästa köpen. Jag som gjorde kejsarsnitt hade inte orkat stå böjd över säng eller soffa vid varje blöjbyte. Min sambo är också relativt lång så han fick välja bord, blev ett av märket troll, detta; https://www.bamba.se/mobile/product.html/skotbord-lux-vit-troll?gclid=Cj0KEQiAlsrFBRCAxcCB54XElLEBEiQA_ei0DGwMe0IR4skygJEMveYQUKwS5U4zd1DmiZkM7z8kTIcaAnx_8P8HAQ Jag upplever det högt jämfört med anda skötbord, bra plats för förvaring, har både blöjpaket, pyjamaser, tvättlappar, handdukar och diverse som kan tänkas behövas. :) u

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2017-02-26 19:08
#13

#10

Haha, jo men jag är rätt så likadan. Gillar också att förbereda.  Fast har blivit mindre sån nu efter att ha blivit förälder :)

Här är en länk till matbrickan. http://www.babyland.se/tripp_trapp_matbricka?1588

Badbaljan i skötbordet tror jag funkade bra i ungefär tre månader. Och jag håller med. Det var skönt att baljan kom upp i höjd, men har knappt tänkt på det förut :)

Annons:
Lilolizeit
2017-02-26 19:16
#14

#13 den brickan är precis vad jag önskat jag haft sen sonen började äta.. bättre sent än aldrig! :) ska köpas dirket

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Glow487
2017-02-26 19:18
#15

#11 Vad är det för byrå du har? Jag tycker många byråer verkar ha för litet djup för att man ska få plats med en skötbädd ovanpå. Det är ju en smidig lösning. Gillar den skarpt! En byrå ställer man ju inte undan när barnen vuxit ifrån blöjbyten, till skillnad från skötbordsmöbler. Om man inte är ett DIY-monster och gör om skötbordet till en tevagn och ställer i vardagsrummet eller nått då förstås…. hahaha. ;)

fluffis
2017-02-26 21:16
#16

#14 :)

Pontiac57
2017-02-26 22:43
#17

För mig va vagnen viktig eftersom den användes jätte mycket i börjar och även fortfarande när sonen är 14 månader. Jag köpte dock på mig 3 vagnar för olika ändamål men bara 1 av dom ny dom andra 2 begagnade. Vi kör på ikeas plaststol och tycker den är super, den är lätt även för mindre barn att sitta i och lätt att rengöra. Skötbord va för mig viktigt då jag ville ha allt på 1 ställe, kläder blöjor salvor osv så vi fick en gammal modell från ikea som är ihopfällbar och den har varit super då sonen sen han va 3 månader tyckt det varit jätte kul att sparka så den gungar. Och ja den är lite ranglig men ändå stabil. Säng ska man tänka igenom vilka funktioner man vill ha, vi köpte ikeas hensvik och va jätte nöjda fram till att vi kom på att sidan inte gick att fälla ner/ta bort och det va något jag inte tänkte på innan. Men överlag så är även billigare modeller bra så länge dom uppfyller dina krav :)

Lojs
2017-02-27 08:34
#18

Jag tycker det är smart att bestämma så vad man ska lägga mest pengar på och försöka hitta annat billigt, allt är ju så himla dyrt!
Vi har bestämt att skippa vagn och satsa helt på bärsele (eventuellt sjal med), vi ska lägga pengarna på ett rejält fint skötbord istället tänkte vi. Behöver vi vagn så tar vi det senare, vi har även sonens gamla slitna vagn stående hos mina föräldrar om vi skulle behöva.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Glow487
2017-02-27 08:57
#19

#13 Åh, tack för länken. Söt bricka faktiskt! Roligt med motiv också. :) #17 Oj det har jag inte ens tänkt på. Att vissa sängar har en nedfällbar kant alltså. Det känns som en ganska bra funktion, så slipper man "dyka ner" för att plocka upp barnet. Bra du sa det! Tack för tipset. :) #18 Ja allt är verkligen sååå dyrt. Och har man inte haft barn innan är det lätt att man åker på allt krafs och trams som man inte ens behöver köpa. Det finns ju babyartiklar i överflöd verkligen! Finns det nått speciellt jag ska tänka på när jag väljer bärsele?, om jag skulle vilja köpa en. Eller alla är mer eller mindre likadana funktionsmässigt? Sjal e jag inte intresserad av, men sele kan jag absolut tänka mig.

[Nalaa]
2017-02-27 09:48
#20

Vi har en Brio Smile, den köpte vi begagnad men oanvänd. Vi är hur nöjda som helst! Den går att fälla till väldigt liten och med sittdel på behöver man inte ens klicka av den (när barnet åker framåtvänd). Att ha en vagn som är lätt för mig att vika ihop och lyfta var ett måste för oss eftersom vi har en hög bil men begränsat med utrymme i bagaget eftersom vi har hundar och andra djur som ska med när vi ska på semester. Vi har även inhandlat en sulky som är smidig att ha när man ska gå i affärer eller bara iväg någon dag:-) Vi har skötbord eftersom vi inte hade någon annanstans att byta blöja (har tvättpelare och ingen bänk i badrummet). Jag ville också ha ett permanent ställe där man har alla saker, eftersom bajsblöjorna kan vara lite krävande i början (och även nu ibland) så vill jag inte byta i sängen eller soffan eftersom hon kryper omkring då. Sängen vi har är en gammal modell som pojkvännen sov i som liten. Man kan sänka bottnen men det är också enda funktionen. Jag hade velat ha möjligheten att sänka eller ta bort ena sidan så man slipper böja sig ner så långt för att ta upp henne (eller för att lukta på blöjan om det krävs ett byte). Speciellt nu när jag ät gravid igen och magen börjar komma är det jobbigt att böja sig ner över kanten så långt. Vi har lånat en bärsele som vi tyckte funkade bra, det känns dock lite krångligare att ha henne i sele hela tiden utan möjlighet att kunna lägga henne i vagnen (i alla fall när hon var liten). Då var det SÅ skönt att kunna lägga ner henne och slippa tyngden lite:-p Sen sov hon så himla gott i vagnen med:-) Det är ju så olika vad barnen och man själv tycker om:-) Vi har också en IKEA-barnstol, gillade den inte först för till tycker den är ful men om man får välja mellan en fin stol och en som är funktionell så lär man sig som nybliven förälder att alltid välja det funktionella;-) Jättelätt att klicka av benen på stolen och ta med när man ska iväg, bara till att slänga in den i duschen, spraya diskmedel och såpa på den och sedan skölja av - som ny! Brickan till är jättebra, tänk om vi hade använt den direkt, då hade vi inte behövt slipa om och olja in bordet så ofta:-p Nu sitter brickan där och lär inte tas bort än på ett tag (dottern är ett år snart)!

Annons:
[Nalaa]
2017-02-27 09:50
#21

Just det, det med selen också! När pojkvännen skulle ha henne i selen var vi tvungna att göra den större och sedan när jag skulle ta henne var vi tvungna att göra den mindre. Det var ett fasligt ändrande på den hela tiden:-p

oh-la
2017-02-27 10:17
#22

Jag säger som ovan, funktion först! Vi var lite begränsade med vagn, eftersom vi var tvungna att kunna få in den enkelt i bilen som inte är jättestor. Har en V60 med hundbur, så det blev trångt. Viktigt också att man testar vagnen i de situationer som du kan tänkas stå i. Testa att lasta i bil, om du har bil. Behöver du lyfta den mycket, testa om du orkar. Att konka vagn med bebis är sådär om den inte är smidig och lätt!! Vi hade adapter för babyskydd och tyckte det har varit så sjukt smidigt att ha. Skulle nog däremot inte ha det om vi inte haft basen till babyskyddet. Tanken är ju att det ska vara smidigt, och hade vi behövt mecka med bältet varenda gång stolen skulle i och ur hade vi nog snarare knäppt upp barnet. Men det kan ju vara vana… Säng brukar det finnas mängder av begagnade. Samma med möbler, som skötbord. Det finns så mycket som kostar och som man vill ha, så mitt tops är att spara in där man kan, även om man har det gott ställt :) spjälsäng är jag superglad att vi har med både möjlighet att höja liggytan och sänka sidan. Då kunde vi ställa in den direkt mot vår säng, som en förlängning. Tyvärr, trots att det är så bra ställt med sängen, har lilltjejen inte sovit en natt i spjälsängen än, 5 månader gammal. Hon sover bara i vår säng, så vi är ganska glada att vi inte lagt dyra pengar, utan fick ärva. Vi har också valt att köpa mycket allt eftersom det behövs. Då köper man inte saker som sedan visat sig vara helt onödiga. Vi har Ikeas stol, och visst, den är skitful, men det vägs upp av att den är smidig att plocka ihop och ta med, urenkel att tvätta av, väldigt bra utformad med bra stöd för en liten kropp som helt plötsligt kan komma i lite gungning :P med brickan är den lysande att bära runt (väger knappt något till skillnad från trästolarna) när man exempelvis ska duscha. Bara att lägga upp lite pyssel, så kan lillskruttan vara med. Vi tänkte att vi hellre investerar i en dyrare stol senare. Vår tjej har till på köpet testat andra stolar, typ stokke med insats för små, och vi tycker nog den är mer instabil, alternativt att man behöver köpa fler delar till, än Ikeas. Saker vi verkligen uppskattat annars är babysitter, som är kanon det första när man exempelvis vill ta en dusch eller gå på toa utan att ha bebis i knäet. Babygym investerade vi i också, och det har varit uppskattat här i alla fall. Ett tips jag fick, tyvärr lite sent, är en bumbostol. Kalas i mellanläge när bebis inte riktigt kan sitta själv, men avskyr att ligga. Till på köpet är den kanon som avlastning i baljan eller badkaret när man ska bada.

Lojs
2017-02-27 13:25
#23

#19 Det viktigaste med sele är att den är ergonomisk, både för förälder och barn. För föräldern så att vikten hamnar på höfterna och inte ryggen och för barnen så att de sitter i grodställning med knäna högre än rumpan. Jag har en sån här https://ergobaby.se/barsele/original-kollektion/svart-camel
Jag bar sonen länge i selen, tycker det är så skönt att ha händerna fria. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-02-27 16:55
#24

Vi hade också en ergobaby (som vi lånade) och jag håller med om att det var skönt att ha händerna fria, även om man känner sig lite klumpig med barnet på magen och det är lite svårt att böja sig och typ plocka i och ur diskmaskinen. Vår lilla tjej ville helst bli buren hela tiden och då var det ju jättebra med en sele som avlastning, det bästa var ändå att ha henne i vagnen inomhus om hon ändå sov men det var inte alltid det lättaste att få henne att göra det där:-p I selen somnade hon aldrig tyvärr…

Madde
2017-02-27 21:41
#25

Vi köpte en ny Ergobaby adapt nu när vi fick barn i höstas och jag är så nöjd med den. Dels behöver man inget spädbarnsinlägg som för oss var skönt att slippa. Så värt det. När vi köpte den kostade den 1395kr. Resten köpte vi begagnat. Så värt är ha en vagn, vi köpte en Brio Go. Gillar att det är stor utan under är lägga saker på. Speciellt när vi går och handlar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Glow487
2017-02-27 22:28
#26

Ni e helt underbara som delar med er av vad ni upplevt har saknat, och vad ni upplevt att ni verkligen inte kunnat vara utan. Tack allihopa, verkligen! :) Många verkar vara överens om att Ikeas billigaste baby matstol är en ganska praktisk pryl. Man får väl pimpa stolen lite kanske. ;) Den ser förbannat trist ut, men praktiska ting går före snygga inom detta område för mig iaf. #21 Det e nästan så man får inhandla två selar då haha ;) #22 Bumbostolar har jag tittat på tidigare. Dem ser mysiga ut att sitta i faktiskt. En sån vill vi jättegärna ha. :) Finns säkert begagnat för ett schysst pris dessutom. Har sedan tidigare förstått att denna stol är rätt så trendig. Och trender florerar ju ganska så gott på dem stora annonseringssajterna. :) Så det blir nog ganska lätt att få tag i begagnat, just för att kunna spara en liten peng. Många bäckar små, som det heter! #23 Tack för jättebra råd och länk! Ska påbörja lite bärsele-research, så återkommer jag kanske med lite fler frågor om det sen. :) Tack så jättemycket för ditt svar. #25 Vagnen jag tittat på har ingen jättestor varukorg undertill, men det finns stor shoppingkasse att inhandla tillhörande vagnen, som går att fästa bakom/under skötväskan iaf. :) Det är som du säger en smidig funktion i affären.

Madde
2017-02-28 02:41
#27

#26: Hoppas att du förstod att en Ergobaby adapt är ett bärsele. =) Men vad bra att du kan köpa till en shoppingkasse. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Lilolizeit
2017-02-28 06:26
#28

Man kan absolut fynda bumbostoar, köpte vår för 25kr på loppis och hittade senare en till min väninna för 50kr. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
2017-02-28 06:58
#29

Kom sen ihåg att aldrig sätta barnet i en bumbostol på t.ex. matbordet eller soffan. Finns flera barn som sparkat till med fötterna så att de fallit och eftersom de sitter fast i en stol kan de inte parera fallet alls utan faller ju pladask med huvudet.

Glow487
2017-02-28 21:51
#30

#27 Aaaarå! Jag hängde med! ;) #28 Sjuuukt billigt! :O #29 Bra du sa det, det har lagts på minnet! :) Har en ny fråga… Har nån någon tanke eller nått tips när det kommer till babysitter, babygym och babynest? Är något av det onödigt enligt dig och i så fall vardör? Har något av det varit ett måste eller rent utav bästa köpet? Har ni nån 2-i-1 lösning t.ex.? Är osäker på vad jag behöver av det där. Och när det gäller babygym, föredrar ni dem klassiska i tyg där båge å filt sitter ihop?, eller en fristående båge man placerar över barnet på valfritt eget underlag t.ex? Eller kanske nån annan modell, om det finns? :)

Alexzandra630
2017-02-28 23:43
#31

Jag fick hem mitt babynest idag. Vi kommer troligtvis växla ganska ofta mellan sommarstugan och hemma och då tänkte jag att det är bra att ha ett babynest så bäbis är van att sova i det. Eftersom vi inte kommer kunna släpa med sängen fram och tillbaka. Vi har dessutom en ganska stor liggdel i vagnen så tänker att jag kan lägga babynestet i den också de första månaderna så det blir lite mysigare. Köpte mitt från milooo.se för 475 kr och då ingick en extra madrass. Tycker det var väldigt prisvärt. Babysitter och babygym har vi bestämt att vänta med tills bäbis är född.

Lilolizeit
2017-03-01 06:34
#32

Babynest var något vi använde väldigt mycket förra gången och har ett nu med. Skulle inte vilja vara utan det. Bra när bebis ligger hos oss i sängen, den fyllde ut (den enorma) spjälsängen bra i början och som Alexandra skriver så är det toppen att ta med när man sover någon annna stans. Va har denna babysittern https://lekmer.se/barn-och-baby/bara-och-sitta/babysitters-o-babygungor/carena-arholma-babysitter-svart-2017 Den funkade jätte bra och sonen var väldigt nöjd i den, bra gung i den. Han satt alltid i den när vi åt, så Kunde man gunga den med foten samtidigt. Hade även med oss den när vi var bortbjudna på fika eller middagar så man kunde få händerna fria. Vi hade ett Babygym i trä, som var "fristående". Han tyckte den var rolig men efter ganska lång tid och även under en ganska kort tid, jag har kvar den, annars hade jag inte prioriterat att köpa en direkt. Sen användes den mer när han började gå, dom en gåvagn typ.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Nalaa]
2017-03-01 08:59
#33

Min mamma sydde dtt babynest till oss och det var kanon att ha eftersom vi bodde både hemma och i sommarstugan, då kände hon igen sig var hon än skulle sova (eller om vi var iväg hos kompisar eller så för en kväll bara). Vi fick en babysitter av min mamma, den hade vi inte velat vara utan, hon gillade att sitta i den och det var en ställning till där det hängde leksaker som hon kunde titta på. Vi köpte ett babygym av en kollega vars son aldrig använt det, han hade vägrat ligga där:-p Vår dotter gillade det dock och det var bra eftersom det var mjukt och skönt att ligga på och så var det en ställning över där man kunde spänna fast andra leksaker också än de som fanns där från början. Ställningen var höj- och sänkbar också vilket också var bra eftersom hon kunde ta tag i sakerna sen:-)

Djurälskaren87
2017-03-01 14:55
#34

Förlåt o jag lånar tråden men vad har ni för tips på skötväskor?

Annons:
Alexzandra630
2017-03-01 15:03
#35

#34 jag köpte min på Gekås för 300 kr. Den är faktiskt riktigt bra och smidig. Är dock för liten om man ska vara borta mer än ett par timmar.

Djurälskaren87
2017-03-01 15:39
#36

35# finns den kvar tror du? Jag tänker en skötväska allt i ett. Ska vara rymlig. Kollade på denna http://www.jollyroom.se/mamma/skotvaskor/skip-hop-skotvaska-forma-svart

Alexzandra630
2017-03-01 16:03
#37

#36 Den fanns borde i september och för några veckor sedan. Så den borde finnas kvar men man vet ju aldrig med Gekås. Tycker min är väldigt smidig. Köpte denna fast i svart. https://www.gekas.se/wp-content/uploads/2016/10/b2ap3_thumbnail_skot4_maj16.jpg

Fien
2017-03-01 16:27
#38

#34 jag har en skiphop och gillar den verkligen! Många fack så lätt att organisera i den!

Djurälskaren87
2017-03-01 16:57
#39

38$ vilken modell ? Såg de fanns flera

Lilolizeit
2017-03-01 18:12
#40

#34 har polarn o parets skötväska. Den är kanon, massa plats i den och olika fack för förvaring.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
2017-03-01 18:19
#41

Jag köpte en lite mindre, billig skötväska i samband med att vi köpte vagnen. Men jag blev smått galen på att inte få plats med allt jag ville så ett par månader senare önskade jag mig denna i födelsedagspresent https://se.elodiedetails.com/stroller-stuff/skotvaskor/skotvaska-zebra-sunshine och är helnöjd! Gillar när det är många fack så man har lite koll på grejerna och nu får jag plats med allt som behövs och lite till :)

Annons:
Horrorpops
2017-03-01 19:56
#42

Vår vagn är billig, bara 3000. Men då tillkommer kostnader för skötväska och bäddning och allt sånt där småtjaffs som man egentligen inte tänker på :)
Skötväska har jag hittat en för runt 400 kronor som jag tänkte köpa. Minsta möjliga eftersom jag inte planerar att packa ner alla bäbisens saker i den, utan bara ha det nödvändigaste med mig.

Spjälsäng köpte vi en med inbyggd skötbädd, gick också på runt 3-3.5 tusen.
Matstol har vi inte ens funderat på än, utan det är snarare bröstpump och allt sånt som snurrar runt här istället.
Babyskydd är också fixat, men måste köpa en extra bas eftersom vi har två bilar.

Jag hade köpt allt jag behövde för att göra ett eget babynest, men rekomendationerna här i USA är att man INTE använder babynest eller sånna dära skydd runt spjälorna eftersom bäbisen kan rulla upp mot dom och inte få luft / orsaka SIDS (plötslig spädbarnsdöd)
hurvida det stämmer eller inte vet jag inte, men vill inte ta risken.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Lilolizeit
2017-03-01 20:11
#43

#42 här har jag bara hört varningar ang att många hemmagjorda kan vara för löst stoppade och att det då kan orsaka kvävning. De man köper är ju rätt hårda.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Horrorpops
2017-03-01 20:14
#44

#43 här är det typ "BIG no-no" att ha något mjukt och/eller löst i sängen. Kuddar, filtar, gosedjur eller vad som helst som på något sätt kan komma för barnets ansikte, avråder dom ifrån.
Istället rekomenderar dom typ swaddler blankets som man lindar om barnet, eller sovpåse som inte kan dras upp över huvudet.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

soundtrack
2017-03-01 20:17
#45

Jag tänker ju dock att många barn typ hinner växa ur nestet innan dom börjar vända sig?

Djurälskaren87
2017-03-01 20:19
#46

Barnmatstol börjar man använda när barnet är ca 4 mån eller?

[Thiah]
2017-03-01 20:55
#47

Jag har aldrig haft en särskild skötväska utan stoppat ner det nödvändigaste i en ryggsäck eller tygkasse. Jag borde egentligen inte alls bära så försöker minimera all sorts sådant. Är rädd att jag skulle stoppa in onödigt grejs i en normal stor skötväska. Reser vi bort använde vi ändå en rejälare väska.

Djurälskaren87
2017-03-01 21:29
#48

47# har du mee dig skötbädd då om du är iväg och behöver byta på bebis?

Annons:
[Nalaa]
2017-03-02 09:04
#49

Vi köpte ingen skötväska utan en vanlig svart axelremsväska på Stadium, Converse, skitsnygg och stilren. 99 kr:-) Fanns i flera olika färger med och hänger perfekt på vagnen:-)

Fien
2017-03-02 09:27
#50

#46 beror på hur stabilt barnet är. Vid 4,5 månad satt vår tjej enbart korta stunder i stolen (med korta stunder menar jag ett par minuter). Hennes kusin satt själv vid 4 månaders ålder… så det är väldigt olika och individuellt. Mer rimligt är nog att tro att vid ca 6 månader plus/minus en månad så sitter de mer i stolen….

Djurälskaren87
2017-03-02 09:51
#51

49# har du med dig skötbädd i väskan då?:)

Muminmamman3
2017-03-02 10:09
#52

#15 vi köpte byrån på en babyaffär. Man kan ävenga badkar i den översta lådan och toppen är uppfällbar. Väldigt praktiskt om man har ont om olats! Sedan när man inte vill ha badet i byrån längre, blir det en helt vanlig låda. Vet tyvärr inte märket. Angående bumbo, vi hade en till vår yngsta, men han var så stark så han välte sig ur den! Den kom aldrig till användning… 😂 Och de flesta barn sitter runt 6 mån, innan det ska man inte ha babyn sittande gör mycket, ryggen är för mjuk. ( klart att en del babys är stabila innan 6 mån! )

jackiejohn
2017-03-02 12:36
#53

Har en skötväska från Gaia & Ko, älskar den! Stora bra uppdelade fack, har blöjor och extra kläder till två barn i den nu utan problem, älskar också att alla ytterfack plus det stora har magneter inuti tyget så de stänger sig automatiskt…skitbra enligt min mening. Mobilskötbädd ingår i ett utav ytterfacken. De kostar ett par hundra men det är så värt de, hade turen att min moster hade en så jag slapp köpa en egen men jag hade lätt gjort det om jag behövt. Har även en Emmaljunga sport skötväska (följde med super nitron) Och en Emmaljunga Classic skötväska (följde med city crossen, begagnad) men de skötväskorna trivs jag inte alls lika bra med. Vi köpte en Emmaljunga city cross begagnad först men jag gillade inte liggdelen (quadrolift) så när vi leta ny liggdel ramla vi över ett erbjudande på Beginners på Emmaljunga super nitro (sitt-liggdel,skötväska sport, footsack) 6900kr, älskar den vagnen och vi bor på landet men eftersom hjulen är låsbara och såpass stora är ser inga problem. Nu har vi två småttingar och har fått investera i en syskonvagn men jag längtar tills jag kan använda min super nitro jämnt istället 😁

[Nalaa]
2017-03-02 12:56
#54

Nej, ingen skötbädd, bara Liberos engångsunderlägg för skötbord (användes många gånger innan de kasserades här dock, så länge de var kiss- och bajsfria):-) Har man ett underlägg kan man ju lägga ner barnet var som helst och byta blöja, på golvet på en matta, i soffan, i sängen eller varför inte bilen eller i vagnen - säg ett ställe man inte bytt blöja på😂I affärer har de ju ofta skötbord inne på toaletterna men då är det ju bra att ha med sig ett underlägg för fräschhetens skull😊

Upp till toppen
Annons: