Annons:
Etiketthälsa
Läst 1323 ggr
Pontiac57
2/23/17, 8:32 PM

Boosta imunförsvaret?

Någon som har något tips på hur man kan boosta imunförsvaret under graviditeten? Blir normalt sett aldrig sjuk men så fort jag blir gravid blir jag sjuk hela tiden och jätte dålig varje gång och det blir ju ingen bra kombo med ett nyblivet dagisbarn hemma :/

Annons:
Aristarcos
2/23/17, 8:38 PM
#1

Vitamin d ska stärka immunförsvaret äter det periodvis själv

Alexzandra630
2/23/17, 8:41 PM
#2

Jag har ätit vitamin d hela graviditeten. Plus att jag äter väldigt mycket frukt och grönt så jag får i mig så mycket antioxidanter som möjligt. Har även ätit extra c-vitamin i perioder.

[Fialisa94]
2/24/17, 2:51 PM
#3

Som andra säger är D-vitamin bra. Bra att veta är också att D-vitamin är fettlösligt och därför bör den tas ihop med frukost som innehåller fett. Om jag t.ex gör en smoothie till frukost brukar jag ha i 1 msk Olivolja. Då vet man att kroppen tar upp D-vitaminen. Kolla också styrkan på tabletterna du köper. Det finns allt ifrån 7,5 mikrogram till 100 mikrogram. Jag skulle tippa på att 15-20 mikrogram om dagen är en bra dos, men rådgör med läkare om du är osäker! Sen är även multivitaminerna för kvinnor bra. Dem innehåller ibland D-vitamin så det kan du också kolla. :)

[Fialisa94]
2/24/17, 2:56 PM
#4

http://www.mabra.com/boosta-immunforsvaret-har-finns-vitaminerna/ Bra länk som beskriver lite om vilka kosttillskott man kan ta och vilken mat som innehåller olika vitaminer.

Pontiac57
2/24/17, 3:48 PM
#5

Då ska jag kolla upp hur mycket jag får i mig av d vitaminen :D käkar gravid vitaminer och dom ska väl va ganska lika "kvinna" vitaminer? Försöker äta frukt och grönt med är ganska dålig på det så helt klart ett måste att bättra på :p

[Fialisa94]
2/24/17, 6:24 PM
#6

Ja gravid och kvinna vitaminerna är lika! Så det är bra! Så du borde förhoppningsvis klara dig bättre från sjukdom med detta+ fett vid intag av vitaminer. (C-vitamin boostar också upptaget av vissa andra vitaminer) Sen är såklart sömn+motion viktigt också. Allt hänger ihop :)

Annons:
Pontiac57
2/24/17, 7:49 PM
#7

Ska bli bättre på att ta vitaminerna tillsammans med mat! Tack för tipsen! :)

[Thiah]
2/24/17, 8:54 PM
#8

Sen är ju stress, sömnbrist och lathet inget vidare för immunförsvaret. (lättare sagt än gjort att fixa dessa som småbarnsförälder)

Pontiac57
2/24/17, 10:54 PM
#9

Stress och sömnbrist tillhör ju vardagen :p men man får nog se över hela livsstilen känns det som för så här sjuk vill man ju inte bli som jag är nu :p

[Smulan_88]
2/25/17, 8:50 AM
#10

Ni som äter D-vitamin, va noga att följa rekommendationerna! Överdosering tas upp av kroppen och bildar kalk i blodet. Många tror att man på samma sätt som med andra vitaminer kissar ut överskottet, men kroppen tar alltså upp det. Vad gäller vitaminer så är en multivitamin tablett med varierad kost absolut det bästa. Vill man boosta hälsan så skulle jag snarare säga, dra ner på socker då detta har betydligt större negativ inverkan än man kan tro. Ingefära är även det en bra hälsoboost OM man överväger just intagsvägen. Frisk luft och motion är också bra ;)

[Thiah]
2/25/17, 8:52 AM
#11

#10 jag har förstått att vi borde inta mycket mer än daglig rekommendation för att få nytta av D vitamin.

[Smulan_88]
2/25/17, 9:05 AM
#12

#11 Jag har visat antikroppar mot min bisköldskörtel ett resultat av stor D-vitaminbrist och har därför varit i kontakt med medicinmottagningen på sjukhuset, som noggrant tagit prover och gjort uppföljning just för att hitta "min rätta dos". Och har därför också blivit informerad om riskerna med överdosering. Vi har i Sverige överlag brist på vinterhalvåret, MEN överdosering kan göra större skada än nytta. Så att följa rekommendationerna är att rekomendera, men alla gör såklart som dom vill. Men just D-vitamin finns det risker med

[Smulan_88]
2/25/17, 9:10 AM
#13

Kalcium menade jag inte kalk. Vad gäller intag så via solen och kosten är det svårt till överdosering, men kosttillskott är lurigt i den mån att det är koncentrerat och mycket lättare att komma upp i överdosering. ----> http://www.bristguiden.se/d-vitaminbrist/overdosering-av-d-vitamin/

Annons:
Upp till toppen
Annons: