Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1555 ggr
[Nalaa]
2/20/17, 6:40 PM

Byta föräldraledighet till semester?

Vet ni om man kan avbryta föräldraledigheten för att ta ut semester för att spara dagar och sedan hoppa på föräldraledigheten igen? Jag är föräldraledig och har lagt in om det till och med hösten 2017. Jag tänker inte gå tillbaka innan dess utan bara byta föräldrapenning mot semesterlön liksom… Om det går…

Annons:
Djurälskaren87
2/20/17, 6:47 PM
#1

Jag tror det ska funka att pausa för att ta semestern istället

Fien
2/20/17, 6:57 PM
#2

Ja det kan man göra. Tänk på att ta ut all semester i ett svep så att du inte blandar semester och fl dagar bara. Man har rätt till godkänd föräldraledighet tre gånger per år så om man blandar så räknas varje ny fl dag som en ny ansökan och därmed kan arbetsgivare neka…. tänk på att lämna in din nya fl ansökan i tid också… :)

Surpan
2/20/17, 7:03 PM
#3

Det funkar absolut, och om du är hemma hela eller största delen av semesterort så måste du göra så för annars brinner semestern inne om du bara har rätt att spara de dagar du har över 20. Vi har semester från 1 april (tror det är det vanliga?) Och jag ska föda i mars, så jag kommer göra så att jag plockar ut all semester jag inte ska spara i ett svep i sommar, sambon kommer då att ta ut föräldraledighet och sen matcha med sin semester så vi är hemma typ 7 veckor tillsammans. :)

/Surpan

[Nalaa]
2/20/17, 7:11 PM
#4

Eftersom jag redan är föräldraledig med dottern så påverkar ju detta inte jobbet personalmässigt, visst blir det ju lite administrativt arbete för dem eftersom de måste avsluta min föräldraledighet, lägga semester och sedan påbörja ny föräldraledighet men jag kommer ju liksom inte tillbaka under denna tiden ändå och de har redan en vikarie för mig. Jag har redan ansökt och fått godkänt föräldraledighet till och med augusti men jag tänkte om jag kunde avbryta tidigare och lägga in lite semester typ i mars redan och sedan påbörja föräldraledigheten igen?

Fien
2/20/17, 7:17 PM
#5

Till mars kan kanske bli svårt för dem att hinna med administrativt… det ska godkännas och skicka till lönekontor osv… beror såklart på storlek på företag men jag tror nog att de vill ha lite mer tid på sig… men ring dem och fråga… annars ta ut lite semester i sommar…

[Nalaa]
2/20/17, 7:44 PM
#6

Ja, om det inte hinns med tar jag ut det så fort jag kan, tills moarén om det funkar för jobbet:-)

Annons:
[Nalaa]
2/20/17, 7:44 PM
#7

Moarén? Sommaren skulle det ju stå:-p

soundtrack
2/20/17, 7:50 PM
#8

#3 inte nödvändigtvis. Min dotter är född i augusti -14, jag tog bara ut ett par dagars semester det året och övriga sparades.

VeronicaKahlbäck
2/20/17, 8:11 PM
#9

#3 angående hur mycket semester en får spara så är det olika på olika företag. Jag får spara en vecka och lika för sambon men min mamma som dessutom har sex veckor semester får spara alla om hon vill. Helt klart fuskigt ☺ #2 Ansöker man om flera perioder föräldraledigt typ alla jämn veckor under en period i samma ansökan så räknas den fortfarande bara som en. Så det beror alltså på hur man går tillväga. Går att läsa sej till på försäkringskassans hemsida.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Surpan
2/20/17, 8:33 PM
#10

Självklart olika när det gäller att spara semester. Många företag brukar dock utgå från att man sparar det som skjuter över 20 dagar. Men man ska alltid kolla med företaget om hur man lägger upp det bäst. :)

/Surpan

Fien
2/20/17, 8:56 PM
#11

#9 jag blev tillsagd att ta allt i ett svep både av min arbetsgivare och mitt fackförbund… just för att undvika att hamna i en situation där jag helt plötsligt inte får vara fl för att jag ansökt för många gånger då varje dag man tar ut semester anses vara ett avbrott i fl. men som sagt många arbetsgivare är sjyssta (och vet att de med stor sannolikhet förlorar i en rättstvist)…

[Nalaa]
2/21/17, 6:57 AM
#12

Kom på att jag ju först var FL till och med februari 2017 men sen förlängde jag det till nu till hösten. Räknas det då som två perioder? I så fall kommer jag inte kunna ta ut semester eftersom jag kommer förlänga FL igen då jag väntar vårt andra barn i augusti.

Fien
2/21/17, 7:46 AM
#13

Ring din arbetsgivare och fråga. De är oftast sjyssta även om det finns regler att förhålla sig till. Arbetsgivaren vill ju också att man tar ut sin semester… men ring dem och gör en plan för din ledighet.

Annons:
[Nalaa]
2/21/17, 11:54 AM
#14

Jag var på jobbet idag:-) Min chef är ju bara bäst! Egentligen har man ju bara rätt till tre perioder med föräldraledighet per år men hon sa "Men snälla någon, du kan få 15 om du vill!" och så fixade hon semester till mig så jag sparar en massa dagar när dottern fyllt ett och så hoppar jag bara på föräldraledigheten igen:-D

Fien
2/21/17, 12:31 PM
#15

Jag sa ju det! De flesta arbetsgivare är väldigt sjyssta när det kommer till föräldraledighet! :)

Upp till toppen
Annons: